A

annbritt brorsson

Hej! Undrar bara hur mycket ni låter era valpar "promenera" när de är små? (tänkte mig nu runt 4 mån) Har sett skräck exempel, där de gått långa vägar... hua.:mad: Vi håller oss lite i skogskanten på en äng, där hon själv får skutta runt som hon vill.. jättesvårt att veta vad de klarar av! Sunt förnuft är väl det bästa antar jag!!!:)

Sv: Promenad

Ta det lugnt i början när den är så ung. Inga raska långpromenader. Låt den gå fritt och springa själv och nosa.

Det varierar lite men oftast inte mer en 4 gånger i månaden. vi har övat honom i koppel så det kan han men oftast har jag honom lös då han går vid min sida ( detta är på en ödegrusväg, någon cykel då och då) men 4 gånger i månaden och kanske någon kortis en extra gång.

Hej! Undrar bara hur mycket ni låter era valpar "promenera" när de är små? (tänkte mig nu runt 4 mån) Har sett skräck exempel, där de gått långa vägar... hua.:mad: Vi håller oss lite i skogskanten på en äng, där hon själv får skutta runt som hon vill.. jättesvårt att veta vad de klarar av! Sunt förnuft är väl det bästa antar jag!!!:)

vi har en 4½ månaders valp nu och han får gå ut på gården, kissa leka med dom andra hundarna osv.. i sommarstungan springar alla hundrana ut och in som dom vill(inhägnad gård)
vi går nån litan runda med honom då och då på ca 5-10 min

han får vara med på hundklubben 1 eller 2 gånger i veckan där tränar vi lite sitt, ligg och gå fint i koppel sen får han leka med dom andra hundarna tills han blir trött... (sen får han gå in och sova i sin bur)

så mkt mer gör vi inte med våran bäbis.
han har varit på 2 utställningar där tar vi alltid med bur så han får sova några timmar mellan varven

Jag tror det beror på vad man har för ras! Vi har en Jack Russell som har en MASSA energi och om han inte skulle få gå promenader skulle han bli tokig. Enligt veterinären vi var hos när han var tre månader så kunde man till och med springa kortare sträckor med honom och att gå långt var inga som helst problem. Han är i princip outtröttelig, så det känns hemskt om vi bara skulle gå ut med honom 5-10 min per gång. Men som sagt, det finns säkert en hel del raser som man bör vara mer försiktig med.

Kan tillägga att han är fem månader, men han gick promenader på ca en timme ibland på kvällarna redan i somras och då sov han hur gott som helst på natten!

Det är därför man tröttar ut valpen med annat, huvudaktiviteter..

En valp sover som allra bäst när den fått tänka till ;)

De senaste råd & rön jag har läst av en proffesor om hd/ad.
Är att man ska gå så mycket som valpen orkar, en valp brukar tydligt vissa att nu vill jag inte mer.
Men det kan vara ganska långt, våra valpar har inga problem vid 4 månader att gå lugnt 30-40min löst.
Men att det är väldigt viktigt att det är plan mark & inte för kuperad terräng eller trappor, inte för mycket hopp osv.

Ta med hundvalparna ut i skogen, det är ju precis som med människobarn, de måste träna och prova för att klara saker.
När en valp är trött gnäller den och vill bli buren eller lägger sig helt sonika ner!
Mina valpar har fått springa fritt i skogen från det att vi tagit hem dem, på de viset tränar de upp sin kropp och orkar vartefter längre och längre. Tvång får man dock inte använda.

Leia har från att hon varit liten fått följa med på promenaderna med Nikita. Hon har knatat på rätt så bra och visat när hon vill bli bruren och sedan ner släppt igen. Ser inga problem med att ta med valparna på vanliga promenader.

Jag går verkligen max 30 minuter nu när hon är 6 månader, och inte varje dag. Annars går vi till bussen och sen till jobbet och sen samma väg tillbaka. Kanske är en promenad på sammanlagt 20 min.

Vi tar det otroligt lugnt med henne.

Men att det är väldigt viktigt att det är plan mark & inte för kuperad terräng eller trappor, inte för mycket hopp osv.

Fast det där med plan mark håller jag inte med om. Det är i skogen de bygger upp sin motorik, och lär sig var de har benen nånstans. Ut och knata i blåbärsriset!

Vår gick promenader på upp till en timme när hon var fyra månader gammal, men då var det väl 20 minuter ren gång och 40 minuter nosande, rullande, krafsande, ja upptäckande helt enkelt. Vi har i stort sett bara valt väg, sedan har hon fått lulla på i sin takt.

Sedan bröt hon ett ben så nu är hon under uppträning igen, hon får gå en "riktig" promenad per dag, på 15 minuter, sedan är det bara rastning som gäller. Dock har alla veterinärer hon träffat (vilket nog är runt 10 nu) sagt att hon haft fördel av att ha starka muskler och vara i bra form. Jag tror (obs! tror) inte att hon hade varit lika musklad om hon bara ha suttit stilla inomhus.

Fast det där med plan mark håller jag inte med om. Det är i skogen de bygger upp sin motorik, och lär sig var de har benen nånstans. Ut och knata i blåbärsriset!

Att röra sig & träna musklerna är jätte bra, men det är lederna som kan ta stryck om dom hoppar omkring för mycket i växande ålder & de små växer ju väldigt fort specielt up till ca 6 mån.

Det är därför man ska vara försiktig, som med växande barn, visst e det bra, suveränt om dom rör sig, men de har ofta åldersgränser på gym.

Ta med hundvalparna ut i skogen, det är ju precis som med människobarn, de måste träna och prova för att klara saker.
När en valp är trött gnäller den och vill bli buren eller lägger sig helt sonika ner!
Mina valpar har fått springa fritt i skogen från det att vi tagit hem dem, på de viset tränar de upp sin kropp och orkar vartefter längre och längre. Tvång får man dock inte använda.

Precis, det tror jag oxå :D

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 610
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 297
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning