Dålig mage

Min med i det närmaste kronisk diarre blev bättre av stora mängder speedi-beet (som senare byttes till väl ursköljt betfor pga kostnaden) Melassen retade magen men betfibrerna stabiliserade. Han fick 1kg betforpellets om dagen, tog en evighet att få bort allt melass men var SÅ värt det.
 
Det första man ska göra när en häst är dålig i magen och det inte finns något direkt veterinärt fel på den, är att kolla de hygieniska värdena på fodret. 90% av alla fall med dålig mage beror på just att det brister där i hästens foder eller hanteringen av fodret.
Det man uppnår med diverse preparat och kurer är att man kan lindra symptomen. Men problemet försvinner inte så länge orsaken finns kvar.

Idag är det många som analyserar sitt grovfoder men tyvärr väljer de flesta bort den viktigaste analysen, den för den hygieniska biten.
 
Om din häst har diarré så har det knappast något med magen = magsäcken att göra. Diarré uppkommer p.g.a. en störning i tarmfloran.



Det finns absolut ingen anledning att utföra gastroskopi hos en häst som har diarré. Gastroskopi gör man ibland för att diagnostisera magsår. Problemet med gastroskopi är att själva undersökningen kan orsaka magsår.

Ett av många symtom på magsår kan faktisk vara on/off diarré så det är absolut inte ovanligt eller konstigt att det görs ifall hästen ska utredas för kronisk diarré. Så kan man dessutom ta biopsier från magen + duodenom (tolvfingertarmen) på samma tidpunkt. Många hästar med kronisk diarré har som det också nämns i tråden pga foder som stör tarmfloran, men man måste komma ihåg att det också finns sjukdomar som kan ge kronisk diarré och kan behöva behandlas medicinskt i kombination med rätt foderplan.
Dock brukar allmäntillståndet då också vara påverkat men inte alltid.
 
Hej! Här kommer en liten uppdatering :)
Ponnyn släpptes i gräshage för några veckor sedan. Han får gå i hagen under dagen, men står inne och får Hö på morgonen och kvällen.
Sedan han har bytt hage har han inte haft några problem men dålig mage över huvud taget :banana:
Tror det beror på att han nu inte får i sig något hösilage över huvud taget, vilket han fick i förra hagen.
Väldigt glad att allt har löst sig i alla fall :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 609
Senast: akleja
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: keilir
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 103
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp