Problem med medryttarens mamma.

Sv: Problem med medryttarens mamma.

Kan du inte ta med dig en kompis till stallet? Det är ju lättare att "blockera" den negativa människan om man har någon positiv bredvid sig att prata med under tiden som man ryktar och pysslar. Usch, jag tycker så illa om den här Sofia och jag har aldrig träffat henne!

tack för att du bryr dej och inte börjar klaga! :bow:

jo, tack vare min fd stallkompis (har bytt stall hon) som e vuxen (pratade med mama o pappa, hon var i samma situation) så har de börjat fatta hur jag känner.. hästen blir ju inte vanvårdad eller så vid stallet jag står vid nu, och jag trivs så jättebra at bara vara där.. vilket gör det så mkt svårare att lämna.. men JA vi har börjat fundera lite smått på ett annat stall..

Det är väl ändå din häst och du och din familj bestämmer vad som ska göras med hästen, sen spelar det ingen roll om den här mamman i fråga har haft häst flera år längre än dig. Om jag vore som du så skulle jag bli sur och tvär och säga att jag vill inte att din dotter rider min ponny något mera för det känns som om mammam försöker ta över din ponny. JAG TYCKER MAMMAN KAN SKAFFA EN EGEN PONNY SOM HON KAN BESTÄMMA ÖVER!!

STÅ PÅ DIG TJEJEN LÅT INTE NÅGON HEMSK MAMMA TRAMPA PÅ DIG BARA FÖR ATT DU ÄR YNGRE.

Jag blir som InvincibleStables, himla arg över att du råkar ut för detta och att du inte har någon vuxen i din omgivning som ger dig det stöd du behöver. Du har helt rätt i din ståndpunkt och dina känslor är helt naturliga.

Du måste få bort den här :devil::devil: människan ur ditt liv!! Det är inte rätt att hon får förstöra för dig på det här sättet.

Dessa hästkompisar som du pratar om, är det ingen av dom som kan hjälpa dig? Eller finns det någon kurator någonstans som du kan prata med? Du behöver STÖD.

Säj åt "sofia" på skarpen eller trappa ner på dgr hennes dotter rider DIN PONNY!!!(okey det är ej barnets fel att det blivit så här,så hon ska ej behöva lida)
Du bestämmer REGLERNA med din fyrbenta vän INGEN annan.(försår ej sofia det så får hon väl köpa sig en egen häst att bestämma över)
Oftast folk som lägger "näsan i blött" och klankar ner på andras sätt att sköta sin häst på,tyder ju oftast på att dom kanske inte vet så mycket själva tyvärr!Det finns statistik på det;)
Stå på dig och ta en diskution med sofia,hjälper ej det byt stall och avsäj dig hjälpen från hennes dotter.
Det finns många duktiga barn därute som gärna skulle vilja rida en bussig ponny.
Man ska ej ta skit ifrån någon(även om det kanske är i välmening)!
Folk ska veta sin plats och ej behöva yttra sig så länge ej din ponny far illa ut.
Vilket jag ej tror att RONJA gör!
Accepterar hon ej ditt beslut så respekterar hon ju inte dig!!!
Usch nu blir jag arg:devil:
Lycka till gumman,och stå på dig utan att skrika till sofia det är väl vad hon vill.......:bump:

Jag är inne på samma spår.

Finns det ingen vuxen och kunnig bukare i närheten av TS som kan följa med henne till stallet några gånger?
När denne Sofia sen dyker upp så ser hon att TS har en kunnig "mentor" med sig, och kanske kan tom bukaren prata med Sofia.

Jag förstår att en jämnårig vän inte är så mycket stöd, men om man kan få tag i någon som Sofia skulle se som en auktoritet, så kanske det kan hjälpa TS att få lite mer respekt.

Jag skulle gärna, om jag bodde i närheten...

/Migo

Jag med - bor du TS i närheten av mig så skicka ett PM - jag kan vara mentor och hjälpa dig med problemet. Jag jobbar med ungdomar och har träffat många som behöver stöd en stund i livet.

Jamen vad skönt, då kanske det löser sig för dig så att du slipper låna ut hästen till stallägaren. :laugh:

Kicki :laugh:

Jag skulle gärna, om jag bodde i närheten...

/Migo

:bow: Samma här, om nu det slumpar sig så att Ts bor i norrland. Behöver närmelsevis inte vara i Umeområdet, vi norrlänningar är ju vana med lite avstånd, så ställer jag upp om så behövs även om det är en bit!

*KL*
Mamma har läst till sidan 3 ungefär, likaså pappa. Jag håller ögonen öppna efter ett nytt stall, men när man bor i en liten by är det inte så lätt. Tyvärr bor jag inte i närheten av er bukare som erbjudit mig sin hjälp, jag bor i närheten av Uppsala.

Lider med dig. Har det inte löst sig det minsta ännu.
Jag tror inte du kan vänta dig något stöd av dina föräldrar i den här frågan. Verkar som om din mamma, av någon anledning inte är stark- kan finnas många. Men hon skulle säkert hjälpa dig om hon orkade. Och om din mamma mår så dåligt har troligen din pappa mer problem att lösa än han orkar med för tillfället.

Du måste tänka på dig själv och din hälsa. Ingen orkar ha det så här under en längre tid. Ibland måste man ge efter en tid och sluta kämpa, man måste ladda batterierna innan man orkar ta tag i problemen igen. Du måste bort från stallet och Sofia. Du måste få tid att läka! Känna dig fri! Kunna andas!

Nu är det sommar.:) Finns det något trevligt sommarbete i närheten med bra kompisar (och magert bete) Du kan ju behålla stallplatsen (för säkerhets skull) men får "ledigt" från översittaren några månader. Under tiden kanske en bra stallplas dyker upp.

Håller tummarn för dig. Lycka till!!! Det kanske är just i sommar som allt löser sig :)

Jag bor i Uppsala län, men jobbar i Uppsala. Är det inte alltför många mil åt "fel" håll kommer jag gärna med dig, vore kul att titta på din lilla häst om inte annat ;)
Skicka ett pm om du vill ha kontakt på annat sätt!

Lotta

*Knapplån*

Vad härligt! Detta är buke när buke är som bäst! Blir nästan tårögd först av ilska över Elaka Sofia som ger sig på dej och sedan över din mamma som inte har ork och mod och kraft att försvara dej för att inte tala om dem som är bredda att hjälpa dej! Stå PÅ dej och ALL LYCKA till dej och din lilla häst!

Tack så mycket för ditt erbjudande! Jag har skickat ett PM till dig :)

Hej
Blir så ärg när jag läser detta. Råd är alltid tacksamma sen är det inte alltid det passar en och hästen/ponnyn utan man får gallra. Du gick hos en psykolog gör du det fortfarande? Be i så fall den om hjälp att ta upp det med dina föräldrar så att de följer med dig på ett samtal de är fantastiska till att få folk att inse vad som är viktigast och det är du och ponnyn inte din mammas väninna. De brukar få folk på rätt köl och vems sida de ska stå på. Kan hjälpa din mamma att lära sig att stå på din sida och få upp ögonoen och orken att hantera situationen. Följer spännande på hur det lär gå. Ps hjälper tyvärr inte att orka gå till stallet utan försök att hitta liten gnista och ta med ut hästen själv i skogen och hitta insperationen och glädjen igen. Så blir det roligare. Kram marie

*KL*
Mamma har läst till sidan 3 ungefär, likaså pappa. Jag håller ögonen öppna efter ett nytt stall, men när man bor i en liten by är det inte så lätt. Tyvärr bor jag inte i närheten av er bukare som erbjudit mig sin hjälp, jag bor i närheten av Uppsala.

Tycker att de i det här läget borde läsa alla sidor, tar ju inte så lång tid och det ger dem ju en bra inblick i vad du upplever. Samt att de får en uppfattning om hur vi andra ser på den här historien.

Synd att du inte bodde i 20 mils radie runt mig, men bra att Fia-Lina finns till hands! :bow:

Jag tror inte du kan vänta dig något stöd av dina föräldrar i den här frågan. Verkar som om din mamma, av någon anledning inte är stark- kan finnas många. Men hon skulle säkert hjälpa dig om hon orkade. Och om din mamma mår så dåligt har troligen din pappa mer problem att lösa än han orkar med för tillfället.

Låter kanske hårt, men som förälder måste man orka för sina barn, allt annat måste stå åt sidan anser jag. Om min man skulle måsta välja att finnas till hands för mig eller för våra barn så hoppas jag att han väljer barnen och ställer mig på sidan ett tag. Jag går hellre under än att mina barn gör det!

Låter kanske hårt, men som förälder måste man orka för sina barn, allt annat måste stå åt sidan anser jag. Om min man skulle måsta välja att finnas till hands för mig eller för våra barn så hoppas jag att han väljer barnen och ställer mig på sidan ett tag. Jag går hellre under än att mina barn gör det!

Håller med fullständigt. Det borde vara självklart- varje frisk förälder sätter barnen före sig själv. Men vi vet ju inte vad som drabbat TS mamma. Det finns ex utbrända människor som inte ens orka äta om inte man sätter maten framför dem och en sked i handen. Det finns en rad sjukdommar som kan vara orsaken. Vi vet inte vilka problem familjen har.

Om en person blir överkörd av en buss och bryter ryggen skulle ingen kräva att denna skulle upp o springa- men när problemet återfinns på den psykiska sidan är det färre som förstår. Och jag tror inte att det hjälper att via internet kräva att de måste ta ansvar. Är mamma riktigt "svag" kanske det t o m kan göra saken värre.

Vi vet inte varför, men det är ju uppenbart att TS INTE får det föräldrastöd hon har rätt till i denna fråga. Och om man inte får hjälp- måste man försöka "rädda sig själv". Att hoppas/vänta på föräldrarnas stöd verkar ju inte vara en framkomlig väg för TS.
Men vi får hoppas att Fina-Lina är lösningen!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 113
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 640
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 296
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar