Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Men det spelar väl ingen roll om hon förstår det eller inte? Det är väl bara att dina föräldrar (eller du OCH dina föräldrar) tar upp det med henne att det inte funkar och du vill ta hand om din häst själv i fortsättningen. Mer behöver ni väl inte säga?

Mycket bra svar! Du fick ner precis allt som jag tänkte men inte kunde få ner på pränt. Jag håller med det här inlägget till 100%. :bow::bow:

Men det som är problemet är att hon fortfarande kommer hantera min häst, oavsett vad jag tycker, då hon också är en del i kollektivet, så hon har samma möjlighet att bestämma över min häst, även om hennes dotter måste sluta rida på henne.

Skulle inte du & din pappa kunna sitta ned & skriva ned lite punkter om hur du skulle vilja ha det.
En idé är att ni klargör för henne att ändringar som görs ska ni vara delaktiga i & att stallet är en frizon, åsikter goda råd är bättre att ha bestämda möten om än när man står mitt uppe i nåt i stallet. Det gör ju till slut att man blir osäker & oförberedd på det man kritiseras för. Är bättre att ni bestämmer regelbundna möten om när ni ska ta upp stallfrågor då blir du bättre mentalt förberred & tryggare i stallet tror jag.

Det är alltid svårt att veta hur man bör agera. Har du någon annan, förutom dina föräldrar eller folk i stallet som du vet kan hästar och som du har förtroende för och som du kan prata med när det gäller utfodring, fång etc etc? Fråga dom om hur de brukar göra, om de kan hjälpa dig att räkna på foderstat etc. Jag tycker att du skall skaffa dig ännu mer kunskap om utfodring m m. Det finns så mycket bra litteratur att läsa. En rekommendation som jag läste i boken "hästhållning i prkatiken" av Mats Mellberg är att grovfodergivan (dvs hö/halm/ensilage e dy) bör vara ungefär 1,2 kg per 100 kg levande vikt så utifrån det verkar då inte 3 kg hö vara för mycket, förutsatt att hästen inte står på halm...
Sedan handlar det om hur mycket hästen rids/körs/arbetas? Ju mer den arbetas desto mer kräver den. Nu pratar jag om att den går i hårt arbete (hård träning) m m.
En häst äter till och från hela sin vakna tid. Så om du har hästen på bete kommer den i stort sett att äta jämt utom den tid den vilar. Halvblod och större hästar (fullblod e dy) äter lugnare/mindre medan ponnyer och shettisar i allmänhet i stort sett inte lyfter huvudet från maten, så länge det finns mat kvar.

Beträffande din medryttares mamma så har hon ingen rätt att självsvådligt ändra något på foderstaten utan ditt medgivande (eller rättare sagt dina föräldrars om du inte är myndig). Däremot får hon naturligtvis påtala, med motivering varför, vad hon tycker beträffande olika saker. Du har sedan rätten att välja om du vill följa rådet. Hon bör dessutom respektera att du inte vill att någon matar hästen ur handen.

Det viktigaste för dig nu är att se till att skaffa dig mer teoretiska kunskaper och även hjälp från andra som kan hästar ... så att du bättre kan stå upp för dina åsikter!

Lycka Till!

Jag förstår inte riktigt hur man kan ta sig den friheten som hon gör, att tycka 3 kg är för mkt är ju helt vansinnigt. Sen dessutom anse att hon ska vara helt utan em mat? Hon verkar anse att det är helt okej att bara köra över dig och det tkr iaf inte jag är speciellt snällt.
Hoppas det löser sig för om det ska fortsätta så är det ju knappt någon mening att du äger hästen längre om du ändå inte har kontroll på vad som händer och sker

Skulle inte du & din pappa kunna sitta ned & skriva ned lite punkter om hur du skulle vilja ha det.
En idé är att ni klargör för henne att ändringar som görs ska ni vara delaktiga i & att stallet är en frizon, åsikter goda råd är bättre att ha bestämda möten om än när man står mitt uppe i nåt i stallet. Det gör ju till slut att man blir osäker & oförberedd på det man kritiseras för. Är bättre att ni bestämmer regelbundna möten om när ni ska ta upp stallfrågor då blir du bättre mentalt förberred & tryggare i stallet tror jag.

Det är en idé som jag ska prova tillsammans med pappa. Tack så mycket!

Kan kanske trösta dig med att troligtvis är hon lika konflikträdd som du men genom att styra & ställa brukar de flesta snabbt ge med sig så då slipper hon ta en konfrontation. Är ju inte säkert att hon går med på ett möte men isåfall säger det en hel del om henne att hon kanske är osäkrare än dig.

Hej!

Du ska absolut prata med din mamma om detta. Det är hennes sak att lösa det så att det blir bra för dej. Det ska vara roligt att ha häst och inte som du nu har det. Så prata med din mamma om hur du känner. /arrak

Fy sjutton för att behöva må som du gör just nu. Jag blir så ledsen när jag läser sådant här. Din dröm att få en egen häst för att du ska kunna må bättre har blivit en mardröm och jag kan förstå att du är både ledsen, arg och frustrerad. Så ska ingen behöva ha det! Din mamma måste ta det här på allvar. Hästen är din och det är du, i samråd med dina föräldrar, som ska bestämma hur den ska hanteras och utfodras. Ni har inga skyldigheter jämtemot din mammas väninna och hennes dotter. Här måste din mamma gå in och vara vuxen och sätta dig och ditt välmående i första rummet.

Kan ni byta stall? Fundera på den möjligheten.

Och gå på kurser, länsa biblioteket på bra böcker om hantering och utfodring. Köp de du tycker är bäst och ha som uppslagsverk hemma. Leta på nätet, skaffa dig massor av kött på benen. Tala med duktiga hästmänniskor du har förtroende för och lär av dem. Det kan vara ridlärare,hovslagare, veterinärer eller bara hästfolk med kunskap & erfarenhet. Sofia måste bort ur ditt medvetande, hon är din mammas bekymmer och inte ditt. Jag tror säkert att Sofia egentligen vill väl, på sitt sätt... men det blir så fel. Att ha häst ska vara roligt!!!!

Ta din pappa till hjälp, låt din mamma läsa den här tråden och sätt er ner och prata igenom din situation. Jag önskar dig verkligen lycka till.

Tack så jättemycket! Det känns lite som att det dom flesta i den här tråden vill få fram, och som vi i familjen har famlat efter, lösningen. Det tillsammans med Bollas svar kan nog bli jättebra.

Men jag tar gärna fortfarande emot tips och om det är någon annan som har något att tillägga.

Vill bara säga att du ska stå på dig! :)

Jag tycker du verkar vara en tjej, som visserligen inte har lika lång erfarenhet som denna Sofia, men likväl har en stor portion av det rätta sunda förnuftet och kunskaper som du verkar vilja utöka.

Det är såklart jättebra att ha någon erfaren att fråga om råd men då måste man välja en person som gör det på ett bra sätt och inte totalt kör över en.

Dessutom är det ju så att kunskaperna som denna Sofia har kanske inte riktigt i allt överrensstämmer med all de "nya" rön som kommer mer och mer te x hur mycket mat en häst "ska" ha.

Jag har själv råkat ut för "mycket erfarna hästägare med låååång erfarenhet" som gett de mest horribla råd till mig som bara haft häst i några år. Jag anser mig själv i många saker vara mycket mer "up to date" än vad de är. Vissa har den inställningen att "så här har jag gjort i 100 år och det är det enda rätta". :crazy:

Fick bl a bråka som tusan med min första stallägare eftersom hon inte gav min Kallblodstravare mer än 6 kilo hö per dag trots att jag ville ge mer och givetvis var beredd att betala vad det kostade. Fick höra att jag var okunnig.

En annan (också det stallägare :crazy:) kom jag på när hon bokstavligt talat sparkade ut min häst i hagen när han inte ville kliva ut i knähög lera! :mad: Denna stallägare skröt ofta om hur lång erfarenhet hon hade samt hur mycket hon hade tävlat. (Jada jada jada ..... ) Hon påpekade också ofta att jag var okunnig.

Givetvis ska man vara försiktig med betet men det är långtifrån alla ponnies som får fång och i värsta fall finns ju betesbegränsare att ta till om den äter för mycket.

Tråkigt nog verkar det som om din mamma inte vill "ta fighten" eftersom det är hennes kompis - jag undrar om det inte är det som är problemet? Hur är din mamma - är hon själv hästkunnig?

Skönt att höra från en som varit med om liknande saker. Jag tror att det snarare är jag som inte vill att mamma ska ta fighten med henne. Mamma har ridit lite som ung, och ett par år som vuxen, men var när jag fick Ronja hästrädd, en rädsla hon fortfarande jobbar med.

Tråkigt att du inte får njuta av att vara tillsammans med din häst. Du har din häst för att du ska må bra! Då ska du INTE påtvingas folk som gör livet surt för dig. Det borde dina föräldrar förstå.

Varför ska du ha medryttare överhuvudtaget? Kan inte din mammas väninna skaffa egen häst? Eller är det meningen att hon ska hjälpa dig?

Folk som vill styra över dig och det som är ditt, kommer du tyvärr att råka ut för hela livet. I början står du ut men efter en tid börjar du reta upp sig på kommentarer och småsaker. Många småsaker blir ett berg. Bättre att säga ifrån redan från början. Det blir inte bättre av sig själv. Snarare tar de över mer och mer - om du tillåter.

Sitt ner och diskutera och se om ni kan lösa problemet. Kanske kan ni vara i stallet varannan dag. Då får ni "lite ledigt" men slipper nöta på varandra. Gör en foderstat och sätt regler om matning ur handen, insläpp, bete, hantering mm. ta gärna med stallägaren i diskussionen.
Sätt hellre få (men viktiga) regler än många detaljregler som blir svåra att hålla.
Håll reglerna och utöver det får ni ha lite överseende med varandras egna idéer, fel o brister.

Skönt att höra från en som varit med om liknande saker. Jag tror att det snarare är jag som inte vill att mamma ska ta fighten med henne. Mamma har ridit lite som ung, och ett par år som vuxen, men var när jag fick Ronja hästrädd, en rädsla hon fortfarande jobbar med.

Varför tror du att du känner så? Är det kanske för att du är rädd att det bara kommer att bli ännu värre då? Berätta det också för din mamma; att du vill att hon ska hjälpa dig men att hon måste styra upp det så att det inte blir det som händer.

Är det så illa ändå så är nog lösningen att hitta ett nytt stall till dig och din lilla häst. För du måste få ro, och känna att du längtar till stallet och allt däromkring.

Jag tror det är många som någon gång råkat ut för sådana människor. :)

Jag undrar också - behöver du verkligen denna hjälp från "Sofia"? För om du inte gör det så är mitt förslag att avsluta detta "samarbete". Säg till din mamma att "nu behöver jag ingen hjälp, jag vill sköta min häst själv." Så får hon meddela "Sofia"

Om du senare känner att du vill ha lite avlastning så grejar du det genom att själv leta upp någon lämplig person som lyssnar på dina direktiv. :)

Och om det då blir trist stämning i stallet för att "Sofia" blir sur så börjar du leta upp ett annat stall - för som någon sa: det ska vara roligt att komma till stallet!

Snarare så att jag vill inte att det ska gå ut över deras vänskap. Sofia har nämligen låtit olika åsikter när det gäller hästar gå ut över en annan vänskap.

Men du... nog sätter din mamma större värde på att du mår bra än vänskapen med Sofia?!

Om min kompis fick min fjortonåriga dotter att må så här dåligt skulle jag definitivt avsluta bekantskapen med henne (om det är vad som skulle krävas), hellre än se min dotter fara illa. Skulle det "ta slut" mellan din mor och Sofia på grund av att din mamma sätter dig i första rummet är den så kallade vänskapen inte värd ett dugg. Lita på att det är vad din mamma också tycker.

Man går genom eld för sina barn. Din mamma har en dotter som inte mår bra, ge henne chansen att hjälpa dig. Du måste tala om hur du faktiskt har det!

Vet du vad jag skulle gjort? :) Jag skulle bett henne förklara varför hon tycker att du ska göra annorlunda om hon nu tycker det, så att du får en chans att förstå och lära dig. Det är gult värt att ha någon som har längr erfarenhet än en själv, men man måste ändå få plocka Det man tycker är bäst av alla olika kunskapsläror som finns där ute. Och för det så måste man förstå varför man "ska" göra saker si eller så. :)
Men det är inte kul att lyssna på nån som är förstå-sig-på-are och lägger fram det som att det är det enda rätta. Men som sagt, be henne förklara mer ingående så kanske du inser att "aha, det har hon faktiskt rätt i!". Om hon inte har det så är det ju faktiskt din häst.

Jag har haft häst i åtta år och lär mig fortfarande enormt mycket av andra. Men jag väljer själv hur jag vill hantera mina hästar, och många gånger när man ber folk förklara så har de väldigt logiska och bra förklaringar som man tänker "jamen, att jag inte tänkt på det!" :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar