Pruta på häst

S

stall

Är det många här som prutat när ni köpt häst/ponny i så fall varför och har ni lyckats??

Sv: Pruta på häst

Jag har varit intressent på en ponny som det var mkt prutmån på...Det stod inget pris i annonsen (som vanligt :devil: ) så jag ringde upp och sade att jag har x antal tusen att lägga. Det var ganska många tusenlappar från det säljaren ville ha, men de var villiga att gå ned i pris. Nu blev det inte den ponnyn ändå...

Allting handlar ju om tillgång och efterfrågan och hur desperata säljarna är.

När jag köpte min första häst så sa jag att jag bara hade x antal tusen med mig. Hehe, det funkade dessutom... :D

stall skrev:
Är det många här som prutat när ni köpt häst/ponny i så fall varför och har ni lyckats??

Jag "prutade" 2000kr, mest för att det blev ett jämt belopp då. (kändes som om de lagt till 2kkr som prutmån)

Efter provridning av en del hästar har ägarna självmant sagt att de kan tänka sig att gå ner litegrann i pris. Därför var det rätt naturligt att fråga om det fanns någon prutmån när jag väl hittade den hästen jag ville ha, jag ville inte betala mer än nödvändigt. Hade säljaren inte gått med på en prissänkning så hade jag köpt hästen ändå.

Jag gick ner 8000 kr (från 33 000 till 25 000, bara för att jag kände säljaren :D

Ja, min hästs mamma prutade jag ned 2000:-...därför att hon var ganska gamal samt hade inte helt frächa ben...

Jag prutade inte på min häst, men hade han kostat mer än vad han gjorde så hade jag iaf försökt.

ibland prutar jag ... Och ibland försöker folk pruta men oftas så går jag inte ner något och en del inte alls så är det jag har ju aldrig panik med mina ponnyer det får ta den tid det tas *ler*

Det låter som jag och min mamma har prutat ovanligt mycket på båda våra hästar.

En då 12-årig val ville säljaren ha 25 000 med moms, vi bjöd 18 000 och fick honom.

Och för stoet 4 år, ohanterad och i stort sett folkskygg men med toppstam och rörelser, ville säljaren ha 25 000 plus moms.
Vi började med att bjuda 10 000 med moms eftersom hon var som hon var, men det gick säljaren inte med på. När vi hade pratat en stund var vi överens om 15 000 ink. moms.

Mvh

Camilla

Jag prutar rätt duktigt när jag handlar åt mig själv, och ännu duktigare när jag handlade åt ridskolan där jag var ridskolechef. Det jag minns nu direkt är ponnyn som kostade 17000, men som vi fick för 7500.
När jag säljer är det däremot ingen (eller liten) prutmån... :devil:

jag skulle ha köpt en travare för 10,000 men skulle ha fått den för 6,000 ´så det tycker ja va ganska bra men det blev inte den hästen ....

*lånar knapp*

Med så mkt prutmån som en del verkar fått,så har antingen ägaren pengapanik,stallplatspanik eller så tagit i,i överkant när priset sattes på hästen..

jag har visserligen också prutat på en häst,mest för att uppfödaren satt pris för stammens skull och vad syskon gjort medans jag såg det realistiska i att betala så mkt för en ohanterad 6-åring med felaktig benställning..

I de fall jag prutat har det varit ungefär 20 % av begärt pris (vilket blivit till i alla fall en sadel) :)

I många fall har jag köpt hästar som defintivt varit färdigprutade från början (som kostat mindre än en sadel...)

Jag har en häst till salu och jag har satt ett pris på honom och det är definitivt prutbart. Jag vill ju sälja hästen och varje månad "förlorar" jag ju på att tex betala stallhyra mm. Alltså om rätt köpare dyker upp ska inte priset få hindra.
Det jag menar är att det inte är fel att pruta.

När jag provred min häst begärde de 12.000 för honom. Jag lyckades pruta ner honom till 6.500 (och då ingick det även två täcken, sadel samt träns).

Jag har prutat ner mitt ena shettis sto från 3500 till 500 men då fick jag hota med att ringa polisen först hon såg för jävlig ut mager, full av löss, full av mask, säkert inte verkad på månader och ryggen full av ruvor efter piskrapp inte en chans att jag kunde lämna kvar henne där och sen kunna sova gott på nätterna. Idag är hon en förvisso väldigt misstänksam dam som gärna anfaller folk hon inte känner men en riktig fartdåre framför vagnen men jag tycker att hon har kommit långt på dessa 2 år jag haft henne och hon är inte till salu för alla pengar i hela världen!!! Prutat och klart :D :rofl: :D

Vi prutade ner min från 39.000 till 37.000:- då jag kände ägaren.
Fick ändå ett bra pris på henne för idagsläget skulle hon vara värderad till
ca 50-60 000:- Men då var jag tvungen och köpa henne "direkt" med och jobba upp henne från det skicket jag köpte henne i, annars hade jag inte fått henne till ett så bra pris. Men jag är jättenöjd med henne!

Fast du skriver i dagsläget är hon värd 50-60000:-..
Det var hon ju inte då om du var tvungen att jobba upp henne.
Å andra sidan så är hon klart värd priset om du är nöjd med henne..

Det vore ju som att sälja ett föl för 100 000:- och säga att om 5 år är den värd det när ni har ridit till den och visat den på "större banor"..

Är ju likadant som om jag skulle säga att min ponny som jag köpte för 27 000:- för 2½ år sen var ett klipp för idag är hon värd minst 35-40 000:-,visst hon var en problemhäst,men jag hade tur och fick tag på henne billigt! men är det egentligen billigt? Vad har hon kostat mig under dessa år? Och hur mkt tid har jag inte fått lägga på henne jmf med en "normal" häst? Så,näe,hon var inget klipp,men hon är ändå min pärla.. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 459
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar