Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är lite nyfiken. Hästar kan man ju skicka iväg för att få hjälp att reda ut olika problem eller bara få utbildade. Finns det något liknande för hundar?? Hur fungerar det i så fall?
Eftersom just du svarade så kom jag att tänka på detta:
Är det inte även lite vanligare när det gäller jakthundar, att man köper en injagad hund eller lämnar den till någon som kan utbilda den? Eller är det vanligast att man som jägare tränar sin hund själv?
Är lite nyfiken. Hästar kan man ju skicka iväg för att få hjälp att reda ut olika problem eller bara få utbildade. Finns det något liknande för hundar?? Hur fungerar det i så fall?
Jag köpte ju Sam grundutbildad. Visst fanns del en del som behövde rättas till och han är inte på långa vägar färdig, så han blev inte jättedyr men nog kostade det.
Annars händer det att det säljs skyddshundar (Framförallt till tjänst) som är färdiga, men de kostar cash om man säger så.
Det är heller inte ovanligt att elitförare säljer sina hundar när dom är "färdiga" med dom. Har dom tex tävlat VM med jycken en gång och säljer den sedan vidare, förjävligt om man frågar mig.Det visste jag inte!
Poängen är att en del inte har tid att meritera eller träna upp hunden själv. Ska du ha en hund till tjänst så kan du inte gå där och vänta två-tre år innan den är färdig att tas i bruk. Bästa lösningen är då att köpa färdigt.
Sedan har vi ju uppfödarna som hittar en hund med intressanta linjer och god kapacitet, men som inte har tid eller lust att grunda hunden själv. De väljer att lämna bort hunden.
Varför är det förjävligt?
Det är väl inte värre än att tävla upp en häst och sedan sälja den.
Jag menade heller inte fodervärdsavtal utan just de du syftade på. Att gå som avelshund kan vara nog så arbetssamt och det är inget som säger att hunden helt kommer att sakna sysslor. Opersonligt vet jag inte om jag kan hålla med om. Även de här uppfödarna gillar sina hundar, men det är business i skyddshundsuppfödningen och då kan man inte vara hur sentimental som helst. Det fungerar ungefär likadant som det gör för hästuppfödare. Där lämnas hästen bort för att tävlas av någon duktig ryttare och så hem igen till uppfödaren för att gå i avel.
Nej visst inte, det håller jag med om. Men det är skillnad att sälja en yngre hund som man tappat hopp på till någon som vill behålla den livet ut och sälja runt en hund flera gånger om och inte bry sig om vart den hamnar. Det händer alltför ofta. Naturligtvis anpassar sig hundarna efter ägarna också, ja om vi talar om sverige nu. Utomlands bor ju hundarna sällan i annat än hundgård och tas ut när det ska jobbas.Hundar har sällan problem med att anpassa sig till en ny ägare. Det är vi människor som har problem med det. Man får heller inte glömma att ska man upp på topp så behöver du dels få in pengar att finansiera din hobby med och dels kan du inte sitta och samla på hundar som inte duger. Hunden är fortfarande en vän,
Nja, säger jag här. Den ska helst vara det.men det är också ett tävlingsredskap som måste hålla måttet.
Ytterligheter. Man måste ju ha en förbannad jäkla otur om man köper hund efter hund som inte duger, eller så har man dåligt omdöme? Okej att en hund inte duger, kanske två..men att samla på hög ja då bör man nog ta sig en funderare på om man ska skaffa hjälp med att hitta en lämplig hund.Jag vill tävla och komma någon vart och kan inte ha hur många hundar som helst.