Sv: Problemhäst/"speciell häst"
De flesta hästar blir mer eller mindre odrägliga om man börjar slira på ramarna. Men vissa blir inte bara odrägliga utan rent dryga. Och de behöver VÄLDIGT SNÄVA ramar, mycket snävare än normalhästen.
Ett påhittat exempel men som illustrerar vad jag menar.
Hästen vet man inte får försöka nappa gräs när den leds. Av någon anledning tillåts det dock ett par gånger.
De allra flesta hästar kommer uppmuntrade av detta att fortsätta prova nappa gräs när de kommer åt. Om de då sägs till att 'nej, det får du inte' så tar det ganska kort tid av konsekvens innan de slutar.
De där som måste hållas väldigt kort och snävt, de kommer dels att inte bara försöka nappa när tillfälle ges, utan t ex beräknat dra iväg mot gräset (och lär sig ofta hur de ska positionera sig för att få människan i snöret ur balans), de kommer också att vara betydligt mer envetna med testandet att göra om det innan de slutar igen.
Extremfallen i frågan drar sig inte för att bita/sparka för att nå målet. Däremot om de alltid hålls såpass kort att de knappt får TITTA på gräs när de leds, så är de snälla, rara och tillsynes otroligt okomplicerade att leda.
Den första kategorin är i viss del 'självskötande' med, om du ber hästokunniga pappa att leda hästen så provar den för sakens skull inte nödvändigtvis att nappa gräs direkt. De där som kräver snääva ramar inser på en millisekund att det är en rookie i grimskaftet och dyker med mulen mot gräset.
De är dock INGENSTANS problemhästar, där är vi rörande eniga. Men de är hästar som kräver lite mer helt enkelt. De är lite mindre följsamma och mjuka än normhästen. Och sådana man absolut aldrig får/kan tycka 'ja men okej då, för den här gången' med. Vilket man faktiskt KAN med de allra flesta hästar, utan att det händer något större eller blir något större besvär/jobb pga det.
Min numera änglahäst var precis sådan, du fick ha stenkoll på att hon inte kunde nappa åt sig ett enda grässtrå för då hade du snart en häst som gick dit hon ville, dvs till gräset.
För att slippa dragkampen ledde jag henne helst själv, jag bad inte någon som inte var hästvan att leda henne för hon visste precis hur hon skulle göra för att få människan ur balans och dra iväg till närmaste grästuva.
Det är inte kul när folk ligger i diket och hästen står någon annanstans, men jag skulle aldrig kalla henne för problem häst, problemet med henne var att hon blev sjuk, inte att hon direkt insåg vilka hon kunde gå på gräsätar promenad med.
Hästar är ju olika i sitt sätt, precis som människor, endel får man ständigt påminna om vad som gäller medans det räcker att säga till en gång till andra.
Min nuvarande häst kan man låta beta när det passar och hon tar enkelt ett nej nästa gång, även om hon gärna kollar om det är ok.
Men problem hästar har för det mesta människo problem, människan inser inte vad hästen vill förmedla eller bryr sig helt enkelt inte om signalerna.
Ofta kan det vara missförstånd, hästen är hanterad och riden på ett sätt som den nya ägaren inte är van vid, hästen fattar inte vad ryttaren vill och ryttaren tycker att hästen är dum i huvudet.
Endel hästar blir helt förskräckta om man morrar på dem medans andra inte ens rör på örat.
Min nuvarande häst skulle jag kunna sätta upp vilken nybörjare som helst på i ett ridhus och hon hade snällt skrittat och travat längs väggarna, möjligtvis att hon gått in till instruktören när hon inte tyckte det var kul längre
men så länge man inte kräver något av henne så går hon i svansen på nästa häst.
Men om du ska rida henne så får du verkligen rida henne i varje steg, det är ingen häst som går av sig själv utan så fort det är en något rutinerad ryttare som kräver lite så går hon som en orm om du glömmer att rida.
Jag tycker hon har utmärkta egenskaper, det är just så jag vill att en häst ska vara, nybörjaren sitter säkert och den erfarnare ryttaren har något att bita i.