Magen krånglar

Sv: Magen krånglar

Jag håller med dig om att inläggen före dig beskriver en konstig reaktion på jästen. Det beror säkert på ngt annat. Det ska jäsa i en häst-tarm men inte hur mkt som helst. Det börjar inte jäsa mer i den för att den äter jäst. Det fungerar inte som när man bakar bullar.

Haha, och där hade mitt icke-vetenskapliga resonemang inte så mycket mer att argumentera med! :D
 
Sv: Magen krånglar

Kom på den långsökta idén att det skulle vara havre som var en del av boven för mig också. Men då rör det sig alltså inte om att hästen får havre, utan snor åt sig några korn då och då av spill på vägen ut till hagen. Man vet ju inte hur länge det legat där heller, knappast särskilt fräscht.
Fast då är jag verkligen megaskeptisk mot havre med tanke på hur "knäpp" någon tidigare häst blivit av minsta näve havre per dag och med tanke på att en häst i stallet fick kolik av havren för ett tag sen. Den fick ändå inte mycket, kanske 6dl/dag fördelat på två mål.
 
Sv: Magen krånglar

Nej,det är alldeles fel.
Jäst innehåller en sorts jästsvamp som heter "Saccaromyces cereviae".Det är ingen bakterie utan en jästsvamp.'
Bakterier som är isolerade från en frisk hästtarm finns det i en produkt som heter Microbalans och också i produkter som Pro Equoe.
Det är i huvudsak mjölksyrebakterier som ex Lactobacillus Plantarium,och Bifidobacterium lactis.
Jästen skapar ett gynnsamt klimat i tarmen för att de probiotiska bakterierna ska gilla att växa där,de sänker ph m.m.
 

Liknande trådar

Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 844
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 251
Hästvård Hej! Min ponny har varit dålig i magen till och från sedan December. Det känns som att vi har provat allt. Vi har gett PRO equo, mash...
2
Svar
24
· Visningar
4 779
Senast: ryttaren1
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 073
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp