Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
marti130 skrev:Försök få din svärfar att inse fördelen med analyserat grovfoder även till tjurar och kossor! Tjurarna växer som de ska med rätt mängd foder och kossorna mjölkar bättre om man vet att de får vad de behöver...
//marti - som köper hö av en kobonde som fattat det här med analys...
Louise skrev:Är det benställningen på fotot som gör att hästen har "spetsig" rumpa?
Lillkumpula skrev:Vilken skillnad! Positivt menat alltså
Har du nån aning om hur mkt som fattades i hennes foderstat? Lite nyfiken bara..:smirk:
Jenny1 skrev:Men tror ni jag är helt ute och cyklar när det gäller fodret till min häst? Ser ni ingen skillnad mellan bilderna???
milly skrev:Jodå det syns lite skillnad. Det är ju svårt för oss att bedöma genom bilderna här, så ta det lugnt. :smirk: Ta nya bättre bilder så att vi kan se ordentligt!
Ta så att det bli så likt första bilden som möjligt - samma ställning från samma sida och bra ljus.
Och sen så tycker jag att du gjort det bästa du kunnat med tanke på situationen. Det är väldigt svårt att säga hur du skulle gjort annars.
Trissa skrev:Fråga svärfar vad han tror om näringsinnehållet, många bönder har bra koll på det. Så får du en uppskattning i alla fall. Vad är önskvärt till köttdjur förresten, vet någon det?
milly skrev:Jättesvårta tt bedöma från dina bilder... dels är de första bilderna under betessäsong vilket gör att den ser rätt så okej ut där, dels är det svårta tt se när hästen är i rörelse där.
Sen har hästen så tjock päls på vinterbilderna... Men nog tycker jag att man kan se en något rundare häst, om det nu inte är pälsen som lurar en.
milly skrev:Ja borde inte de ha ett HÖGT proteinvärde? Eller iaf ett normalt smbrp-värde? Och det borde väl vara rätt så viktigt för även köttdjur att ha koll på det... så att de växer ordentligt och blir väl musklade = får mer KÖTT att sälja.
Men du, Jenny1... problemet var väl att det var så många olika partier, elelr? Oavsett, du vet ju vad som är "problemet" med att du inte ycker attd et går att analysera - Kan du inte ringa o fråga typ Analycen om det skulle kunna gå att analysera på något sätt så att man kan göra ett samlingsprov eller nåt?
Om du kanske kunde analysera det två ggr per vinter - DET kanske skulel vara värt det iaf? Analysera bara MJ/smbrp kanske?
Ett annat alternativ är att du alltid ger hälften lusern och hälften er eget hö. Plus ett kraftfoder av medel kvot (runt 6-8) eftersom hästen verkar svårfödd.
Jenny1 skrev:Måste fråga en sak till, ni som är duktiga... Hur kan jag vara säker på att jag inte ger för mycket protein? För det är väl heller inte bra?? Hur ser jag det?
milly skrev:Om det mesta överskottet kommer från GROVFODER så gör det inget. Överskottet omvandlas till energi.
Därför är det ofarligt att överskotta genom lusern!
Bra idé - ge honom BARA lusernhack inne på natten, då måste han ju äta upp.
Jenny1 skrev:Tack! Jag ska inhandla lusern och testa... Ska också ta nya foton och lägga ut här så ni får se...
milly skrev:Har du tagit nya foton än?
Jenny1 skrev:Foton kommer snart... Vilket århundrade som helst...