Problem med unghäst

Sv: Problem med unghäst

Rätt typiskt exempel på "Jag gör det för jag kan!". Kolla hans tänder oxå. Det ska ju bytas runt den här åldern och det kan ibland strula till saker.
Upplever inte hennes problem som ovanligt utan tyvärr är det ofta så som problemhästar bland islandshästar skapas. Håll er på bana tills allt funkar där. Jobba vidare med ledarskapsövningar. Kom ihåg att inte börja skrika och gorma, en lugn ledare är den man hellst följer. Ledarskapet kan hon utmana när hon rider med andra genom att hålla in hästen lite och, när hon känner för det, rida ikapp.

Hälsa henne lycka till och trägen vinner!;)

Ja du, om hästen är pigg och glad, ledarskapet är fullt etablerat, hästen tycker det mesta är kul och inte behöver vila då kan man fråga sig vad som är fel. Lite ironiskt, men troligen är det något som inte funkar och som behöver förbättras/förändras.

Hur är det med hanteringen, tigger hästen? Buffar den på ägaren? Är det självklart när man ska ta sig genom en grind att hästen flyttar sig som ägaren vill? Väntar hästen till maten är serverad eller buffar den undan ägaren aldrig så lite? Går hästen lugnt och nöjt i slakt grimskaft? Stannar den alternativt ökar takten om Ägaren gör det? Går det bra och stanna även om kompisarna töltat iväg? Kan hon rida i förväg och de andra kommer ikapp någon minut senare?

Kolla tänderna, evt vargtänder. Kan skapa problem. genomgång av ET/kiropraktor för att se om kroppen är ok.

Flyttar sej hästen för männsikan? Det räcker ofta med så små saker som vi inte ens märker, att vi flyttar oss från hästen för att lyfta ett ben eller annat och det kan tolkas som vi underkastar oss för hästen.

6-årstrotsen - Been there, done that ;) Har hon provat att kontra med arbete när han dummar sig? När mitt sto stegrar sig/bockar/inte vill gå framåt av ren och skär trots så rider jag på en liten volt flera varv. Det är dock viktigt att innertygeln hela tiden är lös och att hästen blir avslappnad. Använd skänkeln för att flytta runt hästen, och förtydliga med spö om det behövs. Efter några varv går hästen fram av egen fri vilja. Varför? För att det blir bekvämare och mycket enklare att göra vad ryttaren ber om än att bråka. Hästen förstår alltså att trotsbråk blir lika med extra arbete, och hästar vill ju inte alltid jobba mer än de behöver, haha :p Lycka till!

Ja du, om hästen är pigg och glad, ledarskapet är fullt etablerat, hästen tycker det mesta är kul och inte behöver vila då kan man fråga sig vad som är fel. Lite ironiskt, men troligen är det något som inte funkar och som behöver förbättras/förändras.

Ja, det är ju det som är så underligt. Vi har tänkt oss gråhåriga om den här hästen.
Men nu ska hennes mamma ha hästen 1 vecka så få se vad som händer då.

Hur är det med hanteringen, tigger hästen? Buffar den på ägaren? Är det självklart när man ska ta sig genom en grind att hästen flyttar sig som ägaren vill? Väntar hästen till maten är serverad eller buffar den undan ägaren aldrig så lite? Går hästen lugnt och nöjt i slakt grimskaft? Stannar den alternativt ökar takten om Ägaren gör det? Går det bra och stanna även om kompisarna töltat iväg? Kan hon rida i förväg och de andra kommer ikapp någon minut senare?

Hanteringen går bra. Allt det du undrar om fungerar. Dock detta när kompisarna töltar iväg är ännu aldrig testat.
Han kan gå först och knata på fort så att han kommer runt en krök exempelvis,på det ragerar han ju inte. Men som sagt,detta har hon ej provat

Kolla tänderna, evt vargtänder. Kan skapa problem. genomgång av ET/kiropraktor för att se om kroppen är ok.

Flyttar sej hästen för männsikan? Det räcker ofta med så små saker som vi inte ens märker, att vi flyttar oss från hästen för att lyfta ett ben eller annat och det kan tolkas som vi underkastar oss för hästen.

Vet ej när de kollade tänder sist. Kroppen är kollad ua.
Markhanteringen fungerar bra

Men det "skumma" är ju att det funkar från marken? Vet inte riktigt hur hon ska överföra det till ridningen?
Oftast,hos mig personligen när jag jobbat med mina hästar så har ridningen oftast fallit på plats när jobbet från marken har fungerat bra.
Men här är det så himla konstigt att det låser sig vid ridningen,men fungerar annars?
Hon promenerar ju med honom utan hästsällskap etc? Han har heller ingen separationsångest när det gäller att stå ensam i stallet eller hagen

Angående förhållandet markarbete-ridning.
Min häst har jag markarbetat mycket, två gånger per vecka om inte mer, under hela tiden jag har haft henne. Detta för att jag vet att det skapar ett bra förhållande, befäster ledarskap osv. Också den dagliga hanteringen vill jag ska fungera till 100%, vilket har lett till att hon nu räknas som den snällaste hästen i stallet att hantera. Detta fast de andra hästarna inte är särskilt bråkiga alls, men hon är alltid lugn och snäll, gör aldrig något.
Också markarbetet fungerar bra, hon lyssnar oftast otroligt fint på små signaler, bråkar inte och så.
Men, ridningen fungerar inte. Där är hon spänd, stressad och stänger gärna av och ignorerar ryttaren. Hon har dessutom ett ordentligt humör när man rider.

Så, med detta vill jag säga att även om allt fungerar på marken betyder det inte alltid att det hänger med upp i sadeln. Sedan tror jag stenhårt på att det förbättrar förhållandet och ledarskapet något enormt.
Men, vissa hästar är väldigt annorlunda i ridningen. Så, då får man helt enkelt ta tag i problemet när man rider. Verkar tyvärr som att det är det enda att göra. Rida igenom det helt enkelt.

Börja om ifrån början.. blir han hård i munnen så antar jag att halterna inte funkar särskilt bra heller? Börja med att rida på fyrkanten, gör halt- gå fram -halt osv. och hästen ska svara på en gång för alla hjälper..
När hon ska svänga honom så måste hon tänka på att inte "hänga" i tygeln, utan: sväng - eftergift - sväng - eftergift osv.
Tänk också på att variera träningen, man måste inte bara vara i paddock eller i skogen, man kan rida fram & tillbaka på stallbacken.. och rid ofta men korta stunder. ex. Jag rider min 4åring 5dagar i veckan, men endast c:a 15min. Sen kan man rida så kanske 3 månder och sen kan hästen få vila 1 månad.. unghästar behöver mycket vila.
Hon har inte funderat på att lämna hästen på träning eller kanske byta instruktör, om nu den hon har inte kan hjälpa?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 050
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka