Sv: Problemlösning??
Som många redan skrivit så förekommer det i viss mån att hundar lämnas iväg för meritering även i vårt lilla avlånga land.
Vet ett par dressörer som tar emot hundar för detta ändamål. Känner dock endast till det inom IPO och jakt! Har aldrig hört talas om någon som tar emot hundar för meritering inom lydnad eller sv.bruks.
Hundar - anser jag - far inte illa av att byta hem så länge hemmen är bra!
Många som håller på med just IPO - ursäkta att jag sticker ut hakan - särskilt vissa grupper som kör schäfer, har inte sina hundar som familje/hemma hundar, utan för dem är hunden ett redkap för att nå ett mål. Ofta schäfer SM och WM.
Dessa hundar är ofta vana att stå i hundstall och åka hundsläp. De tränas och aktiveras enligt konstens alla regler och lever säkert väldigt bra liv!
I mina ögon har dessa hundar det bättre än många familjehundar som ligger inne i en lägenhet själv hela dagarna och rastas i koppel max någon timma på kvällen!
Det man dock kan fundera lite kring när det gäller meriteringen av just IPO-hundar är att det i stort sett alltid går till så här:
Hunden skickas till en "hundcamp" - träningsanläggning, inte sällan i Tyskland.
Hunden tränas max några veckor och genomför sedan ett BH-prov arrangerat på anläggningen.
En vecka senare kör hunden sitt IPOI - på samma anläggning med samma figge som används i träningen.
Några veckor senare körs hunden i IPOII - på samma plan som den tränas med samma figge som tidigare och OFTA också med samma dommare.
IPOII körs därefter så snart det går och även här sker tävlingen på "hemmaplan" med välkänd figge ofta samma dommare och på spårmarker där hunden tränats under hela vistelsen!
Inte sällan är dommaren även ägare/delägare/vän med den/de som driver anläggningen.
När hunden sedan kommer tillbaka till Sverige - ofta till en förare som inte är särskilt erfaren av hund/tävling/IPO. Och allt blir pannkaka!

Hunden förstår inte föraren/känner inte igen situationen (ny plan, ny figge, ny förare, nya krav mm) och "plötsligt" står föraren, som troligtvis betalat mellan 20.000-40.000 kr, med en hund som trots titeln IPOIII inte kan momenten i IPOI!!!
Jag lägger personligen inga värderingar i huruvida den enskilde föraren väljer att utbilda sin hund själv eller ej! Däremot har jag sett de metoder man ofta tränar med och det är INTE min typ av hundträning! (Fast det gäller många erkända schäfer-tränare i Sverige också för den delen så.... Var och en till sitt!!)
/Ulga