Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Det är skönt att höra att du har din pappa med dig. Visa tråden för din mamma nu och tala speciellt om för henne att läsa vad du skrivit själv. Det kan bli en bra utgångspunkt för er att tala och resonera runt.

Jag håller tummarna för dig. Skriv jättegärna och berätta hur allt går.

Kram!

Mamma har läst tråden nu, men hon skulle precis iväg, så vi får diskutera det imorgon, så jag uppdaterar er då.

Bra gjort av dig att ta tag i din situation och be dina föräldrar om hjälp. Det är det dem är till för!

Låt dig INTE "köras över" av någon översittare! Tyvärr brukar det vara så, med den typen av människor, att man måste vara ganska rak med vad man accepterar och inte. De hajjar inte om man försöker prata kring ämnet, så att säga, och föra fram saker och ting lite fint.

Du kan ju faktiskt även med hjälp av dina föräldrar få fram till den där Sofia att du förstått att hon är duktig vad gäller hästar (smör, smör...;)) men att du säger till om du vill ha hjälp eller råd.

Det är absolut INTE ok att hon tar egna initiativ angående DIN häst. Har hon sådana behov får hon allt ta och köpa en egen ponny till dottern. Så det så!!! (Det lär ni nog vara ganska tydliga med)

Mamma har läst tråden nu, men hon skulle precis iväg, så vi får diskutera det imorgon, så jag uppdaterar er då.

Som andra sagt tidigare så säger jag också, en mors lojalitet ska alltid ligga hos barnet inte hos "kompisar"....
Måste säga att jag tycker du verkar ha en vettig inställning till vad det handlar om att ha en egen häst.
Det är bra att du frågar andra och läser böcker och liknande, till syvende och sist är det ju ändå din häst och du måste ju ha chansen att ta hand om din häst på ett sätt som fungerar för den och dig.

Vad bra att dina föräldrar läser tråden! :laugh: :laugh: Och jag hoppas att det ska lösa sig till det bästa för dig och din lilla pålle. Att ha häst ska vara roligt och det ska vara med glädje man far till stallet. Och jag tycker, precis som Lenita, att du har en bra inställning till hästeriet, så du kommer att klara detta galant och det utan Sofias "hjälp".

Kicki :laugh:

(Svaret gäller Lenita också) Tack så mycket, det är precis vad jag behöver höra just nu!

Håller med Lenita o invinciblestables, du verkar ha en väldigt bra inställning till hästägande, du lyssnar på andra men litar ändå på ditt sunda förnuft. Jag hoppas verkligen allt löser sig för dig, det är du värd!

Hej!

Hittade precis tråden och hoppas att det har gått bra med din mamma efter att hon läst och diskuterat.

Som någon tidigare sa att du också kan göra är ju att leta reda på trovärdig information om foder och liknande så du har "ordentligt på benen" om det skulle bli problem.

Det är "din" (er) ponny och medryttaren får nog tyvärr inse det.

Fortsätt ta hjälp från andra kunniga så kommer det nog gå jättebra för er!

/ Lavinia, som håller med om godiset direkt ut hand. Min förra (också ponny) blev helt vansinnig av lite godis..

Hej! Jag blev verkligen engagerad i denna tråd! Jag tycker att det handlar om en sorglig brist på respekt. Det mesta har redan sagts - det jag vill lägga till är att även vuxna har det jobbigt med personer som inte respekterar dem! På många platser finns människor som man tänker att "nej - nu är h*n där!" följt av olustkänslan som du beskriver så bra.

Heja dej! Kram.

Vet du vad jag skulle gjort? :) Jag skulle bett henne förklara varför hon tycker att du ska göra annorlunda om hon nu tycker det, så att du får en chans att förstå och lära dig. Det är gult värt att ha någon som har längr erfarenhet än en själv, men man måste ändå få plocka Det man tycker är bäst av alla olika kunskapsläror som finns där ute. Och för det så måste man förstå varför man "ska" göra saker si eller så. :)
Men det är inte kul att lyssna på nån som är förstå-sig-på-are och lägger fram det som att det är det enda rätta. Men som sagt, be henne förklara mer ingående så kanske du inser att "aha, det har hon faktiskt rätt i!". Om hon inte har det så är det ju faktiskt din häst.

Jag har haft häst i åtta år och lär mig fortfarande enormt mycket av andra. Men jag väljer själv hur jag vill hantera mina hästar, och många gånger när man ber folk förklara så har de väldigt logiska och bra förklaringar som man tänker "jamen, att jag inte tänkt på det!" :)

Jag håller helt med ... jag har haft häst sen 1987. Skaffade min första egna häst som vuxen men har hållit på med hästar sen jag var 11. Det mest intressanta i det hela, är att jag gärna frågar andra hur de gör/tänker e dy och sedan bildar min egen uppfattning om saken.

Mycket är det så att "ju mer man kan, desto mer tveksam kan man vara"! Man är aldrig så säker på sin sak som när man är precis "utbildad" på en sak!

Det är hennes häst, det borde räcka? :grin:
Jag ser faktiskt inte att TS verkar okunnig på något sätt utan att du snarare tar hennes formuleringar på det viset. Mamman kan gott skaffa sig en bättre attityd om hon vill hjälpa.

TS: säg till mamman att hon gärna vill komma med tips och råd, men att ansvaret för hästen faktiskt är ditt och din mammas. Hon har ingen som helst rätt att ändra på foderlistan eller bryta ordningen på insläppet "bara för att". Att din shettis kan bli för tjock under sommaren har hon väl sant i sin ord, men det finns ju åtgärder även för det. Kanske kan hon gå på ett lättare bete med någon annan häst? Kanske kan ni köpa en bra betesreducerare?

Kan tillägga att jag pratade med en av mina andra stallkompisar idag, och vi kom in på Ronjas hull, och hon var tvungen att känna på henne, och kommentaren blev "Nejmen oj, hon var visst tjock". Dock har jag kommit fram till att där hon blivit "tjockare" (läs fått muskler) är över ryggen, som var 10 cm när jag fick henne, nu mer än dubbelt så bred.
Hon var även helt med på att Ronjas "hömage" (stallkompisens uttryck) kommer försvinna så fort jag kommer igång och tränar henne.

Det är aldrig gulligt med en häst som nafsar !

jag tycker att du har HELT rätt angående godiset och det MÅSTE respekteras. PUNKT !
Det finns INGEN anledning i världen att ge ponnyn godis i handen.

Angående fångrisken så kan jag dock förstå den här "Sofia" - även om ponnyn aldrig har haft fång så finns alltid risken. Är betet magert så är det väldigt osannolikt att hon får fång, men att släppa på frodigt bete så är det faktiskt en rätt dålig idé.

Man vill inte riskera att hästen får fång. Om betet är mäktigt, kör med en betesbegränsare? (munkorg m.m)

Kan tillägga att jag pratade med en av mina andra stallkompisar idag, och vi kom in på Ronjas hull, och hon var tvungen att känna på henne, och kommentaren blev "Nejmen oj, hon var visst tjock". Dock har jag kommit fram till att där hon blivit "tjockare" (läs fått muskler) är över ryggen, som var 10 cm när jag fick henne, nu mer än dubbelt så bred.
Hon var även helt med på att Ronjas "hömage" (stallkompisens uttryck) kommer försvinna så fort jag kommer igång och tränar henne.

Om ni ofta har jobbiga diskussioner om din hästs hull kanske det vore ide att tala med en veterinär eller hovslagare eller annan person som har "status".

Ni vaccinerar väl nån gång- passa på att fråga då.

Är hon inte fet- så har du ju argument som får dem att sluta tjata på dig- de säger nog inte emot veterinären. Och OM hon, mot förmodan, verkligen är fet- så är ju det bara att veta också. Fång är ingen rolig sjukdom.

Ett vinna- vinna koncept.

Senast ändrad av en moderator:

1. Flytta till ett annat stall. Sofia besserwisser kommer alltid att vara sådan och du kommer alltid att känna obehag inför henne.Tyvärr finns det en "jag vet allt" i många stall men det borde kännas betydligt lättare för dig om den personens barn INTE rider din häst.

2. Be om hjälp med foderstaten av en som jobbar med det så blir du trygg med vad en expert råder dig till att göra

3. En tränare kanske ytterligare kan hjälpa dig med träning och allmänna saker. Det finns så många tyckare som inte kan så värst mycket så blir du osäker på alla "råd" så är det bästa att lära sig av någon som utbildad

Lycka till! Det ska vara roligt att ha häst:)

Kanske är denna Sofia så jobbig som du beskriver, men kanske är det så att hon faktiskt kan mer än er andra?

Det är ändå din mammas väninna? Sätt er ner ihop och säg hur ni tänker så blir det kanske bättre. Om inte annat kommer din mamma kanske att förstå i alla fall och kunna bilda sej en uppfattning.

Det där var det dummaste jag hört.
Ger det "Sofia" rätten att hantera en annans ponny på sitt sätt?
Ger det henne rätten att ge en ANNANS ponny mindre mat?

Till TS kan jag bara säga :bow:
Tycker du resonerar helt rätt!

Senast ändrad:

håller me dig! detta var de dummaste jag hört också..

tänk på hur du hanterar din häst.. om man har tränat och tragglat något, så kommer en annan och förstör precis allt man försökt jobba bort, tex nafsandet. jag tränar min häst så som jag vill ha honom, och de spelar ingen roll om det är en livsviktig sak elelr bara att han ska sänka huvudet när jag tar på grimman. min häst - jag bestämmer!

du gör helt rätt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar