Problem vid intag från hagen!

Sv: Problem vid intag från hagen!

Hej hej..!
Vi har haft samma problem med en av våra hästar i det stallet som jag är i nu.
Han var dum ifrån början han är bakskygg har jag kommit på men iaf han började att konstra igenom att han började att "skena" alltså han snodde sig runt en + att han takta. Nu efter typ ett halvår så har han lugnat ner sig men vissa dagar får han sitt återfall och blir rädd för allt och börjar "skena" men vi har då Skedja över nosen bara för att man får mera åh sega till om..

Jag hade en katt som betedde sig ungeför som du beskriver (omotiverade plötsliga anfall, växlade mellan lugn och aggressivitet).

Veterinären gissade på hjärntumör.

Nu är ju inte alla diagnoser överförbara mellan olika arter, men det var det första jag associerade till när jag läste inlägget.

Jag skulle ge dig 3 förslag
1. Hästen han ont
2. Hästen har ingen respekt och problem med ledarskapet
3. Hästen är psykiskt sjuk. ( vilket jag inte har någon erfarenhet av)

Det är svårt att bedöma när man inte känner hästen. Och visst, man kan skylla på mycket. "han blev rädd" eller "han kanske är hungrig" men i grunden på beteendeproblem kan man nästan alltid komma hit.

Vad gör NI precis innan hästen reagerar som den gör. ?
Min häst reagerar alltid på vissa rörelser jag gör, vissa positioner jag befinner mig i och gör en rörelse osv. Jag känner honom väl och vet varför han reagerar som han gör, därför är jag alltid steget före. Hade det däremot varit någon annan som hanterade honom "fel" hade han utan tvekan slitit sig, sparkat, huggit osv. Det har han ju gjort också ( fd. problemhäst )
Hoppas du förstår min poäng.

höstmåne skrev:
Jag skulle ge dig 3 förslag
1. Hästen han ont Det tror jag också att han har, frågan är bara vart
2. Hästen har ingen respekt och problem med ledarskapet Nja.. det tror jag ju inte, då hästen under alla de tidigare åren vart hur snäll som helst, en riktig barnhäst trots sina 180 cm
3. Hästen är psykiskt sjuk. ( vilket jag inte har någon erfarenhet av)Har vi också funderat på

Det är svårt att bedöma när man inte känner hästen. Och visst, man kan skylla på mycket. "han blev rädd" eller "han kanske är hungrig" men i grunden på beteendeproblem kan man nästan alltid komma hit.

Vad gör NI precis innan hästen reagerar som den gör. ?
Det är ju väldigt olika vad man gör just innan, i och med att det kan ske närsomhelst! I hagen, i boxen, på väg ur hagen osv, hans beteende kan helt plötsligt ändras från kolugn till aggressiv eller ilsken. Dock så hanterar vi honom inte annorlunda än innan detta började, möjligtvis att jag(inte ägaren som nu hanterar honom själv) har blivit mycket mer reserverad mot honom

I övrigt så kan jag tillägga att han har behandlats av en osteopat, vilket resulterade i att han blev på samma kväll sitt vanliga jag och var snäll och rofylld, men dock så försvann det efter ett par dagar och han är nu lika otrevlig som tidigare.

En annan sak vi har observerat är att hans högra framhov har börjat att vrida sig inåt! Han har alltid på vf vart inåttåad, men inte på höger. Men det blir bara värre och värre på höger nu, vänster är oförändrad.

Detta måste ju komma från något, för inte är det normalt att en gammal häst börjar ändra sig på det viset?

Tyvärr är det på det viset att han ska få flytta till himlen nu, då situationen har blivit allt för svår för oss att klara, han mår inte bra och vi kan inte hjälpa honom mer.

Har har även fått som någon slags utslag på kroppen, små bulor lite här och där och det är inte nässelutslag! Bulorna på nosryggen som jag skrev om förut försvann efter att ha spruckit och vätskat lite..

Har någon ytterligare förslag på vad som kan fattas honom så skriv gärna, ägaren tar tacksamt emot alla förslag!

Det bästa som sagts i den här tråden är att han ska få flytta till Trapalanda!

Hej!Jag har haft problem vid utsläpp av min häst men dock inte av aggressivitet utan rädsla(eller dumhet vad vet jag).Det slutade med att jag fick åka och ta ut och in min häst själv trots att vi var 12 stycken som annars delade på in och utsläpp.Han var aldrig dum men just när man skulle ta av honom grimman fick han ibland en "knäpp" och bara slängde sig. Ingen lyckades hålla honom men när jag tog honom själv gick det rätt bra.Nu är han på foder hos vänner till mig och har börjat göra likadant där.Det enda vi kommit på är att om mangör honom uppmärksam på godis ett tag innan man ska släppa honom så fungerar det.Har ingen aning om det fungerar på din häst och kanske har ni redan testat det men ta med ett gäng morötter ut till hagen och ge första redan innan du tar på grimman och muta sedan hela vägen in.Man ska inte behöva köra med mutor säger de flesta men det får ju inte bli farligt att handskas med dem heller,då föredrart jag mutor.
Denna metod har fungerat på en annan häst i mitt stall men den hästen var inte heller aggressiv utan bara allmänt stimmig och reste sig ibland men nu går den fint även utan muta!
Hoppas du hittar en lösning.Lycka till!!!MVH K.Bella

Skrev nyss ett svar till dig angående erat bekymmer,såg dock inte förrän efteråt att ni bestämt att ta bort honom.Jag beklagar verkligen det och beundrar er för tålmodighet som ni haft när ni försökt leta orsaker och lösningar.Sorry!!!MVHK.Bella

hej.
jag läste ditt inlägg och tänkte på en häst som står i samma stall som min.
Hon har tidigare blivit rejält misskött och låter bara sin ägare ta in henne. Hon vänder alltid baken emot den som kommer med grimskaft och försöker sparka en. Men vi tog dit någon expert som förklarar hur hästarna talar till oss och hur vi ska hantera dessa problem. Han sa att så fort hon vänder baken emot och tänker sparkas ska man ta upp grimskaftet och slå till henne LÖST. och vi behövde bara göra det två ggr och nu är det helt borta.
Hon har också ett speciellt sätt i stallet att ta upp frambenet och vill sparkas, och han sa då att antingen så bryr man sig inte eller så tar man tag i benet och gungar det och sedan sätter ned det och hon får inte dra ifrån sitt ben utan du ska hålla i det och sätta ner hoven på marken. så att hon vet att så fort hon tar upp frambenet så är det någon som tar tag i det.

det kanske blir lite konstigt att läsa, det är lite svårt att förklara men ville bara tala om det, kanske det kan vara till någon hjälp..

Lycka till med honom. Mvh Linnea

Kom av någon anledning in på denna gamla tråd om våran Mackan.

Han fick i april i år sluta sina dagar.

Den veterinär som senast undersökte honom trodde att han hade en förslitning i SI-leden som gjorde att han mådde så här hemskt dåligt!

I och med att Max var så pass gammal och prognosen för en förbättring dålig så valde ägaren att ta bort honom innan det hela blev ännu värre för hans del.

Han hade sista veckorna svårt att kunna ställa sig upp när han hade rullat sig, bakdelen orkade inte riktigtmed att lyfta hela denna tunga kropp.

Vet inte om jag på annan tråd har skrivit in vad problemet troligtvis var så jag gör det här. Kanske att någon annan får likartade problem och kan få idéer av tråden.

Double Max 1987-2005

doublemax.jpg

Våran snälla gigant! Hoppas att du har det mycket bättre där du är nu!

Hjälten..... :cry:

Ge ägaren en kram från mig... har försökt maila henne men de studsar?

Hej!
Ok.. Hon kommer hit om en stund faktiskt.

Hon beslutade att inte skaffa ny häst nu utan vänta med det och under tiden så har hon hand om min olyckskorp Crusse.

Han var ju Mackans bästis här och det kändes bra för henne att ha hand om honom. Det är skönt för mig med i och med att vi känner varandra så väl och J vet hur jag vill ha det med mina hästar..

Ska absolut hälsa.. och höra vad som krånglas med mailen.

När Mackan vandrade vidare så gick det otroligt lugnt till. Visst är det otäckt, det är det väl alltid men sett ur Mackans synvinkel så tror jag att det gick bra. Han var för det första JÄTTE duktig att lasta. Han klev rätt in utan att kasta sig, som han brukade göra alltid annars. Han var lugn och harmonisk hela tiden och fick en lugnande spruta strax innan. Dom ville det på kliniken för att han var så stor så det inte skulle bli någon miss. Det hela gick mycket snabbt.

Vi saknar våran Mackan och nu har man ju glömt av hur jobbigt vi hade det på slutet. Nu minns man bara dom fina sakerna med honom. För dom var ju faktiskt många! Det var ju en snäll häst som fick ett olyckligt slut på livet. Vi hade ju önskat honom en fin pensionstillvaro.

Det är inget som ändrats i stallmiljön? Tänker att om han inte vill in så kanske det är för att det är något i stallet han ogillar?
Om det är så att han ser sämre nu kanske han tycker att det är obehagligt i skumt ljus... Har du tänkt på om hans beteende sammanfaller med skymning el dyl?

skuggi skrev:
Det är inget som ändrats i stallmiljön? Tänker att om han inte vill in så kanske det är för att det är något i stallet han ogillar?
Om det är så att han ser sämre nu kanske han tycker att det är obehagligt i skumt ljus... Har du tänkt på om hans beteende sammanfaller med skymning el dyl?

Nej, inget hade ändrats i miljön.

Förstår att du inte läst hela tråden då våran Mackan vandrade vidare till andra sidan i april i år.

hej. jag orkar inte läsa hela. men du... som hon som skrev det första inlägget skrev! ta dit den där tanten! vad förlorar du på det?
okej,... haha, pengar och tid om det inte funkar, men tänk OM det funkar? tänk om? då har du ju hela problemet löst om hon kan säga precis vad det är för fel? eller hur? jag tycker att du ska ringa henne och ta ut henna till stallet! min idee i allafall!
lycka till!

Missade tråden när den var aktuell, men vilken hemsk historia! Hoppas nån annan kan dra lärdom att det ni varit med om och all credit till er som verkligen försökt få fram orsak till problemet.
Lycka till i framtiden! :)

Anja586 skrev:
hej. jag orkar inte läsa hela. men du... som hon som skrev det första inlägget skrev! ta dit den där tanten! vad förlorar du på det?
okej,... haha, pengar och tid om det inte funkar, men tänk OM det funkar? tänk om? då har du ju hela problemet löst om hon kan säga precis vad det är för fel? eller hur? jag tycker att du ska ringa henne och ta ut henna till stallet! min idee i allafall!
lycka till!

Hästen for till himlen i april...

AnnaKarinA skrev:
Missade tråden när den var aktuell, men vilken hemsk historia! Hoppas nån annan kan dra lärdom att det ni varit med om och all credit till er som verkligen försökt få fram orsak till problemet.
Lycka till i framtiden! :)

Ja.. det var verkligen en trist avslutning för en häst som gett så många människor så mycket roliga minnen. Han var en riktig klippa och nu så minns man den snälle Mackan och inte den där otäcka hästen som han blev den sista tiden.

Det var också min tanke när jag tog upp denna gamla tråd igen att kanske någon kan ha hjälp av historien. Vi sökte ju efter alla möjliga orsaker under en lång tid men inget hjälpte. Hade vi vetat att det var SI leden som var så trasig så hade han ju fått sluta sina dagar långt tidigare och det hade förmodligen sparat honom mycket lidande.

Tack för "Lycka till-et" Det behöver vi nu i stallet med Crusse, konvalescenten som just nu är skrittbar!! :)

Hoppas bara att det håller i sig!

Har också känt en häst som under flera år i olika perioder gick till anfall, var omöjlig att tränsa osv. Däremellan en jättetrevlig häst.
Vid en operation där man skulle kolla ett svårbotat näsflöde upptäcktes cancerknölar som spridit sig över hela skallen, han avlivades på operationsbordet.

En annan jättetrevlig häst som började gå till anfall var överfodrad - lätt åtgärdat.

En tredje hade spatt och ont och var riktigt farlig om han kände att han kunde få övertaget - jag såg till att få honom utdömd.

............

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar