Problem med galoppfattning

C

cipramil

Rider en supertrevlig fullblodsvalack som tidigare gått löp. Hästen har mycket fina gångarter med ett plus för traven och arbetar jättefint med bakdelen.
Hästen är ganska lättstressad under ridning och hantering, mycket kanske beroende på tidigare bakgrund, men enormt arbetsvillig och mån om att göra rätt. "Tar man tag" i honom vid korrigering bryter han ihop och kommer ur balans, så det är fin fin mjuk mjuk känslig ridning som gäller. Mitt största problem är galoppfattningarna - är mycket noga med att hästen är välbalanserad och mycket samlad i traven - han arbetar bra även i högre form så styrkan verkar det inte vara något fel på? - men galoppfattningarna blir ÄNDÅ hetsig slängtrav för att sedan bli fel galopp och hela hästen liksom "dyker".
Jag samlar upp igen, lugnt och fint, och kollar av med halvhalter - (halvhalter är det aldrig några problem med, han lyssnar mycket på sätet) och...samma sak igen, slänggalopp med en häst som liksom sjunker under mig.
Kan denna "teknik" ha något med hans tidigare karriär som löphäst att göra? Orkar han inte bära sig trots allt, även fast jag upplever bärigheten som mycket god i trav? Eller är det jag som klantar till det? Jag försöker tänka på att verkligen sitta ner och rida in i fattningen, så att jag ej lossar ur sadeln och faller framåt.

Funderar även på om det kan vara så att hästen missförstår min galoppskänkel? Igår förstärkte jag galoppskänkel med spöet, då jag får en så långsam reaktion, men detta ledde bara till att han stressade upp sig och "föll ur" ännu lättare.

Oj, vilket långt inlägg det blev! Men ni som orkat läsa ända hit - har ni några tips och funderingar kring detta, mottages det tacksamt!:bump:
/ Emma

Sv: Problem med galoppfattning

Fullblodshästar är mycket känsligare än många andra raser, på de flesta sätt, det påverkar både ridning och hantering. Om man tidigare ridit andra kanske grövre raser kanske man inverkar alldeles för kraftigt tex. De reagerar snabbare också, och det här sammantaget kan gör att de missförstås som "nerviga".

Jag tror inte att hästen är lättstressad under ridning och hantering egentligen, och inte att det skulle säga något om dålig hantering tidigare. Tvärtom, skulle jag säga, hästen är nog van att hanteras som ett fullblod och blir chockad av hantering och ridning som kanske är annorlunda utifrån ovana vid den rasen.

Det är vad jag gissar bara, utifrån vad du skriver. Kan förstås ha fel.

Hur länge har du haft den? Ett fullblod direkt från banan måste få bygga upp styrkan som ridhäst som är delvis andra muskler än den haft användning av tidigare. Så jag tror inte alls den behöver ha styrkan för bra ridhästfattningar om den kommit nyligen från banan och/eller inte byggts upp medvetet som ridhäst.

Blir lite orolig när du pratar om "samling" och "hög form", om den vore stark nog för det, skulle nog inte fattningarna vara ett problem. Undrar om det är en ärlig form, om det bara är korta steg, inte samling? (Då riskerar hästen rygggproblem, tyvärr.)

Fattningarna kan också bero på att du gör "för mycket" dvs hästen känner sej "överfallen" och förstår inte vad du vill. Försök med mindre inverkan. :idea: Detsamma med "korrigeringar", gör inte mer än nödvändigt, spö var uppenbarligen alldeles för mycket.

Men framförallt ta hjälp av tränare så att du tränar hästen rätt och bedömer styrkan den har på rätt sätt. Annars är det risk att den tar skada. Om den nyligen kommit från banan och/eller inte tränats medvetet som ridhäst ska du tex inte heller sitta ner och jobba i trav, innan styrkan i ryggen är tillräcklig och det tar lika lång tid som på på vilken ung nyinriden häst som helst.

Se hästen som en unghäst, bara lite mer än insutten i stort sett, så kräver du inte för mycket.

Senast ändrad av en moderator:

Har ingen erfarenhet själv av fullblod, men däremot stressade hästar :angel:
Att sänka kraven i fattningarna (att "sitta tungt" är ju bara det rätt krävande...) och mer tänka övergång än fattning, tänka unghästtänk - inga kvalitetskrav utan så fritt som möjligt och så uppmuntrande som möjigt, utan att man för den skull låter den springa iväg såklart.
Först avdramatisera fattningarna och galoppen i sig, sen öva fattningarna ur lite olika lägen? Skänkelvikning, sluta (eller slutatänk åtminstone om ni inte jobbar med det än), skritt, ryggning, efter ett litet skutt osv?

Vissa stressade hästar upplever jag behöver tydligare gränser än andra -för att- man ska kunna använda mindre hjälper utan att skapa förvirring. Och mycket feedback från ryttaren. Så konsekvent som möjligt utan att bli hårt och stressar upp hästen, enkla uppgifter och massor med beröm + eftergifter när de gör rätt. Men jag tror det är lätt hänt att man börjar "se mellan fingrarna" med för mycket när man måste rida väldigt lugnt och mjukt för att inte få stress, när man kanske i själva verket hade fått en mycket mindre förvirrad häst och bättre resultat om man ändå är tydlig. Är man det på ett lugnt sett brukar de övervinna stressen till slut.

Hur är hästen i skritten?
Tycker det är ett bättre kvitto än traven när man ska avgöra om hästen är i ärlig form eller inte. I traven kan de fixera ryggen utan att man märker någon nämnvärd försämring av gångarten, då kan de även fixera huvudet i en position som formen egentligen inte "klarar av" till skillnad från i galopp och skritt - då märks kvalitetsförsämring i gångarterna.

Senast ändrad:

Tack för två bra svar!

Hästen är inte på något sätt tagen direkt från banan utan har gått i en hage i fem år utan någon som helst ridning - detta sedan först ägare, därefter medryttare, sedan fodervärd osv av olika anledningar blivit skrämda och inte velat fortsätta - han har t.ex. tidigare varit besvärlig att sitta upp på då han stuckit iväg vid själva uppsittningsmomentet. Efter brutet ben, hjärnskakning, bruten handled, brutet revben osv tröttnade de väl en efter en på den "dumma hästen" och lät honom bara gå i hagen.
Historien är lång men hursomhelst skickades hästen iväg på inridning/tillridning hos en fd. tränare till mig som fastnade för honom och slog mig en signal om jag ville rida en trevlig häst. På den vägen är det...

Jag har ridit hästar som stått högt i blod tidigare så jag tror inte att det är mina kraftiga hjälper som är boven i dramat.
Däremot kan det ju vara så att han inte har styrkan i fattningarna ännu - även om jag bedömer som att bärigheten i trav är hög och att han har ett ärligt påskjut. Tilläggas bör att jag på inget sätt försöker placera huvudet på honom.
Skrittarbetet går fint och han trampar på bra i öppna, sluta osv.
Kanske ska arbeta mer från skritt nu framöver?

Jag tror inte hästen är så stressad utan det är mer ryttarens upplevelse, gissar jag. Det är ganska viktig skillnad, behandlar man en häst som "stressad" för att man kanske inte är van vid en känslig häst som reagerar snabbt så kan man skapa en stressad häst istället:(

TS
Ang uppsittning, så är fullblod från banan inte vana att man sitter upp i stigbygel från marken:o Det har nog skapat problem för många som inte fått veta det.

OM den gått så länge i hagen är den ju en unghäst i kroppen på många sätt, även om tränaren red en period, så börja därifrån, den kanske kan upplevas bärig men jag tvivlar på att den är det då.

Ang hästar som står högt i blod så är det fortfarande en skillnad mot rena fullblodshästar många gånger, i alla fall, det kan man inte komma ifrån. Jag hade ett sto som var 75 procent fullblod innan jag köpte mitt första fbl och det var stor skillnad. Kvickheten i reaktionerna och känsligheten är ofta mycket större.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte hästen är så stressad utan det är mer ryttarens upplevelse, gissar jag. Det är ganska viktig skillnad, behandlar man en häst som "stressad" för att man kanske inte är van vid en känslig häst som reagerar snabbt så kan man skapa en stressad häst istället:(

Nu blir jag lite nyfiken!
Hur menar du med reagerar snabbt vs. stressad? Som svarar snabbt och mycket på hjälperna men ändå är cool och väl kontaktbar?

Jag kan använda stress lite som ett samlingsord, så t ex tänker jag "stress!" om en häst har dålig kontakt med ryttaren, använder fel hjärnhalva. Dom kan svara för hjälperna ändå och t o m gå "lugnt" men vara så uppe i det blå att det ofta medför spänning, att de inte kan varva ner riktigt mentalt. Och även om de tenderar att överreagera trots små hjälper. Hästar BLIR ju förvirrade = stressade om de är känsliga och ny ryttare rider? :p

Hur menar du när du skriver "behandlar man en häst som "stressad" för att man kanske inte är van vid en häst som reagerar snabbt" - tänker du om man stressar upp sig själv då, eller att man börjar korrigera eller hur tänker du att man behandlar en stressad häst i det scenariot? :idea:

TS: Skrittjobb på så vis att man övar galoppfattningarna från skritt kanske vore en idé?
Upplever att de har lättare att hålla balansen i galoppen om de fattar från skritt (vissa har ju en väldigt balanserad trav också, men tänker för de som är coolare och stabilare i skritten) - förutsatt att den inte blir mer stressad av det.
Svårt det här, tycker att den som rider nog märker bäst på hästen vad som funkar/inte funkar om det är mycket stress inblandat (sorry flashlight, nu utgår jag från det ändå! :p ), man märker ju vilken feedback man får från hästen. Å andra sidan brukar man behöva tänja lite på gränserna och testa sig fram för att hitta vad som faktiskt hjälper.

Att göra så lite som möjligt av det som stressar och gärna lägga det i slutet av passet (för att inte "förstöra" resten), försöka vara tydlig om man lutar åt hållet att bara sitta och åka med eller se mellan fingrarna med "fel" svar- kanske hade den varit som lugnast om man gör en halvhalt i princip i varje steg och hela tiden ger den något att tänka på? Konsekvent men lugn osv.
Repeterar de generella ordinationerna eftersom jag vill poängtera vikten i att DU gör det som fungerar för ER! ;)

Generellt sett tror jag också det är så att ju mer van de är vid att jobba fysiskt - desto mer behöver man kompensera det med mentalt jobb om man ska använda hästen som "vanlig" ridhäst och ändå ha en cool häst. Tills man kommit över tröskeln då hästen lärt sig koppla av och även uppskatta vila fysiskt/mentalt.

Nu blir jag lite nyfiken!
Hur menar du med reagerar snabbt vs. stressad? Som svarar snabbt och mycket på hjälperna men ändå är cool och väl kontaktbar?

Jag kan använda stress lite som ett samlingsord, så t ex tänker jag "stress!" om en häst har dålig kontakt med ryttaren, använder fel hjärnhalva. Dom kan svara för hjälperna ändå och t o m gå "lugnt" men vara så uppe i det blå att det ofta medför spänning, att de inte kan varva ner riktigt mentalt. Och även om de tenderar att överreagera trots små hjälper.

Hur menar du när du skriver "behandlar man en häst som "stressad" för att man kanske inte är van vid en häst som reagerar snabbt" - tänker du om man stressar upp sig själv då, eller att man börjar korrigera eller hur tänker du att man behandlar en stressad häst i det scenariot? :idea:

Jag menar att de är känsligare för tex beröring, kan hoppa högt om man är burdus i hantering, och om man kanske rör sig häftigt, tar för hårt osv. De reagerar snabbt på stimuli, men inte för att de är nervösa utan för att de är just snabba i reaktionerna och mycket mer uppmärksamma i regel än andra hästar (generaliserar lite nu). Kan spritta till lättare, osv, men utan att vara minsta stressade eller rädda egentligen utan just reagerar snabbt på all stimulans eller hur man ska säga. Högre känslighet helt enkelt, reagerar mkt fort, det går blixtsnabbt, vilket kan upplevas som explosivt och sånt triggar ofta stress för ovana människor.
Känsligheten gäller även hud, tunnare päls, munnen självklart, osv osv.

Jag menar att en människa som inte är van, kan bli rädd för att hästen tex hoppar till av för hård beröring, av höga ljud, och av att reaktionen kan vara så blixtsnabb, en tusendels sekund. Om hästen blir tex överrumplad av ngt kan den blixtsnabbt sno runt och stå vänd åt andra hållet innan ryttaren hinner blinka och i värsta fall sitter på marken utan att ha fattat hur det gick till:confused:

Svårt att förklara som sagt. Det kan bli en ond cirkel i värsta fall. Hårdhänthet i ridning med för stora hjälper ger stressad häst som inget fattar och den beskylls då för att vara så "nervig" när det är ryttaren som är för hårdhänt.

Hade varit kul att stöta på ett exempel för att förstå vad du menar, för jag har även varit med om hästar med ungefär samma beskrivning som jag upplevt "stressade" - men på så vis att har de coolat ner och börjat fokusera på jobb istället så har de slutat med det där överdrivna...
Har aldrig varit med om någon som jag upplevt varit så "naturligt" eller hur man ska förklara! :p Utan att stress (fel hjärnhalva) ligger bakom.

Nu är ju hästen inte i tävlingskondition på något sätt så speciellt "på tårna" är han inte. Det jag menar med att han lätt går i stress handlar mer om t.ex. han inte förstår vad jag menar, med exempelvis galoppfattningarna, så eldar han upp sig efter ett tag och det blir bara ännu sämre. Jag brukar lägga fattningarna på slutet för att undvika att ha en häst som är i stress under hela arbetspasset, funkar det inte med fattningarna eller annan övning, avbryter jag och gör något lättare och försöker nästa dag istället.
Ett bra exempel på hur han lätt går i stress är vid intag från hagen och han blir ensam i stallet medan de andra hästarna får gå kvar ute. Då känner han sig övergiven och skall skrika efter dem (detta är ju normalt för alla raser, och med tanke på att hästen faktiskt varit avställd under en såpass lång period)
Skillnaden om man jämför honom med andra hästar jag haft i träning är att han får hög plus, andas häftigt och svetten bryter fram - han liksom "låser sig". Detta händer naturligtvis inte alla gånger jag tar in honom, men emellanåt kan han reagera så här. Jag brukar inte göra någon affär av det utan gör iordning honom snabbast möjligt och tar ut och linar honom så att han får stressa av - och sedan är han lugn som en filbunke.

Flashlight: Du verkar se på fullblodshästar som någon slags "överhäst", som bara de allra allra duktigaste kan klara av. Om hästen stressar eller på annat sätt uppvisar oönskat beteende är det på grund av att ryttaren hanterar hästen burdust från marken, och rycker och sliter i den under ridning, bankar igång den med skänkeln och drar kraftigt i tygeln för att stanna den.... eller? :confused:

Ang. fattningarna så arbetade jag med dem från skritt igår och de gånger jag fick till en bra fattning var galoppen samlad och han "rann inte iväg". På slutet kom jag även på den briljanta idén :idea: att säga "galopp" inför varje fattning - och hästen fattade klockren galopp varje gång :o Pinsamt att jag inte tänkt på detta tidigare....:p

Ang. fattningarna så arbetade jag med dem från skritt igår och de gånger jag fick till en bra fattning var galoppen samlad och han "rann inte iväg". På slutet kom jag även på den briljanta idén :idea: att säga "galopp" inför varje fattning - och hästen fattade klockren galopp varje gång :o Pinsamt att jag inte tänkt på detta tidigare....:p

Kul att ni hittat ett knep! :)
Tycker det märks att du redan har en bra plan, även om det kan behövas inspiration ibland!
Det där att hästarna låser sig kan vara väldigt jobbigt och kräver ju sitt tålamod. Då känns det viktigt att göra lite men ofta och lyssna på hästen och sen plötsligt *poff* så släpper det när man lyckats avdramatisera och behålla kontakt med rätt hjärnhalva - och när kusen börjar lyssna så kan man ofta få mycket gratis av det där tålmodiga grundjobbet! :d

Lycka till, hoppas det fortsätter gå framåt! :)

Jag menar att de är känsligare för tex beröring, kan hoppa högt om man är burdus i hantering, och om man kanske rör sig häftigt, tar för hårt osv. De reagerar snabbt på stimuli, men inte för att de är nervösa utan för att de är just snabba i reaktionerna och mycket mer uppmärksamma i regel än andra hästar (generaliserar lite nu). Kan spritta till lättare, osv, men utan att vara minsta stressade eller rädda egentligen utan just reagerar snabbt på all stimulans eller hur man ska säga. Högre känslighet helt enkelt, reagerar mkt fort, det går blixtsnabbt, vilket kan upplevas som explosivt och sånt triggar ofta stress för ovana människor.
Känsligheten gäller även hud, tunnare päls, munnen självklart, osv osv.

Jag menar att en människa som inte är van, kan bli rädd för att hästen tex hoppar till av för hård beröring, av höga ljud, och av att reaktionen kan vara så blixtsnabb, en tusendels sekund. Om hästen blir tex överrumplad av ngt kan den blixtsnabbt sno runt och stå vänd åt andra hållet innan ryttaren hinner blinka och i värsta fall sitter på marken utan att ha fattat hur det gick till:confused:

Fast där tycker jag du beskriver mitt hbl-sto perfekt :)

Hon reagerar på allting väldigt fort, och behöver inte vara stressad för att hon reagerar utan lite grann att hon naturligt reagera väldigt mycket på saker. Vilket även gäller mina hjälper när jag rider.

Blir väldigt svårt att rida på sätt och vis just för att man är tvungen att sitta stilla för alla rörelser man gör eller råkar göra tolkar hon som ett försök till kommunikation.

Och är det då en ryttare som sitter på som inte ens inser att dom har bett hästen om något så kan det bli väldigt fel.

Och ja det är en hel del människor som genom tiden som inte tyckt om att hantera henne just för att det blev för mycket reaktioner på saker och ting, dom sa helt enkelt saker till henne med för stora bokstäver. Hon tyckte bara varför "skriker" du till mig när det räcker att viska.

Denna häst har lärt mig väldigt mycket angående att man faktiskt kan skrika utan att ens öppna munnen, även sättet du använder kroppsspråket kan bli skrikigt.

/Camilla

Fick ett kanontips förra veckan hos den nya tränaren. Har en 4-åring som oftast fattat rätt galopp men nu på slutet blev det bara tokigt hela tiden.

Säg vi vill fatta höger galopp: Vi red i skritt genom hela kortsidan i vänster varv, genom hörnet, gjorde en bakdelsvändning (eller iaf försök till) till vänster, sista stegen ställde man om NOGA och fattade höger galopp efter något steg. Tack vare att man gjorde bakdelsvändningen mot hörnet (närmre gav tyligare rätt galopp) så tog hästen lättare automatisk rätt galopp.

Denna övningen gjorde att jag verkligen fick fokusera på vad jag gjorde i fattningen och var jag hade min häst och han i sin tur fick en konsekvens i hjälperna som han snabbt kopplade till ena/andra galoppen. Och tack vare bakdelsvändningstänket så hade han redan ett bra utgångsläge till att orka fatta galopp ist för att bara rinna iväg innan fattningen.

Fungerade bra för oss iaf, idag en vecka senare behövde vi inte göra några vändningar alls för det blev rätt automatisk :)

Har inte läst de andras svar så noga, men jag vill flika in att fullblod på galoppbanan rids inte särskilt mycket med skänkel, och NÄR man skänklar i galoppsadel så sitter fötterna oftast inte lika långt ner som när man rider i engelsk sadel. Vet många fullblod som har reagerat "konstigt" på skänkeln när de har blivit omskolade till ridhästar, och framförallt galoppskänkeln. Många fullblod på banan vet ungefär var och när de ska fatta galopp, så ryttarna behöver sällan göra någon riktig galoppskänkel. På mitt fullblod krävs bara en liten eftergift i tygeln och en enkel smackning så rullar hon själv över i galopp från skritt eller trav.

Kanske nåt att hålla i beaktande när du skolar din häst, så att du inte förvirrar honom mer än nödvändigt? Jag har full förståelse för att du vill rida honom i rätt form och att han ska fatta galoppen från en balanserad trav, men betänk också att han kanske aldrig i hela sitt liv har blivit riden så. Till en början kanske det är bättre att låta honom "rusa" in i galoppen, så att du får räta upp honom och jobba på formen när han redan galopperar. Själva galoppskänkeln och samlingen får komma i ett senare skede?

Till en början kanske det är bättre att låta honom "rusa" in i galoppen, så att du får räta upp honom och jobba på formen när han redan galopperar. Själva galoppskänkeln och samlingen får komma i ett senare skede?

Enligt mig en av de sämsta tänkbara metoder att lära in galoppskänkel.
Om man däremot "låter" hästen öka på lite första gången under ett pass -om man absolut inte lyckas få den i galopp annars- och bara galopperar några språng för att sen bryta av och göra om fattningen, då är det en annan femma. Fortfarande inte optimalt.

Optimalt, nej, men med en häst som är van att få rulla över i galopp själv så kan man inte börja kräva att den ska fatta galopp för skänkeln felfritt direkt. Det kräver helt andra muskler och det har inte de flesta f.d. galoppörer när de kommer ifrån banan. Många av dem är nästan alltid ridna i grupp och har lärt sig att galoppera när alla andra gör det. Begreppet "galoppfattning" är ganska luddigt i galoppvärlden, och det finns ungefär lika många metoder som det finns tränare/arbetsryttare.

Men för att förtydliga mitt inlägg; jag menade i princip samma sak som du, att låta hästen gå in i galoppen själv och sedan börja jobba, bryta av och göra om. Tills slut kommer galoppfattningen för skänkeln vid rätt tidpunkt, men inte första gången. Kanske inte ens första månaden, första halvåret? Det beror helt och hållet på hästen och ryttaren och hur de kommunicerar med varandra.

Å andra sidan så kan man ju se det som en unghäst, och försöka lära in själva momentet galoppfattning utan att ta till knep som de kan "sen tidigare" om du förstår hur jag menar?
Hoppas verkligen att inte alla som rider in unghästar, travare o dylikt låter hästen springa in i galopp vare sig det är första eller femtielfte gången! :p
Visst kan det funka, men det blir en lång väg att gå när man ska lära om från bogtung snabb galopp till ridhästgalopp om man väl triggat till det.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix