Problem i paradiset!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Problem i paradiset!

Sara gillar inte heller när man stannar bilen (ens för rödljus) men när man åkt långt nog somnar hon så gott att inget kan väcka henne. Vi har släpat henne i och ur bärselen efter sådana bilturer och hon märker nästan ingenting. Och har man åkt länge nog kan man slutligen t o m ta in henne i huset, lägga ner henne i sängen och så fortsätter hon sova.
 
Sv: Problem i paradiset!

Madick skrev:
Bara en liten fundering. Du har råd att åka bil titt som tätt (eller överväger då),

Du lyckades få mig på gränsen till förbannad här i början...:crazy: Har inte skrivit någonstans att jag är ute och "nöjesåker" mycket, ty detta har jag inte råd med, men däremot så lämnar jag knappast ungen hemma de gånger vi ska någonstans och de gånger har jag sett att hon sover bra i bilen.

men inte att köpa något vettigt att bära i?
och sen tände jag till och blev riktigt irriterad! VARFÖR är det så förbannat FEL att bära ungen i bärsele istället för era jävla sjalar?! Om jag nu har en bärsele som jag använder och TRIVS med och som Stina gärna åker runt i kan väl jag få ha det då?! Bukes sjalmaffia har iaf lyckats få mig avskräckt, är det så förbannat sektlikt VIKTIGT att ha sjal så kan det lika gärna vara för min del...:devil:

Och nej, det är inte olika kassor, det är ingen kassa...:smirk:

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

:D ;) Har faktiskt kommit på ett litet trick nu för att få lite "stöka/städa" tid på dagarna. Går ut med Stina i vagn, så somnar hon så fint, sen tar jag in vagnen i sovrummet där det är mörkt och svalt och då fortästter hon (oftast) att sova någon/några timamr till. För att underlätta för mammas nerver flyttar jag andningslarmet mellan vaggan och vagnen på dagarna. Lite bökigt, men ack så skönt för nerverna!

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Det är inte meningen att göra dig förbannad! Jag svarar på det du själv skrivit i tråden;

-Att om du hade råd skulle du byta ut selen mot en sjal
-Att ut och åka var ett alternativ, och då tolkade jag det som att du skulle åka EXTRA för att ungen skulle sova.

Hittar du nu ett sätt som funkar, super! Men det är hemskt många undanflykter för att prova de tips du får, varför då be om hjälp? Eller är det bara vissa råd som är godkända att ge?

När det gäller bära så anser jag inte BB som något vettigt att bära längre stunder, vare sig för mamman eller barnet. Och ja, jag har haft en sån och burit i också.

Du behöver inte bära ett skit, jag bryr mig faktiskt inte. Men skriv då i början att du undanber dig såna råd.
 
Sv: Problem i paradiset!

Madick skrev:
När det gäller bära så anser jag inte BB som något vettigt att bära längre stunder, vare sig för mamman eller barnet. Och ja, jag har haft en sån och burit i också.

BB Active är toppen att bära i. Även längre stunder. Tycker jag!
 
Sv: Problem i paradiset!

ulda skrev:
BB Active är toppen att bära i. Även längre stunder. Tycker jag!

Ja, med ryggstödet har du en helt annan bärsituation än med de äldre BB. Jag fixade inte att bära mer än 6 kg i BBn (hade ingen active), men bär lätt min stora med sjal och då pratar vi 16 kg än så länge. Önskar jag upptäckt det redan med första... men det blir väl så, man upptäcker något med andra barnet som man önskar man hittat innan, och vill då så gärna hjälpa andra att det blir lite för mycket.
 
Sv: Problem i paradiset!

Men det är hemskt många undanflykter för att prova de tips du får, varför då be om hjälp?

Undanflykter? Var? Tycker mest jag har förklarat varför vissa saker inte fungerar på lill jänta min.

Vad gäller att byta ut min BB mot en sjal så har jag INTE råd, hade jag 500 spänn (eller vad sjalarna nu kostar) skulle jag defenitivt stoppa den i ett annat håll i mitt såll till ekonomi. Därför är det jävligt frustrerande när det "tjatas" om sjal hela tiden och det (underförstått i mina ögon) gör mig till en mindre omtänksam mamma för att jag bär i det jag har. Så "råden" att köpa en sjal som jag inte har råd med slipper jag helst. För övrigt är det väl som så att de dagar jag itne orkar dra en vagn runt gården för att få ungen att somna så lär jag knappast orka BÄRA henne runt, oavsett vad jag har att bära i...:crazy:

I övrigt har problemen i paradiset i det närmaste försvunnit nu, jag "bestämde" att ett par timmar mitt över dagen "ska" Stina sova och än så länge fungerar det. Lägger henne i vagnen när jag ser att hon börjar bli trött men itne har hunnit bli övertrött och oftast sover hon ett par timmar då.Så idag har jag varit ute med sambons häst i 1½ timme och njutit av vintervädret!
Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag tipsade om sjal, jag tycker att det är suveränt och hade önskat att jag visste om det med första barnet och därför tipsar jag gärna andra nyblivna mammor men att jag var sektlik trodde jag faktiskt inte... Jag får väl låta bli hädanefter att ge det tipset...
 
Sv: Problem i paradiset!

Det är BRA med tips, det var ju därför jag startade tråden. Och jag vet att det inte är så lätt att komma ihåg vad man säger till vilka i trådarna. Det är minst fjärde gången jag blir tipsad om sjal (inte bara av dig) och jag tycker det är ytterst pinsamt att medge att jag verkligen inte har råd. Däremot försöker jag var nöjd med att ha "ärvt" en BB, men det är en smula svårt när "alla" (i mina ögon) tjatar om att sjal är SÅ mycket bättre. Det ÄR det säkert, men det gör det irriterande när jag fått höra det så många gånger.

Sen att jag som relativt nybliven mamma övereagerar och blir grinig det hör väl bara till?!;)

Så tipsa vidare du, är det så bra som du säger är det ju värt omaket att få lite skäll av såna som mig!

Jenny
 
Sv: Problem i paradiset!

Läs igenom det du skrivit igen så kanske du förstår min reaktion. Du tackade glatt för tipset om bilåkning och skulle prova det. Om du nu ändå skulle köra bil den tiden så hade du ju redan provat det, eller? Uppfattningen jag fick då var att du tänkte köra extra, vilket i dagsläget är rätt dyrt.

Men jag får väl ta och lära mig. Kommer det många undanflykter så är det ingen mening att hjälpa till att komma med lösningar.
 
Sv: Problem i paradiset!

Och två nyblivna mammor kan ju bara bli katastrof...;)
Jag förstår att det inte är så kul att behöva säga att man inte har råd! Det är helt okej!

Jag hoppas att det löser sig på något vis för dig!

Ett litet tips till bara... Jag har gett upp det där att försöka ha koll hela tiden... Men jag har när mina ungar har sovit ställt dem på "altanen" utanför ytterdörren och sedan öppnat fönstret precis brevid, och sen kolla ofta... Men det gör att jag hinner stöka undan en hel del medans de sov och de fick dessutom sova utomhus. Vi har även en bärbar telefon som det finns babylarm till, tyvärr är det så ljudkänsligt att den larmar av lastbilarna som kör ute på vägen... och fågelkvitter... Men inomhus har det varit bra då vårat hus är väldigt utsträckt och man kan lägga barnen att sova i sin säng och ändå kunna röra sig fritt.
Det bästa med den bärbara telefonen är att den ringer upp mobilen eller annat nummer som man har angett och man behöver bara oroa sig för att ha täckning på mobilen, avståndet spelar ingen som helst roll.
Men den kosta ju oxå en del, men det kanske är någon annan som kan ha nytta av tipset...
Sen har jag även läst om många som har använt vanliga walkie takies och haft linjen från baby ständigt öppen... Då kan man ju höra hela tiden...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 240
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 824
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 913
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp