Problem med unghäst

Sv: Problem med unghäst

Jag kan bara hålla med de flesta andra. Ut i skogen utan krav på mer än att hästen ska gå framåt och ta med kompis som draghjälp. Inte en minut på någon bana.

Passar utrustningen? Har den vuxit ifrån sadeln?

Förstår verkligen hästen hjälperna?
Longera eller tömkör och använd röstkommando som du sedan kan använda när du rider.
Låt den gå på bete - kanske är den i en växperiod trots att den stått i 2 månader. Hur går den? Snubblig? Ligger den mycket? Är baken högre än framdelen? (kan göra så att sadeln kasar fram och trycker på bogarna)

Ta hjälp av tränare!

Men lite tips kanske jag kan ge ändå. Vår unghäst var lika dan. Vår tränare hjälpe oss på följande sätt (förutom ovan nämnda).
"Rid" så lite som möjligt = rid inte med hela kroppen för att "hjälpa" den framåt, kläm inte med skänkelen hela tiden utan kicka till med underskänkeln en gång sitt sedan stilla något steg, får du ingen reaktion gör om det. Händer inget ta skänkel och spö på bogen på samma gång, beröm vid minsta antydan om reaktion. De flesta unghästar tycker inte om när man "rider" för mycket eller sitter och klämmer hela tiden. Som han uttryckte det; du ska bara precis ha sittbenen i sadeln och nudda med underskänkel. Ta hjälp av en sporre så du slipper för mycket hjälper.

Sv: Problem med unghäst

Satt du upp efter att du ramla av? Oavsett vad du beslutar dig för att göra så måste du sitta upp o galoppera igen innan tex. bete! Så att hästen din inte får en "aha upplevelse" o gör så fler gånger. Om hon e helt frisk så tror jag att det bara beror på tristess, en 3 åring ska ha kul!! :laugh: E hon trafiksäker, alt leda-ut o skritta, trava på vägar som e nya för er båda, skritta längs en äng med högt gräs låt henne bara vara baby! ta bort banan ett tag o allt som har med dressyr o göra. Min pålle kan bli asless på banan o då e det onödigt att ens "nöta" utan då ta jag o leder o busar ev. "NH" tränar då kommer gnistan på nytt =)

många som skrivit här, en del bra en del sämre. Tycker inte att man ska "trycka" ner någon om man tex. inte har erfarenhet av unghästar o dyl. Själv har jag haft "problemhästar/unghästar" under åren o jag hade ingen erfarenhet av dessa men allt blev bra till slut :)

Många " just because- jag läste bah igenom som hastigast!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 742
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar