Problem med galla

Sv: Problem med galla

Jag tror inte heller att gallor är farligt, men en galla visar ju att ngt har hänt, är i obalans eller så.
Om det då sitter kvar på bara ett ben så blir jag bekymrad:crazy: Jag är väl hönsig.

Jag ska prova linda natt med BoT, men måste vänja in pålle på dom.

Jag har själv oroat mig lite över ponnymammans ben som oxå blivigt galliga sista veckorna.
Har ingen hälta, var lite varm ett tag på alla 4:a men sen inget mer.
Har inte ridits på någon månad nu.
Började kolla upp det här med örter och beställde samt fick hem dem idag.
Så nu får hon ringblomma, vallört och lite vitlök. Enligt rekomendationer.
Jag kan ju höra av mig om ett tag och berätta om det funkar :crazy:

MVH

Hur har det gått?
Ser du någon skillnad på gallorna?

varför ska hon lägga jodopaxomslag p.g.a. gallor..? aldrig hört talas om och menar inte att låta otrevlig genom att fråga men har aldrig hört det tipset, finns det inget sår eller liknande så finns det ju ingen smuts att dra ut och just jodopaxomslag försöker jag dra ut på att använda i längsta möjliga mån oavsett i o m att jodopaxen kan döda de bra bakterierna också.

willy: de flesta hästar blir ju galliga förr eller senare i sitt liv, en del har sådan otur att de blir kvar på benen. det behöver inte betyda något. det enda man kan göra mot gallor är att låta hästen röra sig och ev. hålla den lindad om natten, om alla andra gallor gått ner utom den som är kvar på bak är det nog en bestående galla. du kan ringa och rådfråga vet. om du känner dig osäker men jag skulle vara försiktig med att sätta på jodopaxomslag på gallor, låter inte riktigt... jag vet inte, jag tror inte på det. BoT-paddar under natten och naken om dagen när de går mycket är iaf min grej.
men känner du dig osäker så kan du iaf som sagt ringa vet. och höra dig för, man behöver ju inte ta ut dom men att rådfråga är aldrig fel!

Håller helt med :grin:

Min pålle har lite gallor...ibland mer och ibland mindre. Brukar försvinna när hon går med lindor eller efter ridpasset om man rider henne i en hög form! ;)
Tar alltid liniment efter att jag har ridit...det brukar oxå hjälpa mycket!!

Min polle har gallor runt om. Har gått ute dygnet runt hela sommaren, utan bete, pyttelite gräs dock. (fångpolle) Nu går hästen ut vid 7 och in vid 16.

Jag provade att rida med fleecelindor tre dagar i rad. Gallorna är så nära som borta. Små, små gallor nu, mjuka. Inte de större hårdare som det var tidiagre. Det kan vara något att prova. Att hästen inte rör sig lika mycket längre när den är uppstallad och behöver hjälp med blodcirkulationen.

Tack alla för era svar:bow:
Har pratat med min vet idag och hon tycker inte att det är något att bekymra sig om.
Så länge det inte finns värme och/eller hälta och gallan inte blir större efter ansträngning - rid på som vanligt.

Jag ska prova att linda hästen när den ska ridas på bana.

Jag kommer förstås att hålla koll på gallan.

Idag har det regnat och benen var torra runt om när jag tog in pållen :D

Hur har det gått?
Ser du någon skillnad på gallorna?

Nu börjar gallorna gå ner.. men jag vet inte om det är pga örterna :confused:
Stod nämligen o kliade mig i huvudet för några dagar sedan o verkligen studerade hur ponnymamma var skodd (har varit hos fodervärd o var då nyligen omskodd hos annan hovslagare än min egen) ansåg att det var lite trångt mot strålen så jag bestämde mig faktiskt för att plocka bort skona.
Hon är mkt bättre nu, men har lite gallor kvar.

Så det är min rapport...

Min islandshäst är också gallig. Mer på ett bakben. Inte halt vad jag märkt av.
När det regnat är gallorna i stort sett borta. Vad betyder det?

Gallorna blir mindre efter ridning, men försvinner inte. :(

Linda in benet eller benen med Back on Track på natten! Det är som magi, gallorna försvinner över bara några nätter. Iaf på min ponny som fick gallor bak efter foderbyte.
Så länge hästen inte har ont av det kan du faktiskt rida hur som helst, gallor är inget farligt. :)

Tack för rapporten:)

Kan berätta att jag har bytt ut halva givan höensilage mot hö och 2 dagar senare är gallan nästan borta borta:bump: Hoppas det var lösningen.

Inläggen här visar väl att gallor kan uppkomma av väldigt många olika anledningar. Det jag blir vaksam över är om det finns galla på ett ben eller mycket större på ett ben.

Jag gjorde en kur med bovete, hagtorn och sen var det något mer tror jag. Kan ta reda på det om du är intresserad.

Alla tips välkomna!:)
Var kuren något du strök på eller något hästen fick att äta?

min erfarenhet av gallor är att det går att blistra dem med cederolja (finns att köpa på de flesta hästsportbutiker) dock gammelsortens då den är bättre, sedan låta det vara i 3 dagar, sedan linda med vaddstycke under större delen av dygnet. upprepa detta vid behov.. annars bara underhållslinimentera varje dag med tex. blue lotion eller radital.. funkar utmärkt :)

Jag tolkar det som att du inte tycker att veterinär är aktuellt och att du skulle rida på som vanligt trots gallor.
Gäller detta även en (liten) galla på ett ben?

Nu har hästen fått små gallor runt om - ja förutom på bakbenet som denna tråden handlar om, där är gallan lite större:crazy:
Jag blir tokig på detta!
Det skulle ju vara så skönt om alla gallor försvann. Att sitta och oroa sig hela tiden är hemskt!

Verkar hur jobbigt som helst när det ändrar sig:(

Hoppas att gallorna försvinner.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 338
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar