prov o vetrinär besök osv ...

L

love_lillfrida

hejj jag vill ha en egen häst (såklart) . har aldrig haft det innan , jag är 14 .
så jag skulle vilja veta sånt som jag behöver veta helt enkelt , hur ofta man borde kolla hästen hos vetrinären ? hur ofta man ska ta prov på den? osv .. ni fattar :)
hur mycket brukar ett besök hos vetrinären kosta? ungefär .
om vetrinären behöver komma till stallet hur mycket kostar det?
mediciner? hur dyra kan dom va?

Tack i förväg :laugh:

Sv: prov o vetrinär besök osv ...

Du bör först och främst besiktiga hästen vid köp, det kostar någon tusenlapp beroende på resväg etc.

Fortsättningsvis behöver du nödvändigtvis inte kolla hästen sålänge den är frisk men den behöver vaccineras en gång per år och där får man räkna med ca en tusenlapp. Kommer veterinären ut till stallet om hästen är sjuk så kan det springa iväg med några tusenlappar beroende på behandling så jag rekommenderar att du har hästen försäkrad, då betalar du i regel bara självrisken, men grundtaxan för ett besök av veterinären kan man räkna med ca 1000 kr beroende på avstånd. Mediciner kan gå på allt från ett par hundra till flera tusen. Att tänka på när man skaffar häst är att man får vara beredd på att på att ta ut veterinär oavsett tid på dygnet (dvs det kan tillkomma icke billiga jouravgifter) om hästen är i behov av det eftersom man har ansvar för hästens välmående och tänket att vänta en extra dag och sen en extra dag till för att se om hästen blir bra är oftast inte hållbart, man måste vara beredd på att kunna lägga ut en del pengar.

Priserna kan variera ganska ordentligt, vissa veterinärer tar mer än andra.

Prover som bör tas är maskkontroll ca 1 gång per år.

Thek fick in det mesta så lägger bara till lite:

För att kontrollera om hästen har mask dvs om du behöver avmaska beställer( eller köper på typ Granngården) man enklast ett KollaMaskenkit. Hur smidigt som helst.

En annan sak som kan vara bra att räkna med är tandkontroll vilket kan göras av veterinärer som har utbildats sig extra i detta eller hästtandläkare. (Viktigt att ta en välkänt bra person, inte första bästa gubbe med rasp...)

Ett tips är att försöka samordna vaccinationer med andra i stallet eller åka själv till kliniken för att få det billigare.

okejj nu känner jag mig säkrare :) TACK :D

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 132
Senast: Liran
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 365
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 957
Senast: Blyger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 676
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka