Sv: Problemlösning??
Jag likställer inte heller el med pigg och tror inte heller att det skadar om det används på ett mycket mjukt fint sätt egentligen. Ska man jämföra med kandar ser jag kandaret som mycket värre och då har jag själv ridit med det verktyget. Hästen har ju trots allt bettet i sin känsliga mun och inte runt halsen! Jag syftar mer på att är det förbjudet så är det förbjudet och det ska ses som fusk om det används. El tycker jag dock är förkastligt, det finns säkert någon som använder dom här redskapen på ett väldigt "bra" sätt men det bör inte säljas till kreti och pleti varken här eller utomlands. Det är dock en annan diskussion som du säger. Jag säger för övrigt inte att vår dressyrpolicy är den rätta, även om jag hittils tycker att den verkar bäst.
Om det sen beror på att jag är uppvuxen i det här landet eller ej vet jag inte.
Tillägger även jag att jag aldrig ens skulle tänka tanken att använda stackel.
Ska man?
Vad är det som säger att vår dressyrpolicy är den rätta?
Jag förkastar inte pigg och jämställer det definitivt inte med el. Pigg är snarare att jämföra med kandar/stång på häst. Ett skarpt verktyg förvisso, men används det rätt är det inte taskigt mot hunden. Fast den diskussionen är något uttjatad på buke.
Och innan någon får för sig det, nej jag använder inte pigg på min hund. Finns ingen anledning till det och det är inte tillåtet i Sverige.
Jag likställer inte heller el med pigg och tror inte heller att det skadar om det används på ett mycket mjukt fint sätt egentligen. Ska man jämföra med kandar ser jag kandaret som mycket värre och då har jag själv ridit med det verktyget. Hästen har ju trots allt bettet i sin känsliga mun och inte runt halsen! Jag syftar mer på att är det förbjudet så är det förbjudet och det ska ses som fusk om det används. El tycker jag dock är förkastligt, det finns säkert någon som använder dom här redskapen på ett väldigt "bra" sätt men det bör inte säljas till kreti och pleti varken här eller utomlands. Det är dock en annan diskussion som du säger. Jag säger för övrigt inte att vår dressyrpolicy är den rätta, även om jag hittils tycker att den verkar bäst.
Om det sen beror på att jag är uppvuxen i det här landet eller ej vet jag inte.
Tillägger även jag att jag aldrig ens skulle tänka tanken att använda stackel.
Senast ändrad: