Nu missförstod du mig. Jag menade bara att man som vuxen inte ska anta att andra vuxna i stallet vill ta ansvar över ens barn.Jag blir faktiskt lite ledsen över den attityden. Bara för att du träffat några barn som betett sig illa och har taskig attityd (absolut, jag tror dig, jag har också stött på dem!) så är inte alla barn så. Jag var inte sån. Jag var livrädd för de vuxna i stallet och skulle aldrig nånsin tjafsat emot.
I mitt förra stall hade vi två tjejer som var lite yngre under samma period. De var lite äldre än TS dotter, tolv år när de började. Den ena hade hästvana föräldrar, den andra inte. Den förstnämnda var tusen gånger värre och mer bortskämd och fick sägas till av oss andra, jämfört med tjejen utan hästvana föräldrar som faktiskt tog till sig instruktioner redan när man sa till första gången.
Har samma erfarenhet från ridskolan. Ungarna med föräldrar som själva hade lång erfarenhet fick ingen säga till. Då började de gråta och så kom deras mamma rusande och skällde på den som sagt till, inklusive instruktören. Såna ungar orkar jag inte med i två minuter, men en unge som lyssnar och tar till sig har jag ändå överseende med om det blir fel ibland.
Alla barn och ungdomar behöver en vuxen som tar ansvar och hjälper till, oavsett mognadsnivå och inställning. Det bör vara barnets/ungdomens egna föräldrar som tar den rollen, alternativt annan vuxen efter överenskommelse.
Det har inte handlat om att barn/tonåringar beter sig illa eller har dålig attityd. Det handlar om att jag blir påtvingad ett ansvar som jag inte vill ha.