Problemlösning??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 5 102
Sv: Problemlösning??

varför dessa extrema ytterligheter hela tiden? Varför inte ta verklighetsförankrade exempel?

Om man inte fick tjäna pengar på hundarna så tror jag vi skulle ha få som ägnade sig åt tjänstehundsavel och att träna upp sådana. Det kostar både tid och pengar. Nog vill man då få någonting för det. Inte ens hundfolk ska behöva idka välgörenhet.
:confused:
Nej, varför skulle dom det?

Men nog bryr sig de flesta om var hundarna hamnar, men det viktiga är att de hamnar i arbetande hem. Att man har samma syn på träning och hundhållning känns ganska oväsentligt eftersom båda delarna överlag är ganska schyssta i Sverige. Ska hunden utomlands kan det däremot vara värt att kolla upp.
En hund som gått VM säljs oftare utomlands än på svensk mark. Jag tycker fortfarande inte att en hund ska vara vandringspokal. Att man säljer den en gång för att man inte är som ler och långhalm med den är en helt annan sak. Förutsatt att man är mån om vart den hamnar.

Sedan där med tävlingshundars kapacitet. Ska man vara i toppen så måste hunden hålla måttet för annars är du inte på toppen längre. Det duger inte med att den helst ska ha kapacitet. Att man säljer en hund som inte riktigt duger är inte konstigare än att man som uppfödare säljer en tilltänkt avelshund som visar sig ha HD. Jag förstår helt och fullt att man väjer att lägga den tid man har på hundar som man kan ha nytta av. Det är ju inte heller så att folk köper hund på hund som visar sig vara dålig. Snarare kan det visa sig att den ungtik man köpte visar sig vara inte riktigt klockren i arbetet och då väljer man att inte avla på den. Varför ska man då behålla den?

Citerar mig själv, det känns oviktigt att älta om det.

Men det är skillnad att sälja en yngre hund som man tappat hopp på till någon som vill behålla den livet ut och sälja runt en hund flera gånger om och inte bry sig om vart den hamnar. Det händer alltför ofta. Naturligtvis anpassar sig hundarna efter ägarna också, ja om vi talar om sverige nu. Utomlands bor ju hundarna sällan i annat än hundgård och tas ut när det ska jobbas.

Själv har jag möjlighet att ha max två hundar. Fler får jag inte ta med mig till jobbet. Det ideala är då att jag har en tävlingsaktiv hund och en på tillväxt. Det går ju dock också att jag har en som är icke tävlingsbar och en som är det. Men två som är icke tävlingsbara är inte möjligt för jag kan inte köpa en tredje.
Än en gång, är hunden icke tävlingsbar lär du märka det när den är ung, inte när du nått toppklasserna. Då sitter man inte med en "hel hög". Ja om man inte är stendum.

Delvis kl

Tack så mycket för svaren :bow: Har funderat på detta ett tag då det är så poppis nu inom hästvärlden med diverse olika problemlösare.

Det är knappast några ytterligheter. Verkligheten ser ut så att antingen är verksamheten lönsam eller så idkar man välgörenhet. Det kan innebära att man säljer sin VM-hund för att man får ett bud som är för bra att tacka nej till.

Sedan det där med vandringspokal. Jag ser inte en hund som vandringspokal bara för att den får byta hem några gånger. Är avelsdjur som lånas ut till andra uppfödare också vandringspokaler?
Tjänstehundar som skickas iväg på prov, kommer tillbaka och sedan säljs igen?
Jag menar inte att en hund ska ha femton olika hem i livet, men när det gäller sporthundarna gör du problemet större än vad det är.

För vad är problemet egentligen?
Att vissa säljer sporthundar till folk de inte känner eller vad?

Jag ser ju inget fel i ett fodervärdsavtal, för hunden spelar det ju ingen roll vem det är som står som ägare på pappret. Jag syftar mer på vissa som skickar iväg sin hund för meritering, säg att hunden meriteras till den blir fyra och sedan ska den åka tillbaka och bo på kennel utan vidare sysslor än parningar resten av livet. Opersonligt och trist. Tjänstehund ser jag annorlunda på, ofta stannar den hos föraren den är utbildad till sedan, då åker den inte runt.

Fast bara för att det är såhär i vissa fall förstår jag inte varför det rent generellt är för jävligt att sälja sin meriterade hund vidare. Eller för att köpa en meriterad hund för att tävla med.

Som många redan skrivit så förekommer det i viss mån att hundar lämnas iväg för meritering även i vårt lilla avlånga land.

Vet ett par dressörer som tar emot hundar för detta ändamål. Känner dock endast till det inom IPO och jakt! Har aldrig hört talas om någon som tar emot hundar för meritering inom lydnad eller sv.bruks.

Hundar - anser jag - far inte illa av att byta hem så länge hemmen är bra!
Många som håller på med just IPO - ursäkta att jag sticker ut hakan - särskilt vissa grupper som kör schäfer, har inte sina hundar som familje/hemma hundar, utan för dem är hunden ett redkap för att nå ett mål. Ofta schäfer SM och WM.
Dessa hundar är ofta vana att stå i hundstall och åka hundsläp. De tränas och aktiveras enligt konstens alla regler och lever säkert väldigt bra liv!

I mina ögon har dessa hundar det bättre än många familjehundar som ligger inne i en lägenhet själv hela dagarna och rastas i koppel max någon timma på kvällen!

Det man dock kan fundera lite kring när det gäller meriteringen av just IPO-hundar är att det i stort sett alltid går till så här:
Hunden skickas till en "hundcamp" - träningsanläggning, inte sällan i Tyskland.
Hunden tränas max några veckor och genomför sedan ett BH-prov arrangerat på anläggningen.
En vecka senare kör hunden sitt IPOI - på samma anläggning med samma figge som används i träningen.
Några veckor senare körs hunden i IPOII - på samma plan som den tränas med samma figge som tidigare och OFTA också med samma dommare.
IPOII körs därefter så snart det går och även här sker tävlingen på "hemmaplan" med välkänd figge ofta samma dommare och på spårmarker där hunden tränats under hela vistelsen!
Inte sällan är dommaren även ägare/delägare/vän med den/de som driver anläggningen.

När hunden sedan kommer tillbaka till Sverige - ofta till en förare som inte är särskilt erfaren av hund/tävling/IPO. Och allt blir pannkaka! :grin:
Hunden förstår inte föraren/känner inte igen situationen (ny plan, ny figge, ny förare, nya krav mm) och "plötsligt" står föraren, som troligtvis betalat mellan 20.000-40.000 kr, med en hund som trots titeln IPOIII inte kan momenten i IPOI!!!

Jag lägger personligen inga värderingar i huruvida den enskilde föraren väljer att utbilda sin hund själv eller ej! Däremot har jag sett de metoder man ofta tränar med och det är INTE min typ av hundträning! (Fast det gäller många erkända schäfer-tränare i Sverige också för den delen så.... Var och en till sitt!!)

/Ulga

Jag tycker iof att det är något värre då du har en helt annan relation till en hund än till en häst. Åtminstone i Sverige har de flesta sin hund hos sig större delen av dygnet, man knyter ett annat band och lever mer inpå varandra. Jag tycker att det är förjävligt då att skicka iväg sin "vän" till någon som man inte alltid känner. Likaså skulle jag aldrig köpta och sälja vidare hästar hipp som happ. Jag tycker att ska vi väl ha djur i fångenskap ska vi alla se till att dom får ett så ypperligt liv som möjligt, att fara runt bland diverse olika ägare är inte ett sådant liv.

Fast det där är väl upp till var och en, bara man behandlar hunden väl. Om hunden är normalt funtad lider den inte av att byta ägare några gånger.

Jag ser inte alls att det står i strid med vad som är ett ypperligt liv.

Jag tror exempelvis inte att Jadzias hund lider eller att den skulle lida om hon om kanske 4 år sålde den vidare till någon som tog väl hand om den.

Och det är just "business" i djurvärlden jag är emot. Jag anser inte att man ska tjäna pengar på djur oavsett om det handlar om hästar, hundar eller noshörningar. Givetvis i den mån att man föder upp, men jag rynkar å andra sidan ofta på näsan om folk har "valpfabriker". Några kullar om året är en annan sak. Jag ser heller ingen anledning att använda en hanhund femtioelva gånger så att detta ska vara hundens stimulans på dagarna, ur avelsynpunkt alltså. Jag syftar mest på i sportsammanhang. Greyhoundracing, IPO etc.
I hästars fall tex travet.

Jag tror att skillnaden på dig och mig är att jag har inte hund som tävlingsredskap som jag eventuellt kan tänka att sälja om det skulle skita sig.
Köper jag en hund köper jag den för att ha just en hund, en vän-min dröm är naturligtvis att då få kunna tävla den så högt som jag kan och köper jag hunden vill jag att den ska ha så goda förutsättningar för det som möjligt.
Skulle det trots detta skita sig behåller jag hunden ändå även om jag faktiskt skulle bli riktigt besviken om det inte gick hela vägen. Om det sedan skulle vara så att man köper en till hund för att satsa på nytt igen och man absolut inte har tid till den gamla eller tror att denne hade mått bättre någon annanstans är det naturligtvis bättre att ge bort/sälja den. Men då i syfte att inte bli såld ännu en gång och till någon som faktiskt vill erbjuda hunden det man själv inte kan erbjuda. Sportfolk tänker inte alltförsällan så, dom säljer till den som är tävlingsintresserad. hur dom sedan håller hunden eller tränar den kvittar, bara dom får sina pengar. Just pengar lockar fram folks sämsta sidor och ju högre uppsatt någon är desto värre blir det. Jag säger inte att alla är så, många är fina med sina hundar också. Men en alltför stor majoritet...

Men just vad gäller hästar skulle kvaliteten på hästar sjunka något enormt om det inte fanns tillridnings- och försäljningsstall eftersom de som verkligen har kunskapen inte skulle kunna förmedla de välutbildade hästarna vidare.

De som inte är jätteduktiga, ska de "tvingas" att köpa en outbildad unghäst och utbilda den själv? Detta kan lätt gå fel om man inte har rätt kunskaper och många vill inte ha den utmaningen utan kanske bara vill ha en pålitlig skogsmulle ELLER en duktig tävlingshäst för den delen.

Sedan angående skillnad i hundägande - jag tror inte att hunden lider av att vara ett tävlingsredskap och att ägaren är beredd att sälja den vidare om den inte håller måttet. Jag tror t ex inte att Jadzias hund har det sämre än din pga er olika inställning.

För övrigt tror jag att pengar är en jätteviktig del i såväl häst- som hundsport. Man kan inte förvänta sig att folk ska jobba ideellt bara för att de trivs med vad de gör! Kan man tjäna pengar på det man är duktig på (hästar, hundar, etc) så är väl det jättebra och kommer såväl köpare som säljare tillgodo!

Är folk beredda att betala för en bra vara så finns det också ett incitament att lägga ner pengar och energi för att ta fram den här varan, hund eller häst eller vad det är. På så sätt kan sporten och uppfödningen hela tiden utvecklas och bli bättre och bättre eftersom uppfödare och tränare får möjlighet att utveckla hundarna.

Sedan kommer det alltid att finnas idioter som gör vad som helst för pengar men där har man ett ansvar som konsument att sortera bort och kolla upp vem man köper ifrån. Och på samma sätt som när det gäller hästar bör man dock inte sälja till vem som helst utan på bästa sätt försäkra sig om att den nye ägaren är lämplig. Man kan ju exempelvis låta bli att sälja till någon som låter hunden sitta i hundgård 22 timmar om dygnet och tar ut och tränar de 2 timmar.

Sedan det sista du skrev.."men en alltför stor majoritet..". Är det verkligen så illa att en stor majoritet inom hundsportvärlden har en dålig hundhållning eller hur menade du?

Fast du läser ju inte vad jag skriver. Jag har inte någonstans skrivit att det generellt är förjävligt att sälja en hund vidare. Jag har själv en omplacering, dock med mycket god kontakt med sina förra ägare då dom bryr sig mycket om hunden. Jag har vid fler än en gång givit exempel på vad jag tycker är okej i dessa sammanhang och inte och jag anser inte att jag ska behöva upprepa det ännu en gång. Det är ju bara att gå tillbaka och läsa.

lånar min egen knapp

För övrigt kan jag säga angående att lämna bort sin hund för "vardagsträning" att jag i princip tycker att det är ägaren som ska instrueras att lösa problemen själv eftersom det är hos ägaren och i dennes vardag hunden ska fundera och eftersom problement ofta ligger hos ägaren själv.

Undantag kan säkert finnas!

Sedan det sista du skrev.."men en alltför stor majoritet..". Är det verkligen så illa att en stor majoritet inom hundsportvärlden har en dålig hundhållning eller hur menade du?
Inom sporterna där man kan göra pengar-ja. Dock tror jag inte att det är lika illa i sverige.

För övrigt hänvisar jag till mina tidigare inlägg där ord som "ideell", "samla hundar på hög" "Jadzias hund har det sämre än någon annans" med mera inte existerar.

Fast du läser ju inte vad jag skriver. Jag har inte någonstans skrivit att det generellt är förjävligt att sälja en hund vidare. Jag har själv en omplacering, dock med mycket god kontakt med sina förra ägare då dom bryr sig mycket om hunden. Jag har vid fler än en gång givit exempel på vad jag tycker är okej i dessa sammanhang och inte och jag anser inte att jag ska behöva upprepa det ännu en gång. Det är ju bara att gå tillbaka och läsa.

Joo, jag tycker att jag har läst! Men jag kanske missuppfattat? Jag har exempelvis svarat på detta:

Det är heller inte ovanligt att elitförare säljer sina hundar när dom är "färdiga" med dom. Har dom tex tävlat VM med jycken en gång och säljer den sedan vidare, förjävligt om man frågar mig.

Det är väl ett ganska generellt uttalande?

Det är knappast några ytterligheter. Verkligheten ser ut så att antingen är verksamheten lönsam eller så idkar man välgörenhet. Det kan innebära att man säljer sin VM-hund för att man får ett bud som är för bra att tacka nej till.
Nej, du överdriver. Det är inte välgörenhet att pengar satsa på avel tex där man (oavsett vad folk säger) faktiskt kan tjäna en del pengar, jag ser också skillnad på att låna ut en avelshane ibland och vara mån om att den sköts rätt samt kommer tillbaka. Sätt inte ord i min mun som jag inte skrivit, och allra helst inte ytterligheter.

För vad är problemet egentligen?
Att vissa säljer sporthundar till folk de inte känner eller vad?
Att sporthundsvärlden är på väg åt fel håll, utomlands ser det värre ut men "trenden" når även Sverige alltmer. Där är folk måna om att hunden tituleras och att man får en slant för den, inte vart den hamnar. Tråkigt men många gånger sant!

Måste lära mig citera bättre...Suck.

För övrigt hänvisar jag till mina tidigare inlägg där ord som "ideell", "samla hundar på hög" "Jadzias hund har det sämre än någon annans" med mera inte existerar.

Ang. ideell så har du skrivit att du är emot all form av business inom djurvärlden. Motsatsen till business är ju idell så om du är emot busines tolkar jag det som att du är för att allt eller nästan allt ska ske ideellt?

Samla hundar på hög förstår jag inte riktigt vad du menar med.

Jadzias hund...Nej, du har inte skrivit att hennes hund har det sämre än din. Men du skrev att ni har skillnad i djurhållning och att du ser din hund mer som en vän. Jag antog att du med detta menade att din inställning var "bättre" och sa då att jag inte tror att hunden märker någon skillnad.

Inte så helt ovanligt vad gäller vallhundar.
Om man behöver en vallhund till sina tamdjur o inte har så stor erfarenhet av hundar så är en grundtränad hund en mycket bra lösning, det brukar gå till så att köparen kommer till säljaren o får en kurs på ett par dagar om hur den skall hantera hunden/djuren.
Tilläggas kan att en BC är lika avdragbar som en traktor för bönder.

Att pensionerade avelstikar fåren egen tillvaro utanför kenneln ser jag inget som helst problem med.
Vad gäller för hundar att flytta så tror jag att många skulle må bättre om matte/husse lät sina djur flytta när det inte funkar.

Nu trillade nog poletten ner hos mig. När jag i den här tråden menar generellt så menar jag alltså köp och försäljning av tävlingshundar, inte omplaceringar, fodervärdshundar etc.

Kanske därför det blev missförstånd?

Det är väl ett ganska generellt uttalande?

Uttalandet är ju redan ifrågasatt och utvecklat?

Jag säger att jag har sett trenden med köp och sälj komma innanför gränserna i det här landet allt mer där pengarna styr, för folk kvittar det vart hunden hamnar "bara den tävlas" vilket är kriteriet för att hunden ska "ha det bra". Det är inte för inte det sattes stopp för greyhoundracing tillslut och att tex travet uppmärksammats, och även om det inte är på långa vägar lika illa rör det sig åt det tänket, att djuret är ett redskap som ska brukas och när den är slutkörd gör man sig av med den. Hade det hållt sig vid det "fina" tänket Jadzia målar upp där hundarna bara hamnar hos folk som kan erbjuda hunden bättre hem än hos sina tidigare ägare hade det ju varit en helt annan sak! Då hade jag nog inte ens brytt mig.

Ang. ideell så har du skrivit att du är emot all form av business inom djurvärlden. Motsatsen till business är ju idell så om du är emot busines tolkar jag det som att du är för att allt eller nästan allt ska ske ideellt?
Alltså business är som sagt för mig trav, greyhoundracing, IPOt i viss form utomlands med mera.

Samla hundar på hög förstår jag inte riktigt vad du menar med.
Det var Jadzia som skrev att folk inte har varken tid eller råd att "samla hundar på hög" om dom köpte hundar som sedan inte dög och beslöt att behålla dom. Jag tyckte att det var en ganska fantasifull ytterlighet då jag har större tilltro till elitförare att dom inte köper hund efter hund efter hund som inte håller måttet, att dom tillslut har samlat hundar "på hög". Att sälja vidare en unghund som man känner inte räcker till ser jag inte speciellt negativt på, sålänge man är mån om att den hamnar rätt.
Jadzias hund...Nej, du har inte skrivit att hennes hund har det sämre än din. Men du skrev att ni har skillnad i djurhållning och att du ser din hund mer som en vän. Jag antog att du med detta menade att din inställning var "bättre" och sa då att jag inte tror att hunden märker någon skillnad.
Jaså nej nej, jag menar bara att vi har olika synsätt på hund i sig, men det är ju ingen nyhet..haha :D

Sam har de säkert jättebra hos Jadzia :)

*KL*

Min ena hund har varit hos tränare i några veckor, dock inte i min ägo. Det är relativt vanligt inom fågelhundsvärlden eftersom få har tillgång till den marken som krävs och då skickar hunden på intensivkurs några veckor.

Själv hade jag nog aldrig gjort det, men skickade gladeligen min häst på tillridning när jag tröttnade på hennes humör.

Och även jag hade kunnat tänka mig att skicka en häst på tillridning om jag hade ett problem som var för stort för att kunna lösa själv. Dock hade jag ju gärna lärt mig i efterhand hur jag skulle undvika framtida liknande problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 871
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka