Sv: Problem med medryttarens mamma.
Vill bara säga att du ska stå på dig!
Jag tycker du verkar vara en tjej, som visserligen inte har lika lång erfarenhet som denna Sofia, men likväl har en stor portion av det rätta sunda förnuftet och kunskaper som du verkar vilja utöka.
Det är såklart jättebra att ha någon erfaren att fråga om råd men då måste man välja en person som gör det på ett bra sätt och inte totalt kör över en.
Dessutom är det ju så att kunskaperna som denna Sofia har kanske inte riktigt i allt överrensstämmer med all de "nya" rön som kommer mer och mer te x hur mycket mat en häst "ska" ha.
Jag har själv råkat ut för "mycket erfarna hästägare med låååång erfarenhet" som gett de mest horribla råd till mig som bara haft häst i några år. Jag anser mig själv i många saker vara mycket mer "up to date" än vad de är. Vissa har den inställningen att "så här har jag gjort i 100 år och det är det enda rätta".
Fick bl a bråka som tusan med min första stallägare eftersom hon inte gav min Kallblodstravare mer än 6 kilo hö per dag trots att jag ville ge mer och givetvis var beredd att betala vad det kostade. Fick höra att jag var okunnig.
En annan (också det stallägare
) kom jag på när hon bokstavligt talat
sparkade ut min häst i hagen när han inte ville kliva ut i knähög lera!
Denna stallägare skröt ofta om hur lång erfarenhet hon hade samt hur mycket hon hade tävlat. (Jada jada jada ..... ) Hon påpekade också ofta att jag var okunnig.
Givetvis ska man vara försiktig med betet men det är långtifrån alla ponnies som får fång och i värsta fall finns ju betesbegränsare att ta till om den äter för mycket.
Tråkigt nog verkar det som om din mamma inte vill "ta fighten" eftersom det är hennes kompis - jag undrar om det inte är det som är problemet? Hur är din mamma - är hon själv hästkunnig?