Problemlösning??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 5 102
Sv: Problemlösning??

Du tar till överdrifter i dina exempel. Säljer man inte sin elithund idkar man välgörenhet, är man allmänt öppen för olika tankesätt hattar man hit och dit med diverse metoder, elitförare har enligt dig plötsligt så dåligt omdöme att dom tvingas sälja hund efter hund efter hund för att slippa bilda hög hemma för dom hittar inget som duger till tävling. Att sälja/ge bort en hund till ett hem där den har det bättre likställs plötsligt med mina exempel inom internationell sportverksamhet där djur ofta är rena varor ?

Det är skitsvårt att diskutera när du sätter ribban vid dom förhållandena när jag själv sitter långt högre opp och pratar storindustrier.
Jag vet inte en enda elitförare som sålt vidare hund efter hund som hunnit bli över tre år, för att sedan hamna i samma klister igen och igen och gjort allt för att göra sig av med dessa hundar för att slippa sitta med huset fullt.

Anser man att djur ska säljas under rätta förhållanden är man för välgörenhet och idéllt arbete där man absolut inte får tjäna en slant.

Anser man att man kan vara öppen för andra synsätt tragglar man runt med olika metoder..

Hur får du det till detta när hästtravet, greyhoundracing och IPOt (ffa utomlands ) står som exempel? Tre sporter där två redan gått för långt och den siste har börjat dra åt det hållet?

Fast jag tycker att du uttrycker dig ganska oklart.

Först skriver du såhär:

Jag tycker iof att det är något värre då du har en helt annan relation till en hund än till en häst. Åtminstone i Sverige har de flesta sin hund hos sig större delen av dygnet, man knyter ett annat band och lever mer inpå varandra. Jag tycker att det är förjävligt då att skicka iväg sin "vän" till någon som man inte alltid känner. Likaså skulle jag aldrig köpta och sälja vidare hästar hipp som happ. Jag tycker att ska vi väl ha djur i fångenskap ska vi alla se till att dom får ett så ypperligt liv som möjligt, att fara runt bland diverse olika ägare är inte ett sådant liv.

vilket jag tolkar som att du allmänt inte tycker att det är bra att man kan sälja och köpa utbildade hundar som business.

Sedan skriver du att din inställning beror på att många sporthundar bara ses som pengamaskiner och inte får den omsorg de behöver, bara får stå i hundgård etc.

Vilket, om det stämmer, självklart inte är bra. Och vem skulle förresten säga emot? Blir lite en icke-diskussion då känns det som.

Och steget emellan att å ena sidan handla med utbildade hundar och tjäna pengar på detta och att å andra sidan bara se hundar som tävlingsredskap som kan behandlas hur som helst är ju rätt långt. Så anledningen till att jag missförstått var nog att du inte preciserade från början.

Ett inlägg som inte hade någonting med att skicka iväg sin hund på några veckors träning att göra. Jag ser då inget samband nej?

Nej, ditt inlägg 14 var ett svar till Jadzia angående att köpa och sälja färdigutbildade hundar. Är det inte det vi diskuterar nu? Eller är jag helt lost?:confused:

Vad som är bra mat, schyssta metoder och fysisk stimulans är väldigt subjektivt.
Visst är det det, men talar man inte på subjektiv nivå kan man ju åtminstone tala på lagmässig nivå. Det är inte sällan otillåtna hjälpmedel används varken inom IPOt eller i andra häst/hundsportsliga sammanhang.

Sen är det ju subjektivt vad man har för erfarenheter. Jag har hållt till mycket i hästvärlden rent tävlingsmässigt och där fulas det en hel del trots att man är sugen på förstapriset. Likaså har jag märkt av fulerier i hundvärlden, det verkar dock inte uppmärksammas lika mycket.

Nej, ditt inlägg 14 var ett svar till Jadzia angående att köpa och sälja färdigutbildade hundar. Är det inte det vi diskuterar nu? Eller är jag helt lost?:confused:

Mitt ursprungsinlägg:
Det är heller inte ovanligt att elitförare säljer sina hundar när dom är "färdiga" med dom. Har dom tex tävlat VM med jycken en gång och säljer den sedan vidare, förjävligt om man frågar mig.

Jadzias svar:
Poängen är att en del inte har tid att meritera eller träna upp hunden själv. Ska du ha en hund till tjänst så kan du inte gå där och vänta två-tre år innan den är färdig att tas i bruk. Bästa lösningen är då att köpa färdigt.

Sedan har vi ju uppfödarna som hittar en hund med intressanta linjer och god kapacitet, men som inte har tid eller lust att grunda hunden själv. De väljer att lämna bort hunden.

Jag talade alltså från början om tävlingshundar, Jadzia började då ta till exempel från helt andra hundkretsar. I Sverige är tex inte tjänstehundsvärlden så stor att det blir samma industri som dessa tävlingsdjur jag pratar om.

Ulga tog sedan upp ett exempel med "Herr Svenssons hund som åt katter" och som behövde åka på träning i fyra veckor, det är ju en jäkla skillnad mot att ha skickat en hund för att meriteras i ex antal år eller sälja av hund när den är "förbrukad"? Hur Ulga sen anser att vi inte alls håller med varandra trots att vi talar om samma sak hela tiden har jag fortfarande inte förstått.

Senast ändrad:

Jag kan inte diskutera med någon som inte förstår innebörden av liknelser och idiomatiska uttryck. Ska man verkligen behöva skriva helt bokstavligt till en vuxen, normalbegåvad människa?

Den där industrin du talar om förresten, det är ingen industri. Du kanske uppfattar den som det, men frågan är då hur mycket du själv sett av den. Jag tror inte du sett något alls utan bara går på vad du hört. Nog finns det pengar i den internationella sporthundsvärlden, men fortfarande har hundarna det bra. Det kanske inte är förenligt med svenskt synsätt, men jag tror inte alls att hundarna mår dåligt.

Och jag kan fortfarande inte se felet med att sälja en uppmeriterad hund för att tjäna pengar. Till rätt pris är det väl självklart att hunden är till salu.

Och spelar roll om hunden åker på träning och meritering i några år. Det är inte värre än att skicka iväg en avelshund till en annan uppfödare under en tid. De mår inte dåligt av det heller.

vilket jag tolkar som att du allmänt inte tycker att det är bra att man kan sälja och köpa utbildade hundar som business.

Jag skrev ju i mitt första inlägg ett svar som var en högst personlig reflektion och som hade med mitt synsätt på hund att göra, jag liksom antog att folk skulle hänga med när jag fler än en gång skrev "min högst personliga syn" och hur jag vill/inte vill göra, men jag borde kanske varit tydligare från början ja.

Jag skrev ju i mitt första inlägg ett svar som var en högst personlig reflektion och som hade med mitt synsätt på hund att göra, jag liksom antog att folk skulle hänga med när jag fler än en gång skrev "min högst personliga syn" och hur jag vill/inte vill göra, men jag borde kanske varit tydligare från början ja.

Alltså, i en diskussion så utgår jag från att det man skriver är ens personliga syn så det behöver du inte alls påpeka! Det är inte det det handlar om.

Jag fick bara uppfattningen att du först skrev att du i allmänhet var emot försäljning av meriterade/utbildade hundar pga att de är vänner/familjemedlemmar och att du sedan skrev att du var emot det pga att vissa tävlingshundar behandlas illa och att om det skedde till och från hundägare som var lika bra hundägare som exvis Jadzia så var det inga problem.

Och det kändes som att du utgick från att jag skulle fattat att det var det du menade egentligen, fast jag uppfattade det som att du sa något annat...Äsch. Jag lägger nog ner nu, det börjar bli för komplicerat.

Jag kan inte diskutera med någon som inte förstår innebörden av liknelser och idiomatiska uttryck. Ska man verkligen behöva skriva helt bokstavligt till en vuxen, normalbegåvad människa?
Du slipper.
Det är ju skillnad på att göra en liknelse som är verklighetsförankrad och en som är helt musse pigg.
Den där industrin du talar om förresten, det är ingen industri. Du kanske uppfattar den som det, men frågan är då hur mycket du själv sett av den. Jag tror inte du sett något alls utan bara går på vad du hört. Nog finns det pengar i den internationella sporthundsvärlden, men fortfarande har hundarna det bra. Det kanske inte är förenligt med svenskt synsätt, men jag tror inte alls att hundarna mår dåligt.
Du verkar tro väldigt mycket? Jag tror helst inte även om jag såklart kan spekulera. Sedan är det ju en fråga om ens personliga syn på saken, hur godtrogen man är etc .Jag har naturligtvis inte sett allt, men jag har sett klart tillräckligt för att bilda mig en uppfattning. Då slipper jag "tro".

Och spelar roll om hunden åker på träning och meritering i några år. Det är inte värre än att skicka iväg en avelshund till en annan uppfödare under en tid. De mår inte dåligt av det heller.[
Och jag har aldrig påstått att en hund skulle må dåligt av det förutsatt att den har det bra oavsett, vad jag däremot sagt är att jag inte ser tjusningen med det.

Senast ändrad:

Svenska "hund-människor" - oavsett tävlingsnivå eller hur många kullar de haft - vill något annat än det allra bästa för sina hundar! Några undantag finns, men de är få!!

Huruvida man tycker det är okej eller ej att sälja/omplacera/kassera unghundar/vuxna hundar handlar säkerligen mycket om erfarenheter och egen målsättning.

Om jag köper en hund och vill tävla och hunden håller för de lägre klasserna, men sedan inte mer, då hade jag placerat om den till en förare som ville träna och tävla lite mer ”låg-satsande”. Om mitt mål är SM så vill jag ha en hund som kan nå dit! Jag vill dessutom ha en hund som har förutsättningen att nå dit utan en massa ”konstgjord andning” - det ska mest vara att ”gasa och styra”.

När mina tävlings-/tjänste-hundar har avslutat sin karriär kan jag mycket väl låta dem byta hem!! I många fall kan de få det bättre hos någon annan när min tid läggs på en yngre individ och lägger den äldre hunden lite i ”malpåse”. I en ny familj kan ”gammel-hunden” få mer uppmärksamhet och mer egen tid för aktivering och mys!

Så i min värld så är det okej att lämna iväg hundar för både dressyr och uppfostran – så länge träningen sker på ett vettigt vis!!! – det är också okej att sälja hundar – både unga/gamla/utbildade/outbildade/meriterade och omeriterade!
För många som står på ”ruta ett” i hundvärlden kan det vara ett jättelyft att köpa en hund som kan en hel del och som kan visa hur djäkla kul det kan vara att träna hund med en hund som vill och kan en massa! Teamkänslan måste man ju arbeta upp oavsett om hunden är utbildad eller ej, men att ha lite förkunskaper i hunden tror jag många skulle uppskatta!

Sedan tycker jag det är lite kul att du MrsScabtree hela tiden påtalar att du är jätte tydlig och inte alls motsägelsefull eller otydlig trots att nästan alla vi andra har svårt att tyda vad det är du egentligen menar/tycker!
(Det klassiska ”Alla andra är dumma, det är bara jag som är klok!) :angel:

/Ulga

Fast jag har inga problem att förstå MrsScabtree, och jag håller med både henne och dej....ni säger i stort samma sak.

Som svar på det jag inte citerat:

Alltså business är som sagt för mig trav, greyhoundracing, IPOt i viss form utomlands med mera.

Sedan tycker jag det är lite kul att du MrsScabtree hela tiden påtalar att du är jätte tydlig och inte alls motsägelsefull eller otydlig trots att nästan alla vi andra har svårt att tyda vad det är du egentligen menar/tycker!
(Det klassiska ”Alla andra är dumma, det är bara jag som är klok!) :angel:

Citerar mig själv i inlägg 41

Läste igenom tråden en gång till och såg nu att mitt 2:a inlägg lätt kan misstolkas. Jag hoppas iaf att jag förklarat mig bättre nu!
Det första inlägget jag skrev var mer en reflektion, min högst peronliga syn på det hela om hur jag vill sköta det, inte hur det "borde" skötas.

För övrigt är vi fortfarande helt ense Ulga hur mycket du än önskar att vi inte skulle vara det :)

Som sagt, alla exempel är plockad direkt ur verkligheten. Att du sedan inte förstår att tyda dem är en annan sak.

Det är dock intressant hur du på ett halvår hunnit med att utvärdera hela Europas hundsport och dessutom under denna tid hunnit förvärva dig kunskap nog att göra en kompetent utvärdering. Ingen förnekar att det är business inom hundsporten, men de som själva befinner sig i det högre skiktet ute i Europa delar inte din uppfattning om att det är en hjärtlös industri. De bryr sig visst om var hundarna hamnar, men de gör det inte på ett svenskt vis. Att du sedan väljer att tolka det som pengahunger är ju beklagligt. En resa till Tyskland och Belgien kanske vore att rekommendera.

Angående det där med att tro....ju äldre man blir och ju mer man ser, desto mindre vet man och ju mer tror man. Det är bara de unga och nya som är tvärsäkra.

Och jag undrar fortfarande när det inte är okej att sälja sin hund?
Nu har du ju svängt till att det är tillåtet i princip när som helst.

Senast ändrad:

Som sagt, alla exempel är plockad direkt ur verkligheten. Att du sedan inte förstår att tyda dem är en annan sak.
Men då får du hemskt gärna berätta mer om detta, jag lär mig gärna!
Vilka är dessa hundförare tex?

t är dock intressant hur du på ett halvår hunnit med att utvärdera hela Europas hundsport och dessutom under denna tid hunnit förvärva dig kunskap nog att göra en kompetent utvärdering.

Jag har naturligtvis inte sett allt, men jag har sett klart tillräckligt för att bilda mig en uppfattning. Då slipper jag "tro".
Det svaret bör räcka.
Dessutom hålls varken trav eller sporter som racing enbart i europa. IPO gör det ju iof, men det är ju knappast det enda jag diskuterat i den här tråden även om jag sett trenden växa sig större där också. Det tog dock mer än ett halvår att förstå. Jag säger fortfarande inte att det är så överallt, men än en gång. Det blir vanligare.

Angående det där med att tro....ju äldre man blir och ju mer man ser, desto mindre vet man och ju mer tror man. Det är bara de unga och nya som är tvärsäkra.
Och ändå är du själv ung och kan "allt" om ffa den här sporten.(jag diskuterar för övrigt inte bara den, utan än en gång race, trav med mera). Jag tror mycket om massor med saker, men i vissa diskussioner väljer jag hellre att gå på det jag faktiskt vet och har erfarat (även om det bara är lite) än att sitta och spekulera eftersom att jag faktiskt inte ser någon anledning att tro ont om något "på kul".

Senast ändrad:

MrsScabtree: Vi är ense om en del saker men helt klart inte om andra!

Du är så ruskigt kategorisk i början av dina inlägg, men som Jadzia skriver så svänger du mer och mer...

Jag har varit på ett antal tävlingar i Europa och sett både det ena och det andra, men anser ändå att hundhållningen i mångt och mycket är okej hos flertalet av de hundförare som tävlar aktivt!
De håller INTE hund som vi svenskar gör, men vad säger att vi gör rätt!?

Det finns ett antal uppfödare/förare av "framgångsrika" hundar i Sverige också som använder både el-halband, elanslutna skyddsärmsöverdrag och stackel i sin dressyr, som inte rastar sina hundar mer än minsta möjliga under tävlingssäsongen för att spara på energin och som använder motorfordon för att fysträna hundarna osv. osv.
Detta är lika illa som el-påfösare i travvärlden, prestationshöjande medel inom galoppen eller barrering inom hoppningen!

/Ulga

MrsScabtree: Vi är ense om en del saker men helt klart inte om andra!
Vilka är vi inte överens om?

Du är så ruskigt kategorisk i början av dina inlägg, men som Jadzia skriver så svänger du mer och mer...
Just därför har jag försökt utveckla, jag skrev inte att jag förstod att inlägg nr 2 lätt kunde misstolkas för inte. Vad är det som svänger efter den förklaringen?

Det finns ett antal uppfödare/förare av "framgångsrika" hundar i Sverige också som använder både el-halband, elanslutna skyddsärmsöverdrag och stackel i sin dressyr, som inte rastar sina hundar mer än minsta möjliga under tävlingssäsongen för att spara på energin och som använder motorfordon för att fysträna hundarna osv. osv.
Detta är lika illa som el-påfösare i travvärlden, prestationshöjande medel inom galoppen eller barrering inom hoppningen!
Ingen tvekan om saken! Jag har dock fått uppfattning om att ju mer internationellt desto oftare förekommer dessa metoder. Jag menar naturligtvis inte att vi "stackars" svenskar har influerats till detta genom att försöka apa efter vad som sker utrikes. Det ska man vara klok nog att förstå själv att det inte är okej vare sig man är svensk, belgare eller tysk.

Ska man?

Vad är det som säger att vår dressyrpolicy är den rätta?
Jag förkastar inte pigg och jämställer det definitivt inte med el. Pigg är snarare att jämföra med kandar/stång på häst. Ett skarpt verktyg förvisso, men används det rätt är det inte taskigt mot hunden. Fast den diskussionen är något uttjatad på buke.

Och innan någon får för sig det, nej jag använder inte pigg på min hund. Finns ingen anledning till det och det är inte tillåtet i Sverige.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 870
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka