Problem vid ihopsläpp

Haukur

Trådstartare
Har två islandsvalacker som gått ihop i tre år. Båda är uppvuxna i stora flockar och kan hästspråk. Köpte i helgen ett shetlandssto, även hon uppvuxen och gått i flock hela livet med mycket bra språk.

De har gått i hagar bredvid varandra sen hon kom och visat intresse över staketet.
Igår gjorde jag ett hopsläppsförsök som gick allt annat än bra. Islänningarna rusade mot shettisen med öronen framåt, såg bara positiva ut, som om devville hälsa. Väl framme vänder dock den ena upp baken och tränger upp shettisen mot staketet. Han ger sig lixom inte så jag tar isär och fångar islänningen. Den andra islänningen beter sig exemplariskt, nyfiken och vänlig och håller sig på exakt rätt avstånd för att inte shettisen ska känna sig trängd.
Plötsligt blir dock den häst jag fått fånga (men inte hunnit få ut ur hagen än) övertänd och börjar stegra. Han träffar mig med en framhov på handen så jag tappar grimskaftet. Då formligen flyger han på shettisen, som försöker komma undan, och tar ett rejält tag (bett) över manken på henne och håller fast. Hon försöker fly och galopperar iväg men han behåller sitt grepp. Hon skriker nåt fruktansvärt och jag försöker naturligtvis få bort honom men han tar ingen notis om mig och låter sig inte fångas.
Tillslut får jag tag på honom och drar fast honom runt ett träd så han kan lugna sig medan min man får ut den stackars shettisen ur hagen.
Shettisen är oskadd, ett ytligt sår där han bitit men annars ingen fara. När de är i skilda hagar igen visar de åter intresse genom staketet.

Jag får väl erkänna att jag är lite chockad, under mina 20 år med häst har jag aldrig varit med om liknande. Att han lixom bet sig fast och vägrade släppa.
Vet inte riktigt hur jag går vidare nu. De får gå bredvid varandra tillsvidare men shettisen är lite ledsen och vill ha sällskap, som hon är van vid.

Vad hände?
Törs jag släppa ihop igen? Hur länge bör jag vänta?
Funderar på om jag ska ha munkorg (betesreglerare) på honom för att inte riskera samma igen.
Kan den andra, snälla islänningen växla hage så han går med shettisen halva dagen och den andra islänningen andra halvan så hon får sällskap tills jag vågar göra ett nytt försök?

Kom gärna med tankar och reflektioner.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Sällan att jag sett ett ihopsläpp gå friktionsfritt när det handlar om valacker och ston. I det här fallet dessutom två islandshästar som av naturen har stark flockkänsla och då är det inte lätt för en nykomling att få komma in i en gemenskap. Syrrans varmblodssto var extrem och det tog över två veckor i närliggande hagar innan hon började mjukna...vissa mjuknar aldrig.

Hade jag befunnit mig i ditt läge hade jag nog skaffat ett sto till som kunde gå med shettisen istället för att röra om för mycket. Din snälla valack kanske börjar försöka betäcka och jag anser inte att det är värt risken...
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Fler hästar är inte ett alternativ, det har jag varken tid, ekonomi eller plats för.
Jag har tvärtom aldrig varit med om några större problem vid hopsläpp med islandshästar, blandflockar eller könsskilda och då har jag släppt ihop mängder med hästar. Visst kan det ta ett tag för den nya att bli helt accepterad i flocken men det här har jag aldrig varit med om.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Låter lite för extremt för att jag hade vågat mig på ett ihopsläpp igen. Kanske det fungerar med bara den arge och shettisen? Kanske den ville skydda sin andra kompis? Då får dom ju lära känna varandra i lugn och ro.

Blandflockar har jag aldrig sett problem med faktiskt, däremot så är det väl alltid lite känsligt att släppa in en tredje häst till två stycken som känner varandra väl.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Låt den snälla gå med shettisen i ett par veckor, och låt den elaka gå själv. Sen testar du släppa ihop elakingen med shettisen.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Har också tänkt tanken att plocka bort snällisen vid nästa hopsläpp, dels för att den elake ska bli lite "osäker", dels för att ha en häst mindre att "hålla reda på" om det blir bråk.

Har klurat lite på varför det blev som det blev och det känns ändå som att den elake är rätt osäker. När han har gått i stora flockar har han smält in friktionsfritt och aldrig gjort så mycket väsen av sig. När han nu bara går med min andre islänning är han dock brötigare, i stora flockar är det oftast min snälle som är ledarhäst och bråkhästen är någonstans i mitten, inte låg men absolut inte högst i rang. När det bara är de här två är det dock den elake som bestämmer, tror det är mest för att snällisen inte bryr sig när det inte är så många hästar. Men den bråkige är inte så lämplig som ledarhäst och jag tror osäkerheten i den positionen gör att han känner att han måste trycka till shettisen. Storleksskillnaden gör dock att jag känner att det blir farligt och jag vågar inte låta dem bli "klara". Därför tanken om munkorg slog mig.

Det är inte risk att den elake (osäkra) blir ännu mer sotis på shettisen om hon får hans kompis och han får gå själv? Fast hästar kanske inte tänker så?
Har ändå svårt att tänka mig att det inte GÅR att släppa ihop dem. Det är ändå tre vettiga hästar som är vana vid att gå i flock, som har ett bra språk och kan hantera andra hästar. Att det slog slint för den ena igår tror jag ändå inte gör honom till ett hopplöst fall. Söker mer en lösning på hur jag på ett så tryggt sätt som möjligt får ihop hästarna för jag tror att det kan bli bra, bara det första är över...
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag har sett ett liknande hopsläpp och vi bara öppnade grinden så shettisen fick springa ut snabbt som ögat. Sen fick vi fånga den runt stallet nånstans :D. Det var också isisar i en fungerande flock.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag har sett ett liknande hopsläpp och vi bara öppnade grinden så shettisen fick springa ut snabbt som ögat. Sen fick vi fånga den runt stallet nånstans :D. Det var också isisar i en fungerande flock.

Gav ni upp sen eller vad hände?
Jag har ju inte så mycket val, antingen måste det fungera eller så får jag sälja en häst och det är absolut inget jag vill.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Ja shettisen fick gå med andra valacker, för shettisen var valack. I den större flocken var det inga problem.

Hur tänkte du när du skaffade ett sto till två valacker? Jag hade inte gjort det. Som bäddat för problem, flera ston på en valack går bättre.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag hade ett sto till dem innan och den snälla av dem har alltid gått i blandflockar så jag reflekterade inte över att det skulle bli ett problem. Hittade den perfekta ponnyn och det råkade vara ett sto.

Men om det vore sto vs valack som var grundproblemet, borde inte valackerna bråkat med varandra istället för stoet?
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Det är inte risk att den elake (osäkra) blir ännu mer sotis på shettisen om hon får hans kompis och han får gå själv? Fast hästar kanske inte tänker så?
Så kan det ju vara, om problemet ligger i att den osäkre arge vill ha den snälle för sig själv och inte dela den med andra, alltså att alla andra nya ska bort, då tror jag inte att det är lösningen att låta den snälle gå med den nya. Däremot så kan det ju lösa sig ifall han inte har någon att "försvara" när han träffar den lille igen, det är ju trots allt relativt ovanligt att två hästar verkligen inte fungerar ihop när dom går ensamma. Problemen uppstår ju oftast i flocksamanhang när nya ska in.

Munkorg vid det mötet kan ju absolut vara ett alternativ, dock har jag upplevt det som ett litet hinder när nya hästar ska hälsa med munkorg på, verkar inte som att dom får riktigt det dät nos mot noskontakt som är lite av en förstahälsning.

Men om det vore sto vs valack som var grundproblemet, borde inte valackerna bråkat med varandra istället för stoet?
Jag tror inte att det är det som är problemet här, jag tror problemet är att den arge vill ha sin kompis för sig själv och vill inte släppa in någon ny. Antagligen hade problemet vart detsamma om det kommit in en valack.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Så tänker jag också. Tack för en kommentar utan dommedagsskimmer ;)
Ska rida en sväng på surisen idag och be gubben gå med med shettisen så får han spana lite på henne under kontrollerade former.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Så tänker jag också. Tack för en kommentar utan dommedagsskimmer ;)
Ska rida en sväng på surisen idag och be gubben gå med med shettisen så får han spana lite på henne under kontrollerade former.

Jag hade också problem med ett ihop släpp och det som funkade var att ta dom på lång promenad och stanna för att beta lite först lite på håll och sedan närmare och närmare och samma när jag kom tillbaka fick dom beta i grimskaft i hagen och sedan släppte jag den nya och efter några minuter min gamla.

Jag hade för säkerhetsskull en hage i hagen som den nya kunde springa in i men inte dom andra (den nya under metern och dom andra hästhöjd).

Dom är idag polarna som inte kan vara utan varnadra.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Det är många faktorer som spelar in. Givetvis hagarnas storlek och utformning men det som har väldigt stor inverkan är gruppens storlek. Enligt min erfarenhet och andras i min omgivning, så är det lättare med större grupper som är väl fungerande som det blir efter en längre tid tillsammans.

Det antalet som är störst risk för bråk är när det är tre stycken, då kan det bli två mot en eller en som ska skydda den andra.

Rolle
IpL
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Jag hade också problem med ett ihop släpp och det som funkade var att ta dom på lång promenad och stanna för att beta lite först lite på håll och sedan närmare och närmare och samma när jag kom tillbaka fick dom beta i grimskaft i hagen och sedan släppte jag den nya och efter några minuter min gamla.

Jag hade för säkerhetsskull en hage i hagen som den nya kunde springa in i men inte dom andra (den nya under metern och dom andra hästhöjd).

Dom är idag polarna som inte kan vara utan varnadra.
Smart med säkerhetshagen. Tyvärr tror jag inte att lilla damen går under en eltråd även om den sitter högre än henne och vid första släppet var det stora problemet att hon över huvud taget inte kom loss.
Att gå promenader ihop ska testas.

Det är många faktorer som spelar in. Givetvis hagarnas storlek och utformning men det som har väldigt stor inverkan är gruppens storlek. Enligt min erfarenhet och andras i min omgivning, så är det lättare med större grupper som är väl fungerande som det blir efter en längre tid tillsammans.

Det antalet som är störst risk för bråk är när det är tre stycken, då kan det bli två mot en eller en som ska skydda den andra.

Rolle
IpL
Hagen är 2,5 ha och lite kuperad, både öppna ytor och träd. Att det skulle bli två mot en finns inte på kartan eftersom den snälle av mina valacker aldrig skulle mobba någon. Han har varit en sån dröm-ledare i större flockar så han styr upp att alla är snälla och uppför sig. Så det är mer den osäkra valacken som ställer till det.. Men jag får våga testa att släppa ihop honom själv med shettisen.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Det finns hästar som verkligen inte kan gå ihop hur mycket man än försöker samt försöker förstå varför/hur saker händer och varför en häst som alltid funkat med diverse hästar flyger på och i princip försöker ta livet av den nyinsläppta hästen plöstligt när alla andra ihopsläpp funkat smärtfritt.

Jag har sett ett par stycken och efter andra försöket har man insett att det inte är lönt då hästarna verkligen riskerat sina liv och den värsta djävulen har kommit fram ur någon av hästarna/sidor man aldrig trodde fanns.
(jag själv har sett min halvt försöka ta ihjäl en ponny, det slog slint på 3 sek..som aldrig hänt förut och inte sen dess heller därav är jag än mer övertygad att det finns hästar som verkligen "hatar" andra eller varandra och ej kan gå i lag)

Men jag hade gett det mer tid och avvaktat, kanske släppt ihop dem 2 och 2 en tid i stället för 2 + 1 men till en början hade de fått gå hage i hage en längre tid, minst 1 månad.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid ihopsläpp

Det enda jag lärt mig genom åren med många hopsläpp är att man vet ALDRIG hur det ska sluta. Min genomsnälle valack har också förvandlats till en jagande jäkel :eek::rage: ett par gånger. Andra gånger har han sagt att jag skiter fullkomligt i hur ni andra gör upp.
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Det är många faktorer som spelar in. Givetvis hagarnas storlek och utformning men det som har väldigt stor inverkan är gruppens storlek. Enligt min erfarenhet och andras i min omgivning, så är det lättare med större grupper som är väl fungerande som det blir efter en längre tid tillsammans.

Det antalet som är störst risk för bråk är när det är tre stycken, då kan det bli två mot en eller en som ska skydda den andra.

Rolle
IpL

Håller med, och dessutom större andelen valacker och ett enda sto, är för mig i min erf. också en större risk att det inte fungerar.

TS: Jag hade inte släppt ihop med den valacken igen. Jag förstår att det blir oerhört problematiskt för dig, men skriver bara objektivt utifrån det rena scenariot. Jag hade inte gjort det.

Som många skrivit, hopsläpp går till större delen oftast bra, i de fall de inte gör det, så kan det blir extremt våldsamt. Jag pratar nu inte om att det inte öht får förekomma bråk i början av ett hopsläpp, men om man upplever extrema avvikelser i sina hästars beteende så finns det anledning att tveka att insistera om det ter sig så extremt som du erfarit i ditt scenario. så tycker jag iallafall, men självklart handlar det om att jag även för personlig del inte är intresserad av att stå med skadade hästar och alla problem det innebär, även om det kanske hade löst sig om man insisterade/fortsatte prova med såna scenarion över tid. Jag vill inte ha problemen så jag undviker dem om det du beskriver uppstår vid ett hopsläpp, kort och gott. även om det innebär att en häst får gå själv i hagen brevid.

om du ska släppa ihop ändå hade jag sagt tvärtom mot flera: den som attackerar har jag tolkat som den som är ranghögst och bestämmer, eller?
om jag tolkat att den är ranghögst hade jag släppt ihop dem två och låtit den ranglägre gå själv till att börja med.
Problemet är inte den ranglåge isåfall, utan den ranghögre. om du tar bort kompisen till den ranghöge så kan relationen i hagen från dennes perspektiv bli annorlunda än när kompisen är med.

Om jag har fel och den attackerande inte är den som bestämmer, hade jag gjort som föreslagits, släpp ihop de andra två en period och låt den arge gå själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Problem vid ihopsläpp

Absolut, man vet ju aldrig före man testar men ibland finns det hästar som inte kan gå med varandra oavsett hur flocken, hagar osv ser ut.. Ibland så funkar det inte med vissa helt enkelt som de på något sätt känner ett hot av tex eller någon annan anledning som för oss kan vara obegripligt att förstå
 
Sv: Problem vid ihopsläpp

Håller med, och dessutom större andelen valacker och ett enda sto, är för mig i min erf. också en större risk att det inte fungerar.

TS: Jag hade inte släppt ihop med den valacken igen. Jag förstår att det blir oerhört problematiskt för dig, men skriver bara objektivt utifrån det rena scenariot. Jag hade inte gjort det.

Som många skrivit, hopsläpp går till större delen oftast bra, i de fall de inte gör det, så kan det blir extremt våldsamt. Jag pratar nu inte om att det inte öht får förekomma bråk i början av ett hopsläpp, men om man upplever extrema avvikelser i sina hästars beteende så finns det anledning att tveka att insistera om det ter sig så extremt som du erfarit i ditt scenario. så tycker jag iallafall, men självklart handlar det om att jag även för personlig del inte är intresserad av att stå med skadade hästar och alla problem det innebär, även om det kanske hade löst sig om man insisterade/fortsatte prova med såna scenarion över tid. Jag vill inte ha problemen så jag undviker dem om det du beskriver uppstår vid ett hopsläpp, kort och gott. även om det innebär att en häst får gå själv i hagen brevid.

om du ska släppa ihop ändå hade jag sagt tvärtom mot flera: den som attackerar har jag tolkat som den som är ranghögst och bestämmer, eller?
om jag tolkat att den är ranghögst hade jag släppt ihop dem två och låtit den ranglägre gå själv till att börja med.
Problemet är inte den ranglåge isåfall, utan den ranghögre. om du tar bort kompisen till den ranghöge så kan relationen i hagen från dennes perspektiv bli annorlunda än när kompisen är med.

Om jag har fel och den attackerande inte är den som bestämmer, hade jag gjort som föreslagits, släpp ihop de andra två en period och låt den arge gå själv.
Jag vet ärligt talat inte vem som är högst i rang just nu. Den snälla valacken har alltid varit högst eller tvåa rang i alla flockar han någonsin gått i, även i flockar där den elake ingått. Den elake brukar vara medel i rang men när nu dessa gått bara de två är det den elake som verkat bestämma. Om det är för att den andre är för snäll för att bråks och inte bryr sig i en liten flock eller om den andre helt enkelt "gått om" är jag osäker på även om jag tror på alternativ ett...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 220
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp