Provköra - nybörjare

Ragge_

Trådstartare
Hej,
Ska ev. provköra ett russ till helgen. Han är körd mycket och har även startat några travlopp. Jag däremot är helt grön .. körde grannens shettis ett fåtal gånger som barn, men det är allt. Är helt lost på utrustning osv.
Även om ägaren vet om detta så vill jag inte göra bort mig totalt, så har ni några tips och råd?
Förmodligen kommer vi att vara på en travbana, även om det inte är trav jag är intresserad av.
Så, hur brukar det gå till? Några övningar? Vad ska jag kolla efter vid körning? Några frågor jag bör ställa, som man kanske inte tänker på som ryttare?

Sv: Provköra - nybörjare

Har du inte kört så kanske det är en bra idé att köra i rockard eller likn. och be ägaren åka med? Så kan ägaren visa dig och du kan ställa frågor så fort du kommer på dem.

Jag skulle vilja kolla hur den beter sig när den selas på och under körningen testa halter och stå stilla, övergångar mellan gångarter, hur den är att svänga osv.

Och att den kan gå lungt även med full eftergift. Hälst både i skritt och trav. Kan vara bökigt precis när ni startat för då är det myror i kroppen, men efter en stund ska det gå. Be även ägaren visa att det går att ge eftergift på tömmen utan att hästen automatiskt tar det som pådrivande signal. Likaså att ett tömtag inte "bara" är en förhållning utan främst en signal om uppmärksamhet.

Sen när du ska köra på egen hand så kan det vara bra att köra utan nått efter. Prova då att det går att dels gå efter på lång töm samt växla till att tömköra med kontakt. På lång töm ska hästen gå någerlunda rakt av sig skälv, och när du tömkör så ska den gå dit du styr. Och detta ska kännas någerlunda tryggt!

Ptr

Kolla först hur ponnyn uppför sig vid på selningen,anspänning och när ägaren kör själv i alla gångarter.Kör sedan själv med ägaren bredvid. När du känner dig "säker" så kör lite själv utan ägaren. Kolla då hur ponnyn är att köra i alla gångarterna igen samt start och stopp.

Tack för era svar!

Har ni några tips på filmer eller någon hemsida där man kan lära sig grunderna? Typ selning osv. :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 486
Senast: lizzie
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 364
Senast: Migo
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 504
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar