Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

milly

Trådstartare
OMG :eek: se hur min lilla stackars Polly såg ut när jag ännu inte lärt mig inenbörden av korrekt foderstat och analys. :o :crazy:
Jag skäms! (hittade bilden idag) Bilden är tagen i april -04.
pollytunn.jpg

Men jag var väl medeveten om att hon var för tunn, problemet var bara att inget hände trots att vi gav henne fri tillgång på hösilage samt en del kraftfoder ( ca 1 liter lusern, ett par hundra gram betfor, några dl linfrökaka).
Hon tunnade ur efter en höst hos fodervärd som gav henne marginalt lite foder... :crazy:
men jag lyckades inte få henen i form på hela vintern/våren förrän gräset kom senare på våren/försommaren.

Nu vet jag bättre! Hösten därpå analyserade jag grovfodret (själv - för ingen annan ville i stalelt) och den vintern/våren såg hon ut såhär (bilden tagen feb/mars -05) :
uppstlld.jpg

:banana:

Sv: Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Tack, för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Det är jätte bra att någon visar hur det kan se ut.
:bow:

Härligt att se! Tänk vad snygg hon blev med rätt utfodring! Det är så många hästar som ser tunna hängiga och säckiga ut alldeles i onödan, bara för att de utfodras fel.

Hon ser jättefin ut på nedre bilden!

Rikkan skrev:
Tack, för att du delar med dig av dina erfarenheter.
Det är jätte bra att någon visar hur det kan se ut.
:bow:

Ja det är efter det som jag förstått hur viktigt det kan vara med analyserat grovfoder och är därför också väldigt entusiastisk med att lära detta till andra. :idea:

moli skrev:
Härligt att se! Tänk vad snygg hon blev med rätt utfodring! Det är så många hästar som ser tunna hängiga och säckiga ut alldeles i onödan, bara för att de utfodras fel.

Hon ser jättefin ut på nedre bilden!

Ja se bara hur rund och fin hon är i sin överlinje där! Jämfört med bilden från -04 :crazy: TYDLIG proteinbrist!

Jag hade ingen erfarenhet av att GÖDA en häst eftersom hon var normalt en relativt lättfödd nordsvensk... Klarade sig normalt BRA på ca 8kg hö och max 1kg kraft av nåt slag.

Fodervärden gav henne 8.5kg silage och några dl havre och betfor. Hon hade räknat om 7kg hö till 8.5kg silage med dess TS-värden. Jag hade sagt att hon brukar gå på 7-8kg hö PLUS 1 liter lusern, 3-4lifnrökaka och 6dlbetfor och även lite havre (några dl). MEN hon valde att snåla och gjorde inte som jag sagt med kraftfoderdelen! :mad:
Inte för att det skulle RÄCKT ändå (det var ju garanterat för lite protein silaget de fodrade med plus att hon gav MINIMImängd av det) men det är ju skillnad på några dl havre och betfor mot 1 liter lusern, 3-4dl linfrökaka och ca 6dl betfor och lika mkt havre.
När jag åkte och hälsade på efter 2-3mån hade hästen magrat av sådär... :( Jag hade varit o hälsat på typ efter 3-4 veckor i början på hösten då foervärden var och tävlade på ett ställe nära mig men då hade hästen fortfarande hull kvar från sommaren och de klagade på att hon var för fet.

Jag försökte förgäves sen ge henne mera hö och mera kraft - till en början fick hon 10kg HÖ, ca 5dl linfrökaka, 2 liter lusern, 1 liter betfor och 0.5kg havre. PLUS att jag sen även köpte OLJA när jag blev desperat! OCH att hon till slut även fick fri tillgång på hö.
Men icke!
Ganka tydligt vad hon led brist av... för senare började hon även äta den andra hästens bajs i hagen. :crazy: Det var nog DÅ jag fick veta (genom BUKE :idea: ) att det kudne vara proteinbrist och sen småningom börjde jag lära mig hur man gör för att undvika sånt. :smirk:

Inegn aning om hur viktigt det var med proteiner förrens nu:S , men vad är egentligen proteiner? asså är d nåt speciellt foder eller vad?

OJ! vilken skillnad!!!

nedersta bilden är ju pållen kanonfin!! :love:

foxtrot skrev:
Inegn aning om hur viktigt det var med proteiner förrens nu:S , men vad är egentligen proteiner? asså är d nåt speciellt foder eller vad?

Vad kul att man får upp ögonen på några nya!

Vet du inte vad PROTEIN är för nåt? Det brukar man lära sig i skolan :angel:;) . Men du kanske inte är så gammal?
Du ska absolut inte ta illa upp... jag kunde bara inte låta bli. Alla är vi nybörjare någon gång och frågar man inte får man inget veta!
Bara man är nyfiken och villig att lära sig - DET är huvudsaken. :smirk:
Och jag förklarar gärna!

Proteiner är kroppens byggstenar. Det är framförallt musklerna som behöver proteiner, annars tynar dom bort.
Men man brukar också tala om att ens energibehov per dag ska komma dels från kolhydrater, dels från fett och dels från protein - dvs är alla dessa tre olika sätt att se till att vi fungerar. Förstår du? Och man kan alltså inte bara leva påd et ena eller det andra, utan alla tre är viktiga.
Det är ju lika för männsikor som för djur.

vad i hästens mat är proteiner då? kolhydrater är väl socker, fett finns i havre o olja...:S? asså jag kan nada hjälp mig...

när man räknar till häst räknar man inte gram fett och antalet kolhydrater, man räknar antalet MegaJoule (MJ) och antalet gram smältbar råprotein.. det ska alltid finnas minst 6 ggr mer smältbart råprotein i gram än vad det finns MJ..
dvs 60 MJ energi och 360 gram smältbart råprotein..

har du någon höanalys?

Ewe89 skrev:
vad i hästens mat är proteiner då? kolhydrater är väl socker, fett finns i havre o olja...:S? asså jag kan nada hjälp mig...

Protein finns i mer eller mindre mängd i det mesta i foderväg. Liksom kolhydrater.
Det man för människor kallar för kalorier är i hästars fall MJ (megajoule = omsättbar energi).
Olja är RENT fett - innehåller varken kolhydrater eller proteiner. Bara rent MJ av fett!

Havre t ex innehåller dels ca 10MJ och 80 gram smältbart råprotein. Även en del fett vilket dom räknat in i de där 10MJ som energi.

Hö innehåller i genomsnitt 8MJ och 30-50smbrp. (varierar mycket, därför är en analys viktig)

Vilken skillnad, hon har ju blivit kannon fin å jätte sött :love:

Oj vad fin hon var på senaste bilden :love:
Får jag peta in några före-efter bilder på min nordis? :o
Hittade några bilder från typ 2001 i går och oj vad FET hon var trots att det var "vinter" :crazy:

Och gör det någonting om jag sparar bilderna på min dator att ha som "bevis" vilken skildnad det kan vara mellan olika foderstater?
(Jag tänker i så fall absolut inte använda dem på internet utan bara "privat" utanför datorn).

moonlightgarden skrev:
Vilken skillnad, hon har ju blivit kannon fin å jätte sött :love:

Ja det blev hon men tyvärr fanns hon bara ett halvår till efter att det sista kortet var taget... Hon var 22år och fick spatt som inte gick att behandla. 26:e augusti -05 fick hon vandra vidare till de evigt gröna ängarna... :smirk: *saknar* :cry:

Álin skrev:
Oj vad fin hon var på senaste bilden :love:
Får jag peta in några före-efter bilder på min nordis? :o
Hittade några bilder från typ 2001 i går och oj vad FET hon var trots att det var "vinter" :crazy:

Ja självklart får du göra det! :D

Álin skrev:
Och gör det någonting om jag sparar bilderna på min dator att ha som "bevis" vilken skildnad det kan vara mellan olika foderstater?
(Jag tänker i så fall absolut inte använda dem på internet utan bara "privat" utanför datorn).

Ja du får använda dom. Ingen fara med det! Vill du visa på internet nån gång också så är det okej det med! :D

Glimfeather skrev:
Jätefin skillnad! Har också såna där bilder. Man ser knappt att det är samma häst.

http://img.photobucket.com/albums/v647/endoplasmatisk/Namnlst-1.jpg

Fint! :D

Men jag tycker att efter betet är det en annan sak - då ser väl dom flesta hästar fina ut? (förutom möjligtvis mer eller mindre överhull :angel: )
Din "efter" bild är ju taget i september, står det, och då är det ju efter några månader på bete väl?

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag tar snart med mig en PRE hingst från där jag bor nu till eget boende. Han har under förra våren varit sjuk och skadat och såg...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka