Pernilla_

Trådstartare
Jag hyr ett svenskt halvblod nu,sedan den 17 augusti, och när jag provred henne var hon extremt lyhörd för hjälperna.
Nu känns det som om hon inte lyssnar lika bra, eller är lika framåt.
Och sen ett lite problem till, jag är emot "bestraffnings-tekniken", vill inte slå min häst för att den ska göra som jag säger. Men nu så har det också blivit så att hon inte vill gå ifrån stallet själv när jag ska rida ut, utan stannar, och om jag driver på henne så bara backar hon,fortare och fortare ju mer jag driver. Men sen så vill jag heller inte driva för hårt eller ta för hårt i tyglarna, för är rädd att hon slutar lyssna så fint. Så de gånger hon har gjort såhär så har jag hoppat av,lett henne i Led position 2(Hempflings metod) och så sakteliga flyttat mig bakåt till sadeln,tills jag har lett henne från sadelläget eller bakom. Sen hoppar jag upp och då går hon igen. Men det är det även när jag rider dressyr, ibland får jag sitta och driva ett tag innan hon kommer fram i trav..:(

Jag är så rädd att hon kommer fortsätta att vara såhär, så jag ber er bukefalister om råd.:cry:

Sv: problem..

Jag tycker att man ska säga till en gång ordentligt istället för att sitta och tjata på hästen. Jag är absolut inte för att sitta och slå på hästen men man måste ibland inse att det allra bästa kanske inte alltid är att vara alltför försiktig. Det kan i längden bli farligt och ridningen blir inte rolig.

Hade ett sto förut som vägrade gå från stallet.
Gick man på henne så reste hon sig eller backade.
När hon backade så gick det fort. Fick man henne från stallet kastade hon sig runt och gick tillbaka mot stallet. Då fortsatte jag bara att vända henne så hon kom i rätt riktning igen. Hon tröttnade rätt fort på att konstra då.

Gjorde så att jag ledde henne bortåt sas, vände och gick tillbaka, gick bortåt osv. Det tog inte lång tid innan vi kunde gå ut på långa promenader.
Sedan gjorde jag lika från ryggen. Det fungerade bra

Håller med. Säg till en gång ordentligt. Varje signal från dig ska ge reaktion hos hästen. Beröm när hon lyssnar.

Låter som en osäker häst helt enkelt. Om man direkt kan utesluta fysiskt fel dvs. Inte ovanligt att det uppstår problem när en häst byter ryttare. Om jag vore du så skulle jag arbeta hästen från marken till att börja med, bygga upp ett ömsesidigt förtroende och sedan ta tag i ridningen igen. När hon ser dig som ledaren och litar på dig så bör problemet bli mindre.

Dock måste du självklart tänka på att vara tydlig med dina hjälper när du rider, annars kommer hästen lära sig att hon får bestämma tempot.

Senast ändrad av en moderator:

Men det är det även när jag rider dressyr, ibland får jag sitta och driva ett tag innan hon kommer fram i trav..:(

Men sen så vill jag heller inte driva för hårt eller ta för hårt i tyglarna, för är rädd att hon slutar lyssna så fint

Tycker det låter som att hästen redan slutat lyssna, många hästar kräver att man är riktigt konsekvent hela tiden för att fortsätta vara trevliga, såfort hästen slutar lyssna eller blir olyhörd på någon hjälp så får man säga till, förutsatt då att det inte är missförstånd. Men då ska hästen endå lyssna framåt.

Man måste vara bestämd mot dom, dom är stora djur och det blir farligt tillslut när hästen tror den får bete sej hur den vill. Hästen mår inte dåligt av att man säger till den utan snarare tvärtom, då vet hästen vad som förväntas av den och blir tryggare.

Din häst är rädd och osäker och litar inte på dig från ryggen utan tror att det är jättefarligt, när ni ska rida ut. Att slå och driva på hästen förvärrar bara saken för då kopplar din häst ihop rädsla med smisk och detta gör saken oftast ännu värre. Hoppa istället av hästen och led den i början. Så fort ni kommer till en plats som din häst tycker är läskig vänder ni och går därifrån tills hon är lugn och sedan vänder du och går tillbaka mot det läskiga igen. Detta kan ta tid, men bygger upp din hästs självförtroende. Lycka till!

Tack för tipsen allihopa!

Ja jag har också funderat på det att hon inte har tillräckligt förtroende för mig än.

Glömde skriva att hon har haft lite ont i ryggen nyligen, spänningar eller för hård sadel. Men vi har haft ut en massör och nu masserar jag henne nästan varje dag plus att jag har köpt en pad till sadeln.

Jag tror inte alls på det där med att hoppa av hela tiden som så många föreslår.

Självklart ska hästen ha tillit för dig från marken och veta att du är ledaren.
Många hästar testar ju i början.

När min arab började med dessa bus, att inte vilja gå från stallet/att vända när man kommit en bit så fick jag tipset om att stanna honom.
Inte slita/dra/sparka på något vis.
Utan att lungt och stilla bara stå lite och sedan smacka försiktigt.
Om han vänder/redan har vänt när vi stannar så plockar jag försiktigt i tygeln och vänder honom om.

Detta funkade väldigt bra på honom eftersom han var väldigt lättstressad.

Har du provat att ha med en pisk när du rider?
Min häst blir väldigt lydig bara av vetskapen att pisken är med. Det enda jag har behövt använda den är att jag pickat honom lite på rumpan om han fjantat och inte velat gå pga "något som ine brukar vara där".

Hej. Tror att din häst har kommit i en regäl test period. Det är ju nu ni har börjat förstå varandra och hästar är inte dumma dom vill ju gärna veta vart gränserna går. Och att säga ifrån ordentligt en gång i stället för att små datta är inte en bestraffning snara tvärtom. Det tryggaste för en häst är en trygg men konsekvent hand, men förstår dig. men som sagt tror att du nått den så kallade "sirapsburken".

Men sen så vill jag heller inte driva för hårt eller ta för hårt i tyglarna, för är rädd att hon slutar lyssna så fint.

Fast hon lyssnar ju inte så fint längre?
Någon skriver att hästen är rädd och osäker, utan att ha sett er skulle jag tro att det framförallt är piloten som är osäker, annars hade troligtvis problemet ej uppstått (under förutsättning att vi kan utesluta fysiska problem hos hästen)

Är det en äldre häst /utbildad, eller en unghäst?

Jag skulle heller inte hoppa av hästen och leda den. Då lär den sig bara att den slipper undan arbete. Det är du som måste vara ledare över hästen och inte tvärtom. Sitter du och petar på den och förväntar dig att den ska behålla sin känslighet för hjälperna så är du tyvärr helt fel ute, det resulterar oftast i att hästen blir seg och slutar lyssna. Jag tror att det handlar om att du är för otydlig och osäker och detta utnyttjar din häst. Dom är inte dumma dom små liven.

Har du ingen duktig ryttare/tränare i ditt stall som kan hjälpa dig att få bukt med problemet?

Lycka till! ;)

Min häst brukade göra likadant. Hon stannade, och vägrade fortsätta. Tror att hon mest ville testa mig.
Det hjälpte inte att driva henne, och jag ville inte sitta och driva och driva.
Jag fick tipset att ta med spöt, så jag gjorde det. När hon stannade så skänklade jag först, och om hon
inte lyssnade så petade jag bara på henne med spöt. Då gick hon framåt på en gång, och efter ett tag
gav hon upp, och jag behövde inte ens ha med spöt längre...

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 693
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 654
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 504
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka