Sv: Problemhäst som egentligen inte är problemhäst, #2
hästen kan uttrycka sig på andra sätt än att hugga i luften, eller lägga öronen platt bakåt, det tror jag du vet!
Men din häst fick inte sura eller ens vika öronen bakåt, hur ska den uttrycka sig? Och framörallt, hur kan du GRADERA graden av missnöje?
Givetvis kan man visa missnöje på annat sätt, men missnöjesyttringen står ju i proportion till obehaget. Tycker hästen det är så obehagligt med täckespåtagning att den helst skulle vilja hugga matte alt sparka matte all världens väg, men vet att den inte får det, så anser jag att den måste få NÅGON möjlighet att tala om hur obehagligt den tycker det är. Kravet från mina sida är att det inte riktas på minsta vis mot människa, och att det inte påverkar/försvårar själva saken jag ska göra (dvs ta på täcket i ex vi har)
jag vill helt enkelt inte att hästen protetesterar på det sättet, varför? jo hästledaren i hagen skulle aldrig acceptera det. och det är enda anledningen.
Där har du fel. Så länge en ranglägre inte riktar hot MOT flockledaren, så får den se hur grinig ut den vill mot någon annan häst t ex, och flockledaren skiter fullständigt i om en ranglägre skulle ta ut sin frustration genom att hugga i en buske. Eller ha bakåtstrukna öron när den går därifrån. Så länge flockledarens/den ranhögres rang respekteras, och den ranglägre hästen 'viker' sig för flockledaren så struntar den komplett i resten. Det är vi människor som lägger en massa andra värderingar i det.
En flockledare kräver heller inte att en ranglägre ska stå still utan möjlighet att gå undan, vilket vi människor gör. En flockledare kräver heller inte att en ranglägre ska stå kvar och 'utsätta sig' för obehag.
Vi tar BORT möjligheten att gå undan, att fly. Det som hela hästarnas samspel bygger på. Lämnar du mig ifred lämnar jag dig ifred. Medan vi tycker 'du får inte gå undan, jag lämnar dig inte ifred även om du lämnar mig ifred'. Kvar har då hästen att välja på att acceptera, eller ta kvar det enda den kan - protestera. Det är något hästar sällan gör om de har möjligheten att gå undan. Både i det vilda och som tamdjur. (Normala) hästar drar sig för bråk, de går undan istället, såvida inte det gäller saker relevanta för överlevnad, som mat, vatten etc. Samt fortplantning.
Och då har jag satt hästen i en situation där den inte kan alt får gå undan. Jag utför också något den tycker är obehagligt (för tyckte den det var behagligt skulle den inte sura). Och jag kräver dessutom att den inte får rikta minsta form av hot mot mitt håll, och inte aktivt protestera heller.
Och där anser jag att de måste få en möjlighet att uttrycka sig. Sen om det är med en visp med svansen, eller öronen bakåt, eller hugga ilsket i boxväggen framför sig - det är ingenting jag lägger värderingar i. För det är bara hästen själv som kan skatta hur stort obehag det jag nu gör medför. För en häst kvittar det lika med täckespåtagning, för en annan är det till och med behagligt, för en tredje är det lite obehagligt men gör inte så mycket, och för en annan är det av någon anledning mycket obhegaligt.
kan tillägga att det bara är ledarhästen som inte får lägga öronen bakåt med mig i närheten, varför? jo jag står och klappar hästen med låg rang, den dominanta blir svartis och kör bort den andra, risken är hög att den försööker gå genom mig, eller inte hög men iaf högre än om han kommer fram med spetsade öron och säger, prata med mig oxå!
Det ena behöver ju inte utesluta det andra? När jag går in i hagen vet mina att det är jag som bestämmer, och deras rang sinsemellan är betydelselös. Dvs om jag bestämmer att ranglägre ska dricka före ranghögre, då accepterar de det. Och att det inte är tillåtet för ranghögre att av t ex avundsjuka jaga bort en ranglägre som jag kelar med.
Detta då utan din metod/trots att de får uttrycka sig enligt vad jag beskrivit innan.