Problem med okända människor

Cera

Trådstartare
Efter ett besök idag har jag insett att min 3-åriga dansk-svenska gårdshund har problem med för henne okända människor. Det har sakta smugit sig på och blivit värre och värre, så att jag nu står här och inte vet hur vi skall gå vidare.

Hon är alltså osäker bland folk hon inte känner. Hemma fungerar det ganska bra om någon kommer och jag först lägger henne på plats, sedan får hon komma och hälsa när jag ger lov. Oftast är det någon hon känner sedan tidigare och då är allt ok.

Idag var vi på besök hos mina föräldrar, som hade gäster. Jag visste att min hund är reserverad och bad gästerna ignorera henne och gav även barnet i sällskapet korvbitar att kasta på golvet. Trots detta skällde min hund oavbrutet på gästerna och vågade inte komma fram till dem (vilket är helt ok för mig, hunden skall få gå ifrån, men skällandet är inte ok). Hon har inte gjort någonting i aggressiv riktning och jag tvivlar på att hon skulle göra något heller, men det känns inte bra att hon är så osäker och speciellt inte att hon inte tystnar.

Vad kan/bör man göra i såna här situationer? Fortsätta ignorera eller säga till på skarpen? Föra bort henne från rummet? Något annat? Jag kanske skall tillägga att det är väldigt sällan vi är med flera okända människor så här, borde man kanske öva oftare så hon blir vanare med situationen?

Sv: Problem med okända människor

Vad kan/bör man göra i såna här situationer? Fortsätta ignorera eller säga till på skarpen? Föra bort henne från rummet? Något annat? Jag kanske skall tillägga att det är väldigt sällan vi är med flera okända människor så här, borde man kanske öva oftare så hon blir vanare med situationen?

Hejsan! :d
Att säga till på skarpen tror jag inte hjälper när man har en osäker hund, faktiskt.
Jag hade en hund som barn som reagerade på liknade sätt vid möten med främmande människor. :bump:
Jag tror att det bästa är att träna träna och träna, låta hunden vänja sig vid dessa situationer och vara en bra ledare och hjälpa vovven med att skapa förtroende för folk. Självklart ska du säga till din hund när den skäller osv, men att skälla på den för att den är osäker, tror jag kan verka på ett negativt sätt och göra hunden ännu mer osäker.

Det var så vi löste problemet med våran terrier.

Lycka till!! :D

Hejsan! :d
Att säga till på skarpen tror jag inte hjälper när man har en osäker hund, faktiskt.
Jag hade en hund som barn som reagerade på liknade sätt vid möten med främmande människor. :bump:
Jag tror att det bästa är att träna träna och träna, låta hunden vänja sig vid dessa situationer och vara en bra ledare och hjälpa vovven med att skapa förtroende för folk. Självklart ska du säga till din hund när den skäller osv, men att skälla på den för att den är osäker, tror jag kan verka på ett negativt sätt och göra hunden ännu mer osäker.

Det var så vi löste problemet med våran terrier.

Lycka till!! :D

Tack för din kommentar! Jag tror inte heller det är bra att säga till på skarpen, och har därför inte gjort det hittills heller. Det var en i sällskapet idag som kom med den idén, men det känns inte logiskt för mig. Skönt att få uppbackning på det!

Hur länge tog det innan er terrier blev "normal" så att säga? Och hur ofta tränade ni ungefär? Eftersom min hund inte är rädd för dem hon redan känner kan det bli lite svårt att få ihop nya gäster ofta :D

Ser fram emot tipsen i den här tråden . Har enunghund ui min närhet som är lika osäker och lika skällig mot allt och alla.

Ägarna har haft hund "jämt" men aldrig tränat, eller ens haft problemhundar. De bara konstaterar att hon skäller och att det inget finns att göra.
Jag tror ju att det går att göra något.

som sagt - följer tråden.

Tanten

Hur länge tog det innan er terrier blev "normal" så att säga? Och hur ofta tränade ni ungefär? Eftersom min hund inte är rädd för dem hon redan känner kan det bli lite svårt att få ihop nya gäster ofta :D

Vi tränade dagligen, inte bara på att träffa nya människor, utan att få hunden att bli trygg med oss som ledare, vi lärde honom att vara trygg med oss, och när vi sen godkände personer, litade han tillslut på att vi gjorde bra val.

Då han började med detta betéendet, var han väldigt osäker och försökte skydda oss i familjen, vi fick liksom vända på det, och få det till att det var vi som skulle skydda honom och godkänna folk.

Jag vet inte riktigt hur lång tid det tog, men efter 1 år, var det inga problem alls att träffa nya människor, vi bildade en speciell rellation med honom, vände problemet till något possetivt. :) :)

Smart att vända på problemet.

*kl*

Jag hade inte låtit hunden vara lös kring dessa okända utan sett till att den var nära mig och jag förde kommandot. Ju mer ensam och fjärran hon är från dig som ledare, ju mer stressad blir hon nog.

Vår schnauzer är ointresserad av okända personer, men om hon får kontakt (ögonkontakt eller personen stannar upp), då stannar hon upp en bit för att kolla av personen innan hon kommer till mig.

Idag när vi var ute i skogen så kom det plötsligt ur buskarna en man med en kamera med ett långt objektiv. När han såg hunden blev han osäker, stannade till, rörde sig och stannade till igen. Då skällde hon som en tok och gjorde flera lovar runt honom. Hon kom inte direkt på inkallning heller... :crazy:

Jag vet inte vad jag skulle gjort egentligen, men min instinkt sade mig att jag rör mig från hunden och mannen och visslar på henne. Plötsligt kom hon farandes. Hade jag gått dit, så hade hon förmodligen skällt mer och upplevt stöd från mig - eller jag vet inte...?

Iaf - det var första gången hon skällde idag. Hoppas det inte blir en vana. Nästa gång skall jag prova att ha ögonen med mig lite mer och se till att kalla in henne innan okända personer dyker upp. Då vet jag med säkerhet att hon inte bryr sig och håller sig enbart till mig.

Kanske kan TS hund reagera på samma sätt om matte är med och kontrollerar allt? Kanske kan ett koppel fäst vid matte skapa en säkerhet (under förutsättning att man inte rycker i det)?

Ser fram emot tipsen i den här tråden . Har enunghund ui min närhet som är lika osäker och lika skällig mot allt och alla.

Ägarna har haft hund "jämt" men aldrig tränat, eller ens haft problemhundar. De bara konstaterar att hon skäller och att det inget finns att göra.
Jag tror ju att det går att göra något.

som sagt - följer tråden.

Tanten

Jag tror definitivt också att man kan göra något, eller inte bara kan utan bör, och jag undrar mest över vad som är bäst att göra. Ser också fram emot tips!

Kl.

Min hund är inte osäker mot allt utan mest på platser hon upplever som sina, d.v.s. hemma, hos mina föräldrar (de är dagmatte och -husse) och i viss mån på träningsplanen. På stan är hon helt cool, likaså bland folk hon har lärt känna när hon var yngre. Det här problemet har krypit inpå oss och när jag tänker tillbaka började det nog i våras/somras, alltså när hon var kring 2-2,5 år, om det har någon skillnad. Innan dess var hon mer reserverad än osäker och accepterade folk utan att bry sig om dem, vilket jag hoppas vi kan komma tillbaka till.

Vi tränade dagligen, inte bara på att träffa nya människor, utan att få hunden att bli trygg med oss som ledare, vi lärde honom att vara trygg med oss, och när vi sen godkände personer, litade han tillslut på att vi gjorde bra val.

Det låter som en bra taktik, jag upplever också att min hund har blivit tryggare på träningsplanen när det är tandvisning efter att vi tränat det ofta med olika människor. Hon har väl delvis lärt känna dem men så länge det går åt rätt håll är jag nöjd.

Kl.
Jag kanske skall tillägga att vi tränar lydnad och agility regelbundet (minst en gång i veckan i grupp per aktivitet), vilket jag tror stärker relationen mellan oss och bidrar till att hunden känner sig tryggare med mig som ledare.

Jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag tror vårt problem med främmande har uppstått för att vi bor ute på landet och trots allt relativt sälllan har besök av för hunden okända, dem hon redan känner sedan liten är hennes vänner och hon hälsar glatt på dem.

Smart att vända på problemet.

*kl*

Jag hade inte låtit hunden vara lös kring dessa okända utan sett till att den var nära mig och jag förde kommandot. Ju mer ensam och fjärran hon är från dig som ledare, ju mer stressad blir hon nog.

Kanske kan TS hund reagera på samma sätt om matte är med och kontrollerar allt? Kanske kan ett koppel fäst vid matte skapa en säkerhet (under förutsättning att man inte rycker i det)?

Det ligger nog någonting i att ha hunden nära sig själv i egenskap av ledare. Jag är dock osäker på om ett koppel fungerar på just min hund, eftersom jag ibland känner att hon behöver få utrymme att gå ifrån. Jag vet inte, på en del hundar tror jag säkert det fungerar men jag är osäker i mitt fall.

Kl. Jag ställde samma fråga som här till hundens uppfödare. Hon tyckte att jag kan försöka ta med hunden i såna här situationer men om hon inte lugnar ner sig/tystnar skall jag ta henne från rummet en stund tills hon lugnar sig och sedan gå in igen och upprepa tills hunden tystnar. Vad tror ni om detta?

Det sista tror jag är en bra ide( jag har själv en dsg)...sen kom jag direkt på att tänka på att hon är ju i en ålder där det förändras mycket för just tikar, 2,5 års åldern...så förhoppningsvis är det övergående

Jag har en dsg-tik som nu är 3½ år. Vi har haft liknande problem som dig, dock endast på hemmaplan. Men har jag gått ut o träffat nya männsiskor o gått in tillsammans med dem har det gått bra. Vid ca 2½ års ålder började Nila vakta o det var då det hela började.

Jag har löst det som så att varje gång det kommer folk, även kända, så har hon inte fått vara i hallen. Hon har inte fått hälsa förrän jag sagt varsågod. När okända männsiskor kommit gäller samma sak.. Hon får sitta utanför tills raggen är nere o nosen är 'på'. Dvs när attityden är ändrad från vakt till nyfikenhet.

Nu har jag inget problem längre, visst hon kan låta lite men rasen ska ju vakta så det får man tåla. Om det är på lämplig nivå.

I början kunde det ta flera minuter innan hon lugnade sig men nu tar det bara några sekunder. Tror hon lärt sig genom detta sätt att hon kan lite på oss.. märker även skillnad i socialiteten, hon verkar ha förstått HUR man umgås o vilken attityd man ska ha. :bow:

Tips: höj inte rösten då förstärker du bara vakten. Lugna hellre ner henne med lugn röst o bete dig som vanligt i övrigt. Blir du osäker på henne blir hon förmodligen bara värre. DSG är ju så otroligt signalkänsliga så ibland får man verkligen lägga band på sig själv o tänka på vilka signaler man sänder ut.

Lycka till !!!

Tips: höj inte rösten då förstärker du bara vakten. Lugna hellre ner henne med lugn röst o bete dig som vanligt i övrigt. Blir du osäker på henne blir hon förmodligen bara värre. DSG är ju så otroligt signalkänsliga så ibland får man verkligen lägga band på sig själv o tänka på vilka signaler man sänder ut.

Lycka till !!!

Tusen tack för svaret! Vad skönt att läsa vad andra DSG-ägare skriver (tack även till martha!), det får mig att få mer hopp inför framtiden! Jag skall definitivt köra på den lugna metoden. Förhoppningsvis kan jag uppdatera tråden med positiva framsteg senare :)

Det är ett tag sedan jag startade tråden och jag tänkte passa på att uppdatera.

Vi har kanske inte tränat tillräckligt (i brist på främmande :D) men jag tycker ändå att vi är på rätt väg. Hunden är fortfarande osäker, men hon har accepterat fler nya människor och till och med lekt med ett 9-årigt barn utan rädsla (kastat lite snöboll).

Vad har vi gjort då? Jag har insett att jag själv måste ta en större roll, jag är ingen ledartyp egentligen men med min hund måste jag ta den rollen eftersom hon tydligt behöver det. Jag har också märkt att hunden är oerhört signalkänslig och reagerar mer på personer med "hotande" kroppsspråk, men där kan jag kanske inte göra så mycket mer än påtala för personen hur han/hon kan bete sig för att underlätta situationen. Att ignorera hunden fungerar ganska bra, oftast kommer hon fram och vill lukta och undersöka i sin egen takt.

Om någon har tankar och råd kring osäkra hundar tar jag fortfarande gärna emot dem :D

Så bra att det går åt rätt håll för er!

Som både du själv och barajag skriver så är ju DSG:n en otroligt signalkänslig hund - jag förvånas fortfarande över hur duktig den är på att kunna läsa av folk (är ägare till min tredje DSG nu). Man behöver inte visa på något sätt vilken sinnesstämning man befinner dig i - DSG:n vet ändå ...

Min första DSG var en omplaceringshund, en 4-årig tik som hade bott hos en familj på en gård långt ute på landet. När jag övertog hunden hade den aldrig - enligt vad familjen sa - varit någon annanstans än på gården under dessa fyra år. Den var därför mycket reserverad mot främmande människor. Hon var inte speciellt skällig med hon kröp ihop och blev väldigt liten och ynklig och osäker - speciellt när hon mötte stora personer som hon upplevde som hotande. Det skar i hjärtat på mig när jag såg hur osäker hon var.

Men när jag hade haft henne i några veckor och kunde märka att hon kände sig trygg i mitt sällskap så började jag ta med henne överallt i alla sammanhang för att hon skulle få träffa så mycket människor som möjligt. Hon var med mig alltid och träffade mängder med folk, och gradvis försvann hennes osäkerhet. Efter ungefär ett år var hon världens gladaste och lyckligaste hund när hon fick träffa nya, spännande människor.

Så jag tror att det bara är träning och träning och åter träning som hjälper.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 838
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 816
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 475
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 485
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka