Problem vid ihopsläpp

Sv: Problem vid ihopsläpp

Kan ju tillägga att den snälla fick gå med shettisen när jag red den andra igår och det var över huvud taget inga problem.
Den elake är väldigt nyfiken och vänlig genom staketet så något "hat" upplever jag inte, då borde det väl märkas av mer? Islänningarna står och trycker vid staketet till shettisens hage större delen av dygnet och håller henne sällskap. Skulle han verkligen göra det om han hatade henne?
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag får väl erkänna att jag är lite chockad, under mina 20 år med häst har jag aldrig varit med om liknande. Att han lixom bet sig fast och vägrade släppa.
Vet inte riktigt hur jag går vidare nu. De får gå bredvid varandra tillsvidare men shettisen är lite ledsen och vill ha sällskap, som hon är van vid.

Som flera redan skrivit - vissa hästar tål bara inte varandra oavsett. :(

Om det däremot INTE hade sett fullt så illa ut hade du kunnat ställa den bråkige och den nye i boxarna jämte varandra med noskontakt några ggr.

Med det du har beskrivit hade jag aldrig försökt släppa ihop denna grupp igen.

Det skulle kunna gå bra några minuter, dagar eller månader - eller inte alls.

Resultatet kan bli allt från hästlasagne till astronomiska veterinärkostnader.

Vill du ha en sådan T-shirt ?
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Ofta är det ju inte den ranghögste som är elak aggressiv utan individer lägre ner som är de som har en position att försvara dvs huruvida de ska vara kvar som tex 2:a. Eller 3:a. Osv .... En riktigt ranghög är inte hotad , och har därmed lite om ngt ens att "härja om "...
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag har erfarenhet av en hingst som betedde sig som din vallack. Det gick jättebra med ett staket emellan, för vallacker och ston. Men han var inte trevlig om inte stona var brunstiga nog... Med vallacker provades bara en gång...
Utan ston självklart på gården och de hade gått med noskontakt över staketet men det fungerade inte!

Sedan en vallck som mådde dåligt han blev riktigt sjuk nästa dag, han hoppade oprovocerat på mitt sto och bet henne över manken och höll kvar...då hade de gått i samma hage 4 månader fredligt - men utan sympati... När han blev bra igen kunde de gå ihop i hagen igen. Men det hela byggde på att mitt sto var mycket snabbare och det är ju inte dit lilla sto...
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Inte riktigt samma men svarar ändå.

L, en då 6-årig valack, flockledare och ranghög. Alltid fungerat superbra med andra hästar, oavsett konstellationer.
E, en då 12-årig valack. Gått med ovanstående i fyra år.

In släpptes W (efter att ha gått i angränsande hage ett tag, idel nyfikenhet och vänlighet från alla håll över stängslet), en åring (hingst men helt ohingstig). E beter sig utmärkt, och E och W bondar direkt jättefint. L däremot. Beter sig som gud vet vad. Idel öron framåt osv, närmare sig vänligt W. Sen flyger f*n i L och han ger sig på W med öronen bakåt. W ska dö. W föltuggar hysteriskt, närmast lägger sig ner och flyr sen för livet.

Jag försökte flera gånger och på alla möjliga vis med samma dåliga resultat. Provade även ha W och L bara, men nej. Någon gång hoppade W in till L och det var så sams så, tills jag visade mig, då flög L på W. Byggde en hage W (och E) kunde komma under stängslet till men inte L, men slutade med att W knappt vågade gå därifrån.

Gav upp, lät W och E gå ihop och L själv. Idkade hälsa över boxdörr varje morgon, vissa gånger gick det super, andra gånger var L le som attans. W gjorde "allt rätt" men nej.

Senare släpptes en till valack (nio år) in, meningen var han skulle gå med L som då gick själv. L flög på. Den andra valacken sa ifrån, och L blev vansinnig. Hade ett helsike få isär dem innan den andra valacken skadades. Där gav jag upp helt, släppte den andra valacken med W och E.

Försökte igen efter ett år (då hade den nioåriga valacken flyttat). Då var Ls approach annorlunda, däremot kunde han bli onödigt "le" mot W, och kunde jaga för jagandets skull. W var av förståeliga skäl ganska skiträdd för L dessutom. Men nu kunde jag släppa att L skulle ha ihjäl W eller jaga honom genom stängslet (vilket hänt innan). Så jag lät dem lösa det, alla gick ihop på dagarna och W och E hade en hage att komma undan i. Sakta började de kunna gå på kanske fem meters avstånd från varandra. Kunde stå och leka över stängslet med. Däremot kunde L vara oprovocerat hotande mot W, och jaga undan honom.

Nu i höstas började L uppenbart vänligt söka kontakt med W. Helt fredliga avsikter. Men W var fortfarande rädd och flydde. Om jag stod emellan, kunde W och L nosa på varandra, men såfort L rörde sig flydde W i rena skräcken. Det blev bättre men långsamt, och inte "bra" än i alla fall. L och E och W och E inga som helst problem.

Så, det finns hopp men inga garantier. Inte ens när de visar vänlighet och intresse över stängslet. Frågan är om du vill ta risken, just iom att den inte "bara" nöjde sig med att jaga, utan högg fast etc med. Risken är tyvärr STOR att shettisen är skrämd och flyr lättare nu, och det kan tyvärr provocera den "elake". Såg det tydligt på L, att när W sprang så provocerades "elakheten" fram även där när det börjat lossna. Om däremot W inte varit så rädd (förståeligt) där när L var ute i vänliga tankar här i år, så hade det nog varit noll problem vid det här laget. Men är lite som när hunden jagar katten härhemma. Springer inte katten är det inget roligt, är bara vår katt ju. Springer katten däremot är det skitkul att jaga den..
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp