Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Givetvis så är det så, men det är ju sällan att båda föräldrarna går i sank samtidigt. Och i ett sånt fall måste den friska/stabila parten finnas till för barnen i första hand och sin partner, även om den är väldigt psykiskt sjuk i andra hand. Ringarna på vattnet måste minimeras till varje pris.

Och det var toppen att Fia-Lina fanns i närheten av TS! :laugh:

Kicki :laugh:

*kl

Stå på dig TS. Mycket beklagligt att din mamma inte gör mer för dig i den här situationen tycker jag :(
Jag hoppas verkligen du får hjälp av Fia_Lina så att detta blir bättre.

*KL*

Uppdatering
Ronja ska flytta till ett nytt stall, vilket också kommer innebära att Sofias dotter kommer sluta rida henne. I det nya stallet finns en pojke (11 år) och en flicka (7 år) som alltså kommer kunna rida henne. Som jag förstått det kommer det att ligga ett mindre ansvar på mig angående Ronjas dagliga rutiner, men jag är fri att komma vilka dagar jag vill, även när barnen rider.
Jag har varit i väg en vecka, och där med fått min väl behövliga semester från stallet.

Angående Fia-Lina så kommer hon skjutsa upp sin dotter till mig, och ge oss lite egen tid med Ronja, innan även hon kommer tillbaka och är med en stund. Detta för att båda ville träffa mig, men jag känner att det är jobbigt att träffa två nya människor på en gång som ska dömma mig och min ponny, även om det är på ett positivt sätt mötet kommer bli.

Vad skönt att det börjar bli en lösning på problemet! Jättestarkt att du orkar fortsätta och försöka göra saken bättre!
Önskar dig fortsatt all lycka och håll oss gärna uppdaterade!

Detta är det tråkiga med hästvärlden - hästmänniskorna. Det är inte sällan man hör veterinärer, hovslagare med flera som bytt jobb/djurinriktning när det gäller veterinär på grund av hästägare. Eller hästintresserade människor som helt slutat med hästar på grund av resterande av de hästintresserade.

Oavsett vad det är hästägaren ber en göra/inte göra med dennes häst så ska man göra som denne säger! Vilket det gäller om man får hoppa eller inte eller om det gäller huruvida hästen ska få godis ur handen, så är det hästägarens beslut och man ska inte ändra det.

Däremot ska man självklart försöka prata med ägaren om man anser att något borde ändras, och när man gör det ha argument för varför det ska ändras. Har medryttaren argument för det denne vill ändra får ägaren också en chans att förstå varför och möta med motargument om denne inte håller med, och båda parterna får en förståelse för vad den andra egentligen menar.

Jag är själv medryttare, och det kommer alltid finnas saker man tycker att någon annan gör fel med dennes häst, för alla tycker ju att de gör rätt. Men med bra argument och en påläst medryttare (eller annan person som vill påverka) så måste det inte uppstå konflikter, utan man kan ha ett samtal om vad som är bäst för hästen. En påläst hästägare som inte bara litar till dennes egna "sunda förnuft" och "100åriga vana" håller sig up to date med hästhantering och kan möta med motargument som får medryttaren att förstå varför denne sköter sin häst som den gör.

Att ändra foderstat eller hantering av en häst är väldigt, väldigt fel. Tänk på hästen - vad gäller egentligen när människan gör si eller så? Tänk på hästens mage om den ena ger den 1 kg havre, medan den andra inte tycker att den behöver det och struntar i det?

Ska man ta det till extremfall där medryttaren struntar i att ge hästen mat vid någon tid på dygnet under en lång period och denne senare utvecklar konstiga beteenden på grund av dålig stimulans/brist på naturligt beteende eller blir dålig i magen, är det väldigt svårt för hästägaren att veta varför. Starta en utredning på en häst som enligt teorin borde vara frisk är svårt om den inte sköts efter teorin.

Jag tycker du ska stå på dig - och hon har absolut ingen anledning att ändra foderstat eller hantering av din häst. Det är ditt beslut. Förstår att du tycker det är tufft, för det är det att vara yngre och "oerfaren" som många uttrycker det. Lång erfarenhet ger inte alltid kunskap - man kan ju ha gjort fel under hela sin verksamma period.

Det svåra med inhyrningsstall är att man inte bara kan be någon knipa och inte bry sig utan att det blir bråk, och bråk i ett stall är jättetråkigt. Ett stall ska vara mysigt och en plats där man trivs.

*KL*

Uppdatering
Idag har jag träffat Lotta (Fia-Lina) och hennes dotter Maja, väldigt roligt tycker jag. Men det fick bli i det nya stallet, då Ronja har flyttat. Jag tror att det kommer bli bra, bara vi lär känna stallet ordentligt.
Lotta och Maja kunde i alla fall konstatera att Ronja inte är tjock, bara ortänad tvåbarnsmamma (bukig) som under tiden hon stått i gamla stallet börjat bygga ryggmuskler. Det är de Sofia sett som att hon blivit tjockare och tjockare.

Det var nog det vi gjorde, och så stod vi och pratade om allt möjligt. :D

Du kan väl inte jämnföra hull på en shettis och ett halvblod.
Shettisen är ju en kallblodsponny och har en helt annan uppbyggnad och exteriör :confused:

Låter definitivt inte som att din häst får för mycket mat tycker jag, dessutom verkar ju ponnyn få regelbunden motion dessutom.
Och tom shettisar behöver mat ;)

Tror TS har bra koll på sin ponny och hur den skall skötas på bästa sätt, det bästa vore ju om TS, TS mamma och Sofia kunde ha ett litet möte och reda ut allt. Och passar det inte Sofia att göra som TS vill så får hon väl hitta en annan ponny åt sin dotter då.

Och ang handmatning, finns det värre än ouppfostrade hästar?
Vill inte TS att hästen skall handmatas så är det så, spec shettisar kan ju vara grymt dominanta och kan lätt bli nafsiga och utan att mena något illa kan hon ju tom skada flickan när hon bara vill ha en godis och några fingrar hamnar i kläm. Har själv blivit biten av en nafsig shettis som inte menade ngt illa alls, hon ville ha godis och mitt finger trodde hon var en morot. :grin:
Och detta är ju ngt Sofia borde veta om hon nu är så kunnig!

Hoppas det löser sig för dig TS! :bump:

Vad skönt att det löser sig för dig! :)
Jag hade gärna kommit och skällt lite på den där Sofia om jag hade hittat tråden lite tidigare.. :) Lycka till och ha så kul med din häst!

Skönt att det äntligen löste sig och hoppas du slipper alla Sofior i fortsättningen!!! Lycka till!!!

Tack för igår!!
Ett jättetrevligt besök med prat om allt möjligt, med tonvikt på häst förstås ;) tyvärr hann vi inte med det erbjudna fikat då klockan som vanligt när man har trevligt gått alldeles för fort!

En riktigt rar liten shettisdam med det största förtroende för sin ägare fick vi träffa. Pga att hon samma em flyttat till ny hage umgicks vi i hagen för att inte röra till det i den nya lilla flocken.
Visst är hon lite bukig, men som sagt, hon har haft föl och med otränade magmuskler o betessäsong så är det många stora hästar som ser ungefär likadana ut!
Vi fick då intrycket av en mycket påläst hästägare med stor ansvarskänsla. Som tur var, kanske, så såg vi inte till Sofia då vi passerade det gamla stallet :devil:

Vi ses gärna igen, hoppas du kan komma till oss och hälsa på!
Lotta

Tack själva!
Fast angående fikat var det kanske bra, jag hade inget mer än kaffe/saft att bjuda på, så nästa gång får jag baka, sockerkaka är det jag är bäst på ;) Mamma blev också lite sugen på att komma och hälsa på, berättade om erbjudandet att få följa med er ut och köra och det tyckte hon att vi borde göra.
Hälsa Maja!

Vilken tur att du inte hade bakat!
Jag hade lite dåligt samvete när vi åkte - tänk om hon stått o bakat för att vi skulle komma, o så ville vi inte ha nåt fika! Annars är det inte fikabrödet som är det viktiga, även om jag också gärna bakar när jag väntar besök, utan umgänget! Finns en kopp te är jag nöjd o belåten ;)

Lotta

Det är nog knepigt att låna häst av en ung tjej som har idéer som man själv vet är ja.....lite okunniga elller onödiga. Det låter som om jag skulle kunna dela den mammans syn mycket. Tex ang att du nog överdriver saker med ponnyn samt ang hagen o gräs där hon mycket väl kan ha rätt.

Kanske har hon lite mer vana och kunskaper än du, och du ska lyssna lite på henne? En shettis ska inte vara fetare än ett halvblod, var har du fått det ifrån?

3 kg hö låter inte för mycket men det kan ju bero på. Se det som att du kanske får en del hjälp i att förstå hästens behov.

Mata ur handen är väl inget stort problem?

men det är väl klart att man inte ska mata ur handen om ägaren ber att man inte gör det!!!!!!
helt självklart!!!!!!!

Vad roligt att se att allt har löst sig så bra för dig och din lilla häst! :laugh: Hoppas att ni ska trivas riktigt bra i det nya stallet och att du själv känner dig stärkt trots att det varit en jobbig tid!

Lycka till, Kicki :laugh:

Och till dig Fia-Lina ger jag en sådan här :bow: åtföljt av en :love:! Är underbart med människor med hjärtat på rätta stället! :laugh:

Kicki :laugh:

Hej på dig. Jag skrev en del i börja av tråden. Nu har jag läst i kapp och jag är så väldigt glad att det tycks ha löst sig för dig och din lilla ponny. Jag hoppas så att ni får en riktigt härlig sommar med mycket bus och skoj tillsammans.

Ära och Heder till en tjej som du! Jag måste säga att jag blir så rörd av ditt engagemang och din osjälviskhet. :bow:

Svar både till dig och inviciblestables:

Jag sitter nästan här och rodnar över ert beröm! Vi gjorde ju inget märkvärdigt jag o Maja, hälsade på en trevlig tjej med en gullig liten häst, och pratade bort en stund - ingen tung uppgift precis!
Det hade nog vem som helst av er gjort som bott inom räckhåll!

Lotta

Jag håller med övriga, du ska ha all heder! Tycker det är underbart att det fortfarande finns människor som orkar ge sin tid till andra, det är inte alls vanligt nu förtiden. :bow::bow:

Till ts, fortsätt att kämpa på! håller alla tummar för dig

Tycker att du ska prata med dina föräldrar om detta igen och förklara hur du känner. Självklart ska det vara kul att åka till stallet och umgås med hästen. Tillsammans kan ni kanske komma fram till hur samarbetet er emellan ska fungera. Det är din häst och du bestämmer hur du vill ha det. Sedan kanske mamman till S är kunnig och kan komma med råd, men det måste vara på dina villkor.

Ang detta:

Kan även tillägga att min shetlandsponny

har aldrig haft fång tidigare.

Att din ponny inte har haft fång förut är ingen garanti för att den inte ska få det. Så var försiktig med feta beten och överutfodring. (Grannens shettis som är 16 och har varit fångfri hela sitt liv fick fång nu i sommar antagligen pga av att han har tillåtis bli för fet på gamla dagar).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar