Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Hej!

Detta tillsammans med något som vi tror är social fobi, kan jag inte åka till stallet, och ta hand om min ponny, då jag varje gång åker in på stallplanen kollar efter Sofias bil, och om den inte är där kan jag slappna av lite (eller kunde, det kan jag inte längre), men om den inte är där går jag och spänner mig hela tiden, i väntan på att hon ska säga något om hur jag tar hand om min ponny.

Vem är vi? Du och din psykolog? Ursäkta att jag är något off topic men du borde nog kolla upp social fobi lite bättre.

Om du tycker att denna Sofia inte ska ha hand om din häst är det bara att säga det. Man behöver inte jobbiga människor i sitt liv.

Om jag förstått det rätt så.
- Du vantrivs i stallet pga Sofias översitteri o "goda råd"
- Din mamma vägrar se saken från din sida.
- Din pappa försöker visserligen lite men ingen har ännu tagit tag i "problemet" - dvs pratat m Sofia, och kanske ingen någonsin kommer att göra det heller.
- Du får inte sköta hästen på det sätt du vill, Sofi lägger sig i ALLT du gör (och allt du inte gör) och det har gått så långt att du inte längre orkar vara i stallet o Sofia tar nu över skötseln av ponnyn helt o hållet.

Den enda människa du kan ändra på är dig själv och hur du väljer att se på och tackla problemet. Kanske du ska låta Sofia sköta stallet och husera fritt- det verkar ändå inte vara nåt du kan göra åt det.

Men kan du inte ta med ponnyn på promenad- :) - ut i skogen - bort från stallet o Sofia- bara du och ponnyn. Umgås med och njut av ponnyns sällskap!
Och gör du detta varje dag kanske t o m de vuxna förstår vidden av den press du känner inför Sofias "goda råd"
Om inte så får du i alla fall kvalitetstid med ponnyn.

Alternativet är nog att sälja. Du har ju ändå inget nöje av din ponny som läget är nu.

knapplån**

Till TS! Som de flesta andra, stå på dig. Jag vet hur det är att inte vilja gå till stallet för att folk har så mycket åsikter o tar sig friheter om din häst.
Jag som många andra här anser att du använder ditt sunda förnuft bra! Fortsätt med det och prata med dina föräldrar!
Aldrig kul när andra inte lyssnar på en bara för man är yngre alt har ponny (så jag har upplevt de) man bryr sig lika mycket om sina djur ändå (oftast)
Lycka till!!

Det som händer tillsammans med något som vi tror är social fobi (Ja, jag ska kolla upp det med min psykolog innan jag säger att det är det, inte bara att jag tror det). Händelserna i stallet är inte det som gör att jag tror att jag har social fobi, det är annat som jag inte vill ta upp här, anonym eller inte.

Du har förtstått det helt rätt, föutom att Sofia tar inte hand om Ronja, det gör mamma dom gånger jag inte orkar. Promenad är kanske en bra idé :) Sälja Ronja vet jag inte om jag kan, hon är ju trots allt min älskling.

Så skönt att dina föräldrar börjar förstå lite bättre nu! :)
Jag skulle heller aldrig kunna klara av de problemen du har med denna Sofia. Jag är en sådan som inte vågar sätta ner foten och verkligen säga att "detta tycker inte jag är okej" och jag hoppas/tror att det kommer med åldern lite att man vågar säga sin åsikt men sedan så tror jag att man måste komma över "spärren" och efter det så vågar man mer. Nu känns det bara som jag har svammlat på här och inte hållt mig till ämnet. Ursäkta för det!

Men tycker som en annan skrev här uppe med att promenera i skogen med din ponny låter som en toppen idé sedan kanske du kan hitta på någonting som bara du och hon har tillsammans tex trickträning? :)

Min första tanke var att sparka mamman ur stallet :angel:
Men det kanske bara är dagens humör som påverkar det?

Det är TS häst och TS bestämmer därför oavsett vad denne Sofia anser sig kunna och oavsett hur mycket Flashlight håller med Sofia. Får man låna någons häst, så sköter men den enligt de principer som ägaren bestämt. Det finns många helt OK sätt att sköta en häst. Kan man inte med ägarens sätt att sköta sin häst hittar en annan häst att rider eller (i värsta fall) anmäler till djurskyddet. Man kör inte över hästägaren.

Mitt råd till TS är att säg till Sofia att det inte fungerar, för ni har lite olika syn, och att du därför vill att hennes dotter slutar rida din häst. Det är din häst och du ska inte må dåligt.

Du har förtstått det helt rätt, föutom att Sofia tar inte hand om Ronja, det gör mamma dom gånger jag inte orkar. Promenad är kanske en bra idé :) Sälja Ronja vet jag inte om jag kan, hon är ju trots allt min älskling.

Ja man ska ju inte behöva sälja hästen för att en annan människa, och i detta fall en "VUXEN", har svårt med normala gränsdragningar och att veta hut!

Hur går det för dig med Sofia och allt kring det, har dina föräldrar förstått vidden av problemet? Och har Sofias dotter slutat rida på din häst?

Kicki :laugh:

knapplån**
Aldrig kul när andra inte lyssnar på en bara för man är yngre alt har ponny (så jag har upplevt de) man bryr sig lika mycket om sina djur ändå (oftast)
Lycka till!!

Det behöver nog inte vara en ung hästägare med ponny som utsätt för "besservissrarna" Jag tror att "osäkra människor" oavsett ålder alltid söker någon att "vara överlägsen över".
Det var inte så länge sen en tråd här på Buke, där det var ungdomarna som "förlöjligade" ett äldre par som äntligen förverkligat "sitt livs dröm" och skaffat sig häst/ar. Allt paret gjorde var fånigt, farligt, korkat och fel. Frågade de var de dumma, lydde de inte allas påtvingande "kloka råd" vad de ännu dummare.
Men givetvis är det svårare för en ung människa. De äldre har oftast blivit mer "hårdhudade" och kan "stå på sig" och även se på "besservissrarna" med ett milt överseende.:crazy:

Jag skulle nog säga, nej mina föräldrar har inte förstått vidden av mitt problem med Sofia. Och hennes dotter rider fortfarande min häst. Jag har inte träffat henne överhuvudtaget sedan jag skapade tråden.

Min första tanke var att sparka mamman ur stallet :angel:
Men det kanske bara är dagens humör som påverkar det?

Skulle jag gärna göra :devil: Men det är lite svårt att säga upp hennes stallplats i ett stall som inte är mitt :angel:

Vill bara saga att jag ar imponerad av din styrka i en alder som inte ar den lattaste att hantera kanslomassiga problem i! Jag far kanslan av att du ar en palast tjej som vill lara dig mer. Jag tycker att du absolut ska be nagon vuxen du har fortroande for om hjalp, halst skulle jag vilja se att den hjalpen kom fran din mamma eftersom det ar hennes kompis, sag att ''Det ar viktigt for mig att fa ditt stod mamma, for jag klarar inte av att hantera den har situationen langre!''.
Om inte det fungerar, har du nagon i stallet som skulle kunna reda ut det med ''Sofia''?

Eftersom du beskriver dig som folkskygg sa tycker jag inte att du ska ta saker i egna hander just nu, vid misslyckande kan kan det fa dig att bli annu mer osaker i sociala sammanhang framover.

Eftersom du beskriver dig som folkskygg sa tycker jag inte att du ska ta saker i egna hander just nu, vid misslyckande kan kan det fa dig att bli annu mer osaker i sociala sammanhang framover.

Jag har social fobi och det är ingenting jag skäms över, men är det någonting jag lärt mig efter mängder av kbt-terapi timmar är det just så man inte ska göra. Tar man inte det i egna händer och drar sig undan som ett "försvar" och låter någon annan sköta det ökar det i alla fall min egen ångest. För jag lär mig att det belönas för min ångest minskar ju om jag "tar hand om mig själv" och inte utsätter mig för "några risker". Men den blir desto högre än vad den var förut om jag försätter mig i en sådan situation igen. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag förstår att du(champagne) menar väl men i alla fall för mig hade det varit förödande att göra så.

TS: jag känner jättemycket med dig och självklart ska du ju bete dig så som funkar bäst för dig men jag tror att jag känner igen mig mycket i ditt beteende. Eftersom du nämner att hon varit där och ridit utan att hon ens träffat eller frågat dig vid just det tillfället. Tänk om du kommer senare samma dag och bestämt dig för att töm köra henne eller något och så är hon redan arbetad. Det är inte du som ska behöva reservera en tid för att arbeta med din häst utan det är hon som ska göra det!
Men tänk också på att ju mer du drar dig undan ju mer tar hon över...
Hon vill antagligen också bara väl för din häst även om hon går över gränsen. För det är din häst och hur rätt hon än har är det du som bestämmer.

Jag blir lika upprörd som alla andra över detta beteende! Dina fördälrar borde stå upp för dig och åtminstone prata med henne. Även om vissa tycker du överdriver så är det ju såhär DU känner. Om Sofia får veta att du verkligen mår skitdåligt av detta och att du känner dig nedtryckt så borde hon ju ta ett steg tillbaka? Säg att duf år ont i magen av att se hennes bil. Säg att dug ärna lär dig av henne men att hon måste inse att hon gärna får komma med förslag på ett trevligt sätt inte bara bestämma och genomföra förändringar! Ibland kan det vara så att trots att ens föräldrar är de som ska skydda en, så har inte de heller kapacitet till det tyvärr. Så kanske måste du ta saken i egna händer och våga prata allvar med henne.

Risken finns att du nog aldrig kommer kunna ändra på henne. Antagligen mår hon inte heller så bra.. Det spelar dock ingen roll om hon har helt rätt i allt hon säger (vilket hon inte verkar ha!) det är DIN häst och har hon åsikter ska hon framföra dem till ägaren. Sen bestämmer du. Hon har ju ingen respekt för dig alls. Kan ni inte byta stall? Känns som att det vore lösningen. Byt stall och var tydlig med att du inte vill ha med ungen dit som medryttare. Om du inte behöver avlastningen har ju din fulla rätt att säga ifrån.

Det är synd att din mamma som är hennes kompis inte kan säga ifrån. Jag förstår vilken jobbig situation detta måste vara men all skuld verkar hamna på dig - vilket är helt fel. Att du inte ska orsaka bråk, att du ska visa vuxna och mer kunniga respekt. Men som du säger, visst kanske hon kan mer men hur ska du kunna lära dig om hon bara bestämmer och ändrar utan att du lär dig nåt i det hela! Byt stall om du kan. Hitta på nån annan ursäkt om din mamma inte vill lyssna. Eller säg till Sofia att du inte vill ha medryttare, att du vill vara i stallet varje dag. Önskar jag kunde snacka med henne åt dig! usch va arg jag blir :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror nog att jag mer är på den linje som champange sa, kanske för att jag inte fått arbeta igenom det jag tror är social fobi. Sen har vi en avtalad dag i veckan, så det är inte så att hon kommer som hon känner.

Jag pratade med mamma igår om att hon skulle ringa Sofia, men hon förstod inte lls varför, då vi för tillfället inte träffas i stallet. Jag har ingen aning om vad för stall vi skulle kunna byta till, tyvärr.
Det är tråkigt bara att hennes dotter kommer drabbas av Sofias beteende, då dottern inte har gjort något fel, och för att använda hennes uttryck, som hon säger när hon tycker om någon "jag tror hon älskar mig", och det gäller då både att jag tycker om henne, och hon tycker om hästen.

Varför flyttar du inte? Du får söka stallplats i tidningen och på olika annonställen på webben. FÅR du inte flytta för din mamma eller vad är det som hindrar? :confused:

Vem har bestämt att just hennes dotter får rida din ponny? Du eller din mamma?
Finns gott om andra tjejer som vill rida och som inte har vänskapsanknytning till din familj, hör dig för i omgivningen.

Dessutom om hon är så bossig som du påstår så borde hon må bra av en näsbränna. Hon har ingen som helst rätt att kritisera skötseln av andras hästar bara för att hon har ridit "si och så länge" och har egen häst. Vad tycker de andra i stallet om henne? Hon kanske inte är så omtyckt av de andra heller när sanningen ska fram?

Människor som kritiserar andra / vill bossa mycket är ofta inte så självsäkra som man tror.
Sista alternativet är att flytta till annat stall om det finns stallplatser.

Lycka till!

känner igen mej lite, då min stallägare använder min häst en fast dag per vecka.. där kommer alla saker som jag inte tål, som att mina saker förstörs av hennes kunder.. o att hästen har svullna ben efter den dagen.. eller att hon kommenterar hur jag rider min häst o hur lungt jag tar det då han måste gå hårdare.. (han e broskhovsponny) osv..

såå jag känner igen mej.. och jag har svårt att säga till henne då ja har respekt för henne o e lite rädd fö att prata me henne på samma gång.. då ja e 16 o hon e 40+

de e jobbigt i sånahärna situationer.. jag fattar precis :S jag har inte socialfobi eller vad det hette, men med stallägare är det nog inte långt ifrån.. ussh det är jobbigt då man hatar att åka till stallet men älskar att sköta om sin EGEN häst och rida osv..

(och ja, jag har lärt mej massor av denna stallägare men jag tycker olika som henne emellanåt, och trots att jag är så ung tycker jag att mina beslut kan vara bättre än hennes oxå ibland.. tex. att man inte kan rida en häst mitt i allt helt i fullt ös efter att den varigt ledig i två veckor -.- )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar