Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

*KL*

Igår sa jag ifrån åt Sofia för första gången, då hon under dotterns medryttardag inställt på grund av grillning på dagis (tycker hon borde vetat det lite innan samma dag?) tyckte att dottern kunde rida idag på Ronja. Men jag sa att det inte går, för jag har börjat med träningsschema, för att kunna orka träna Ronja ordentligt, och därmed planerat dagen.
Då invände hon med att Ronja nog klarade av både min träning, och en 40 minuters tur med dottern, dessutom är det bra för Ronja att vara utanför hagen dom 40 minutrarna (fångantydan igen). Men jag sa att jag gärna ville kunna komma upp när jag ville under dagen och träna henne, så att det spelade ingen roll. Jag gav henne dessutom en möjlig dag, när jag hade en lucka i schemat, men det krockade med jobbet, så då fick det vara tyckte Sofia.

Av en annan anledning (som jag inte vill ta upp här då det blir för många detaljer) började hon då skälla på mig, men då hade pappa kommit (han fick intrycket av att hon inte tänkte på att han var där, och jag håller med honom, hon hade inte gått på mig som hon gjorde annars) och pappa sa ifrån då.
Mamma blev lite orolig att Sofia skulle ringa till henne och klaga på gårdagens händelser, men då sa jag att om hon gör det kan mamma hälsa att hon kan leta upp en annan häst till sin dotter.

Nu har hon inte ringt, idag i alla fall, men tyvärr försvann all energi som jag har fått tillbaka nu, med mötet med Sofia, så Ronja fick stå igår. Men i helgen kommer jag ha en av mina hästkunniga kompisar, så då hoppas jag att det kommer gå bättre.
Nu känner jag att det blev ett väldigt rörigt inlägg, men jag får skylla på att det är sent (eller snarare tidigt), och att jag fortfarande har en liten, liten kick av att lyckats samla mod att säga nej till Sofia.

Jag tycker du skall vara jättestolt över dig själv! Bra gjort att du vågade säga ifrån. :bow:

det gjorde du bra :bow: förstår att det tog energi, men den energin kommer du få igen dubbelt sen när du kan lägga ner allt på hästen utan att behöva bråka med kärringen

Bra där!

Jag tycker allvarligt att du ska göra dig av med henne helt.
Ytterligare en sak att irritera sig på är ju att hon inte respekterar ditt träningsschema :mad:

:bow: Bra gjort av dig! Superduktigt tjejen!

Så var det väldigt bra att din pappa kom, fick höra hur hon går på och att han sa ifrån. Stod upp för dig.

Nästa gång kommer hon förhoppningsvis tänka sig för. Men framför allt, -har du stått upp mot henne denna gången så kommer du klara det nästa. Och då är det lättare.
Hon bet inte dig, du bet henne.

You Go Girl :banana:

//Waern

*KL*

Igår sa jag ifrån åt Sofia för första gången, då hon under dotterns medryttardag inställt på grund av grillning på dagis (tycker hon borde vetat det lite innan samma dag?) tyckte att dottern kunde rida idag på Ronja. Men jag sa att det inte går, för jag har börjat med träningsschema, för att kunna orka träna Ronja ordentligt, och därmed planerat dagen.
Då invände hon med att Ronja nog klarade av både min träning, och en 40 minuters tur med dottern, dessutom är det bra för Ronja att vara utanför hagen dom 40 minutrarna (fångantydan igen). Men jag sa att jag gärna ville kunna komma upp när jag ville under dagen och träna henne, så att det spelade ingen roll. Jag gav henne dessutom en möjlig dag, när jag hade en lucka i schemat, men det krockade med jobbet, så då fick det vara tyckte Sofia.

Av en annan anledning (som jag inte vill ta upp här då det blir för många detaljer) började hon då skälla på mig, men då hade pappa kommit (han fick intrycket av att hon inte tänkte på att han var där, och jag håller med honom, hon hade inte gått på mig som hon gjorde annars) och pappa sa ifrån då.
Mamma blev lite orolig att Sofia skulle ringa till henne och klaga på gårdagens händelser, men då sa jag att om hon gör det kan mamma hälsa att hon kan leta upp en annan häst till sin dotter.

Nu har hon inte ringt, idag i alla fall, men tyvärr försvann all energi som jag har fått tillbaka nu, med mötet med Sofia, så Ronja fick stå igår. Men i helgen kommer jag ha en av mina hästkunniga kompisar, så då hoppas jag att det kommer gå bättre.
Nu känner jag att det blev ett väldigt rörigt inlägg, men jag får skylla på att det är sent (eller snarare tidigt), och att jag fortfarande har en liten, liten kick av att lyckats samla mod att säga nej till Sofia.

Härligt!!!!
Nu fick k*rringen så hon teg! Ge dig inte en tum hädanefter utan se till att allt sker enligt DINA regler. Punkt slut!

:bow: - till dig!

Jistanes vilken hemsk människa.Om jag skulle vara du så skulle jag bokstavligen be henne flyga och fara.Det är DIN häst och du som bestämmer.Eftersom hon inte uppskattar att du låter hennes dotter rida din ponny så rekommenderar jag dej att helt enkelt upplysa henne om att det är slut med "gratisridningen" för hennes barn.Om hon så gärna vill att hennes barn ska rida så varsegod och antingen sätt barnet i ridskola eller köpa en egen ponny.Det ska vara en glädje att åka ut till sin häst,tror nog att du kommer att må mycket bättre om du slipper ha med den där hemska människan att göra. Lycka till.

Jag skulle nog aldrig klara att "dela häst" med en okunnig ägare som tror sig ha rätt eftersom den läst eller hört saker.
Jag förstår att det är din häst och du vill bestämma, men eftersom du faktiskt kan mindre i praktiken behöver du ändå lyssna på andra. För hästens skull. Det är ingen pudel.

Jag hade blivit mer än förbannad om någon över internet hade sagt att jag är totalt okunnig när det handlar om denhär fjuntade "Sofia". :mad: Ursäkta, men fy vilken människa! jag beundrar dig som stått kvar i stallet utan o flytta hästen, hur länge har du fått stått ut egentligen?! :crazy:

Jag hade iallafall flyttat hästen till ett annat stall, hade aldrig orkat med en sådan stallpolare.

känner igen mej lite, då min stallägare använder min häst en fast dag per vecka.. där kommer alla saker som jag inte tål, som att mina saker förstörs av hennes kunder.. o att hästen har svullna ben efter den dagen.. eller att hon kommenterar hur jag rider min häst o hur lungt jag tar det då han måste gå hårdare.. (han e broskhovsponny) osv..

såå jag känner igen mej.. och jag har svårt att säga till henne då ja har respekt för henne o e lite rädd fö att prata me henne på samma gång.. då ja e 16 o hon e 40+

de e jobbigt i sånahärna situationer.. jag fattar precis :S jag har inte socialfobi eller vad det hette, men med stallägare är det nog inte långt ifrån.. ussh det är jobbigt då man hatar att åka till stallet men älskar att sköta om sin EGEN häst och rida osv..

(och ja, jag har lärt mej massor av denna stallägare men jag tycker olika som henne emellanåt, och trots att jag är så ung tycker jag att mina beslut kan vara bättre än hennes oxå ibland.. tex. att man inte kan rida en häst mitt i allt helt i fullt ös efter att den varigt ledig i två veckor -.- )

Varför använder stallägaren din häst en fast veckodag? Och i synnerhet då du inte trivs med det samt att hästen har svullna ben och dina saker förstörs.

Kicki :laugh:

Vad bra att du stod på dig och att din pappa fick höra hur hon for fram! :bow: :banana:

Du ska se att det blir lättare och lättare att kväsa henne nu när du satt ned foten ordentligt! Och det blir inte lika energikrävande heller samt att du kommer att växa som människa när du kan sätta kränser och hävda ditt revir. :laugh:

Jag har stått i stallet i nio månader, Sofias dotter har ridit Ronja lika länge.

*KL*
Tack för alla som stödjer mig här, det hjälper mig verkligen!

Vad modigt av dig att stå på dig!!! :bow:
Hon får ju för sjutton ge sig nån gång tycker man, men tyvärr är det nog en sån människa som bara mår bra av att trycka ner andra.
All heder till dig iaf och fortsätt kämpa på, vi är många här på buke som stödjer dig!

Du verkar att vara en mycket klok, ödmjuk och hjälpsam människa. Det ska du verkligen ha kredit för!

Att någon har mer hästvana är en sak. Men att köra över någon med den, ger bara motsatt effekt än vad som kan vara tanken. I ett kollektivstall är det dessutom viktigt att man inte tar egna beslut för andras hästar. Är det så att man undrar över något gällande en annan hästägare och dennes häst - utfodring, hantering eller träning u name it, tja - då får man fråga fint - inte KÖRA ÖVER EN PERSON som denna Sofia gör. I tillägg är det hon som är vuxen i den här bekantskapen.

Byte av stall ser jag verkligen inte som ett alternativ. Varför ska du och din häst byta stall om ni trivs för övrigt .....

Det är din häst. Och jag uppfattar som sagt var dig som en ödmjuk person som absolut inte har problem att ta till dig ny kunskap och information. Snarare ser jag ett stort fel på den vuxna i relationen, som försöker ge dig den.

Hoppas att det fortsätter att gå bra med detta och att du inte behöver att må dåligt över medryttarsituationen. Det är trots allt något som ska avlasta dig, inte ge dig mer huvudbry.!

Lycka till!

*KNAPPLÅN*

Uppdatering
Just nu känns det som det går käpprätt åt... Ja, ni vet vart. Jag har inte minsta lilla lust att åka till stallet längre, och jag blir inte ens glad av att se min ponny. Ångesten kommer så fort ja tänker på att åka dit.
Allt skuggas över av att Sofia kanske kommer vara i stallet, säga något som gör att jag mår ännu sämre.

Men troligen kommer Ronja att åka någon kilometer från mig, till en pojke och flicka som har en underbart (häst)duktig mamma, som även är lätt att prata med. Men det är bara det att som det är nu vill jag inte vara utan min pärla, men jag kan inte åka till stallet, det går bara inte. :cry:

Mamma vet om allt detta, men hon vägrar inse att jag behöver att hon pratar med Sofia.

det var ett måste för att jag skulle få ha häst hos henne.. alltså en fast veckodag.. såå jag får väl skylla mej själv egentligen som inte tänkte bättre noggrannare innan jag köpte häst.. ;) :P

svårt då man har betalande ohästintresserande föräldrar..

Senast ändrad:

det är grymt svårt att få sina föräldrar att se allvaret i ens situation..

har du inte funderat på att byta stall?

Känner att jag blir riktigt arg när jag läser detta, varför har din mamma så svårt att ta till sig dina problem och hjälpa dig att lösa dem!? :( Hur mycket har hon läst i den här tråden? Jag blir alldeles förstummad över hur man som förälder inte sätter sina barn i första rummet oavsett!

Tycker att det är helt galet att du ska behöva lämna i väg hästen till andra och behöva gå och vara deppad!

Om jag fick ge dig råd så skulle jag vilja att du har kvar din häst själv och försöker att fokusera bort Sofia så gott det går! Försök att få distans til det hela och se Sofia som den hon är, en person som mest troligt inte är så kaxig utan behöver "domderandet" för att må bra.

Önskar verkligen att du gjorde ett försök med detta och att du på detta vis växer med uppgiften och blir starkare, tro mig det går. Varför kan du inte ha hästen själv och flytta henne, måste ju isf. vara den bästa lösningen!?

Känner du att du behöver mer pepp och stöd så är det bara att du skickar mig ett privat PM.

Av det du har skrivit vekar Sofia inte kunna någonting alls faktiskt. Om hon inte börjar respektera dig och slutar köra över dig ja, då tror jag att det bästa är att flytta.

Lycka till.

det var ett måste för att jag skulle få ha häst hos henne.. alltså en fast veckodag.. såå jag får väl skylla mej själv egentligen som inte tänkte bättre noggrannare innan jag köpte häst.. ;) :P

svårt då man har betalande ohästintresserande föräldrar..

Finns det inte något annat stall som ligger bra till dit du kan flytta hästen? Samt att prata med dina föräldrar om detta problem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar