Problem med unghäst

MagicaDeHex

Trådstartare
Jag har en vän som vi kan kalla J i tråden. Hon har en 5-årig islandsvalack som vi kan kalla T.
J har haft T i ca 10 månader och de första 3-4 månaderna gick allt på räls.
Men sen började det uppstå problem vid ridningen.
Det hela började vid uteritt på egen hand. T stannar,backar ,vänder och blir helt "ovändbar" och ruskigt stark och drar. J drar åt andra hållet och efter mkt kämpande går det. Men han bråkar hela uteritten.Tillsammans med andra hästar inga problem.
Samma problem börjar vid ridningen i paddock. Hon rider även för instruktör men denne har ej kunnat hjälpa. Hästen drar åt ett håll och J vill åt ett annat. HAn blir som en ostbåge och går sen på snedden:crazy:
Sen började samma problem vid intag från hagen,men det lyckades vi hjälpas åt med genom att backa honom och sen framåt. Höll på så ett par ggr och nu går han bra. Hon kan även promenera med honom.
Igår red hon ut på ett islandsstånbett (?) och det gick bra. Han testade bara en ggn men kom ej runt och fortsatte sedan snällt.
Idag skulle hon rida med samma bett i paddocken. Gick inte alls bra.
Han har bra dagar,men de dåliga är fler:(

Jag vill så gärna hjälpa henne men har helt slut på ideér:(

NU vänder jag mig alltså till er bukefalister. HJÄLP

Sv: Problem med unghäst

5 år ? Ge honom lite semester.

Håller med!!!! Det kan ju tänkas att hästen inte harkommit till ro på det nya stället än,, kan ta lång tid.!!
Låthästen vila o lära känna stället ett tag:laugh::laugh:

Han hade semester under hela sommaren i princip och 2 veckor för inte så länge sedan.
Han rids inte varje dag utan 3-4 dagar i veckan. Då är det ibland tömkörning och ibland promenad istället för ridning.
Ridpassen är heller inte särkilt långa lr krävande

Ledarskapet, det är så tyvärr att visst är de så snälla med ack så hårda i huvudet.

Sedan utrustning, har man konstaterat att sadel och bett är ordentligt inpassad? Om så är fallet är det dags att muppa upp sig, om man tycker att detta är jobbigt så ska man inte låta hästen gå in i 6 års ålder med dessa fasoner, inte roligt.:crazy:

Ledarskapet, det är så tyvärr att visst är de så snälla med ack så hårda i huvudet.

Sedan utrustning, har man konstaterat att sadel och bett är ordentligt inpassad? Om så är fallet är det dags att muppa upp sig, om man tycker att detta är jobbigt så ska man inte låta hästen gå in i 6 års ålder med dessa fasoner, inte roligt.:crazy:

Ja han verkar va en hårding den här:p VÄLDIGT envis!
Hon har ju testat en massa olika bett det senaste för att se vilket han trivs och går bäst på. Men inget har visat sig vara bättre lr sämre än det andra. På vanligt tränsbett blir han ruskigt stark och när han då förvandlas till en ostbåge är han i princip ostoppbar sidledes:crazy:
Sadeln har inköpts med hjälp av en bra sadelutprovare så den borde rimligtvis sitta bra,vilket även jag i lekmannaögon tycker att den gör.

Hur menar du med muppa upp sig?
J "vann" ju över honom med markproblemet och både tömkörning,longering och promenader går nuförtiden smärtfritt. Det är bara vid ridning i paddock och vid uteritt på egen hand som han gör detta

Om jag säger att man måste karska upp sig, träna på ledarskapet. Att du har vunnit en rond säger ingenting, det är sisådär en 600 ronder kvar att gå.

Tyvärr är en del hästar väldigt styva i korken, dessvärre är det dessa som senare kan bli potentiella problemhästar om inte ägaren tar tag i detta. De skrämmer folk, och lyckas dom så blir de ännu sturskare.

Ledarskapet säger jag med, dock ska man veta att ÄVEN om ledarskapet sitter så kan hästar testa.

Jag har en häst där hon är underbar att hantera från marken ledarskapet sitter som ett smäck. Men har man inte ridit henne på ett tag(hade henne utlånad totalt 7 månader) så får man hem en häst som skall testa en vid ridning!

Hon stannnar, backar blir en ostbåge precis som du säger denna blir. Vill snurra runt och dra hem och vill gärna backa ner i diket.
Och funkar inte de kör hon på de sista hon försöker göra i sin kamp att vinna hon stegrar sig eller bockar samtidigt som hon travar rakt i sidleds i en ostbågsformas kroppshållning.
INTE lätt att sitta kvar här!

Det jag har gjort är att jag rider ut barbacka, jag känner mig säkrare utan sadel som man kan fastna med i stigbyglarna vill man ha sadel kan man ju ta bort stiglädrena)
Jag vill inte tänka så fort hon dummar sig INTE fastna med fötterna i stigbyglarna.

Sån tanke skapar smått panik inom mig och panik är ju inte riktigt vad jag vill förmedla just då!

När jag rider ut och hon är på detta viset så ser jag till att rida på ett ställe där jag vet att det inte finns några diken så man inte behöver tänka på sånt heller.

När hon börjar vända baken ner mot diket så böjjer jag helt på halsen och petar ut baken med skänkeln.

När hon stegrar så drar jag helt och hållet i ena tygeln bara så hon får maximalt böjd hals in mot sin mage. Då kan hon ingenting göra varken bocka, stegra backa. Halsen är hästens motor utan halsen kan hästen ingenting göra. Det är i halsen all balans sitter och detta kan man utnyttja ibland=)
När man är i rätt position på vägen igen så gör man om allt smackar på hästen frammåt dit vi nu vill att den skall gå.

Det viktigaste är att aldirg ge sig tar det 5 timmar så får de ta 5 timmar så det är OERHÖRT viktigt att man ger sig in i detta då man har tid annars är det bättre att skippa ridningen.

Nu förutsätter jag att hästen är fullt frisk kollad av vet, kollat igenom utrustning så allt passar.

Sedan att inte undvika de som är jobbigt som så många gör, utan är hästen snäll med andra hästar skall man inte rida med andra hästar tills det att den även är snäll utan andra!

Hästen är 5 år och det är en ålder som trotsen börjar komma..
Man har nyligen ridit in musklat upp hästen den är i bättre kondis och nu börjar det bli jobbigt och då säger hästen NEJ jag vill inte och jag tänker inte....

Så då gäller de att man som ryttare säger.. JO du ska och du kommer:D

Aldrig tappa behärskningen hur sugen man än må vara att strypa hästen just när den håller på som värst och man bara vill gapa och skrika och gråta så är det tyvärr fel väg att gå.

Envis, lugn, envis och mer lugn och ett tålamod av dess like så har man efter ett tag en fin ridhäst!

Jag har varit vääääldigt nära ett tag att ge upp och tänkte nä nu säljer jag Jorunn och köper en gammal märr som tävlat SM där jag bara kan hoppa upp och åka lite häst som inte stegrar eller bockar eller har ticks på att försöka skrämma iväg nya ryttare.

Men de gånger hon går så där jäkla underbart så är dom jobbiga stunderna helt plötsligt borta och hon blir:love:

Jag köpte mig ett sto och då ingår tyvärr en stor skopa egen vilja och humör, Ston kräver man inget av utan man frågar snällt om lov och förhandlar sig till deras lydnad!!
:D

Tyvärr är en del hästar väldigt styva i korken, dessvärre är det dessa som senare kan bli potentiella problemhästar om inte ägaren tar tag i detta. De skrämmer folk, och lyckas dom så blir de ännu sturskare.

Som väl är blir tjejen inte rädd. Men naturligtvis frustrerad eftersom det är en sån kamp vid nästan varje ridtur. Jag förstår att det inte är så kul för henne.
Men envis är hon så jag får väl stötta henne och peppa så hon inte ger upp.
Hon har tävlat med sin andra isis och hon har ju stora framtidsplaner för denna unghäst:) Han är jättevacker med ett gudomligt steg....och envis som en åsna:p

Hon stannnar, backar blir en ostbåge precis som du säger denna blir. Vill snurra runt och dra hem och vill gärna backa ner i diket.
Och funkar inte de kör hon på de sista hon försöker göra i sin kamp att vinna hon stegrar sig eller bockar samtidigt som hon travar rakt i sidleds i en ostbågsformas kroppshållning.
INTE lätt att sitta kvar här!
Ja,det är fantastiskt va böjliga dom är och vilka trix de kan ta till när dom gett sig f*n på ngt:p

När hon stegrar så drar jag helt och hållet i ena tygeln bara så hon får maximalt böjd hals in mot sin mage. Då kan hon ingenting göra varken bocka, stegra backa. Halsen är hästens motor utan halsen kan hästen ingenting göra. Det är i halsen all balans sitter och detta kan man utnyttja ibland=)
När man är i rätt position på vägen igen så gör man om allt smackar på hästen frammåt dit vi nu vill att den skall gå

Ja,det är så J gör när hästen börjar strutta runt. Han är helt fenomenal på att gå sidledes trots att hyvvet är böjt till magen:confused:

Det viktigaste är att aldirg ge sig tar det 5 timmar så får de ta 5 timmar så det är OERHÖRT viktigt att man ger sig in i detta då man har tid annars är det bättre att skippa ridningen.

Hon ger sig inte iaf. Nu vet hon ju att det kan krångla,så de dagar hon inte har så mkt tid gör hon annat med honom lr rider med sällskap

Nu förutsätter jag att hästen är fullt frisk kollad av vet, kollat igenom utrustning så allt passar.
Ja

Sedan att inte undvika de som är jobbigt som så många gör, utan är hästen snäll med andra hästar skall man inte rida med andra hästar tills det att den även är snäll utan andra!

Nädå,hon varierar. Hon försöker variera aktiviteterna för det känns som han tycker saker och ting är så tråkiga:confused:
Du vet, en häst kan ju krångla av bus,har ont etc. men hos denna känns det som "nä,detta va tråkigt,jag VILL inte". Förstår du hur jag menar?

Nej det är inte kul, det är en ren och skär utmaning. Vissa hästar tar mycket tid på sig i anspråk för att protestera och kommentera allt, det är den mer burdusa typen som ofta kan vara lite hårda i nöten. Sen har vi varianten som är lite smidigare, där ägaren faktiskt tror att de har ledarskapet i en ask men där hästen visar med jämna mellanrum att så inte är fallet.

Sedan har vi den snälla men mycket smarta typen, där alla tror att den snälla sköter sig men utan att ägaren märker det så tar hästen över mer och mer. Plötsligt så en dag bestämmer sig hästen för att nu är det jag som är chefen, dessa hästar kan bli riktigt tuffa att ha med och göra.

Det är bara att kämpa på, jag har å andra sidan erfarenheten att 5 åringar är så otroligt naiva och blåögda och går med på i princip allt för att vara till lags. Däremot så är 6 år inte alltid att leka med, så hur tidigt är hästen inriden och hur långa viloperioder har den haft?

Nej det är inte kul, det är en ren och skär utmaning. Vissa hästar tar mycket tid på sig i anspråk för att protestera och kommentera allt, det är den mer burdusa typen som ofta kan vara lite hårda i nöten. Sen har vi varianten som är lite smidigare, där ägaren faktiskt tror att de har ledarskapet i en ask men där hästen visar med jämna mellanrum att så inte är fallet.

Sedan har vi den snälla men mycket smarta typen, där alla tror att den snälla sköter sig men utan att ägaren märker det så tar hästen över mer och mer. Plötsligt så en dag bestämmer sig hästen för att nu är det jag som är chefen, dessa hästar kan bli riktigt tuffa att ha med och göra.

Hihi,du skulle kunna skriva en halvt skämtbok om " så är din isis EGENTLIGEN":D

Det är bara att kämpa på, jag har å andra sidan erfarenheten att 5 åringar är så otroligt naiva och blåögda och går med på i princip allt för att vara till lags. Däremot så är 6 år inte alltid att leka med, så hur tidigt är hästen inriden och hur långa viloperioder har den haft?

Hon har haft honom i ca 12 månader nu,skrev fel innan,och han blev inriden ca 4-5 månader innan dess. Lite mer "ordentligt".
Sutten på etc va han redan tidigare. efter det gav förra ägaren en viloperiod och sen kom han igång igen 4-5 månader innan J köpte honom.
Hon köpte han alltså mars förra året. Detta året blir han 6 år.

Red honom väldigt kravlöst i maj och sen fick han vila och "bo" in sig under sommaren 3-4 månader. Under hösten satte hon igång honom och i början dec började hon ställa lite mer krav. Men då hade problemen redan börjat vid igångsättningen. I slutet december fick han ytterligare 2 veckor full vila och sen 1 vecka endast promenader etc.. Efter det började hon mer ordentligt med ridningen igen men problemen fortsatte:confused:
Jag tycker inte hon har varit för krävande jämfört med hans ålder.
Hon har inte använt sig av spö vid tillrättavisning när han konstrar. Utan bara tygel och skänkel. Någon ggn har hon lagt till spö bakom skänkel för framåtdrivande men utan resultat.
Det blir som en block i han. När han tycker det blir trist så är det som stopp. Ändå varierar hon aktiviteterna genom att jobba från marken.

Det är en ung häst som verkar ha blivit riden ganska mycket, visst semester i somras men det är länge sedan han är fortfarande bara barnet och visar ju med all tydlighet att han inte gillar situationen. Tycker hästen inte det är kul så måste man nog förutom att få ordning på ledarskapet göra saker som hästen gillar alternativt att få honom att gilla det man gör och så måste den få villa och vara häst, inte bara ett par veckor utan snarare några månader.

Det är olika från ggn till ggn.
Han gå kanon en dag. Bråka en hel ridtur en annan dag. Bråka lite , men sen sluta.
Det har varierat så från första ggn han bråkade

Det är en ung häst som verkar ha blivit riden ganska mycket, visst semester i somras men det är länge sedan han är fortfarande bara barnet och visar ju med all tydlighet att han inte gillar situationen. Tycker hästen inte det är kul så måste man nog förutom att få ordning på ledarskapet göra saker som hästen gillar alternativt att få honom att gilla det man gör och så måste den få villa och vara häst, inte bara ett par veckor utan snarare några månader.

Nja, han sattes igång sakta i slutet av september igen. 4 månader sen bara och 3 veckors vila däremellan.
Jag tycker faktiskt inte dte är för lite vila med tanke på att han bara rids 3 dagar i veckan och det max ca 30 minuter.
men hur ska hon få ordning på ledarskap vid ridningen då? han funkar ju från marken? Hon varierar ju massa med sånt han gillar. Promenader,tömkörning,longering,gos och kel etc.
Han är hur go som helst vid uteritter med hästsällskap. Pigg och framåt.

Hon varierar ju massa med sånt han gillar. Promenader,tömkörning,longering,gos och kel etc.
Han är hur go som helst vid uteritter med hästsällskap. Pigg och framåt.

Gos och kel är en sak, men jag har aldrig kelat med mina hästar förrän jag har etablerat ledarskapet. Kan låta hårt, men en häst har inte förmågan att förstå skillnader, när ledarskapet är etablerat så kan man gosa fast det måste alltid ske på ägaren/hanterarens premisser och inget annat.

Det fetstilta kanaliserar själva problemet, och det är att hästen inte litar på i det fallet ryttaren men däremot sina kompisar.

Men det "skumma" är ju att det funkar från marken? Vet inte riktigt hur hon ska överföra det till ridningen?
Oftast,hos mig personligen när jag jobbat med mina hästar så har ridningen oftast fallit på plats när jobbet från marken har fungerat bra.
Men här är det så himla konstigt att det låser sig vid ridningen,men fungerar annars?
Hon promenerar ju med honom utan hästsällskap etc? Han har heller ingen separationsångest när det gäller att stå ensam i stallet eller hagen

Haha! Jag känner igen typerna!! Ja 6-års trotsen e inget kul på dom här kusarna alla gånger! ;)

Sen vill jag tillägga till Niela: Hästens motor sitter i bakdelen, en häst har lite svårt att springa med halsen ;). Hästar kan med tillräkligt mkt envishet springa med fullt böjd hals.
Om man däremot stödjer ett "halsböjande" med en skänkel som byter riktning på motorn/rumpan så brukar effekten bli större!

TS: Så om ryttarn kan göra som en one-rein-stop och flytta rumpan på hästen så hästen byter riktning och inte längre är vänd hemmåt så har hon nog vunnit en rond. Men som Boj också sa, det är rätt många ronder kvar!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka