Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Svar både till dig och inviciblestables:

Jag sitter nästan här och rodnar över ert beröm! Vi gjorde ju inget märkvärdigt jag o Maja, hälsade på en trevlig tjej med en gullig liten häst, och pratade bort en stund - ingen tung uppgift precis!
Det hade nog vem som helst av er gjort som bott inom räckhåll!

Lotta

Man förtjänar alltid en "klapp på axeln" och lite extra cred trots det, jag blir alltid glad när folk gör osjälviska handlingar. :laugh: :banana:

Kicki :laugh:

För det första: Läs hela tråden, TS sits är löst.

För det andra: 16 år är knappast "gamla dar" för en häst.

Att din ponny inte har haft fång förut är ingen garanti för att den inte ska få det. Så var försiktig med feta beten och överutfodring. (Grannens shettis som är 16 och har varit fångfri hela sitt liv fick fång nu i sommar antagligen pga av att han har tillåtis bli för fet på gamla dagar).

Fång är en vanlig sjukdom, där symptomen framför allt visar sig i hovarna. Det finns tre situationer då hästar brukar få fång – efter en förlossning, vid felaktig utfodring och vid hård eller långvarig ansträngning.

Upprepad kortisonbehandling kan också öka benägenheten hos en häst att få fång.

Efter en förlossning kan stoet få livmoderinflammation om inte efterbörden har avgått som normalt. Inflammationen orsakar i sin tur blödningar i små kärl, framför allt i hovarnas läderhud.

Om sjukdomen beror på felaktig utfodring har det att göra med att tarmfloran har rubbats på något sätt. Vanliga orsaker är:

• Att hästen släppts på näringsrikt bete, utan invänjningsperiod.
  • Att den har fått för mycket kraftfoder.
  • Snabba foderbyten. En häst måste alltid successivt vänjas vid nytt foder.
  • Gamla hästar tuggar sämre och har allmänt försämrad ämnesomsättning.
  • I slutet av en betessäsong kan hästen äta växter den ratat tidigare.

Citatet är lånat från Agria, om er grannes shettis fick fång beror det alltså inte på att den är för tjock.

*KL*
Sen håller jag med om att Fia-Lina är värd massa :bow: och :love:

Det är nog knepigt att låna häst av en ung tjej som har idéer som man själv vet är ja.....lite okunniga elller onödiga. Det låter som om jag skulle kunna dela den mammans syn mycket. Tex ang att du nog överdriver saker med ponnyn samt ang hagen o gräs där hon mycket väl kan ha rätt.

Kanske har hon lite mer vana och kunskaper än du, och du ska lyssna lite på henne? En shettis ska inte vara fetare än ett halvblod, var har du fått det ifrån?

3 kg hö låter inte för mycket men det kan ju bero på. Se det som att du kanske får en del hjälp i att förstå hästens behov.

Mata ur handen är väl inget stort problem?

nej, kanske inte, men det kan lätt bli ett stort problem.

Plus att det är ju tr:s häst, hennes regler ska gälla.

nej, kanske inte, men det kan lätt bli ett stort problem.
Plus att det är ju tr:s häst, hennes regler ska gälla.

Visst sjutton kan det bli ett problem med en häst som ständigt letar godis hos alla människor, vill ner i fickor, tror att varje hand ner i fickan betydet godis osv!
Dottern gav min 4-åring blåbär ur handen två dagar i förra veckan. DIREKT började han undra om han skulle få något så fort vi kom i närheten. Och då har han vid kanske tre olika tillfällen tidigare fått ur handen sedan i februari då vi köpte honom. Alltså inget som vants in under längre tid. På TVÅ DAGAR började han tigga! Nu fick vi det ur honom lika fort eftersom vi inte fortsatte, men jag vill inte ha en nordsvensk som med sitt stora huvud letar godis på stora och små. Det är mitt val som ägare, och det är också jag som ev säger ok till någon enstaka handmatning.
En liten häst är ju också oftare exponerad för små människor och kan iom det lättare få för sig att kräva godis av dom.

Så visst bestämmer var och en vad som är tillåtet för ens hästar eller inte!
Lotta

Det är nog knepigt att låna häst av en ung tjej som har idéer som man själv vet är ja.....lite okunniga elller onödiga. Det låter som om jag skulle kunna dela den mammans syn mycket. Tex ang att du nog överdriver saker med ponnyn samt ang hagen o gräs där hon mycket väl kan ha rätt.

Kanske har hon lite mer vana och kunskaper än du, och du ska lyssna lite på henne? En shettis ska inte vara fetare än ett halvblod, var har du fått det ifrån?

3 kg hö låter inte för mycket men det kan ju bero på. Se det som att du kanske får en del hjälp i att förstå hästens behov.

Mata ur handen är väl inget stort problem?

Handmatning kan resultera i stora problem då hästar inte ska ha mat som belöning eller kärlek, utan det är något dom är vana att plocka från marken. Mat finns överallt utomhus för dom. Det ska inte förknippas med våra händer.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar