Problemhäst som egentligen inte är problemhäst, #2

Sv: Problemhäst som egentligen inte är problemhäst, #2

min förredetta sköt häst var sån vi fattade ej varför speciellt mot killar men även andra männisor som skulle gå förbi. dom fick sätta en skylt i stall dörren håll till höger så hon ej bits =( men de kom fram senare att en man hade stått utanför å hotat henne när hon hade föl som yngre därav beteendet. så hon fick gå på lösdrift på en ridskola i 2 år å sen ogs hon hem å sattes i box. inga attacker längre för hon hade ju ingen som hotade hesses box på lösdriften för där fanns ingen. de va skönt när hon kom hem å bara stog å sov med huvudet utanför boxen =)

hästen kan uttrycka sig på andra sätt än att hugga i luften, eller lägga öronen platt bakåt, det tror jag du vet!

Men din häst fick inte sura eller ens vika öronen bakåt, hur ska den uttrycka sig? Och framörallt, hur kan du GRADERA graden av missnöje?

Givetvis kan man visa missnöje på annat sätt, men missnöjesyttringen står ju i proportion till obehaget. Tycker hästen det är så obehagligt med täckespåtagning att den helst skulle vilja hugga matte alt sparka matte all världens väg, men vet att den inte får det, så anser jag att den måste få NÅGON möjlighet att tala om hur obehagligt den tycker det är. Kravet från mina sida är att det inte riktas på minsta vis mot människa, och att det inte påverkar/försvårar själva saken jag ska göra (dvs ta på täcket i ex vi har)

jag vill helt enkelt inte att hästen protetesterar på det sättet, varför? jo hästledaren i hagen skulle aldrig acceptera det. och det är enda anledningen.

Där har du fel. Så länge en ranglägre inte riktar hot MOT flockledaren, så får den se hur grinig ut den vill mot någon annan häst t ex, och flockledaren skiter fullständigt i om en ranglägre skulle ta ut sin frustration genom att hugga i en buske. Eller ha bakåtstrukna öron när den går därifrån. Så länge flockledarens/den ranhögres rang respekteras, och den ranglägre hästen 'viker' sig för flockledaren så struntar den komplett i resten. Det är vi människor som lägger en massa andra värderingar i det.

En flockledare kräver heller inte att en ranglägre ska stå still utan möjlighet att gå undan, vilket vi människor gör. En flockledare kräver heller inte att en ranglägre ska stå kvar och 'utsätta sig' för obehag.

Vi tar BORT möjligheten att gå undan, att fly. Det som hela hästarnas samspel bygger på. Lämnar du mig ifred lämnar jag dig ifred. Medan vi tycker 'du får inte gå undan, jag lämnar dig inte ifred även om du lämnar mig ifred'. Kvar har då hästen att välja på att acceptera, eller ta kvar det enda den kan - protestera. Det är något hästar sällan gör om de har möjligheten att gå undan. Både i det vilda och som tamdjur. (Normala) hästar drar sig för bråk, de går undan istället, såvida inte det gäller saker relevanta för överlevnad, som mat, vatten etc. Samt fortplantning.

Och då har jag satt hästen i en situation där den inte kan alt får gå undan. Jag utför också något den tycker är obehagligt (för tyckte den det var behagligt skulle den inte sura). Och jag kräver dessutom att den inte får rikta minsta form av hot mot mitt håll, och inte aktivt protestera heller.

Och där anser jag att de måste få en möjlighet att uttrycka sig. Sen om det är med en visp med svansen, eller öronen bakåt, eller hugga ilsket i boxväggen framför sig - det är ingenting jag lägger värderingar i. För det är bara hästen själv som kan skatta hur stort obehag det jag nu gör medför. För en häst kvittar det lika med täckespåtagning, för en annan är det till och med behagligt, för en tredje är det lite obehagligt men gör inte så mycket, och för en annan är det av någon anledning mycket obhegaligt.

kan tillägga att det bara är ledarhästen som inte får lägga öronen bakåt med mig i närheten, varför? jo jag står och klappar hästen med låg rang, den dominanta blir svartis och kör bort den andra, risken är hög att den försööker gå genom mig, eller inte hög men iaf högre än om han kommer fram med spetsade öron och säger, prata med mig oxå!

Det ena behöver ju inte utesluta det andra? När jag går in i hagen vet mina att det är jag som bestämmer, och deras rang sinsemellan är betydelselös. Dvs om jag bestämmer att ranglägre ska dricka före ranghögre, då accepterar de det. Och att det inte är tillåtet för ranghögre att av t ex avundsjuka jaga bort en ranglägre som jag kelar med.

Detta då utan din metod/trots att de får uttrycka sig enligt vad jag beskrivit innan.

Stressad gammal travare?
Min 15 åriga fd travare var likadan när han kom till mig och gör så mot andra utom mot mig..dock mildare grad. Hans handlar bara om osäkerthet

Du har redan fått massor med svar (otroligt långa!:eek:) och det kan hända att jag bara upprepar redan sagda saker. Nåväl, din flicka beter sig snarlikt mot min lill-kille här hemma, en travare som fått otroligt mkt stryk och varit mkt misskött innan han kom till mig.
Vi har tränat MKT med andra människor och matte i närheten. Från början kunde ingen annan än jag gå ens i närheten av boxen, idag har vi kommit så långt att de kan gå in, sätta på grimman alt. ta av den, ge honom hinken - ta bort den igen. Fortfarande är det bara jag som får rykta honom i boxen osv men han har tagit ett stort kliv framåt! =)
Mitt tips är att jobba tillsammans - ta med pappa in i boxen låt honom klappa samtidigt som du står som moraliskt stöd, ge en morot/godisbit när det går bra och MKT verbalt beröm! Otroligt viktigt! När hon hotar - bestämt NEJ eller FY eller LÄGG AV eller vad du nu använder dig av - så fort öronen åker minsta framåt - MASSOR med beröm.
Tips till pappan: Gå fram med inställningen att "Idag går det bra!" inte " Happ, nu kommer hon hugga." Svårt jag vet, men det funkar! Inställningen och den energi du utstrålar läser hon av direkt. Matte utstrålar ju lugn och säkerhet då du VET att hon kommer sköta sig med dig - medan Pappa och andra i närheten utstrålar osäkerhet då de vet hur hon brukar bete sig.. Att det gick bra med stallägaren beror troligen på att han/hon var säker på sig själv och därmed utstrålade en trygghet.

Usch.. nu blev det nog flummigt och förvirrat. Men! PM:a mig om du vill ha mer hjälp. Jag har verksamhet för problemhästar och hästar som farit illa, så jag har en del erfarenhet att dela med mig av. :)
Hoppas det löser sig!

/Nixehen

Hotar hon bara eller hugger hon verkligen?

Hon hugger.

Till alla andra: tack för svar, intressant att höra vad ni anser. Jag har dock inte tid att svara på alla inlägg nu och har inte läst de längre helt utförligt, men gör det ikväll.

Senast ändrad:

Jag tror faktiskt inte hon är rädd. Ska utveckla mer ikväll...

Nej, jag vill faktiskt inte prova mutor, där har jag absolut nolltolerans. Hon blir rent gräslig mot folk som ger henne godis, för då vet hon att hon har övertaget.

Senast ändrad:

Nej, hon är inte stressad, snarare tvärtom. Väldigt harmonisk i humöret (mot oss hon accepterar då) och trygg i sig själv, och det är ju just sistnämnda som jag tror hon har lite för mycket vara av.

Jag tror faktiskt inte hon är rädd.

Nej, jag vill faktiskt inte prova mutor, där har jag absolut nolltolerans. Hon blir rent gräslig mot folk som ger henne godis, för då vet hon att hon har övertaget.

Då är det ett sånt fall när mutor inte är en bra ide - ja. Just därför jag frågade vad du trodde, istället för att tycka 'gör så'. Viss blir ju bara etter värre av godis.

Hon är helt klart osäker, om det är rädd eller 'bara' osäker vet du ju bättre som känner henne, men osäker är hon utan tvivel. Hon skäller värre än hon bits, och ffa så när hon inte får sin vilja igenom, så kör hon ömsom med att backa av, och att ömsom fortsätta hota.

Men som sagt, det gör det inte mindre otrevligt/farligt att hon är osäker, även om hon backar av och inte gör allvar av det på filmen mot din pappa, så när gränsen passerar, så gör ju även de osäkra allvar av hotet, och det kan vara grymt svårt att lära sig vad som triggar över gränsen (och helt klart av det du skriver så drar hon sig ju inte för att göra allvar av hotet i olika situationer), men kanske lättare att försöka hitta 'tricket som fungerar'.

Låt dina föräldrar gå en NH kurs, hästen förstod ju uppenbarligen mannen som hade den kursen !
Sen kan du ju gå en hovslagarkurs så kan du sko själv:idea:
Hej från hambo

Jag har inte läst alla svar som du redan fåttså någon annan kanske redan har skrivit samma sak, men:

Jag tolkar situationen såhär: Din häst är helt enkelt mycket osäker på din pappa. Jag tycker själv att han beter sig på ett märkligt sätt mot hästen, så jag förstår henne verkligen. Din pappa är säkerligen minst lika osäker på hästen.

Din häst är helt enkelt känslig och har svårt att hantera människor som hon har problem att läsa av.

Lösningen (iaf tillfälligt) är att din pappa helt ingnorerar hästens beteende, och enbart uppför sig lugnt o sakligt gentemot hästen och inte försöker gulla, klappa eller få kontakt. Ett enkelt 'Hej, nu ska vi lägga på täcke/fodra/osv', räcker.

Varför måste ni har en livrädd häst för kalle det en rädd häst den behöver inte ser vitskrämed för att vara rädd.

Jag håller med Alexandra_w osäkert är hon defenitivt och en osäker häst inte hotar en arg häst eller en häst som är rädd för stt liv hotar/anfaller.

räddsla byggas på osäkerhet.

Nu blir det väldigt rörigt om jag ska svara på alla inlägg var för sig, så jag försöker klämma ihop svar på teorier och frågor i den här texten.

Jag har träffat tre typer av hästar som visat aggressivitet: de som varit rädda/osäkra pga. någon form av dålig hantering, de som haft ett eller annat fel i skallen och de som varit extra dominanta och haft svårt för vissa typer av människor. Jag vet att min häst tillhör den sistnämnda kategorin. När vi just fått hem henne var jag också inne på spåret att hon var osäker på folk, men allt eftersom jag lärt känna henne och hennes beteende har jag och fler med mig blivit helt och fullt övertygade om motsatsen. Hon är inte osäker, hon är för säker.

De få gånger hon är osäker eller rädd för en människa beter hon sig på ett helt annat sätt, och att det här inte handlar om något annat än en ledarfråga märks ännu tydligare när någon t.ex. leder henne mellan stall och hage eller släpper in. Visar man inte respekt mot och läser henne klampar hon över en. Mig lägger hon inte ett öra bakåt åt och skulle inte drömma om att försöka testa just för att hon vet att jag inte bryr mig i henne. De NH-tränare (inga lallare, utan duktiga och välanlitade människor) vi träffat har sagt samma sak, att det här är en häst som är bestämd och säker i sig själv och måste hanteras av folk som förstår sig på och kan tackla det. Mina i början-teorier om att någon skulle ha slagit eller på annat sätt gjort henne osäker avfärdades direkt.

Hon står redan utan boxgranne och har ingen möjlighet att byta box. Det spelar ingen större roll nu ändå, det är ett privatstall där de enda som rör sig är jag, stallägaren och hans flickvän. Och ja, min pappa är grymt osäker, han var livrädd för hästar en gång i tiden och att han inte vågar säga åt henne märker hon förstås. Har som sagt inte råd att ta hjälp av någon NH-tränare/gå på kurs nu, och jag har definitivt ingen lust att lära mig sko. Jag kan inte stå upprätt när jag kratsat hovarna på en häst, och det säger väl allt om min vältränade kropp.... :devil:

Så, för att sammanfatta det hela: jag är fullt säker på att hon inte är osäker eller rädd, jag har lärt mig läsa henne och vet hur hon beter sig i olika situationer och olika sinnesstämningar hos henne. Det handlar inte om något annat än att hon vet hur hon tar över ledarskapet från folk, och hon tvekar inte på att göra det.

Tack för alla svar i alla fall, är som sagt ändå intressant att läsa vad andra tycker. :idea:

Senast ändrad:

Ni får för min del för övrigt gärna gå OT så länge det har något med just beteende och anledningar till det att göra, kan bli en intressant sidodiskussion.

Sv: Re: Problemhäst som egentligen inte är problemhäst, #2

Varför måste ni har en livrädd häst för kalle det en rädd häst den behöver inte ser vitskrämed för att vara rädd.

Jag håller med Alexandra_w osäkert är hon defenitivt och en osäker häst inte hotar en arg häst eller en häst som är rädd för stt liv hotar/anfaller.

........va?

Citat:
Ursprungligen postat av CaliforniaSwed

'översättning' som jag tolkar det:

Varför måste ni ha en livrädd häst för att kalla det en rädd häst? Den behöver inte se vettskräms ut för att vara rädd.

Jag håller med Alexandra, osäker är hon definitivt.

Slutet kan jag dock inte reda ut, den meningen får inte jag heller ordning på?

Sen vidhåller jag att det är är INTE ta över enbart. Jag har haft en sådan som sagt, och då backar de inte av, och de gör allvar av hotet om de provoceras.

Däremot kan det ju vara en kombination, att hon försöker ta över, men är osäker ändå? Det finns ju t ex hästar som pga 'olyckliga omständigheter' helt plötsligt är flockledare, fast de övht inte alls är mogna/redo/lämpliga för det. De brukar härja runt med de andra och hota och flytta och dona, men är väldigt osäkra i grund och botten, vilket också märks när det 'händer' något då de far omkring som yra höns och inte riktigt veta vad de ska göra, och istället då börjar 'sjasa runt' polarna.

Tack för "översättningen".

räddsla byggas på osäkerhet
Räddsle föjer alltid osäkerhet. Osäkerhet är grunden till räddsla.

En häst kan gå från säkert till osäkert i en sekund. Kan vara säkert i ett plats och du flyttar 10 meter och då kan det vara osäkert. Det finns många duktiga NH folk där ute men många inte studera hästen psykologi lika mycket som de skulle. De också ser LB och RB hästar men de flesta ser bara en eller den andra utan att veta i de två halva finns där ytterligare personligheter till. Din häst kanske är ut efter att ta makten/ledarskap när hon känna sig säkert men i den video var det inte en häst som var säkert. Sen finns där hästar som vill absolut inte har folk runt SIN box. Men att hon hade svårt att hålla två öga på han (med andra små detaljer) vissa mig att den är inte after makten.

Det jag vill komma till är att många tro de har en typ av häst säkert/dominant eller Osäkert/rädd. Men många har en häst som kan har 2-3 och även 4 olika typ av personalitet. Men det finns täcken att ser vilken häst du har just då.

Vadå ??
Jag vet många som skor sina hästar själv !
Självklart efter att dom gått utbildning.
Hej från hambo

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 431
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar