Problemlösning??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 95
  • Visningar Visningar 5 102

Ela

Trådstartare
Är lite nyfiken. Hästar kan man ju skicka iväg för att få hjälp att reda ut olika problem eller bara få utbildade. Finns det något liknande för hundar?? Hur fungerar det i så fall?

Sv: Problemlösning??

Är lite nyfiken. Hästar kan man ju skicka iväg för att få hjälp att reda ut olika problem eller bara få utbildade. Finns det något liknande för hundar?? Hur fungerar det i så fall?

Det är inte så vanligt att man gör så, har faktiskt aldrig hört talas om det (vilket iofs inte betyder att det inte existerar).

Visst kan man få hjälp om man har problem med sin hund men då löser man oftast detta med hjälp av en tränare som instruerar och visar och lär ägaren så att denne själv lär sig att hantera hunden.

Anledningen är nog att hundar på ett annat sätt än hästar ska kunna fungera med sin ägare i vardagen samt att hundproblem i sin tur ofta beror på ägarens oförmåga att hantera och läsa sin hund. Oftast är det ju faktiskt ägaren som gör fel och som måste ändra sitt beteende.

Om inte ägaren kan hantera sin hund rätt så spelar det inte så stor roll om den fungerar bra med tränaren. Det är ju med ägaren den ska fungera.

Visst förekommer det, men som sagt var kanske inte så vanligt.

Jag hade en münsterländer här en gång på några månader och det var specifikt för att komma till rätta med en del problem som just den hunden hade och vad jag vet så fungerade det hunden lärde sig här bra även hemma sedan.

Eftersom just du svarade så kom jag att tänka på detta:

Är det inte även lite vanligare när det gäller jakthundar, att man köper en injagad hund eller lämnar den till någon som kan utbilda den? Eller är det vanligast att man som jägare tränar sin hund själv?

Eftersom just du svarade så kom jag att tänka på detta:

Är det inte även lite vanligare när det gäller jakthundar, att man köper en injagad hund eller lämnar den till någon som kan utbilda den? Eller är det vanligast att man som jägare tränar sin hund själv?

Vanligast är att man jagar in hunden själv.

Att köpa in en bra färdig jakthund händer inte ofta att man får möjlighet att göra och när det händer så är summan därefter. Minimum 35-40 000 och the skye is the limit, beroende på stam, linjer, hälsoläget, vad som är gjort etc. ;)

Inte många tar på sig att jaga in en hund åt någon annan, eftersom det tar mkt lång tid (ca 2 år innan man kan säga att hunden är riktigt injagad, även om den kommer igång innan under injagningen) och när den är klar och "bara" är att jaga med, så försvinner den tillbaka till ägaren. Mycket arbete alltså och de flesta ägare skulle heller inte vara villig att betala kostnaderna som det skulle medföra.

Att komma hit med en hund och gå på jakt och sedan få tips och råd om hur att gå vidare förekommer lite nu och då och det tar vi heller inte betalt för.

Det händer även inom skyddsvärlden. En träningskompis har just nu en hund hemma som ska meriteras upp innan den åker tillbaka till uppfödaren för att gå i avel.

Jag köpte ju Sam grundutbildad. Visst fanns del en del som behövde rättas till och han är inte på långa vägar färdig, så han blev inte jättedyr men nog kostade det.

Annars händer det att det säljs skyddshundar (Framförallt till tjänst) som är färdiga, men de kostar cash om man säger så.

Jag har hört att det finns men har verkligen aldrig förstått poängen. Nu är det högst personligt, men för min del vill jag utvecklas med min hund och behöver jag hjälp med något vill jag givetvis gärna ha hjälp att lösa det, men då handlar det snarare om att jag vill lära mig lösningen så att jag kan jobba på detta med min hund. Köper jag en hund ska den vara grön ut i klospetsarna, min nya kunde sitt och ligg när hon kom till mig men inget annat vilket jag tyckte var fantastiskt kul, för då får jag ju forma henne själv.:)
Jag ville inte alls ha omplacering från början då jag just ville undvika att få en hund som kunde en del, men så hittade jag min nya som inte kunde mycket och har inte ångrat det en sekund..:)

Har haft häst också, där är det ju lite annorlunda. Köper man en häst är den ju ofta inriden och kanske av fler ryttare, men det är inte för inte jag har sagt att jag ska ha unghäst nästa gång jag köper, just för att jag vill forma helt själv.

Jag köpte ju Sam grundutbildad. Visst fanns del en del som behövde rättas till och han är inte på långa vägar färdig, så han blev inte jättedyr men nog kostade det.

Annars händer det att det säljs skyddshundar (Framförallt till tjänst) som är färdiga, men de kostar cash om man säger så.

Det visste jag inte!

Poängen är att en del inte har tid att meritera eller träna upp hunden själv. Ska du ha en hund till tjänst så kan du inte gå där och vänta två-tre år innan den är färdig att tas i bruk. Bästa lösningen är då att köpa färdigt.

Sedan har vi ju uppfödarna som hittar en hund med intressanta linjer och god kapacitet, men som inte har tid eller lust att grunda hunden själv. De väljer att lämna bort hunden.

Varför är det förjävligt?

Det är väl inte värre än att tävla upp en häst och sedan sälja den.

Poängen är att en del inte har tid att meritera eller träna upp hunden själv. Ska du ha en hund till tjänst så kan du inte gå där och vänta två-tre år innan den är färdig att tas i bruk. Bästa lösningen är då att köpa färdigt.

Sedan har vi ju uppfödarna som hittar en hund med intressanta linjer och god kapacitet, men som inte har tid eller lust att grunda hunden själv. De väljer att lämna bort hunden.

Jag ser ju inget fel i ett fodervärdsavtal, för hunden spelar det ju ingen roll vem det är som står som ägare på pappret. Jag syftar mer på vissa som skickar iväg sin hund för meritering, säg att hunden meriteras till den blir fyra och sedan ska den åka tillbaka och bo på kennel utan vidare sysslor än parningar resten av livet. Opersonligt och trist. Tjänstehund ser jag annorlunda på, ofta stannar den hos föraren den är utbildad till sedan, då åker den inte runt.

Varför är det förjävligt?

Det är väl inte värre än att tävla upp en häst och sedan sälja den.

Jag tycker iof att det är något värre då du har en helt annan relation till en hund än till en häst. Åtminstone i Sverige har de flesta sin hund hos sig större delen av dygnet, man knyter ett annat band och lever mer inpå varandra. Jag tycker att det är förjävligt då att skicka iväg sin "vän" till någon som man inte alltid känner. Likaså skulle jag aldrig köpta och sälja vidare hästar hipp som happ. Jag tycker att ska vi väl ha djur i fångenskap ska vi alla se till att dom får ett så ypperligt liv som möjligt, att fara runt bland diverse olika ägare är inte ett sådant liv.

Tills den går ur tjänst då den ofta flyttar igen. Långt ifrån alla behåller sina pensionerade tjänstehundar. Jag ser dock inte felet med det. Man kan inte samla hundar på hög och den pensionerade hunden mår ofta bättre av att få en helt egen människa istället för att dela sin förare med den nya tjänstehunden.

Jag menade heller inte fodervärdsavtal utan just de du syftade på. Att gå som avelshund kan vara nog så arbetssamt och det är inget som säger att hunden helt kommer att sakna sysslor. Opersonligt vet jag inte om jag kan hålla med om. Även de här uppfödarna gillar sina hundar, men det är business i skyddshundsuppfödningen och då kan man inte vara hur sentimental som helst. Det fungerar ungefär likadant som det gör för hästuppfödare. Där lämnas hästen bort för att tävlas av någon duktig ryttare och så hem igen till uppfödaren för att gå i avel.

Hundar har sällan problem med att anpassa sig till en ny ägare. Det är vi människor som har problem med det. Man får heller inte glömma att ska man upp på topp så behöver du dels få in pengar att finansiera din hobby med och dels kan du inte sitta och samla på hundar som inte duger. Hunden är fortfarande en vän, men det är också ett tävlingsredskap som måste hålla måttet.

Det är skillnad på de som har en eller kanske två hundar till sällskap och de som sysslar med hund på toppnivå/kommersiellt. För de förstnämnda blir hunden en del av familjen och ens person. För de sistnämnda är hunden också många gånger en del av familjen, men det är trots allt bara hundar. Och dessutom hundar med ett syfte. Uppfyller de inte detta syfte så måste de bytas ut för annars fallerar verksamheten.

Jag tycker om Sam och ser honom som min partner och vän, men han är köpt för tävling och kan han av någon anledningen inte tävlas med godkänt resultat så är det mycket möjligt att han får flytta. Jag vill tävla och komma någon vart och kan inte ha hur många hundar som helst. Ska man vänta ut varje hund tills den dör så lär man aldrig komma någonstans. Nu kan Sam i och för sig få gå och skrota här om han skulle visa sig bli skadad eller så, för en till hund kan jag ha. Frågan är dock om han inte skulle ha det bättre hos någon som bara ägnar sig åt honom för min tid skulle mest gå till den aktiva hunden.

Jo i drag sporten så lämnar många bort sina hundar till mindre kennlar.
Om du har en 7 månders tik som ska köras in så byter du kanske tiken mot en inkörd tik under tiden som din tik ska köras in på så sätt kan du fortsätta att meritera dina hundar samtidigt som din tik blir inkörd+ att han som har lånat ut sin hund har sin i kondition och kanske kan bli meriterad på vägen.
Många gör så med den stora förutsättning att tiken håller för just dina hundar.
Vill du köra in hundarna på snö och bor som jag i Skåne där de inte snöar så värst mycket ja då finns de folk som gör deta antingen kör vi upp hundarna eller så kommer dom ner och hämtar..Men de kostar!!
Allt beroende på avtal osv..

Tills den går ur tjänst då den ofta flyttar igen. Långt ifrån alla behåller sina pensionerade tjänstehundar. Jag ser dock inte felet med det. Man kan inte samla hundar på hög och den pensionerade hunden mår ofta bättre av att få en helt egen människa istället för att dela sin förare med den nya tjänstehunden.

Jag menade heller inte fodervärdsavtal utan just de du syftade på. Att gå som avelshund kan vara nog så arbetssamt och det är inget som säger att hunden helt kommer att sakna sysslor. Opersonligt vet jag inte om jag kan hålla med om. Även de här uppfödarna gillar sina hundar, men det är business i skyddshundsuppfödningen och då kan man inte vara hur sentimental som helst. Det fungerar ungefär likadant som det gör för hästuppfödare. Där lämnas hästen bort för att tävlas av någon duktig ryttare och så hem igen till uppfödaren för att gå i avel.

Och det är just "business" i djurvärlden jag är emot. Jag anser inte att man ska tjäna pengar på djur oavsett om det handlar om hästar, hundar eller noshörningar. Givetvis i den mån att man föder upp, men jag rynkar å andra sidan ofta på näsan om folk har "valpfabriker". Några kullar om året är en annan sak. Jag ser heller ingen anledning att använda en hanhund femtioelva gånger så att detta ska vara hundens stimulans på dagarna, ur avelsynpunkt alltså. Jag syftar mest på i sportsammanhang. Greyhoundracing, IPO etc.
I hästars fall tex travet.

Jag tror att skillnaden på dig och mig är att jag har inte hund som tävlingsredskap som jag eventuellt kan tänka att sälja om det skulle skita sig.
Köper jag en hund köper jag den för att ha just en hund, en vän-min dröm är naturligtvis att då få kunna tävla den så högt som jag kan och köper jag hunden vill jag att den ska ha så goda förutsättningar för det som möjligt.
Skulle det trots detta skita sig behåller jag hunden ändå även om jag faktiskt skulle bli riktigt besviken om det inte gick hela vägen. Om det sedan skulle vara så att man köper en till hund för att satsa på nytt igen och man absolut inte har tid till den gamla eller tror att denne hade mått bättre någon annanstans är det naturligtvis bättre att ge bort/sälja den. Men då i syfte att inte bli såld ännu en gång och till någon som faktiskt vill erbjuda hunden det man själv inte kan erbjuda. Sportfolk tänker inte alltförsällan så, dom säljer till den som är tävlingsintresserad. hur dom sedan håller hunden eller tränar den kvittar, bara dom får sina pengar. Just pengar lockar fram folks sämsta sidor och ju högre uppsatt någon är desto värre blir det. Jag säger inte att alla är så, många är fina med sina hundar också. Men en alltför stor majoritet...

Hundar har sällan problem med att anpassa sig till en ny ägare. Det är vi människor som har problem med det. Man får heller inte glömma att ska man upp på topp så behöver du dels få in pengar att finansiera din hobby med och dels kan du inte sitta och samla på hundar som inte duger. Hunden är fortfarande en vän,
Nej visst inte, det håller jag med om. Men det är skillnad att sälja en yngre hund som man tappat hopp på till någon som vill behålla den livet ut och sälja runt en hund flera gånger om och inte bry sig om vart den hamnar. Det händer alltför ofta. Naturligtvis anpassar sig hundarna efter ägarna också, ja om vi talar om sverige nu. Utomlands bor ju hundarna sällan i annat än hundgård och tas ut när det ska jobbas.

men det är också ett tävlingsredskap som måste hålla måttet.
Nja, säger jag här. Den ska helst vara det.

Jag vill tävla och komma någon vart och kan inte ha hur många hundar som helst.
Ytterligheter. Man måste ju ha en förbannad jäkla otur om man köper hund efter hund som inte duger, eller så har man dåligt omdöme? Okej att en hund inte duger, kanske två..men att samla på hög ja då bör man nog ta sig en funderare på om man ska skaffa hjälp med att hitta en lämplig hund.

Om man inte fick tjäna pengar på hundarna så tror jag vi skulle ha få som ägnade sig åt tjänstehundsavel och att träna upp sådana. Det kostar både tid och pengar. Nog vill man då få någonting för det. Inte ens hundfolk ska behöva idka välgörenhet. Men nog bryr sig de flesta om var hundarna hamnar, men det viktiga är att de hamnar i arbetande hem. Att man har samma syn på träning och hundhållning känns ganska oväsentligt eftersom båda delarna överlag är ganska schyssta i Sverige. Ska hunden utomlands kan det däremot vara värt att kolla upp.

Sedan där med tävlingshundars kapacitet. Ska man vara i toppen så måste hunden hålla måttet för annars är du inte på toppen längre. Det duger inte med att den helst ska ha kapacitet. Att man säljer en hund som inte riktigt duger är inte konstigare än att man som uppfödare säljer en tilltänkt avelshund som visar sig ha HD. Jag förstår helt och fullt att man väjer att lägga den tid man har på hundar som man kan ha nytta av. Det är ju inte heller så att folk köper hund på hund som visar sig vara dålig. Snarare kan det visa sig att den ungtik man köpte visar sig vara inte riktigt klockren i arbetet och då väljer man att inte avla på den. Varför ska man då behålla den?
En hund lever i tio år och under den tiden hinner man kassera både fyra och fem tilltänkta avelshundar. Ska man behålla alla dem finns det snart inte plats för de lämpliga.

Själv har jag möjlighet att ha max två hundar. Fler får jag inte ta med mig till jobbet. Det ideala är då att jag har en tävlingsaktiv hund och en på tillväxt. Det går ju dock också att jag har en som är icke tävlingsbar och en som är det. Men två som är icke tävlingsbara är inte möjligt för jag kan inte köpa en tredje.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 965
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 670
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 870
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka