Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Sv: Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

marti130 skrev:
Försök få din svärfar att inse fördelen med analyserat grovfoder även till tjurar och kossor! Tjurarna växer som de ska med rätt mängd foder och kossorna mjölkar bättre om man vet att de får vad de behöver...
//marti - som köper hö av en kobonde som fattat det här med analys...

Tror du inte jag har försökt... :( Min svärfar har köttdjur, inga mjölkkor. De går ute och på "lösdrift". Vi har inte samma syn på djurhållning han och jag. Jag har i flera år försökt få honom att inse att det vore bra att analysera alla höpartier, men det är som att prata med en vägg. Han tycker det fungerar utmärkt som det är. Han tycker också jag är urkorkad som köper Krafft till mina hästar, "sån dyr skit", när det finns havre på gården... (Dålig havre, full med fågelskit + att min häst blir helsprallig av havre.) Mineraler kan han nog inte stava till. SÅ alternativet är att flytta hästarna därifrån eller köpa eget hö, men var ska jag förvara det så att det inte går åt till andra djur??

Men tror ni jag är helt ute och cyklar när det gäller fodret till min häst? Ser ni ingen skillnad mellan bilderna???

Senast ändrad:

Louise skrev:
Är det benställningen på fotot som gör att hästen har "spetsig" rumpa?

Ja det är nog mest benställningen men ÄVEN att hon faktiskt var lite kantig där :crazy: .

Lillkumpula skrev:
Vilken skillnad! Positivt menat alltså:D

Har du nån aning om hur mkt som fattades i hennes foderstat? Lite nyfiken bara..:smirk:

Nej jag vet inte HUR mycket som fattades men helt klart är att det var PROTEINBRIST - med tanke på alla tecken på det (utseendet och att hon dessutom började koprofagera).
DÅ förstod jag det inte men nu vet jag.
Hon gick på tre olika grovfoder den vintern, först hos fodervärden fick hon silage vilken för det första hon fick för LITEN MÄNGD av men säkerligen var det också proteinfattigt.
Sen tog jag över henne och hon fick tyvärr byta stall ett par ggr... blev lite dumt där med att hitta stallplats hastigt och lustigt när jag hämtade hem henne från f.värden.
Men med det sista fick hon nästan fri tillgång på men det hände inget. Så troligen var det också väldigt proteinfattigt!
Då visste jag inte att det kunde vara så utan försökte bara proppa i henne mera energi - bland annat olja. Gav inget resultat, vilket jag förstår nu. :crazy:

Inte förrän när hon gått på bete några veckor började hon se bättre ut... vilket ju har sin förklarning (bete har ju en hög kvot).

Jättesvårta tt bedöma från dina bilder... dels är de första bilderna under betessäsong vilket gör att den ser rätt så okej ut där, dels är det svårta tt se när hästen är i rörelse där.
Sen har hästen så tjock päls på vinterbilderna... :crazy: Men nog tycker jag att man kan se en något rundare häst, om det nu inte är pälsen som lurar en.

Jenny1 skrev:
Men tror ni jag är helt ute och cyklar när det gäller fodret till min häst? Ser ni ingen skillnad mellan bilderna???

Jodå det syns lite skillnad. Det är ju svårt för oss att bedöma genom bilderna här, så ta det lugnt. :smirk: Ta nya bättre bilder så att vi kan se ordentligt!
Ta så att det bli så likt första bilden som möjligt - samma ställning från samma sida och bra ljus.

Och sen så tycker jag att du gjort det bästa du kunnat med tanke på situationen. Det är väldigt svårt att säga hur du skulle gjort annars.

milly skrev:
Jodå det syns lite skillnad. Det är ju svårt för oss att bedöma genom bilderna här, så ta det lugnt. :smirk: Ta nya bättre bilder så att vi kan se ordentligt!
Ta så att det bli så likt första bilden som möjligt - samma ställning från samma sida och bra ljus.

Och sen så tycker jag att du gjort det bästa du kunnat med tanke på situationen. Det är väldigt svårt att säga hur du skulle gjort annars.

Tack för ditt svar! Jag ska ta nya bilder, de kommer... Det är ju svårt att se på bilderna jag lagt ut, hade inga bättre, jag är för dålig på att komma ihåg kameran.. Jag gör verkligen så gott jag kan, men det är frustrerande att inte ha någon höanalys, det blir som att "famla i blindo", ett väldigt testande hit och dit...

Fråga svärfar vad han tror om näringsinnehållet, många bönder har bra koll på det. Så får du en uppskattning i alla fall. Vad är önskvärt till köttdjur förresten, vet någon det?

Trissa skrev:
Fråga svärfar vad han tror om näringsinnehållet, många bönder har bra koll på det. Så får du en uppskattning i alla fall. Vad är önskvärt till köttdjur förresten, vet någon det?

Ja borde inte de ha ett HÖGT proteinvärde? Eller iaf ett normalt smbrp-värde? Och det borde väl vara rätt så viktigt för även köttdjur att ha koll på det... så att de växer ordentligt och blir väl musklade = får mer KÖTT att sälja.

Men du, Jenny1... problemet var väl att det var så många olika partier, elelr? Oavsett, du vet ju vad som är "problemet" med att du inte ycker attd et går att analysera - Kan du inte ringa o fråga typ Analycen om det skulle kunna gå att analysera på något sätt så att man kan göra ett samlingsprov eller nåt?
Om du kanske kunde analysera det två ggr per vinter - DET kanske skulel vara värt det iaf? Analysera bara MJ/smbrp kanske?

Ett annat alternativ är att du alltid ger hälften lusern och hälften er eget hö. Plus ett kraftfoder av medel kvot (runt 6-8) eftersom hästen verkar svårfödd.

Jag ställde frågan på Andra djur, så får vi se. Intressant!

milly skrev:
Jättesvårta tt bedöma från dina bilder... dels är de första bilderna under betessäsong vilket gör att den ser rätt så okej ut där, dels är det svårta tt se när hästen är i rörelse där.
Sen har hästen så tjock päls på vinterbilderna... :crazy: Men nog tycker jag att man kan se en något rundare häst, om det nu inte är pälsen som lurar en.

Nej, bilderna var inte de bästa, men de var de enda jag hade som man såg någotsånär på.. :crazy: Ska bruka allvar nu och fota ordentligt innan träningen kommer igång (på fredag!! :bump: ) så jag kan hålla koll på skillnader sen. Det är lite irriterande att jag inte tänkte på det innan, men det var så mycket med analys, foderbyte och hålla koll på hur hästen svarade på det så jag tänkte inte alls på att fota då. Pucko-Ingela.. :o

milly skrev:
Ja borde inte de ha ett HÖGT proteinvärde? Eller iaf ett normalt smbrp-värde? Och det borde väl vara rätt så viktigt för även köttdjur att ha koll på det... så att de växer ordentligt och blir väl musklade = får mer KÖTT att sälja.

Men du, Jenny1... problemet var väl att det var så många olika partier, elelr? Oavsett, du vet ju vad som är "problemet" med att du inte ycker attd et går att analysera - Kan du inte ringa o fråga typ Analycen om det skulle kunna gå att analysera på något sätt så att man kan göra ett samlingsprov eller nåt?
Om du kanske kunde analysera det två ggr per vinter - DET kanske skulel vara värt det iaf? Analysera bara MJ/smbrp kanske?

Ett annat alternativ är att du alltid ger hälften lusern och hälften er eget hö. Plus ett kraftfoder av medel kvot (runt 6-8) eftersom hästen verkar svårfödd.

Jag har ingen aning om vad köttdjur behöver, jag tror inte svärföräldrarna bryr sig heller, de har inte köttdjuren som huvudsaklig inkomst.

Problemet är ju precis det, att höet är taget från en mängd olika gärden vid olika tidpunkter... Jag har skickat ett mail till Analycen så får vi se vad de svarar. Hon åt ju inte lusern tidigare, kanske ska prova igen... Ute har de fri tillgång på hö, jag kanske ska ge henne lusern inne.

Måste fråga en sak till, ni som är duktiga... :bow: Hur kan jag vara säker på att jag inte ger för mycket protein? För det är väl heller inte bra?? Hur ser jag det?

Jenny1 skrev:
Måste fråga en sak till, ni som är duktiga... :bow: Hur kan jag vara säker på att jag inte ger för mycket protein? För det är väl heller inte bra?? Hur ser jag det?

Om det mesta överskottet kommer från GROVFODER så gör det inget. Överskottet omvandlas till energi.
Därför är det ofarligt att överskotta genom lusern! :idea:

Bra idé - ge honom BARA lusernhack inne på natten, då måste han ju äta upp.

milly skrev:
Om det mesta överskottet kommer från GROVFODER så gör det inget. Överskottet omvandlas till energi.
Därför är det ofarligt att överskotta genom lusern! :idea:

Bra idé - ge honom BARA lusernhack inne på natten, då måste han ju äta upp.

Tack! :bow: :bow: Jag ska inhandla lusern och testa... Ska också ta nya foton och lägga ut här så ni får se...

Jenny1 skrev:
Tack! :bow: :bow: Jag ska inhandla lusern och testa... Ska också ta nya foton och lägga ut här så ni får se...

Har du tagit nya foton än? :idea:

milly skrev:
Har du tagit nya foton än? :idea:

Jag hade kameran med mig häromdagen - fantastiskt bara det med min teflonhjärna.. :bow: Sol var det, jättefint, och jag tog av Viva täckena i hagen - vad händer? Jo, batteriet i kameran var dött...:crazy: Nu har jag bytt batterier men inte lyckats komma ihåg att ta med mig kameran till stallet... Så.. Foton kommer snart... :bump: Vilket århundrade som helst... :cool:

Äntligen! Jag kom ihåg kameran!!! :banana: :banana: :banana: :banana: Nu har jag tagit lite bilder på hur Viva ser ut nu, ikväll... Tyvärr blev inte EN ENDA bild bra!:crazy: Men man ser nog hur hon ser ut i kroppen nu i alla fall. Skit på linsen var det uppenbarligen också... I boxen fick jag inte plats med hela hästen på bild så lätt, men syftet var ju att se hur hon ser ut... Så: Vad tycks?? Länken går till mitt fotoalbum, bilderna på hur hon såg ut förra våren finns på sid. 1, de nya bilderna på sid. 2 och 3.
http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id66734_page0.html
Mitt ridsällskap kommenterade faktiskt idag att Viva blivit rundare över rumpan! :banana: Och visst har det hänt saker, det syns ju på bilderna! Det är så kul!!

(Hon är varmblodig travare av amerikansk stam, så jag vet inte hur grov jag kan begära att hon ska bli.. Amerikanarna är ju rätt taniga...)

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag tar snart med mig en PRE hingst från där jag bor nu till eget boende. Han har under förra våren varit sjuk och skadat och såg...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka