bra hösilage!

Sv: bra hösilage!

Äter han 10kg inne o har fri tillgång ute nu? Vad handlade första frågan o 9kg om då?
// Linda

ge havre isf, det har lägre näringsinnehåll än korn.. ge samma då, 250-300 g per mål.. ca 5 dl är 250 g..

hörde en gång om en tävlings rytatre osm gav en skottkärra betfor varje dag.. trodde det avr ett skämt..men börjar undra nu ;)

det är sp foderprogramen säger att jag skall fodra.. men han får mera ;) men ahr dragit bort allt kraftfoder nästan nu eftersom ajg redan "ger för mkt"-enligt programmen ..

ja 1,5 liter typ :) blir nog bra det..

ja det där med en skottkärra betfor.. det kan nog fan va sant det.. tävlingshäst i all ära men man behöver ju inte överdriva tycker jag :p

Strunta i vad programmen säger och tänk efter vad hästen behöver. Freefarm tex ligger grymt lågt i sina beräkningar.
Skrammel i krubban kan du blanda betfor med lusern mix strå så tar det lite tid att äta.
// Linda

Skönt att höra att hästen ifråga inte bara får 9 kg om dagen ;) Låt h*n ha fri tillgång ute du..

Kan som tips säga att hästarna hemma har fri tillgång på hösilage (har ingen analys eller så men det är ok) sen får min 0,25 l (torr) betfor, mineraler och 0,5l krafft müsli på kvällen. Har inte räknat på det men ger henne mest för att hon ska få i sig mineralerna. Den andra hästen får 0,5kg krafft grund av samma anledning. Kan tillägga att dom ligger i 500-600kgs klassen och motioneras inte allt för hårt just nu :angel:

Lycka till

jag har lucern hack is tallet som jag gav innan jag fick reda på hur bra hösilaget skulle vara.
han gick ner sig bra mycket i sommras efter skada :( men kom snabbt iform igen med lucernet :D

så det är inte farligt att blanda i hacket oxå då?

Nej, det är ju grovfoder det också. Ett par nävar hack väger inte mycket men fyller bra med volym i en krubba.
// Linda

bra knep, för han är itne storm förtjust i hacket, så han piller med det en bra stund innan han äter upp det ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 833
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: kolfinnur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025