Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad var den korsad med?Nu var min iofs min inte helt renrasig, men hon hade nog alla allergier som gick att få Både när det gällde foder, kvalster och pollen.
Har inte hört om andra vita som haft problem dock .
Hon hade lite schäfer i sig ocksåVad var den korsad med?
Här har du lite läsning: https://www.skk.se/globalassets/dokument/rasdokument/ras-vit-herdehund.pdfJag går i tankarna att skaffa en vit herdehund, men har hört en del om att de oftast drabbas av allergier och diverse hudproblem som tex klåda. Vad har ni för erfarenheter av detta och/eller andra "problem" hos rasen?
M.a.o. en ras där det är vanligt med klådor och allergier. Det i kombination med att det sällan/aldrig är de bästa hundarna som går i blandrasavel gör ju att det knappast är förvånande om en sådan korsning får problem.Hon hade lite schäfer i sig också
Nej såhär i efterhand är jag inte det minsta förvånad, även om ingen av kullsyskonen eller föräldrarna visat några problem.M.a.o. en ras där det är vanligt med klådor och allergier. Det i kombination med att det sällan/aldrig är de bästa hundarna som går i blandrasavel gör ju att det knappast är förvånande om en sådan korsning får problem.
Det har jag också hört, att de ofta inte är så mentalt bra.Jag hade varit med orolig för den vita herdehundens mentala del. Jag har nästan bara stött på reaktiva vrak.
Jag hade varit med orolig för den vita herdehundens mentala del. Jag har nästan bara stött på reaktiva vrak.
Tack för alla svar, det blir till att fundera... oftast det jag läst på sidor om rasen så står det aldrig nått om varken deras mentala eller psykiska hälsa, utan det verkar som man får gå lite på folks erfarenheter.
Det är väl en brukshund? Då är det MH som gäller, samt naturligtvis ED o HD status.Kolla efter uppfödare som gör BPH eller MH, då kan du få ett hum om mentaliteten.
Hoppsan, hade verkligen inte tänkt den rasen som brukshundsras. Men iofs är ju LH collie brukshundsras också så inget är väl omöjligt.Det är väl en brukshund? Då är det MH som gäller, samt naturligtvis ED o HD status.
Hoppsan, hade verkligen inte tänkt den rasen som brukshundsras. Men iofs är ju LH collie brukshundsras också så inget är väl omöjligt.
Synd bara att det är så ovanligtEn bra herde är absolut en trevlig brukshund, liksom en bra långhårscollie.