Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Sv: Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Vad ger h*n för kraft som har detta fina hö?

Det kanske inte beror på HÖET att de är fina, kanske ger ägaren dom kraftfoder/tillskott som kompletterar de ev. bristerna som höet har. Så om du bara byter till samma hö kanske det inte hjälper, men däremot om man får veta vilka ev. kraftfoder/tillskott hon ger så kan man få ett bättre hum om själva höet ÄR bra eller inte.

(kl)

Lite bilder på mitt fullblod.
Mars 06
DSCF3589.jpg

April 06
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF3855.jpg
september 06
DSCF8343.jpg

oktobet 06
http://i23.photobucket.com/albums/b367/Et_flickan/DSCF9809.jpg
oktober 06
DSCF0048.jpg

mycket jobb har jag lagt ner på denna dam. Men nu äntligen börjar det hända saker :)

Va fin hon blvit på andra bilden. Mycket mer jämn i hullet och vilken päls :love:.

Väldigt bra jobbat :)

Jo men dessa människor har alltid varit noga med hur höet ska vara! De kan verkligen sin sak.. och jag litar på dom.
Tittar man dessutom på alla hästar som äter deras hö så ser det inte så himla dåligt ut.
Dessa hästar äter heller inget speciellt kraftfoder..
Jag ska iaf byta hö och sedan se vad resultatet blir:d Tror det beror mkt på det.

Vad ger h*n för kraft som har detta fina hö?

Det kanske inte beror på HÖET att de är fina, kanske ger ägaren dom kraftfoder/tillskott som kompletterar de ev. bristerna som höet har. Så om du bara byter till samma hö kanske det inte hjälper, men däremot om man får veta vilka ev. kraftfoder/tillskott hon ger så kan man få ett bättre hum om själva höet ÄR bra eller inte.

De gav samma som jag grund kraft, sedan något som hette lösvikts mineral vilket jag inte vet vad det är =/

Okej men då så! Då tror jag faktiskt att det ÄR höet som är bra. Pröva! :idea:

ok ja det ska jag nog ta o göra, kan uppdatera om det bara var det som var problemet=)!
Du vet möjligtvis inte vad det där lösvikt mineral kan vara?

Vad fin hon är!
Det verkar vara väldigt viktigt med att hästarna får rätt foder.
Jag håller inte på med hästar själv men min dotter tävlar aktivt i hoppning och jag hjälper henne så gott jag kan ch man har ju fått lära sig en hel del på dessa åren som gått.
Tyvärr fick en av hennes ponny fång i somras men är helt friskförklarad nu´.Vi är väldigt försiktig med vad vi stoppar i honom för foder och följer veterinärens råd och det har funkat bra.
Han har bara lite svårt att gå upp i vikt och saknar fortfarande mycket muskler.
Jag funderar på att vi kanske skulle analysera höet men hur gör man? Var skickar man det någonstans och vad är bra hö och dåligt hö för en fånghäst?
Han får nu ca 5 kg hö och ett fångfoder som heter Happy Hoof. Sen får han vitaminer och mineraler och linfröolja.
Det känns som han inte får så mycket energi för han är ganska slö när min dotter rider.Innan har han varit en väldigt het ponny.
Vore tacksam om någon vill ge lite tips till en mamma som inte kan så mycket om foderstat.
Carro

Jo men dessa människor har alltid varit noga med hur höet ska vara! De kan verkligen sin sak.. och jag litar på dom.
Tittar man dessutom på alla hästar som äter deras hö så ser det inte så himla dåligt ut.
Dessa hästar äter heller inget speciellt kraftfoder..
Jag ska iaf byta hö och sedan se vad resultatet blir:d Tror det beror mkt på det.

De kanske har en analys på höet då? Har du frågat? Det verkar ju värt att byta för dig ändå, om du har möjlighet till det! Kan du inte få en analys på höet av någon anledning så får du ju prova dig fram. Så har jag gjort förut, men allt är ju betydligt enklare nu när jag har analyserat!

(Blev väldigt nostalgisk av den här tråden, jag har skrivit en massa om min Viva här, hon lever inte längre.. :cry: )

Hur mycket energi innehåller Happy Hoof då och hur mycket av det fodret får hästen?? Du kan få mer energi genom att ge mer olja eller mer kraftfoder t ex.

De kanske har en analys på höet då? Har du frågat? Det verkar ju värt att byta för dig ändå, om du har möjlighet till det! Kan du inte få en analys på höet av någon anledning så får du ju prova dig fram. Så har jag gjort förut, men allt är ju betydligt enklare nu när jag har analyserat!

(Blev väldigt nostalgisk av den här tråden, jag har skrivit en massa om min Viva här, hon lever inte längre.. :cry: )

Hmm det vet jag inte, ska fråga dom.
Uscha då:/ inte lätt att mista en vän..får man fråga vad som hände?

Jag ska försöka ta det kort, hon hade div. "småhältor" som vet. inte visste vad de berodde på av och till under sommaren. Förmodligen satt det i ryggen. Fick igång henne mot höstkanten och hon verkade fräsch. Då gick hon omkull med mig när jag red, rejält, hela frambenen försvann. Det hade hänt en gång tidigare, men då på stallgången och utan att jag behövde hamna under. Hade ut vet. efter första gången hon hittade inget.. Men efter andra gången så sammanfattade jag och vet. tillsammans allt som hänt och vet. misstänkte något neurologiskt fel på halskotpelaren.

Eftersom den hästen inte gillade veterinärer och prognosen inte var god så valde jag att ta bort henne hemma på gården i början av september. Det var jobbigt, men nu har jag ny häst. Som visserligen inte kan ta Vivas plats men som är VÄLDIGT speciell för mig!! Han är en riktig toppenhäst!! :love: :love: Älskar honom oerhört, så någon mening är det väl med allt ändå. (Fast som fortsättning på oturen så står han nu på Strömsholms djursjukhus sen en vecka tillbaka för en stakningsskada...)

Kort sammanfattning... Är någon oklart får du gärna fråga!

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag tar snart med mig en PRE hingst från där jag bor nu till eget boende. Han har under förra våren varit sjuk och skadat och såg...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka