Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Sv: Proteinbrist - och utan proteinbrist *bilder*

Vilken förändring :bow:
Tycker det är kul med sådana bilder så man kan få se hur mycket en förändring kan göra!

Okej, äntligen kom nya bilder! :bow:

Hon ser BÄTTRE ut, det gör hon, men väldigt tanig ändå.
Frågan är då hur en sådan häst (amerikans travare) ser ut när den är i riktigt god form? Hmm. Vet du var man kan hitta en bild/bilder?
Ska söka lite nu efter att skrivit inlägget...

Har du köpt lusernhack och börjat ge på natten? Den här hästen ser ut att behöva mycket näringstätt foder...

Tack för svar!
Hon får lucernpellets inne på natten, är uppe i drygt 1 kg, ska öka på lite till. Jag har också letat bilder på amerikanska travare, hittade inte så mycket men några...
http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3265/coco.html Längst ner finns ett par klickbara bilder - ser ut att vara en smalis, precis som min..

Hittade inget mer... Det kanske är jag som är dålig på att söka..

Tack för svar!
Hon får lucernpellets inne på natten, är uppe i drygt 1 kg, ska öka på lite till. Jag har också letat bilder på amerikanska travare, hittade inte så mycket men några...
http://www.geocities.com/Petsburgh/Farm/3265/coco.html Längst ner finns ett par klickbara bilder - ser ut att vara en smalis, precis som min..
http://www.multi.fi/~lsjoskog/Duke.htm

Hittade inget mer... Det kanske är jag som är dålig på att söka..

Hittade det här om exteriören:
"Den amerikanska travarens huvud är ofta oädelt, något stort och långt. Det har livliga ögon, och tydliga käkar, ibland något konvex nosprofil och långa öron. Halsen är lång, platt och rak. Manken är muskulös men inte speciellt utpräglad med en lång vek rygg. Korset är långt, brett stupande och överbyggt med tydliga, långa sittbensmuskler, idragen buk, stupande bogar med muskelfyllda och i riktig "travarvinkel" till de långa överarmarna. Benen är smäckra med korta skenben och mycket lågt ansatta hasar. Alla fyra benen har ofta långa stupande kotor med välformade hovar och benställningen är oftast kohasig." Tycker det stämmer rätt bra på min Viva, fast hon har ju lite ädelt huvud....

Senast ändrad:

Dock såg denna häst mycket mer muskulös ut och även bättre hull.

Men det är så svårt att bedöma så här efter foton, dessutom är jag inte van vid att se taniga varmblod utan kraftiga kallblod. :crazy:
Men jag skulle nog ändå vilja ha mer hull på din... men det vill väl du själv också? Mer än det är nu? Bara att det inte är så lätt att nå det. :crazy: Eller hur?

milly skrev:
Hittade ett par bilder på amerikanska travare där hullet ser ut att vara bättre än på din... dock verkar de vara ganska taniga så det är kanske inte Så långt kvar tills du når det hullet på Viva:

http://images.google.se/images?q=tbn:u30CHLVHhvWJ0M:http://www.kustnet.fi/nurk/duke.jpg

http://www.kotiposti.net/jukuh/img60.gif

Nej, vi jobbar vidare!!! Än är jag inte riktigt nöjd, men snart!! Dock är hon väldigt pigg just nu... Funderar på om jag ska ta bort oljan, eller jjag kanske bör dra ner mer på Krafften nu när hon får Lucern, jag har tagit bort nästan 1 kg Krafft sport!? Vad tycker du?? Hon får nu fri tillgång på hö, oanalyserat,
Drygt 1 kg Krafft Sport
1 dl Majsolja
Drygt 1 kg Lucern, pellets
B-vitamin

Jenny1 skrev:
Nej, vi jobbar vidare!!! Än är jag inte riktigt nöjd, men snart!! Dock är hon väldigt pigg just nu... Funderar på om jag ska ta bort oljan, eller jjag kanske bör dra ner mer på Krafften nu när hon får Lucern, jag har tagit bort nästan 1 kg Krafft sport!? Vad tycker du?? Hon får nu fri tillgång på hö, oanalyserat,
Drygt 1 kg Krafft Sport
1 dl Majsolja
Drygt 1 kg Lucern, pellets
B-vitamin

Jag skulle byta ut delar av höet mot lusern hack så att hon får i sig mer NÄRINGSTÄTT grovfoder. Som sagt - bara lusernhack till natten kanske? Det borde hon ju äta. ? (eller blanda med LITE hö)
Äter hon pelletsen gärna? Då skulle jag fortsätta med dom också till kraftfoder givorna istället för Krafft Sport. Hon behöver inte mera explosiv energi utan mer massa och hull... Oljan skulle jag nog ha kvar.

milly skrev:
Jag skulle byta ut delar av höet mot lusern hack så att hon får i sig mer NÄRINGSTÄTT grovfoder. Som sagt - bara lusernhack till natten kanske? Det borde hon ju äta. ? (eller blanda med LITE hö)
Äter hon pelletsen gärna? Då skulle jag fortsätta med dom också till kraftfoder givorna istället för Krafft Sport. Hon behöver inte mera explosiv energi utan mer massa och hull... Oljan skulle jag nog ha kvar.

Hmmm.. Nu är jag inte säker på att jag hängde med... Ska jag ge henne Lucern-hack och lucern-pellets? Båda samtidigt alltså?? Varför?? Hon har fri tillgång på hö, men jag skulle ju kunna ge henne hack och pellets i boxen till natten. Då tar jag alltså bort Krafft Sport helt?? Hur mycket lucern bör hon få då??

Jenny1 skrev:
Hmmm.. Nu är jag inte säker på att jag hängde med... Ska jag ge henne Lucern-hack och lucern-pellets? Båda samtidigt alltså?? Varför?? Hon har fri tillgång på hö, men jag skulle ju kunna ge henne hack och pellets i boxen till natten. Då tar jag alltså bort Krafft Sport helt?? Hur mycket lucern bör hon få då??

Ja, alltså för att med pelletsen kanske det blir för lite tuggande, därför föreslog jag "hack" till natten som är mer likt hö. Dock nere i MAGEN blir det samma sak - grovfoder som grovfoder. Så tycker du att din häst tuggar i isg pelletsen långsamt och får sitt tuggbehov tillfredställt så skulle du kunna ge bara pellets också. Dock tror jag att hon lessnar på pelletsen om hon får flera kilo av det per dag - därför kanske hacket är bra variation?

Lusernet på natten ska alltså ersätta HÖET vilket gör att hon får mer näringstätt grovfoder i sig. På dagen äter hon ju ändå fritt med hö.

Ja och sen skulle jag alltså fortsätta ge minst 1kg av pelletsen som krfatfoder också. Därför att lusern är bra för hullet!

Hur mycket hö brukar hon få till natten?

:o Det är länge sedan jag vägde höet till natten... Eftersom hon står på halm och har fri tillgång på hö på dagen har jag inte sett det som nödvändigt.. Men hon får en hel IKEA-kasse full...

Jenny1 skrev:
:o Det är länge sedan jag vägde höet till natten... Eftersom hon står på halm och har fri tillgång på hö på dagen har jag inte sett det som nödvändigt.. Men hon får en hel IKEA-kasse full...

Okej hmm. Tror du hon äter 3kg lusernhack och 1kg hö på det? Plus lusernpellets i krubban? :crazy:
(till kvällen/natten)
Totalt skulle det bli 4kg lusern/dygn.
Och då INGEN Krafft Sport alltså. Men oljan ska vara kvar! Kanske t o m öka den till 1.5-2dl.

Nu måste jag kila! Men det där är bara tankar/funderingar från mig... du får fudnera på det och glöm inte att alla ändringar ska i så fall göras successivt. :smirk:

detta är mitt gamla sto, så här såg hon ut när hon kom till mig när hon lämnat sitt föl :crazy:
KimberleyochKatricha.jpg

såhär såg hon ut efter 1½år :banana:
kimberleyter.jpg
;)

En fråga till.. Om jag tar bort Krafft Sport och ger lusern i stället, borde jag inte ge mineraler också då?? Det får hon ju inte nu eftersom det ingår i Krafften... :confused:

jo hon var fin min Kimberley :love:
tyvärr så finns hon ej kvar hos oss längre.

Jenny1 skrev:
En fråga till.. Om jag tar bort Krafft Sport och ger lusern i stället, borde jag inte ge mineraler också då?? Det får hon ju inte nu eftersom det ingår i Krafften... :confused:

Lusern innehåller ju också en hel del mineraler... dock inte SELEN. Så Tokosel behöver du ge! Möjligtvis även fosforbalans eftersom du i sådana fall ger så mycket lusern att det blir en hel del kalcium...

Men frågan är om du kanske skulle göra såhär istället *funderingar igen* :
Ge lusernhack 3-4kg plus hö 1-2kg till natten
Sen i krubban (som kraftfoder) fortsätter du att ge 0.5kg Krafft Sport och 1kg lusernpellets samt oljan (1.5dl). (plus Tokosel!)

Det jag är ute efter är att hästen ska få ett mer näringsTÄT mat som inte kräver så mkt energi av den att smälta... som t ex stora mängder hö gör. Därför är lusernhack bättre! (ger mer näring, både protein och energi, i samma omfång - förstår du mitt svammel? :crazy: )

Men jag tycker att du ska starta en NY tråd och fråga om råd även från andra än mig!
Förhoppningsvis svarar HelenaHandberg (och andra mer kunniga än vad jag är!) och hon är proffs på det här.
Annars finns det väl kanske några andra trådar med liknande problem som du kanske kan läsa igenom.... :smirk:

Jag känner mig lite osäker...

Tack för dina svar! Jag startar en ny tråd och ser vad som händer, vet inte hur jag ska formulera den bara, för man får väl egentligen inte fråga om foderstater för enskilda hästar... Jag har sökt på Buke och läst fler trådar i ämnet... Jag tror jag vet hur jag vill göra, jag hade tänkt ungefär så som du tänkte nu på slutet, behålla en liten del av Krafft och oljan och ge henne Lusern hack till natten..

kl*

Hittade denna sida på google ;) tur jag har som är medlem!
Hästen vart kanonfiiin!!!
Lånar denna tråd om det är ok..

EN FRÅGA TILL ALLA

Min häst har stor buk med synliga revben och jag förstår att det har att göra med proteinbrist, tycker själv inte höet är kanon.
Känner en som har såna fina hästar i kropp/hull, deras hö luktar underbart och är grööönt.. deras kunder är mkt nöjda med höet och de hästar jag sett som får äta detta ser bra ut!
Så jag tänkte byta till detta hö..tror ni det skulle funka med bara det och fortsätta med samma kraftfoder?

Fast det är svårt att avgöra hur bra höet är bara på lukten och färgen.. Även om det onekligen är bra att höet luktar gott! En analys av höet behövs för att veta vad din häst behöver.... :crazy:

Liknande trådar

S
Foder & Strö Jag tar snart med mig en PRE hingst från där jag bor nu till eget boende. Han har under förra våren varit sjuk och skadat och såg...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 622
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 469
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka