Foder till vandrande hingst

Sv: Foder till vandrande hingst

Ok. Jag har endast positiva erfarenheter av musli så var nyfiken.

Hur pass många fodermedel samtidigt anser du är ok?
Att ex ge korn, havre, betfor och linför och några morötter samtidigt, är det för många?

Jag sällar mig till skaran som inte tycker müsli är ett optimalt fodermedel.

Dels av tidigare nämnda skäl (majs är ju t ex inte upptagligt för hästar i någon större utsträckning om det inte är olja eller poppade korn), vår svårfödde tycker müsli är groteskt äckligt.

För egen del vill jag vara säkrare än så på vad jag ger, vad som ingår.

Hästr överlever det mesta så.....
Men idealet är att ha så få fodermedel som möjligt, gärna en end sort per mål. Tex ett mål morötter, ett mål havre etc (om man nu tvunget vill ha alla dessaa fodermedel.

Fast olika ämnen/fodermedel bryts ju ner på helt olika ställen i tarmen, så det borde ju inte spela så stor roll om man ger saker samtidigt eller vid olika tidpunkter egentligen..?

Det viktigaste är nog att ha ett artrikt hö/ensilage, med många örter som tillgodoser hästen på olika sätt. I det vilda har de ju väldigt stor artrikedom i sin "foderstat", tror därför att man även bör ha det till den tama hästen. Dock bör man ju hålla sig till sådant som är naturligt för hästen (och nej, havre är inte särskilt naturligt egentligen ;) ).

Jag i alla fall uppdatera er med att hingsten nu går på fri tillgång på lucernhack samt får korn och lusernpellets som kraftfoder.
Han äter mycket lite hö och väljer hacket istället.
Jag har även med honom ut så han får bete korta stunder under dagen.

Redan 2 dagar efter att han började få hack syntes det att han lagt på sig och han lägger på sig hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Min häst aldrig så vitt jag vet varit dålig i magen. Varken sommar eller vinter. Har gått på hösilage hur länge som helst, både högt...
2
Svar
23
· Visningar
3 063
Senast: skjona
·
Foder & Strö hej hej. vi har fått ett toppen hösilgae i år i vårat stall. så jag kommer inte kunna ge mer än 9 kg och inget mera...! men nu är...
2
Svar
32
· Visningar
1 775
Senast: Shimzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023