Producenters Kunskap?

Pallplats nr 2, två pallplatser? Är det autokorrekt som varit i farten? En pallplats är 80cm x 120 cm (EU-pallsmått), alltså hur mycket plats det tar på ett lastbilsflak.

---

Angående ämnet, kan det högre priset ha å göra med att det kostar mer att "tillverka" hö, men högre diselkostnader m.m.?

Eller så tar vi Euro pall 3 och då blir måtten 100*120 dvs 26 platser mot normala 33 på en trailer :p

(Ursäkta OT)
 
Autokorrekt skulle kunna vara prispall till pallplats? Är det inte konstigt att ordet prispall ändras till pallplats? Jag finner det märkligt i alla fall.

Ordet har med all säkerhet inte ändrats utan ordet pallplats syftar nog just på ordet pallplats. (Om du nu har missat något så är pallplats ett ord som syftar just på en av de tre platserna på en prispall.)
En prispall har tre pallplatser. Därför vore det ytterst ologiskt att skriva prispall nummer två.
 
men vad håller du på med. pallplats är ju vardagligt uttryck för "plats på pallen" dvs topp-3.
Jag jobbar som lastbilschaufför och får dagligen räkna hur många pallplatser godset jag ska hämta tar för att veta vad jag får plats med, alltså för MIG är pallplatser hur mycket plats godset tar på flaket, eller ska jag gå över till flakmeter eller kubik istället? :confused:
Det är inte så konstigt att jag reagerar när det ordet har en HELT annan innebörd för MIG, är det inte det?
 
Jag jobbar som lastbilschaufför och får dagligen räkna hur många pallplatser godset jag ska hämta tar för att veta vad jag får plats med, alltså för MIG är pallplatser hur mycket plats godset tar på flaket, eller ska jag gå över till flakmeter eller kubik istället? :confused:

Bara för att det i vardagen har en annan innebörd för dig så behöver du ju inte vara helt omedveten om vad det innebär för flera andra.
För mig är cell i vardagligt tal en intagens rum på kåken. För en läkare har det troligen mer med den mänskliga kroppens uppbyggnad att göra.
 
Bara för att det i vardagen har en annan innebörd för dig så behöver du ju inte vara helt omedveten om vad det innebär för flera andra.
För mig är cell i vardagligt tal en intagens rum på kåken. För en läkare har det troligen mer med den mänskliga kroppens uppbyggnad att göra.
Oh, nu får man inte vara omedveten om saker längre, mer än jag visste. :idea:
Tack och hej, tänker inte fortsätta den här diskussionen av respekt till TS då det är OT och inte tillför något till ämnet.
 
Oh, nu får man inte vara omedveten om saker längre, mer än jag visste. :idea:
Tack och hej, tänker inte fortsätta den här diskussionen av respekt till TS då det är OT och inte tillför något till ämnet.

Får och får, det är klart att folk får vara hur okunniga som helst men just pallplats känns inte som ett avancerat ord. Jag är rätt säker på att min 4-åriga dotter vet vad det är så det är inte direkt någon Nobelpristagar-nivå.
 
Att det är analyserat ger poäng. Så otroligt många vet inte att det handlar om vad analysen säger.

Ofantligt många tror alltså att analys innebär någon form av "godkännande som bra foder".
 
Här verkar man ibland vara lite "besvärlig" om man vill se analys innan man bestämmer sig för att köpa.. I år har vi tittat på 4 olika partier hö, samtliga oanalyserade. Eftersom jag har lättfödda "IRhästar" så MÅSTE jag veta vad höet innehåller vilket har lett till att jag själv har bekostat analys av 4 olika höpartierO_o Alltså det blir ganska dyrt då man låter analysera och sen ser att det är olämpligt foder:banghead: inkl alla mineraler och wsc kostar det 850:- x 4 = 3400:- (:wtf:O_o:rage::banghead:) som jag lagt på hö som jag inte kan köpa.. Sen har dom mage att be att få ta del av analysen GRATIS... Nä du får den till självkostnadspris svarar jag och då är de inte intresserade. Nä, allt hade varit så mkt enklare om alla hästägare krävde analys så foderproducenterna gjorde det rutinmässigt själva. Dessvärre verkar en stor del hästägare här vara fullständigt i det blå när det kommer till vad dom stoppar i sina hästar:cautious:O_o

/fattig och irriterad hästägare:cool:
 
Pallplats nr 2, två pallplatser? Är det autokorrekt som varit i farten? En pallplats är 80cm x 120 cm (EU-pallsmått), alltså hur mycket plats det tar på ett lastbilsflak.

---

Angående ämnet, kan det högre priset ha å göra med att det kostar mer att "tillverka" hö, men högre diselkostnader m.m.?

Fast plasten kostar ju också? Jag vet inte hur mycket diesel en traktor drar för att producera en rundbal, men plasten till dito kostar runt 70 kr
om 12 lager. Resten är ju samma kostnad.

(Och ja, jag menade prispall)
 
Ni som gnäller har ni överhuvudtaget någon aning om vad det kostar att få fram hö? ??? Vi har lagt ner 25000kr på gödning 28000 på att plasta sen ska gärdena klippas,sprättar ca2till 3 gånger, strängas och göra balar av.balsnöret kostar också. Vi gör både inplastat och småbalar.småbalar nu ska sen torka på skullen och då går det åt el diesel behöver traktorn också. Och ska man analysera så ska det göras från alla gärden. Vi har 9 gärden och det kostar för varje analys. Kanske dax att räkna lite på vad erat hö ni köper kostar att framställa innan ni gnäller på priset. Och det kostar likamycket oavsett vad det blir för värden på det. Denna sommar har inte varit något bra hö år. Och så är det all arbetstid också.
 
Kodak du som gnäller på att du får bekosta analysen och att sedan hö tillverkar vill ha tillgång till det gratis.ska vi som hö försäljare lägga på några extra kronor på höt då för att du ska få tillgång på analys eller tycker du att du ska få tillgång till den "gratis" bara en undran???
 
Kodak du som gnäller på att du får bekosta analysen och att sedan hö tillverkar vill ha tillgång till det gratis.ska vi som hö försäljare lägga på några extra kronor på höt då för att du ska få tillgång på analys eller tycker du att du ska få tillgång till den "gratis" bara en undran???

Som tidigare varande producent undrar jag: hur tänker du här?

Självklart har man som säljare ett försprång om man kan redogöra för produkten man säljer, och självklart kan man också ta ut högre pris om man har en bra vara.

Att ha en dålig vara med usel analys ska ju självklart inte kosta mer, det är ju upp till dig som producent att förstå vad du producerar. Jmf mjölkbönder som måste ha in bra material, de litar inte på slumpen. De ser till att det blir bra.
 
Kodak du som gnäller på att du får bekosta analysen och att sedan hö tillverkar vill ha tillgång till det gratis.ska vi som hö försäljare lägga på några extra kronor på höt då för att du ska få tillgång på analys eller tycker du att du ska få tillgång till den "gratis" bara en undran???

Gnäller? Jag lägger hellre en extra slant på inköpspriset för att höet ska vara analyserat än att betala den själv flera ggr för olika partier. För mig är det väldigt mkt värt!! Och varför i hela friden ska jag låta producenten ta del av min analys gratis? Ska jag bekosta att producenten kan sälja analyserat hö åt ngn annan? Eller missförstod jag?
Och JA, jag vet vad det kostar att producera hö! Vi har tagit in eget hö i många år tidigare, men på senare år har vi inte den möjligheten. För mig har kostnaden att köpa grovfoder blivit mkt högre än att ta in själv, dessutom mer omständigt.
 
Ni som gnäller har ni överhuvudtaget någon aning om vad det kostar att få fram hö? ??? Vi har lagt ner 25000kr på gödning 28000 på att plasta sen ska gärdena klippas,sprättar ca2till 3 gånger, strängas och göra balar av.balsnöret kostar också. Vi gör både inplastat och småbalar.småbalar nu ska sen torka på skullen och då går det åt el diesel behöver traktorn också. Och ska man analysera så ska det göras från alla gärden. Vi har 9 gärden och det kostar för varje analys. Kanske dax att räkna lite på vad erat hö ni köper kostar att framställa innan ni gnäller på priset. Och det kostar likamycket oavsett vad det blir för värden på det. Denna sommar har inte varit något bra hö år. Och så är det all arbetstid också.

Ingen har gnällt på höpriset.

Jag har gnällt på att "dåliga värden"-hö kostar lika mycket som "bra värden"-hö. Sköter man vallarna och skördar i rätt tid får man inte dåliga
värden. Man kan få sämre dåliga år, men inte dåliga. Analyserar man ovanpå det arbetet kan man ta betalt för vad det kostar.
Det jag inte vet vad det kostar är markvärdet i delarna av landet utanför mitt eget.

Det jag skapade tråden för, var frågan om det sker i lönndom eller okunskap:
M a o, blir folk "öppet" lurade (vet du inte bättre får du skylla dig själv) eller vet inte producenterna själva när dom producerat skräpvärden?
 
Liten kommentar. När jag köpte grovfoder låg priset på aktuell storlek 2,50 kr plus moms. Det kallar jag då normalpris för ett grovfoder som är godkänt i hygienalysen. Något som går att fodra med.

Däremot är jag beredd att betala en hel del mer för något som är bra, där jag kan spara in kraftfoder, vettiga världen - utöver god hygienisk analys. För att jag ska vara beredd att betala mer måste producenten visa att det är bättre vara han säljer och tar betalt för. Hur göra det utan analys?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp