Problem med senare inriding?

F

FTW

Jag läste just att galoppörer rids in vid 1,5 års ålder. (Ojsan :eek: )

Att det finns problem med att ta en häst så tidigt kan man väl anta utifrån att galoppörer lär ha en rätt låg medellivslängd (eller hur?)

Men vad är det som gör att man väljer att rida in dem så tidigt? Finns det några hinder, och i så fall vilka, för att rida in och börja tävla dem senare?

Jag kan inte ett smack om galopp, så berätta för en vetgirig hur man resonerar.

Sv: Problem med senare inriding?

FTW skrev:
Jag läste just att galoppörer rids in vid 1,5 års ålder. (Ojsan :eek: )

Att det finns problem med att ta en häst så tidigt kan man väl anta utifrån att galoppörer lär ha en rätt låg medellivslängd (eller hur?)

Men vad är det som gör att man väljer att rida in dem så tidigt? Finns det några hinder, och i så fall vilka, för att rida in och börja tävla dem senare?

Jag kan inte ett smack om galopp, så berätta för en vetgirig hur man resonerar.

medellivslängden är väl inte sämre än för andra hästar... klart att det "faller bort" en del på banan,.. men vi har ett gäng 20+ i stallet :D

är inte direkt expert... men pengar antar jag, men vill ju ha en tidig 2åring :)
+ att vad jag har hört så gäller det att bygga upp dem ordentligt från början, det är ju en otrolig påfrestning de ska utsättas för...
men men... nån som e mer erfaren å kunnig kanske kan svara bättre :D

Eftersom det förmodligen var mitt inlägg på "hantering" du har sett så ska jag föröka svara.
Vi rider in fullbloden vid 18 månaders ålder för att tanken är att dom ska kunna starta i maj/juni som tvååringar, sen är det ju inte alla som startar då för att dom helt enkelt inte är "klara". Jag har själv flera som inte startat förrän treårs säsongen, rider man in tidigt har man gott om tid att ge hästen viloperioder för att den ska vara på topp som treåring då dom klassiska löpen går. Så har man också haft en chans att sortera ut dom individer som inte är bra nog eller helt enkelt inte passar för ett liv på banan.

Dom får en långsam uppträning, börjar oftast inte canterjobba innan dom blivit 24 månader.
Sen kan jag ärligt säga att det INTE är synd om hästarna för att dom börjar jobba så tidigt, dom har ett helt annat psyke än tex ett halvblod vid samma ålder! Jag tycker snarare synd om många "ridhästar" som ofta bara går i en hage till dom är 3-4 år och sen ska alltig ske jättefort. Jag VET att många är jätteduktiga med att hantera ungästarna men det förekommer jätteofta att man får in halvblod på inridning som knappt har haft grimma på sig, det kallar jag VÅLDTÄKT, sen förväntar ägarna sig att få hen en häst redo för treårstest eller kvalitetsbedömning efter en månad :mad: .
Sen det här med all galoppörerna har kort livsläng vill jag påstå är rent skitsnack!! Dom har en kort TÄVLINGS karriär men sen blir dom flesta ridhästar eller går till avel. Dom som avlivas gör det så gott som uteslutande pga akuta skador, inte av förslitning.
Sen finns det ju naturligtvis en del tränare som missbrukar sina hästar och dom önskar jag kunde bannlysas från att träna bebisar överhuvud taget men så är det ju inom alla sporter.
Ett av skälen att vi tränar och tävlar hästarna tidigt är att vi ska kunna sätta dom bra hästarna i avel tidigt och producera nya fina hästar!
Fortsätt gärna fråga! Det är mkt bättre än att gå och ha förutfattade meningar om saker...........(menar absolut inte att just du har det!!)
Här på galopp forumet tycker jag att vi har bra stämmning och det finns många kunniga människor som gärna hjälper till!!

Visst mognar fullbloden tidigare också? Både fysiskt och psykiskt. De få unga (tvååriga) fullbloden jag har träffat motsvarade ungefär hur en "vanlig" fyraårig halvblodshäst är i mognaden.

Senast ändrad av en moderator:

Jaa, jag har samma uppfattning men alla är ju olika! Jag har haft "ridhästar" korsade halv/fullblod och ofta är dom färdiga som ett fullblod i kroppen men barnsliga som ett halvblod och då är det jättesvårt att få något gjort. Man VET att den har dom fysiska förutsättningarna men hjärnan klarar inte av att koppla =) det är då man får hoppas på vettiga hästägare som har tid att vänta ut sin häst!

toughcookie har skrivit ett jätte bra svar men en sak som du kan göra för att förstå är att kolla på tex ett halvblod på 1,5år och sen på ett fullblod på 1,5år så ser du vilken skillnad på utvecklingen det är! halvblodet (eller annan övrig ras) ser mer ut som en bebis medans fullblodet ser "mer ut som en häst"

Fullbloden mognar både fysiskt och psykiskt ganska mycket snabbare än halvbloden, sen finns det ju alltid undantag..

Skulle man vänta på att de skulle växa färdigt skulle skadorna öka. Växande ben anpassar sig till belastningen.
Bättre att börja lugnt, som toughcookie skrev, och låta kroppen vänja/anpassa sig till vad den ska göra.

Fullbloden mognar både fysiskt och psykiskt ganska mycket snabbare än halvbloden

Är det alltså så att fullbloden verkligen har skelettet färdgvuxet tidigare än t ex halvbloden? Efter vad jag hört är skelettet inte helt färdigt förrän vid sju års ålder, och det sades vara generellt. (Men det var en person som sa så ...)

Sedan rider man ju ofta in arabiska fullblod lite senare än halvblod. Hur går det ihop med att galoppörer tas tidigt? Håller de araberna sämre?

Och igen - finns det egentligen något hinder för att rida in senare / långsammare, och tävla t ex sexåringar istället för treåringar? Annat än att det finns lopp för två- och treåringar?
Om nu galoppörer håller lika länge som andra, så skulle man ju kunna tävla dem till säg tio års ålder och sätta dem i avel senare i livet. I alla fall teoretiskt.
Eller?

Ja, skelettet är färdigt tidigare på fullbloden. Araberna är jag inte så bra på men jag TROR inte att dom startar som tvååringar. Det får jättegärna "björkis" svara på!
Jag tror inte att det är bra att rida in så sent, för under den tidiga inridningen/träningen så stärks ju skelettet och senor och ligament i takt med den ökade belastningen. Är hästen färdigvuxen så är hästen bara "byggd" för att bära sig själv.
Sen finns det hästar som tävlar länge, oftast valacker som inte har något avelsvärde och hinderhästar som bara löper på sommar säsongen.
Visst kan man sätta hästarna i avel när dom har blivit tio år men om du har tex ett sto som vunnit ett par stora lopp som treåring så får du ju flera föl från henne ju tidigare hon sätts i avel! Fortsätter du starta så är riskerna större att hästen tex råkar ut för en skada och kanske måste avlivas och då får du inget föl alls.
en annan sak är ju att det är lättare att sälja en fyraåring än en trettonåring som ridhäst. om du hade två likvärdiga hästar att välja på att skola om, skulle du då ta fyraåringen eller trettonåringen? Du får räkna med upp till ett år för att skola om den till en trevlig ridhäst........
Dom flesta av oss vill ju kunna placera våra stjärnor hos bra hem efter karriären, vi vill inte behöva skjuta dom.

Det jag som ridhästmänniska tycker är så positivt med travare och galoppörer är den tidiga hanteringen och att de kommer till träning i unga år istället för de många fallen med unghästar som står bortglömda i en hage tills det är dags för inridning.

/Jane

Jag håller helt med dig! som jag skrev i ett tidigare inlägg så hållaer jag på med ridhästar också och det är INTE kul att få in en ohanterad tre/fyraåring som ska ridas in. Ofta tror ägarna dessutom att dom ska få en trevlig ridhäst på en månad =(

Tack för alla upplysningar!
Man lär så länge man lever ... :)

Kan berätta att i Ryssland finns det löp för 2-åriga araber, dessa har avlats mycket strikt och man har helt annan koll på hästarna där än i Sverige. Och dessa araber är minst lika hållbara som våra svenska. Ingrid Kindh är väldigt duktig på detta område, hon har väl om inte jag minns fel ryskt blod i ådrorna på någon av sina hästar.
Araber må växa långsamt men de utsätts som du säger för påfrestning vid tidig ålder och skelettet anpassar sig därefter, förutsatt att den rids inom normala gränser och får viloperioder, precis som vilket fullblod som helst.
Nariaat hade förmodligen kunnat löpa som 2-åring, han va mentalt och fysiskt redo, men jag anser att de är bebisar och faktiskt växer långsammare än fullbloden. Jag jämför med min egna fullblodshingst, 2 år gammal men känns betydligt äldre. Vi har varit några dagar på Täby och tränat nu, David Delgado har ridit några dagar och säger att hästen känns betydligt äldre än sina 2 år, han ser färdig ut i kroppen och sköter sig utmärkt, idag sa David att hästen mer eller mindre skulle kunna gå ut i löp redan, så färdig är han, jag har tagit det väldigt lugnt med honom men han är förmodligen väldigt lätt-tränad. Jag siktar på att kunna kvala honom i Maj, men till nästa fråga, hur många 2-åringar kvalar i Maj? Finns det några alls eller kommer de senare? Jag vill kunna kvala mina hästar ganska tidigt, detta för att de ska kunna få en kort paus innan de går ut i sitt första löp, jag gör inte som många andra, kvalar och sen efter ca 10-14 dagar går hästen ut i sitt första race, jag vill att de ska smälta kvalet ett tag innan vi kör igång.

Rent allmänt kan man säga att det är det "sämre" gänget som kvalar tidigt. Ofta tidiga blixtsnabba ston som får vinna ett par tre löp men som inte räcker till när dom senare hingstarna kommer ut.
på steg tre kursen gjorde jag och en annan tjej ett specialarbete på hur det gick för tvåårsstjärnorna. Om jag inte minns fel så var det tretton olika hästar som vann dom "stora" tvåårsloppen men det var bara två eller tre av dom som fortfarande löpte som 4 åringar och då i lägre klasser/amatörlöp, endast tre hade satts i avel resten hade förolyckats (en tror vi hade blivit ridhäst).Av tvåårsstjärnorna var det EN som var med på listan över mest insprugna pengar som treåring och om jag inte mins fel så var INGEN av dom med bland dom tio högst handikappade.
Så även om jag är FÖR tidig inridning så är jag EMOT att starta för tidigt och jag tycker inte att dom bör starta mer än tre, fyra gånger och då ENDAST för att skaffa sig rutin och lära sig hur allt fungerar. Sen vill jag ge dom en skön vintervila för att sen ha fräscha glada hästar att metcha inför derbyna!
Dessutom är det bra att starta dom som tvååringar för att få ett hum om distansförmåga och hur hästen bäst ska ridas i loppen, det är ju synd att laborera med sånt i dom viktiga racen!

Det du säger låter väldigt logiskt, Sport Star är väldigt tidig av sig, både positivt och negativt i mina ögon, han vill mycket mer än han får, nu är det en veckas vila på schemat eftersom han varit på banan och arbetat hela veckan. Jag kommer ha en skitsur pålle i stallet, men det får jag ta. :D
Han är anmäld till några storlopp i år såsom Breeders, Krafft SM och Kriteriet. Jag tror att detta blir en sprinter, förmodligen bäst runt 1200 upp till 1600, jag kanske har helt fel, det återstår att se. Hemma ligger han gärna i front och bryr sig inte det minsta om att lämna den andra bakom sig och springa själv, men det är en j-a skillnad på att träna hemma och sen gå ut i race. Det är svårt att bilda en uppfattning innan de varit ute. Och fullblod är mer komplicerade än araberna, helt klart. Jag tycker att araberna tänker mer innan de handlar, det gör inte fullblod, men det finns alltid undantag.
Nariaat kvalade tidigt i Maj förra året och gjorde inte sitt första race förrän över en månad senare, detta tyckte jag fungerade väldigt bra, och tänker göra likadant med Sport Star, eftersom jag inte tidigare tränat fullblod får jag se om det fungerar lika bra på dom. Övning ger färdighet. Fungerar det inte får man lära av sina misstag och finna en annan strategi som passar, hästar är individer och det får man inte glömma bort.
Som det ser ut nu kommer han att kvala i slutet av Maj, smälta det en period och sen gå ut i sitt första race, den viktigaste starten i hästen liv är faktiskt kvalet, och det är nog inte bara jag som tycker så, eller?

Jag hör till dom som HATAR kvalet! Tycker dom rider alldeles för fort och tränarna blir överlyckliga om hästen lyckas "vinna". Usch och fy! Innan dom började med tvåårskval i norge brukade vi åka dit och debutera hästarna i riktiga löp bara för att slippa flängridningen i dom svenska kvalen.
Kan ju säga att våran bästa häst knappt klarade kvaltiden, han fick jobba för att hålla en arab bakom sig. Han blev tio längder slagen av en häst som som bäst har haft runt 40 i hcp! Några månader senare var han trea i danskt st leger och vann norsk leger!
Som fyra åring var han bla fyra i oslo cup!
NÄ, ska man kvala gäller det att ge hästen en positiv upplevelse och inte som många gör rida för pisk dom förstra två hundra för att komma in med en utriden häst i mål. Jag vill att dom ska "pulla" sig runt och komma i mål med spetsade öron och fortfarande känna sig starka!
OJ, vad negativ jag låter men det här är något som jag retat mig på så himla länge!

Hmm, jag kanske inte uttryckte mig särskilt bra när jag skrev om kval. :o
Eftersom vi nu bor i Sverige och dessa regler om kval finns måste vi helt enkelt acceptera situationen, vare sig vi vill eller inte. Jag håller med dig om att alldeles för många hästar drivs för hårt i kvalen, personligen vill jag att mina ska leka sig in mot mål, inte ridas för att "vinna" ett kval, helt onödigt. När de kommer tillbaka ska de vara glada och fortfarande ha krafter kvar i kroppen, det viktiga är inte att de springer på en bra tid, de ska bara klara av hela processen med ledvolt, startboxar och springa i mål med en positiv syn på det hela. Att det sedan finns ryttare som inte gör som man säger är bara för tragiskt! En häst som kvalar hos mig gör det enbart för att skaffa sig rutin, inte slå några rekord. De är ju bara "snorungar" :angel:

Jo, du är ju en av FÅ vettiga människor som håller på med det här för att du tycker om hästar och inte för ett hopplöst försök att tjäna pengar! Det var inte alls menat som kritik mot dig utan mot kvalet som företeelse!
tyvärr har jag ridit ganska många kval (på följehäst) där jockeyn som har fått order om att inte använda pisk SLÅR hästen ut ur boxarna med motiveringen att dom måste lära sig hoppa ut snabbt........
Det är ju inte konstigt att vissa tränare är överrepresenterade när det gäller startboxproblem!

Tack för dina vänliga ord! Du är så gullig :o
Det här med att försöka piska hästen till att hoppa ur boxarna fort är bara att skaffa sig problem i onödan, de lär sig med tiden, dessutom är inte alla snabba ut, bara att acceptera. Jag tränar mina så att startboxmomentet är befäst, hemma har jag ingen tillgång till att boxträna med de klarar sig ändå, emellanåt när vi åker till en bana och tränar brukar de få hoppa ut, men det får inte bli ett stressmoment. Nariaat har börjat bli otålig i startboxen, vill inte vänta ut de andra, men tar du bara lite i örat på honom så står han som ett ljus. Men det oroar mig att han börjat bli otålig därinne. Han går in utan problem så det är inte rädsla, han tycker bara att det blir "jobbigt" när andra hästar strular och tar tid på sig, han har tyvärr fått vänta länge ibland och där tror jag grunden till hans beteende ligger. Får hoppas att de andra tränarna har "pluggat" ordentligt på det här med startboxar så att vi slipper detta problem.

Sport Star (2-åringen) har varit inne några gånger och fått springa av, han lär sig väldigt fort och har aldrig krånglat. Nu behöver han bara en påminnare innan kval, med tiden lär han sig att hoppa ut så snabbt han förmår, och detta utan piska och påtryckningar. En glad häst gör alltid sitt bästa, sen är de som människor, de har bra och dåliga dagar de oxå. Ingen är perfekt. ;)

Hallå Björkis!
Har du fått ut licens? Har du tvååringen på "listan"? Jag hade själv aldrig vågat att åka in till banan med en tvååring som inte är på listan=inte täcks av försäkringen. Hade heller inte velat satt upp en jockey på hästen i fall det skulle hända något. Men jag kanske har helt fel beträffande reglerna? Nån som vet? Det är ju jättekul att det går så bra med hästen. Min tvååring har fått vila ett tag nu efter flytten och växtperioder. Skönt att du verkar ha gått vidare efter oturen med hästen i december, hoppas ändå jag var till någon hjälp när jag skjutsade er till tåget. Blev det inga problem att ta igen den missade dagen? Själv hade jag inte en chans att komma upp på kursen då hela min skog föll ner under orkanen.
Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 763
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025