Producenters Kunskap?

självklart ska man redogöra för en vara man säljer. men bara för att en köpare tycker en vara är dålig så kan den varan vara bra för en annan köpare beroende på vad man är ute efter. visa djur behöver lägre värden än andra och tvärt om. möter ofta just hästägare som ska ha bra värden på hö men dom vill helst betala bara 1kr kg... och den ekvationen går inte ihop..själv har jag avelston och unghästar där av vill jag vill ha ett så bra foder som möjligt.
 
Ett litet förtydligande på mitt första inlägg; jag betalar hellre 3400:- på att få veta att höet INTE passar mina hästar än att köpa det oanalyserat och dom blir sjuka. Men lite surt är det även om det inte är astronomiska summor (fast jag hade kunnat göra ngt roligare för dom pengarna:D) Sen har jag aldrig gnällt på priset på höet :)

Till ursprungsfrågan; härikring verkar travgubbarna vilja ha låg kvot då de då kan ge mkt kraftfoder. Varför vet jag ej, men det är vad jag hört :)
 
Fast vilken sorts hästar behöver värden på 7 mj och 25g smrp? Vilka ligger så långt ifeån tabellhästen i fråga om proteinbehov utifrån energibehov?

Visst går set att fodra med för hästar behöver äta NÅT men det blir dyrt och meckigt att få i dem proteinet som krävs
 
Fast vilken sorts hästar behöver värden på 7 mj och 25g smrp? Vilka ligger så långt ifeån tabellhästen i fråga om proteinbehov utifrån energibehov?

Visst går set att fodra med för hästar behöver äta NÅT men det blir dyrt och meckigt att få i dem proteinet som krävs

Ett exempel kan vara om man har eget foder med väldigt bra värden (el har köpt ett parti). Då kan man behöva nåt att komplettera med. Ibland köper man halm för ändamålet, men den har blivit ganska dyr och alla hästar äter inte halm.

Då kan ett foder med bra hygienisk kvalitet och låga värden vara ypperligt.
 
Ett exempel kan vara om man har eget foder med väldigt bra värden (el har köpt ett parti). Då kan man behöva nåt att komplettera med. Ibland köper man halm för ändamålet, men den har blivit ganska dyr och alla hästar äter inte halm.

Då kan ett foder med bra hygienisk kvalitet och låga värden vara ypperligt.
fast låga värden... över 5 mj tycker inte jag är "låga värden". Det är snudd på omöjligt att få hösilage/hö med lika högt proteinvärde som lucern och det är väl ungefär de siffrorna man skulle behöva för att ha nytta av 7mj/25g smrp-grovfoder.

Jag skulle gärna få tag i foder med typ 5 mj och 30-35 g smrp/kg. hög kvot - låga värden = kan fodra mina lättfödda nsv och ponny med ganska många kg. men det är ju inte sådant foder som diskuteras i tråden utan foder med skitsiffror - som knappt går att tillgodose hästens proteinbehov med utan att den blir smällfet pga all energi
 
Det är väldigt svårt att producera foder med låga värden, dvs både lågt energi och lågt protein. Det man får är som regel låg kvot.

Vi har bara tagit en analys hittills i år, på vårt sämsta foder. Det ligger på 10,5 MJ och 60 G smbrp. Eftersom det kommer vara det foder vi säljer, och det andra kommer ligga mycket högre i kvot, skulle jag absolut kunna tänka mig att köpa lite "sämre" foder för att kunna utfodra mina tjockisar med mer mat.
 
Här verkar man ibland vara lite "besvärlig" om man vill se analys innan man bestämmer sig för att köpa.. I år har vi tittat på 4 olika partier hö, samtliga oanalyserade. Eftersom jag har lättfödda "IRhästar" så MÅSTE jag veta vad höet innehåller vilket har lett till att jag själv har bekostat analys av 4 olika höpartierO_o Alltså det blir ganska dyrt då man låter analysera och sen ser att det är olämpligt foder:banghead: inkl alla mineraler och wsc kostar det 850:- x 4 = 3400:- (:wtf:O_o:rage::banghead:) som jag lagt på hö som jag inte kan köpa.. Sen har dom mage att be att få ta del av analysen GRATIS... Nä du får den till självkostnadspris svarar jag och då är de inte intresserade. Nä, allt hade varit så mkt enklare om alla hästägare krävde analys så foderproducenterna gjorde det rutinmässigt själva. Dessvärre verkar en stor del hästägare här vara fullständigt i det blå när det kommer till vad dom stoppar i sina hästar:cautious:O_o

/fattig och irriterad hästägare:cool:

Om dagens hästägare insåg att man inte MÅSTE köpa grovfodret av grannbonden o hämta det själv i sitt hästsläp så hade de insett att hela Sverige, eller nej, hela Europa egentligen, är VÅR marknad att påverka vad VI vill betala för. Bara vi är villa ATT betala.

Nej, det är inte kul o frakta käk till hästen men om det är vad som krävs för ett vettigt urval så antingen gör det eller erkänn att man värderar närodlat utan info o.från tröga producenter framför MEDVETNA producenter som lever för hästfoder o inte att slå sin vall.

Googla!
 
Kodak du som gnäller på att du får bekosta analysen och att sedan hö tillverkar vill ha tillgång till det gratis.ska vi som hö försäljare lägga på några extra kronor på höt då för att du ska få tillgång på analys eller tycker du att du ska få tillgång till den "gratis" bara en undran???

Helt ärligt. Jag har all respekt för er bönder/foderproducenter! Betalar mer än gärna för bra käk till djuret. Men att sälja en vara HELT utan "innehållsdeklaration" är inget annat än fullständigt OSERIÖST.
 
TS.

Dina två pallplatser är något jag funderat över sen jag lärde mig räkna o började leta foder själv! Jag fattar inte alls hur folk kan skita så totalt i dina djur.
 
Kanske skulle tillägga:

Mvh hon som beställde mikromineralanalys o mailade den till producenten i fall hen var nyfiken o ta del av den
 
The_connemara jag har med veterligen inte skrivit att jag inte analyserar mitt hö. Det jag blir irriterad på är att många hästmänniskor "inte alla" kräver bra värden på fodret men vill helst ha det gratis. Dom gnäller på priset men har ingen aning om vad det kostar att framställa. Oseriös det får du gärna kalla mig om det känns bra för dig.
 
Om dagens hästägare insåg att man inte MÅSTE köpa grovfodret av grannbonden o hämta det själv i sitt hästsläp så hade de insett att hela Sverige, eller nej, hela Europa egentligen, är VÅR marknad att påverka vad VI vill betala för. Bara vi är villa ATT betala.

Nej, det är inte kul o frakta käk till hästen men om det är vad som krävs för ett vettigt urval så antingen gör det eller erkänn att man värderar närodlat utan info o.från tröga producenter framför MEDVETNA producenter som lever för hästfoder o inte att slå sin vall.

Googla!

Jag förstår vad du menar. Och jag håller med om att hela Sverige finns att tillgå. Men när man bor i norra Norrlands inland så ökar kostnaderna rätt så ordentligt för att frakta hö från södra Sverige eller Europa :crazy: Då blir det betydligt billigare att försöka hitta ok hö i närheten, och till slut hittade jag just det. Analysen av höet jag köpte har jag inga problem att dela med mig av till producenten gratis! (Vilket jag också gjort, fick en gratis bal som tack :) ) Men jag har ingen lust att ge gratisanalyser till de övriga som de kan använda i sin försäljning till andra.
Jag värderar inte närodlat utan info framför medvetna producenter? Förhoppningsvis blir analyserat foder mer efterfrågat och fler här analyserar = enklare att hitta ett som passar ens häst utan att betala snordyr frakt från södern..
 
The_connemara jag har med veterligen inte skrivit att jag inte analyserar mitt hö. Det jag blir irriterad på är att många hästmänniskor "inte alla" kräver bra värden på fodret men vill helst ha det gratis. Dom gnäller på priset men har ingen aning om vad det kostar att framställa. Oseriös det får du gärna kalla mig om det känns bra för dig.

Det var du som skrev att man inte skulle få tillgång till analysen på varan man är intresserad av att köpa.
 
@tabac o @Kodiak

Skilj på om man skriver DU eller allmänt. Gäller det inte er i allmän ordalag så behöver ni inte försvara er :) Förstår helt din tanke @Kodiak ! Men det finns många som faktiskt inte borr i Norrlands inland som inte tänker längre. Tyvärr.
 
Senast ändrad:
@tabac o @Kodiak

Skilj på om man skriver DU eller allmänt. Gäller det inte er i allmän ordalag så behöver ni inte försvara er :) Förstår helt din tanke @Kodiak ! Men det finns många som faktiskt inte borr i Norrlands inland som inte tänker längre. Tyvärr.
Det var du som skrev att man inte skulle få tillgång till analysen på varan man är intresserad av att köpa.
Nej jag frågad kodiak om hon tyckte vi skulle lägga på mer på hö priset eller om hon tyckte att hon skulle få den gratis.
Det var du som skrev att man inte skulle få tillgång till analysen på varan man är intresserad av att köpa.
 
Nej jag frågad kodiak om hon tyckte vi skulle lägga på mer på hö priset eller om hon tyckte att hon skulle få den gratis.

Kodiak letade hö. Självklart ska hon få tillgång till analysen gratis då. Har producenten ingen analys anser jag att den är oseriös.

Priset på höet sätter producenten själv. Är analysen en stor del av kostnaden/något producenten tycker ger mervärde/valfri annan anledning så blir ju priset då högre.
 
Kodiak letade hö. Självklart ska hon få tillgång till analysen gratis då. Har producenten ingen analys anser jag att den är oseriös.

Priset på höet sätter producenten själv. Är analysen en stor del av kostnaden/något producenten tycker ger mervärde/valfri annan anledning så blir ju priset då högre.
Kostnaden på analys ligger på ca 4-6 tusen beroende på analys för 9 gärden
Så det är en ökad kostnad. Tack för din åsikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp