Problemhäst/"speciell häst"

Sv: Problemhäst/"speciell häst"

Det ÄR ju faktiskt lite roligare i slutänden det där, just som du beskriver. Man har blivit tvungen att ta sig igenom en massa tillsammans och jobba med det, då får man en helt annan kontakt än man får med en "vanlig" häst.

Precis. Men jag blev varnad av förra ägaren att hon var väldigt speciell och hade blivit illa behandlad. Hon är väldigt selektiv med 'sina' människor. Så lite visste jag vad jag gav mig in på och eftersom hon valde mig så fick jag ju henne ganska mkt billigare.
Men hon hade varit värd flera hundratusen för mig. :love:

Det finns inget som slår känslan när man lyckas ha en riktigt lyckad ridtur eller klarar nåt som vi har kämpat med länge. :)

Det tycker inte jag. Jag har haft en knepig häst och efter det uppskattar jag verkligen helt normala snälla okomplicerade hästar. Jag ägnade år åt den där hästen och det hände just ingenting mer än att vi fick den där kontakten då, det tog mest en massa tid jag hellre ägnat åt att rida.

Men jag blev varnad av förra ägaren att hon var väldigt speciell och hade blivit illa behandlad. Hon är väldigt selektiv med 'sina' människor.

Precis det där menar jag! Nu säger jag inte att det inte stämmer i ditt fall, det gör det säkert, men stämmer det på alla jag hört det från har vi väldigt många konstiga hästar här i landet.

Precis det där menar jag! Nu säger jag inte att det inte stämmer i ditt fall, det gör det säkert, men stämmer det på alla jag hört det från har vi väldigt många konstiga hästar här i landet.

Men vad är det som är konstigt med att hästen väljer sina människor?
Det gör alla hästar jag har träffat, ingen häst har betett sig exakt likadant mot alla människor, inte ridskolehästar och inte privathästar.

Det visar ju bara att de inte är robotar;)

Hon är speciell. På ett positivt vis enligt mig. :)
Men det är klart, hon har inga negativa olater på det viset. Hon försöker ju aldrig dänga av någon eller uppför sig illa i hantering om hon inte blir jätterädd. Hon är bara osäker och stressar lätt upp sig för nya saker, nya människor, krav osv.
Så som jag sa innan, hon är ingen problemhäst, bara lite speciell. Vågar utan tvekan låta min lilla dotter rida ensam på henne ute på vägen när jag rider en annan häst och jag vet att hon inte skulle göra något. :love:

Som sagt, de är ju inte robotar, och så skulle jag inte vilja ha dem heller. Såklart kommer de läsa av och reagera olika på folk, och en mer uppmärksam häst kommer kanske att reagera mer än en som är lite mindre skarp.

Sen är det väl skillnad på att med vissa bara funkar det med direkt, andra kanske skulle kunna "jobba in sig" på hästen, om de fick lite tid.

Nu missade ni alla tre två tredjedelar av det jag skrev - speciell och illa behandlad. Jag vet inte hur många gånger jag hört det men definitivt fler gånger än motsatsen. Har inte ni gjort det är det ju bara bra.

Jag upplever inte att det är många krångliga/speciella hästar i min omgivning i alla fall. Tvärtom så är alla väldigt välanpassade, snälla och uppfostrade. :) (och i mitt tycke inte alls lika roliga och med lika stor personlighet som min lilla toka ;) )

Och jag tror som tidigare att man tycker att ens häst är speciell för att man tycker om den och ser saker som kanske inte andra som inte har samma förhållande med hästen ser.

Jag tycker mig ha läst massor av trådar här på buke om folk som får hästar som är 'dumma', 'galna' och så vidare och ska lämna tillbaka, stämma ägaren osv. Jag tror att många kanske överdriver för att vara på den 'säkra sidan'. Att hästen kanske en gång blivit rädd för en ensilagebal och skenat iväg till exempel. Ska man sälja hästen/lämna på foder så är man så rädd att få tillbaka hästen/att det inte ska fungera att man rabblar upp allting hästen någonsin har gjort och gärna drar till med ett litet 'Den har blivit illa behandlad' för då har man lite ryggen fri. Om du menar i försäljning?
Men det är bara vad JAG tänker efter att ha läst trådar och umgåtts med människor som lämnat ut hästar på foder/sålt och köpt hästar.

Jag har nog varit otydlig här på slutet. Jag menar inte att många hästar ÄR speciella, (jo på det sätt du tar upp är de ju det, självklart ser man saker hos sin egen häst andra inte ser) men många säger sig ha köpt en häst som haft diverse problem t ex vanvårdade, omöjliga att rida, aggressiva osv. Jag hör sällan nån som köpt en alldeles vanlig häst, såna man ser mest hela tiden.

Självklart finns det dom som köper knepiga hästar men jag tror inte det sker i den utsträckning det låter som. Å andra sidan har jag ingen vetenskaplig undersökning att hänvisa till.

Kan det inte vara så att de knepiga syns/hörs mer bara? Oftast så om allt går som på räls, så skrivs ingen tråd, eller rådfrågas ingen. Men när det INTE går som på räls - då.

Lite som när någon tyckte 'men är han dålig NU IGEN?' om min arabvalack och jag häpet tyckte 'va, igen? Han har varot kärnfrisk och bara sett vet för vaccinationer och hälsokontroller i flera år?'. Men det skrev jag ju inga trådar om, utan personen mindes trådarna tre år tidigare innan utdömningen, och kände att 'men den igen?'.

På samma sätt skrivs ju här på Buke sällan trådar om 'allt fungerar fortfarande bra, ville bara säga det'?

En glad amatörs debatt i inlägget: Mycket lärorikt att läsa om "alla" hästarnas problem/personlighet el. som en uttryckte det människoproblem........................
När jag efter 20 års uppehåll ville skaffa häst igen, letade jag efter en billig,lugn äldre häst som var stabil & inte krävde mycket ridning !

Inte lätt då flertalet ljuger om sina hästar för att snabbt bli av med dom. När jag berättar om alla mina "krämpor" i förhoppning om att dom inte ska pracka på mig en ostabil häst som kräver ridning helst varje dag...............& att jag behöver en läromästare för att friska upp mitt minne.....................tji fick jag.

Slutade med en häst som hade satt i system att slänga av alla sina ägare till & från när han kände för det.
Då var han den lugnaste jag provred av tiotal hästar jag besökte.

Letade länge nytt hem till honom där han fick all den aktiveringen han behövde för att må bra. Då jag kände att han var mig övermäktig. Nu har han efter 1½ år bytt hem igen, så jag var inte den enda som inte lyckades. Men jag är då en nybörjare !!!!! Hur kan man behandla hästar på detta viset ? Har folk inget hjärta ? Hade jag vetat om detta hade jag hellre avlivat honom så han slapp vandra runt som en pokal hela sitt liv................................
Nu har den nya ägaren som är duktigare än mig lovat att hon ska försöka få ordning på honom.
Problemet med dom här hästarna har jag förstått att dom kräver duktiga & erfarna hästägare, men för dom intresserar inte dom "billiga" triangelmärkta problem hästarna . Utan dom vill ha dyrare hästar då dom oftast har större ambitioner än att hjälpa dom halta & lytta...........vilket jag har full förståelse för.
Ingen regel utan undatag, men nu måste jag få generalisera lite...........

Har nu hållit på i några år, tagit mig an ett vanvårdfall, mycket jobb........men tack vare att jag tagit hjälp utifrån av kunniga så har jag lärt mig sååååå mycket.

Om jag jämför 20 år bak i tiden så upplever jag att fler skaffar sig häst som inget kan. Tränarhjälp är det inte många som betalar för heller. Dom oerfarna tycks som att dom kan bäst själva alt. att dom har inga ambitioner att tävla, därför behöver man ingen proffessionell hjälp ?!!!
Man rider inte 6-7 dgr i veckan som var det vanligaste på min tid. Red man mindre så var man konstig !!!! Upplevde inte att det fanns så mycket "problemhästar" då, som nu. Inte har hästarna blivit sämre, utan dom har alla personlighet som man måste lära känna !!!!!

Det är alldeles för lätt att skaffa häst & sälja den. Allt för många hästar byter hem för många gånger under sin livstid, för att inte prata om alla dessa avlagda varmblod från travbanan *suck*

Inte konstigt att dom blir neuvrotiska på flera sätt, hade jag med blivit !!! Många ger upp för fort....blir så ledsen då jag läser alla dessa annonser.

Allt handlar om att förstå sig på hästen i fråga.

Min häst kan ridas av alla, men det är upp till mig att upplysa dom som ska rida henne om hon har några egenheter, så man snabbare kan ta hänsyn till det. Vi har lång väg kvar , men jag hade aldrig kommit så långt med henne utan "professionell" hjälp. Det är viktigt att man inser sina begränsningar & att man alltid behöver utvecklas med hästen...........

Många tror att bara proffs måste ha tränare, hur tänker man egentligen ? Om tävlingsryttarna behöver det, hur får man då ihop det av du som nybörjare inte behöver hjälpen ??????Bara det visar på att du inte ska äga en häst:confused:
Många säger & tycker det är för dyrt att anlita tränare :confused: Vad kostar det att inte ta till tränarhjälp :confused: Vad kostar det att ha häst i jämförelse ?
Har man inte råd till tränare anser jag att man inte har råd att HA häst.

Ewa

*KL*

Min häst är lite speciell. INTE svårhanterad, LÅNGT därifrån.
Han är HUR snäll som helst men kräver en rutinerad (eller njae..hästkunnig iaf) ägare då han GÄRNA får massa dumheter för sig om han inte har ordentliga ramar.
Han var lite av en problemhäst som yngre och är TUFF så han kan jävlas lite med orutinerade. Skrämmas och så. Han surar upp sig vid sadling men nafsar bara om han märker att folk blir rädda (ALDRIG med mig), kan göra "låtsasattacker" i hagen (ALDRIG mot mig), vara allmänt stissig vid skötsel. Jag har en helt orutinerad medryttare och då krävs att jag förklarar noga & väl HUR han ska hantera olika situationer då Calle lätt dummar sig annars.
Dessutom blir det mer jobb för mig när jag har orutinerade medryttare eftersom Calle lätt testar gränser då, det ser jag dock som en välkommen anledning att träna & repetera reglerna.

Så även om Calle är snäll som ett lamm så skulle jag nog inte sälja vidare honom då han lätt blir stressad & dum med nya människor & i nya stall.

Dock tror jag överlag att folk gärna vill tro att just de är "speciella" och att deras häst bara funkar med dem..

Mina hästar kan hanteras av alla. Min kompis 8-årige son kan lätt leda dem till hagen utan problem. Min hund skulle kunna leda dem till hagen..

De är jättesnälla hästar, men de kan inte ridas av alla. Valacken har sina små ideér om saker som han får för sig, låter man honom bestämma en gång tar han över totalt och du har inget att säga till om. Såsom många andra travare. Sen försöker han göra så med alla som rider honom. Märktes väl när jag hade en tjej som brukade rida honom.. herregud vilket tjafs det var då, tex 30 min fram och tillbaka och snurrande i cirklar innan han gav upp och gick över det 2 dm djupa diket. :grin:

Det ska vara en bestämd men lugn ryttare på honom. För han är faktiskt totalt okomplicerad om man talar om från början vem som bestämmer. Då är han supertrevlig att rida. Han skulle aldrig få för sig att försöka slänga av en, har inte ett enda ont korn i sig, har nog aldrig träffat snällare häst. Det värsta han har busat vid ridning är två små jämfotahopp i luften :D Jämfört med stoet som har bockat av mig typ 1000 ggr..

Stoet är snäll om man inte travar och galopperar. Blir hon stressad är det inte kul om man inte känner henne och vet hur man ska hantera det. Börjar man dra är det kört för resten av ridturen. Då har man en häst spänd som en stålfjäder som inte slappnar av, utan bara studsar som en boll och drar man i henne mer då så studsar hon bara värre.

Hon är inte en lätt häst att rida. Sen tror jag visst att andra kan rida henne, men frågan är väl om nån pallar.. att lägga ner den tiden på henne, lära känna henne i ridningen och veta vilka knappar man ska trycka på. Skulle aldrig sälja henne och aldrig hitta nån medryttare till henne heller.

Jag har lagt ner så sjukt mkt jobb på dem båda med inridning och skolning, vill inte att nån kommer och förstör det.. speciellt inte med stoet, rida in henne ordentligt är nåt av det jobbigaste jag nånsin gjort i livet hittills. Visst har jag fått tillbaka det flera ggr om nu, det var absolut värt det :love: Jag skulle göra det igen för hennes skull, men aldrig med nån annan häst, det skulle jag inte orka med.

Jag tror att vår kontakt vi har idag, den kontakten grundades genom allt det som vi gick igenom i början när jag hade henne, som vi kämpade. Kommer aldrig få samma relation med nån annan häst.

Senast ändrad:

Min hund skulle kunna leda dem till hagen..

Haha, lite off topic, men jag brukade faktiskt låta hunden leda hästar förr. Den hunden älskade vara med i stallet, och älskade hålla saker i munnen. Dessutom ville han gärna driva/valla/styra hästarna dit han visste de skulle.

Så han brukade få hålla grimskaftsänden i munnen, och sen 'ledde' han ut dem i hagen. Hästarna följde snällt med, tyckte hunden de gick för sakta drog han i grimskaftet. Ganska sött att se ;)

Om jag jämför 20 år bak i tiden så upplever jag att fler skaffar sig häst som inget kan. Tränarhjälp är det inte många som betalar för heller. Dom oerfarna tycks som att dom kan bäst själva alt. att dom har inga ambitioner att tävla, därför behöver man ingen proffessionell hjälp ?!!!

Många tror att bara proffs måste ha tränare, hur tänker man egentligen ? Om tävlingsryttarna behöver det, hur får man då ihop det av du som nybörjare inte behöver hjälpen ?
Ewa

Detta är antagligen den största anledningen till att så många hästar upplevs som problematiska. Det här är ett problem jag tycker man borde fundera över på ridskolorna runt om i landet. De flesta är inte uppvuxna kring hästar idag. Den erfarenhet de flesta har kommer från 1 timme i veckan på ridskola i x antal år och de kunskaper man får med sig därifrån är sällan tillräckliga för att man i ett senare skede ska bli en bra hästägare - oavsett hur höga eller låga ambitioner man har.

Visserligen är det stor skillnad mellan olika ridskolor - jag vill inte dra alla över en kam! Men som du säger - när man väl står där med sin första egna häst så kommer man med 99% säkerhet att vara i fortsatt behov av en duktig tränare - och helst då någon som lär ryttaren att "tänka själv". Någon som kan hjälpa till att lösa alla de problem som kan uppstå såväl uppsuttet som avsuttet. Inte bara någon som står i mitten och säger vad ryttaren borde ha gjort för ett och ett halv varv sedan (sådana tränare finns det enligt min mening alltför många av - och det gäller både "auktoriserade" och "självutnämnda")!

Haha, lite off topic, men jag brukade faktiskt låta hunden leda hästar förr. Den hunden älskade vara med i stallet, och älskade hålla saker i munnen. Dessutom ville han gärna driva/valla/styra hästarna dit han visste de skulle.

Så han brukade få hålla grimskaftsänden i munnen, och sen 'ledde' han ut dem i hagen. Hästarna följde snällt med, tyckte hunden de gick för sakta drog han i grimskaftet. Ganska sött att se ;)

Det där borde min häst lära sig. Men hunden har lite för dåligt ledarskap tror jag, han leker bara med henne eller attackerar henne och hon blir rädd. Lite NH-övningar kanske skulle vara på sin plats :cool: (irriterad av andra trådar)

Haha! Min vovve kan leda en liten bit, hon brukar rycka i grimskaftet om det går för sakta och det är inte så bra kanske.. sen ruskar hon i grimskaftet när hon tycker att hästen behöver NH-tränas lite :D

Jag läste inte hela inlägget, men det jag tänker om jag skriver i en annons om till salu häst att hästen inte går att hantera av alla är ju att det inte ska ringa folk som inte har så mycket kunskap, att dom ska köpa hästen och sedan märka att man tagit sig vatten över huvudet.

när jag säljer hästar vill jag ju att de ska få komma till ett hem där dom får stanna och där dom blir älskade! inte att de ska komma till någon som sedan blir rädd för hästen och får problem.

Sedan är jag själv av den personliga åsikten att man lär sig mer av svårhanterade hästar, men då måste man ju kunna klara av det!

Jag har tex. en häst som är SUUUUPER snäll! Jätte trevlig och lätthanterlig, kan lätt ridas av vem som helst. MEN hon KAN bli på ett jävla humör och vet man inte då hur man hanterar detta, tar hon gärna över och DÅ är hon inte någon super snäll och trevlig häst. Då är hon ett riktigt monster.

Om jag skulle sälja henne hade jag nog skrivit "snäll, men med humör, kräver därför ruttinerad ryttare" man vill ju samtidigt inte skrämma bort potentiella köpare, man skulle ju faktiskt kunna funka med henne, även om man inte kan allt, bara man har rätt inställning.

En annan historia: Jag sålde en "svår" häst för ett par år sedan. I mina ögon var dock inte svår, för jag hade aldrig problem med honom, så jag skrev inget speciellt i annonsen, förutom att han var pigg.
Oj, vad chockad jag blev när det kom folk och skulle provrida och min lilla "ängel" visade sig ha en demon inneboende! :o

Vi kom snart underfund med att just denna häst "valde" sina ryttare, och när han inte gillade vissa blev han fullständigt galen! detta var inget jag hade märkt tidigare då han tydligen hade "valt" mig och därför så funkade vi ihop...:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar