Foder till vandrande hingst

Sv: Foder till vandrande hingst

Om han tappar mycket och lätt hade jag helt klart föredragit mindre skrymmande foder än hack. Hack är jättebra om hästen äter det, men min erfarenhet är att det är svårt att få i dem så mycket som krävs.

Föredrar då pellets och fri tillgång på silage eller hö. Då har jag samtidigt bättre koll på vad som verkligen går i hästen så det inte blir mockningsmaterial i stället.

Nu har jag inte sett honom gå ner från normalt hull.
Hur han har tappat nu är hyffsat långsamt, bara jag som inte varit uppmärksam på det.

Men jag lär märka det när jag börjar mecka mer och mer med foder på honom vad som fungerar bäst.

Hm. Skumt. För han funkade superbra på det tidigare, blev enorm skillnad.
Hur länge har han stått på det?

Kanske inte har hunnit få full verkan än, eller så är det något annat?! Han är ju ruskigt känslig.

Han har fått det i...två veckor nu (tror jag), men så är det ju vår också.
Och just nu händer det mycket här på gården så jag tror att hans rutiner störs ganska mycket.

Hans rutiner? Kan väl bara störas om man inte gör som man brukar :p

Sen att det är vår i luften och att 5 pilska ston står och skriker efter honom, det är nog största anledningen till att han går ner i vikt.

Det är väldigt vanligt för hingstar att rasa en del till våren.

Luzern, Luzern och åter Luzern, hade jag sagt om du frågade mig, precis som andra sagt.

Samt vettig sysselsättning minst en gång om dagen, det är det enda i nuläget som kan fungera, samt en kastration, vilket förmodligen är det enda raka.

Jag ser honom från kontoret här och har inte sett honom vandra precis, men Hormoner och Vårkänslor, jo tack :crazy:

Jag fick också tipset om ett kraftfoder som innehåller korn, majs, örter, lusern och lite annat smått och gott (inget socker).

Är det något som kan vara att prova?

Nej, sådan blandning får han inte äta.

Salsafoder har jag hört om förr när det gäller svårfödda hästar, men jag vet inte vad det är i dom?

Han ska varken ha något av Kraffts foder eller någon Müsli, han ska ha enkla fodersorter precis som Djurjouren säger, så det är uteslutet.

Jag skulle byta till hack.

Pellets blir en väldans mängd gröt och hästarna blir ofta väldigt mätta på det. Då är det inte roligt att äta hö.

Vet inte vad du svarade på oljan men det tycker jag funkar utmärkt.

Om hästen går ner väldigt i vikt och man inte har ett superduperhö är det ju faktiskt att föredra med pelletsgröt/olja istället för halvhyfsat hö. Lucern är ju faktiskt grovfoder det också...

Kvarnbyfoder har som sagt melassfri luzernpellets. 150 smrp och 80 MJ har jag för mig. 145:- kostade den sist jag köpte. Min stallägare har dock hittat en annan melassfri luzernpellets från Hallands frökontor, http://www.hf.se/ den är knallgrön och luktar fräsch beteshage, smakar lite mer åt timotej än vad kvarnbyfoders gör som jag tycker smakar mycket mer Henna...

Pellets blir en väldans mängd gröt och hästarna blir ofta väldigt mätta på det. Då är det inte roligt att äta hö.
Håller med.
Pondus blev skitless på pellets och vägrade äta till slut. Åt bara hö...vilket verkligen inte räckte...
Men hack slank ner som bara den, roligare att äta ;) (man ska stå och gräva i tunnan med framhovarna dessutom...roligt att leka ju :crazy: :p )

hack och pellets har ofta samma värden, varför skulle det då vara bättre att ge en gröt som hästen blir proppmätt på istället för hack?

Självklart kan man byta ut hö mot lucern (har jag sagt nåt annat??) men om hästen blir så mätt att den bara får i sig 4 kg lucern om dagen lär problemet knappast lösa sig.

musli är väldigt svårupptagligt för hästar. För många ingredienser i samma mål i en svårupptaglig form.

Det du beskriver upplever jag som fungerande på halvhyfsade hästar, som är lite i underhull.

Behövs det verkliga mängder med foder fungerar inte hack, de har inte ro att äta det (särskilt när det gäller vandrade hingstar). Då är det bättre att proppa i lättäten gröt, huvudsaken är att alla kilo kommer ner i hästen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter. Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt...
2
Svar
23
· Visningar
3 063
Senast: skjona
·
Foder & Strö hej hej. vi har fått ett toppen hösilgae i år i vårat stall. så jag kommer inte kunna ge mer än 9 kg och inget mera...! men nu är...
2
Svar
32
· Visningar
1 775
Senast: Shimzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023