Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Jag har hållt på med hästar ett bra tag nu, men man blir aldrig fullärd. Därför är det viktigt att lyssna på olika hästmänniskor hur dem gör. Vi är ju ett speciellt släkte, vi alla vet bäst själva.
Men det betyder inte att du behöver tycka att allt Sofia säger är bra eller sant. Solla bland informationen, och plocka godbitarna.

Finns det ingen annan vuxen som du ser upp till i stallet som du kan rådfråga istället. "jag har pratat med x och h*n tycker si och så, vilket jag också gör"

När det gäller tavlan får du väl skriva tillbaka, "Ronja ska alltid ha sitt eftermiddagshö, oavsett vad någon annan har skrivit."

Du kanske ska ta kontakt med en shettisförening. Jag har exempelvis ingen aning om hur mkt hö/ensilage en shettis ska ha, och det kanske inte Sofia heller har. Men det borde dem som har vikt sitt liv till dessa små krabater.

Fast det beror ju helt på höet. Är det extremt proteinrikt är kanske 3 kg för mycket för en shettis tex, det går ju inte att avgöra bara sådär.

Till TS Jag håller inte med flashlight, även om det kanske exempelvis inte är någon större fara att ge hästen godis ur handen, så är det DIN häst. Och hon har ingen rätt att lägga sig i foderstaten, komma med tips och råd - absolut, men att bestämma - icke.
Hon kanske har en poäng i betet, men det beror ju helt på hur det betet ser ut, och har man dessutom bra övervakning över ponnyn så ska det nog gå bra. Annars kanske en munkorg som reducerar gräsmängden som kommer in är en ide? Hur som helst, jag tror det finns flera hästkunniga personer i stallet, och jag skulle rekommendera dig att lyssna på någon annan.

Lycka till i alla fall :)

Jag tycker du ska diskutera ett stallbyte med dina föräldrar. Som hon beter sig mot dig är inte okej. Att ändra på saker är helt*hittar inte rätt ord*. Hon har ingen rätt, och jag fattar inte att hon har samvete till det. Hoppas det löser sig till slut!

Mycket bra svar! Du fick ner precis allt som jag tänkte men inte kunde få ner på pränt. Jag håller med det här inlägget till 100%. :bow::bow:

Tack! :laugh: Vad bra att jag kunde bidra lite. :D

Kicki :laugh:

Men du... nog sätter din mamma större värde på att du mår bra än vänskapen med Sofia?!

Om min kompis fick min fjortonåriga dotter att må så här dåligt skulle jag definitivt avsluta bekantskapen med henne (om det är vad som skulle krävas), hellre än se min dotter fara illa. Skulle det "ta slut" mellan din mor och Sofia på grund av att din mamma sätter dig i första rummet är den så kallade vänskapen inte värd ett dugg. Lita på att det är vad din mamma också tycker.

Man går genom eld för sina barn. Din mamma har en dotter som inte mår bra, ge henne chansen att hjälpa dig. Du måste tala om hur du faktiskt har det!

:bow: :bow: Exakt, som jag tidigare skrev så måste ju lojaliteten mot sitt barn vara mycket viktigare!

Men det som är problemet är att hon fortfarande kommer hantera min häst, oavsett vad jag tycker, då hon också är en del i kollektivet, så hon har samma möjlighet att bestämma över min häst, även om hennes dotter måste sluta rida på henne.

Även om hon hanterar och fodrar så ska hon få klart för sig att det är efter dina riktlinjer, inget annat. Lägg det grovfoder hon skall äta i en foderpåse, och förklara att detta ska hästen ha punkt.

Knapplånar mig själv....

Tycker inte att ni ska behöva förklara och diskutera så mycket med den här Sofia. Tala om att hädanefter får hennes dotter rida någon annans häst eller så får de köpa en egen. Du bestämmer över din häst och har hon tips och ideer så är de välkommna under förutsättning att de läggs fram på ett trevligt och respektfullt sätt, inte annars.

Kan ju bara tillägga att skulle någon köra över mitt barn på detta vis blev jag topp tunnor rasande. Och extra arg skulle jag bli om det var en vän till mig, fick då vänskapen en törn för att jag satte ned foten så fick det bli så. Sådana "vänner" klarar jag mig utan!

Senast ändrad av en moderator:

Snarare så att jag vill inte att det ska gå ut över deras vänskap. Sofia har nämligen låtit olika åsikter när det gäller hästar gå ut över en annan vänskap.

Då är det ingen vänskap! Ens barn betyder långt mer än vänner.

Jag har hållt på med hästar ett bra tag nu, men man blir aldrig fullärd. Därför är det viktigt att lyssna på olika hästmänniskor hur dem gör. Vi är ju ett speciellt släkte, vi alla vet bäst själva.
Men det betyder inte att du behöver tycka att allt Sofia säger är bra eller sant. Solla bland informationen, och plocka godbitarna. /snip/
Absolut! Man blir aldrig fullärd när det gäller hästar!

Däremot kan man kräva att den som hävdar något ska förklara varför. T ex "shetlandsponnyer bör inte gå på för fett bete därför de riskerar fång" eller "jag vill inte att min häst får godis ur handen eftersom den lätt blir nafsig". Inte bara köra på med "såhär gör jag, så det ska du också göra".

Sen får man inte glömma att det kan finnas mer än ett sätt som är rätt. ;) Men det är hästägaren som bestämmer vilket det ska bli.

Jag tycker du uppvisar en smått läskig attityd, du kallar TS för okunnig och verkar misstolka det som skrivs. När du som "vet" att vissa saker är okunniga undrar var hon fått det ifrån att shettisar bör se lite annorlunda ut i hullet så svarar hon att hon bl.a. har pratat med flera uppfödare av shetlandsponnyer och du bemöter det med att hon behöver lyssna på andra (what?)
Saken är väl den att hon inte lyssnar på den som skriker högst och som vill minska på shettisens 3 kg hö per dag genom att ta bort insläppshöet, helt galet om man inte ersätter det med något och hästen är frisk och aldrig haft fång. Men vad bra att du tycker att TS kanske får hjälp av att "lära sig se hästens behov" av att denna Sofia gör på det sättet ...

Du tycker också att TS behöver få höra av dig att hon inte äger en pudel, varför tycker du det är på sin plats att säga så till en fjortonårig tjej som redan mår dåligt? En tjej som säger sig ha pratat med flera uppfödare av sin hästras och så ledes borde vara mest tillförlitliga.

Sist men inte minst, det spelar ingen roll om andra tycker det är onödigt att inte handmata eller göra vad som helst (som inte skadar hästen), ägaren har bestämmanderätt över sådant och man sätter sig INTE över det för att man har andra åsikter. Om man som du eller Sofia inte klarar av det så letar man efter en annan häst att nyttja gratis.

Bra skrivet. Tog du det från mina tankar?

Håller fortfarande på mina gamla svar. DU bestämmer för det är DIN häst och INGEN annans!

kl

det är din häst och ingen ska lägga sig i din skötsel av hästen,med undantag om den skulle vanvårdas, då finns det ju befogenhet. men du verkar ju ta väl hand om hästen och den mår bra. jättebra att din pappa försöker hjälpa dig med din mamma. hoppas att hon tar tag i saken och säger åt den sk väninnan. du borde komma i första hand, inte en konstig väninna och hennes unge. dom kan skaffa en egen shettis.

lycka till :laugh:

Jag tycker du uppvisar en smått läskig attityd, du kallar TS för okunnig och verkar misstolka det som skrivs. När du som "vet" att vissa saker är okunniga undrar var hon fått det ifrån att shettisar bör se lite annorlunda ut i hullet så svarar hon att hon bl.a. har pratat med flera uppfödare av shetlandsponnyer och du bemöter det med att hon behöver lyssna på andra (what?)
Saken är väl den att hon inte lyssnar på den som skriker högst och som vill minska på shettisens 3 kg hö per dag genom att ta bort insläppshöet, helt galet om man inte ersätter det med något och hästen är frisk och aldrig haft fång. Men vad bra att du tycker att TS kanske får hjälp av att "lära sig se hästens behov" av att denna Sofia gör på det sättet ...

Du tycker också att TS behöver få höra av dig att hon inte äger en pudel, varför tycker du det är på sin plats att säga så till en fjortonårig tjej som redan mår dåligt? En tjej som säger sig ha pratat med flera uppfödare av sin hästras och så ledes borde vara mest tillförlitliga.

Sist men inte minst, det spelar ingen roll om andra tycker det är onödigt att inte handmata eller göra vad som helst (som inte skadar hästen), ägaren har bestämmanderätt över sådant och man sätter sig INTE över det för att man har andra åsikter. Om man som du eller Sofia inte klarar av det så letar man efter en annan häst att nyttja gratis.

:bow::bow::bow: Håller med till fullo!

Hej! Har inte läst hela tråden, bara ögnat igenom den.

För det första så ÄR det TS´s ponny och hon "bestämmer" över den, visst kan man ta råd från andra men BARA om men tycker dessa är bra. Är man helt okunnig( Vilket TS inte verkar) så börman rådfråga någon kunnig som man har förtroende för, men som för den delen inte "kör" över en.

Som jag såg att någon sa "vi" hästägare är ett speciellt folkslag, "alla" tror att de vet bäst, men för den skull så ÄR det inte tillåtet att Bestämma över andra och dum förklara dom, som inte har samma åsikt som "mig".

Nej, TS Stå på dig pm;a om du vill ha stöd, är själv mamma till två tonåringar och skulle bli vansinnig om någon behandla mina barn som du blir behandlad. Oavsätt om det var min bästa vän, MINA barn är viktigare för mig än vilken annan människa som hellst.

Sänder Många styrke kramar till dig //

*KL*

TS, jag tycker att du ska skriva ut/visa denna tråd för dina föräldrar, som jag fattar det så har det inte lyssnat på dig ordentligt och du har kanske haft svårt att få fram vad du menar och hur du känner också, men här går det fram tydligt tycker jag så be dem läsa den.

Det är din häst du bestämmer över den, finns det någon möjlighet att byta stall, för även om det "löser" sig med Sofia så kommer det vara jobbigt för sig att ens stå i samma stall som henne.

Tack för alla svar, åkte till stallet nu, på bra humör både dit och hem, men träffade inte på Sofia. Mamma har lovat mig att säga ifrån om Sofia säger något från och med nu, ska visa henne tråden, pappa har läst första sidan, förstod inte min vink om att det fanns fler. :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar