Promenadtid för valp/ unghund

Penny_Lane

Trådstartare
Jag och min sambo skaffade oss en liten valp (korsning tax/pinscher) i slutet på förra året. Max som han heter är nu ca 4 månader och pigg och glad. Han är väldigt lättlärd och tycker mycket om att gå ut i koppel. Hur mycket vågar man gå med en så pass ung hund? Brukar gå ca 10-15 minuter 2 gånger om dagen sen blir det 2-3 kortare promenader med.

Är livrädd för att han skall ta skada om jag går för länge med honom, samtidigt som han nog måste tröttas ut lite för att inte riva huset.
:banana::banana:

Sv: Promenadtid för valp/ unghund

Min tremånaders aussie går 10 min några gånger per dag, och sen ofta (men inte helt dagligen) typ en halvtimme. Lös dock.

Min dvärgschnauzer gick nog betydligt mindre i den åldern. Dels var han inte lika stökig och dels fanns ingen annan/vuxen hund som behövde ut.

Bättre att gå lös (om området och lydnaden tillåter såklart) och busa. Valpar behöver ingen regelrätt motion eller promenader men rörelse är nyttigt för att bygga upp kroppen.

Det är svårt det där, alla säger att man inte ska gå för mkt och man blir ju livrädd för att ha sönder sin valp!

Min valp är numera 7 månader och hon har fått gå mer än vad jag egentligen velat, pga att hon har varit helt sjövild inomhus annars (trots mental stimulans). I största möjliga mån har jag försök ha henne lös, så det inte varit strikta koppelpromenader, men det är inte alltid man har möjlighet att ha lös eller ha någon kompis tillgänglig som hon kan rasta sig med.

Det kan nog vara rätt lagom som ni gör.

Prova att ha lite kontaktövningar, högst 5 minuter åt gången. Det kan man ha både inne och ute. Skaffa en klicker och ha lite gott hundgodis (gärna halvmjukt och som hunden verkligen gillar) i pyttesmå tuggor så att du kan ge många utan att hunden blir mätt. Varje gång hunden tittar på dig så klickar du och ger en godbit. När den kan det så att du kan ge 10-15 bitar på en minut så kan du ta ett litet steg bakåt varje gång och valpen ska följa efter samtidigt som den tittar på dig. Efterhand ökar du sen till fler o fler steg bakåt för din del, framåt för valpen. Det brukar vara rätt bra att gå valpkurs även om du har haft hund tidigare. Det är ju social träning för valpen.

Så kan man även ha små övningar i inkallning. Med koppel eller lina om man känner sig osäker annars utan.

Valpkurs är bokad. Tyvärr går det visst kennelhosta här i norra Skåne så vi får avvakta tills de andra hundarna friska. ;)

kl

Slänger in en annan fråga om det är okej.

När är det okej att motionera valpen/hunden lite mer rutinmässigt. Tex, ut och börja jogga med den eller gå längre rundor än 1 h?

Är det någon period senare när hunden är unghund som man bör ta det lite lugnare eller är det bara att köra på?
När blir hunden "vuxen" kroppsmässigt? Alltså, när är den färdigvuxen?

Vill såklart börja ta med valpen ut så fort så möjligt och kunna komma ut och jogga lite och så. Men han måste såklart vara redo för det och minimala sträckor till att börja med. Vill inte utsätta honom för detta förtidigt dock.

Jag förstår att det är olika sett till individ och ras, men någon slags riktlinje skulle önskas.

Är också från krokarna, ifall du är i pålsjö något och vill ha valplekkamrat till den lilla så har jag en 7-månaders valp som gärna leker ;)

Man behöver ju inte gå långa sträckor och anstränga valpen fysiskt för att de ska bli trötta :) det räcker ju att gå ut i skogen och strosa en timme, kanske sätta sig en stund vid en spännande plats och leka lite godissök så är valpen trött i huvudet och river inte huset för er ;)

Senast ändrad:

Gå längre rundor än en timme kan du göra i princip hur tidigt du vill, men inte i hårt tempo. När min var runt 8 månader började jag gå "riktiga" promenader. Dock inga powerwalks, utan längre rena promenadturer lös i skogen. Innan gick vi kortare promenader och höll oss till strosande och svampplockningsturer i skogen, som dock kunde vara rätt långa, tidsmässigt sett men inte ger så mycket motion för hundägaren. Nu är min hund 11 månader och han hänger med på minst en entimmesrunda i raskt eller makligare tempo, både lös och kopplad, varje dag i varirande terräng. Jag har inga direkta restriktioner vad gäller motionen, bara det går i promenadtakt mesta biten (för mig då, hunden väljer ju tempo själv när han är lös och det blir ofta fullt ös medvetslös). Ren fysträning, typ drag, cykling och löpning tycker jag nog hunden ska vara mer vuxen och gärna röntgad först, kanske runt 1,5 år för inte alltför stora hundar? Men visst kan man börja vänja dem tidigt :)

Jag längtar tills jag kan gå såna längre promenader med min, hon är ju en Leonberger och jag är såå rädd att hon ska råka gå för långt, för länge så det ska bli ngt tok längre fram. Hade sådan otur med min Newfoundland :(

vi går ca 10 min promenader flera ggr per dag, när hon visar att hon vill ut, det brukar bli ca 6 ggr per dag. Ibland mer.

Ren fysträning, typ drag, cykling och löpning tycker jag nog hunden ska vara mer vuxen och gärna röntgad först, kanske runt 1,5 år för inte alltför stora hundar? Men visst kan man börja vänja dem tidigt :)

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att komma igång med fysträning förhållandevis tidigt för att hunden ska bli stark och hållbar på sikt. Att bygga upp en stark hund tar tid, egentligen ett par år. Startar man för sent tror jag risken är större att man överbelastar hunden än om man smyger igång den från det att den är yngre.

Tidig men försiktig belastning på skelettet, tidigt uppövad rörelsekontroll, kontrollerad upptrappning och periodisering/pulsering av träning är jag personligen övertygad om ger en stark och hållbar hund - utan att man för den skull väntar med fysträningen till det att hunden har blivit 1,5 år.

Men vad menar du med fysträning då? Jag skriver ju också att motionering/belastning bör börja "tidigt" men försiktigt. Jag skulle aldrig börja tex cykla i ett ordentligt tempo 1,5 mil med en hund som inte är iaf hyfsat färdig och det är ju individuellt och rasen påverkar. En liten hund är ju färdig i min hunds ålder, så där är det väl inga problem, om hunden har byggts upp med lite lugnare/mjukare motion först. Promenader i skog och mark från tidig ålder, för att sedan öka tempo och intensitet. Gärna klättring och annan styrketräning. Personligen vill jag ha min hund röntgad innan jag börjar cykelträna för motionens skull, men lite småturer kan man ju ta innan.

Ren fysträning är för mig all medveten och strukturerad träning som syftar till att stärka/förbättra rörelseapparaten, cirkulationsapparaten och nervsystemet genom t.ex. balans, koordinations och stabilitetsträning; styrketräning; samt kondition- och uthållighetsträning. Det tycker jag att man ska börja med tidigt.

Men gissningsvis talar vi om samma sak egentligen, även om jag tycker att man ska tänka på det som ren fysträning (just för att det ska bli medveten och strukturerad träning).

Skälet till varför jag reagerar beror på att jag ofta tycker att man ser folk som börjar köra på för hårt när hundarna är vuxna (att träningsmängd och träningsintensitet ökar för fort), utan att de har fått en vettig grundträning som unga. Problemet är då att hunden redan har hunnit få en tyngre kropp samtidigt som senor och ligament är svaga, kroppskontrollen dålig, osv. Det är som gjort för att få skador.

Går det kennelhosta fortfarande, jaha. Jag bor i Ängelholm och jag har inte hört någon här med kennelhosta. Däremot har ett par hundar där vi tränar haft det för 2-3 veckor sedan. De bor i Helsingborg.

Alla: Vid vilken ålder man kan börja med fysträning och långa rundor det beror ju helt och hållet på storlek och tyngd på hunden. En liten ras kan helt klart börja tidigare än t ex en Newfoundland. På en liten hund har oftast skelettet vuxit klart när de är 8-12 månader. På en stor hund har jag hört rekommendationer på att man bör höftledsröntga och kolla armbågarna innan man börjar med hård motion och/eller agility. Åldern för det varierar från ras till ras, men är oftast 12-18 månader såvitt jag vet.

Vår grannes hunddagis stängde eftersom dom tydligen fått nån hund med kennelhosta sen var bägge de andra valparna på valpkursen drabbade.
Jag trodde i min enfald att man vaccinerade mot sånt och sen slapp man det.

Tyvärr är det nog vi som får vänta ett litet tag med valpkursen eftersom Max troligtvis fått Demodex. :( Det smittar ju inte men man vill gärna veta säkert innan man gör något. Alltid är det nått. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 814
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 276
Senast: kolblakkur
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 955
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix