Problem vid intag från hagen!

Sv: Problem vid intag från hagen!

Otroligt tråkigt! När han nu skulle få sin välbehövda pension... :cry:

Håller nog med de andra i tråden att det kan vara något som inte stämmer med hans hälsa. Men där är han ju minutiöst kollad... :confused:

Men de bekymren du skrev om vad gällde intaget från hagen och förändring i den allmänna hanteringen kan ju också bero på ngt som har hänt? Kan det vara så att han blivit utsatt för något alllvarligt obehagligt av ngn tvåbent?

Man vill ju gärna gripa efter halmstråena.... om de finns...

Lambi skrev:
Men de bekymren du skrev om vad gällde intaget från hagen och förändring i den allmänna hanteringen kan ju också bero på ngt som har hänt? Kan det vara så att han blivit utsatt för något alllvarligt obehagligt av ngn tvåbent?

Man vill ju gärna gripa efter halmstråena.... om de finns...

Nu är det ju så att vi (jag och ägaren) är de enda som vistas i stallet, ingen annan tar varken in eller ut och så har det vart sedan vi flyttade hit. Möjligtvis att min sambo har hjälpt till någon gång men då har jag alltid vart med.

Så teorin att någon har vart dum den faller ju bort, jag vet ju att vi inte är dumma med honom.

Och visst vill man gripa efter de strån som finns, vi har analyserat fram och tillbaka hur mycket som helst om allt vi kan tänka oss, men ju mer vi tänker ju mindre förstår vi..

Hur som helst, det är inte kul längre..

Grängesberg skrev:
Hur som helst, det är inte kul längre..

Förstår det! :cry:

Tänkte väl lite på om det kan ha kommit folk utifrån? Ni kanske inte har stallet så att det är andra i närheten, men det händer tyvärr alltför ofta att hjärncellsbefriade tvåbeningar djävlas med andras hästar.... :mad:

Hur som, önskar verkligen, för hästens skull, att gåtan får sitt svar!

Senast ändrad av en moderator:

Lambi skrev:

Tänkte väl lite på om det kan ha kommit folk utifrån? Ni kanske inte har stallet så att det är andra i närheten, men det händer tyvärr alltför ofta att hjärncellsbefriade tvåbeningar djävlas med andras hästar.... :mad:

Ja vi har ju haft påhälsning i stallet. En av våra hästar fick ju kolik och början till fång. :cry:

Till trådskaparen: Vet en häst som fick cancer i ryggen, och som bettede sig helskumt. Bet sin äg, trängde upp folk i väggen, sparkade när man gick förbi m.m. Dom kolalde igenom honom totalt och hittade inget. men sen tog äg bort honom för han blev för farlig att hanter och då visade det sig att det var cancer, som hade pridit sig i hela kroppen. (obducerade honom)

Lambi skrev:

Vi bor ca 20 meter från stallet och jag är hemma på heltid, hemma nästan jämt faktiskt förutom då jag är till affären, så att någon vart här det tror jag inte.

Har ju en stor vovve till hjälp som alltid talar om när någon är på gång in på gården.

Zindy16 skrev:
Ja vi har ju haft påhälsning i stallet. En av våra hästar fick ju kolik och början till fång. :cry:

Till trådskaparen: Vet en häst som fick cancer i ryggen, och som bettede sig helskumt. Bet sin äg, trängde upp folk i väggen, sparkade när man gick förbi m.m. Dom kolalde igenom honom totalt och hittade inget. men sen tog äg bort honom för han blev för farlig att hanter och då visade det sig att det var cancer, som hade pridit sig i hela kroppen. (obducerade honom)

Just detta med någon form av sjukdom har vi vart inne på. En av de vet som undersökt honom sa ju att det kunde vara en skada på ryggmärgen.. Men detta var tydligen jättesvårt för att inte säga omöjligt att kolla.

Hur som helst så är nu en Osteopat inbokad i mellandagarna, en som kan komma till stallet då han är så svår att lasta. Denne ska även vara sk.. "hästpratare" så kanske vi kan få några svar om något!

Vi hoppas..

*puttar*

Vårt problem kvarstår..

Fast han var idag faktiskt lite bättre att ta in.

Det enda vi ändrat är att han inte hade fått massage dagen innan.
Väntar ni med spänning på osteopaten..

Vad ledsen jag blir över att höra att han fått såna problem.
Min tanke blir ju att det trots alla veterinärkoller finns något som man inte upptäckt.
Hästen i fråga har ju precis som du säger varit en ängel genom årens lopp. Tänker bara på alla små voltigörer som hanterat honom utan problem.

Jag skulle nog chansa på en hästkommunikatör för att se vad man får för idéer därifrån ändå. Man behöver ju inte ta allt på blodigt allvar och anlitar man rätt person så tror jag det kan vara bra.

Hälsa massor till ägaren och ge henne en kram från mig, saknar henne! Trodde dock inte att hon bodde kvar i Grängesberg, hade fått för mig att hon flyttat uppåt landet.

Håller tummarna för vår store vän.

Hej!
Ja det är verkligen trist att det har blivit såhär. Han har ju gjort sig förtjänt av lite skön pensionstillvaro på ålderns höst.

Men det börjar nu bli riktigt jobbigt(även om han nu var snäll just idag)

Vi kan ju inte riktigt förstå vad som är problemet, har ju verkligen försökt med allt vi kan komma på.

Läget idag är att ägaren tar in honom själv för ärligt talat så vågar jag inte om jag inte är absolut tvungen. Detta är ju inte hållbart då någon av oss kanske jobbar eller är borta av annan anledning vid intag från hagen. Nu är vi med båda två hela tiden.

Det här är ju inte den snälla häst som vi känner, han har förvandlats till någon man helst inte vill känna. Mycket trist för både honom och oss som hanterar honom speciellt trist för hans ägare som ju köpte honom för att ge honom en fin pension.

Den osteopat som förhoppningsvis kommer nu i veckan är även "hästpratare" har jag fått veta och vi hoppas så innerligt att något kan hittas som gör att vi kan förbättra situationen.

Vi har funderat sista dagarna på om det ändå inte är så att han ser dåligt.. Fast det är konstigt att det bara är in och inte när vi går ut. Men när han går in har han ju ryggen mot skogen, kanske det skrämmer honom av någon anledning? Ingen av de andra reagerar på det. Har kollat på hans ögon nu senaste gångerna när J tar in och han ser faktiskt rädd ut! Vissa dagar ser han bara rent ilsken ut i ögonen men senaste dagarna har jag tyckt mig se rädsla.

Hur som helst så är det tråkigt och vi måste finna en lösning på problemet för det är inte kul för någon att ha det såhär.

Tillslut tappar man ju det roliga med att ha häst och det vill man ju inte, det ska ju vara kul och är det bara jobbigt så tappar man ju sugen.

Har du något tips på vad det kan vara? Du känner ju hästen i fråga..

Hoppas ni får reda på vad som är felet.

Alltså, det är ju jättesvårt, den första spontana reaktionen är ju att det finns något fel på honom, något som ännu inte har upptäckts och något som inte visar sig på vanliga tester. Man måste söka djupare och lite mer ovanliga alternativ. Tumör känns inte helt ologiskt tyvärr eftersom trycket kan variera från en sådan och det skulle kanske kunna förklara att han svänger i humöret.

En annan tanke är att han vill ut men inte in, alltså han vill inte in i stallet och därför reagerar han bara vid intag. En fundering jag får då är uifall det går att göra någon form av lösdrift för honom så att han inte behöver gå in.

Att han reagerar vid människors närvaro gör mig också fundersam, kan det var så att han känner att det börjar ta slut och därföör vill vara helt ifred. Tänker på att det finns djur som går undan när de vill vidare.

Jag blir bara så ledsen över att höra att stora hjältehästen inte mår bra. För bra kan han omöjligt må, då skulle han inte göra så här.

Hoppas verkligen att ni kan få en lösning på detta, den gamle mannen förtjänar så sin pension.

Hälsa ägaren så varmt från mig.

en sån häst, du beskriver dåliga ben och det där humöret, skulle jag ta bort omgående.

pigleton skrev:
En annan tanke är att han vill ut men inte in, alltså han vill inte in i stallet och därför reagerar han bara vid intag. En fundering jag får då är uifall det går att göra någon form av lösdrift för honom så att han inte behöver gå in.

Lösdrift här hos oss funkar inte alls.. Tyvärr.
Jag tror faktiskt inte att det är själva innevistelsen som gör att han är dålig. Han har ju bråttom in, väldigt bråttom till och med och han springer i hagen när vi tar in de första, som om att "-Jag vill, jag vill, ta mig först!!"

Så nja, att han inte trivs inne tror jag inte, dessutom så tror jag lösdrift med honom skulle vara ganska svårt, han har ju lite trubbel att sätta päls ordentligt samt är spänd i sina muskler och skulle han då gå ute dygnet runt och frysa så tror jag han blir ännu mer spänd..

Något annat är det nog.

Frågan är bara vad..

Har hälsat till J!

Jag förstår precis hur du menar.

Hans ben är dock inte det största problemen, han är ju aldrig halt trots att de är fula. Inte ens på böjprov visade han det minsta trots att vi hade väntat oss någon reaktion i alla fall.

Det är ju snarare hans beteende som är problemet..
Sen vad det beror på, det har vi ännu inte hittat.

Om det finns ek och hästen har ätit av det och blivit förgiftad så kan det ge bl.a. dessa symtom.

Vet inte hur långt ekträden stäcker sig i vårt land.

MVH/

Nu i kväll strax efter intag från hagen så upptäcker ägaren att hästen har knölar på nosryggen..?

Dessa knölar 2 st sitter på själva benet känns det som i alla fall, stenhårda. Det känns nästan som om att det håller på att bildas "en bro" mellan nosryggsbenen(heter det så?)

Han är ganska varm på knölarna men äter, har ingen feber och ser i övrigt normal ut.. Vad kan det vara?

Tänkte skriva en tråd om det på hästvård i fall någon vart med om liknande.

Han har inte haft detta förut, det syns tydlugt och i profil så syns det mycket väl. Vi borde ha sett det förut om det vart tidigare.

Inga märken på pälsen i övrigt.

Är hästen bara röntgad, eller har han gåtts igenom med ultraljud? På en "vanlig" röntgen ser man ju bara skelettet...

"vanlig" röntgen.
Dock inte alls på huvudet som nu är det senaste tillskottet i problemsamlingen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar