Så du menar att hästen inte är dum om den till ALLA pris ska ha av dig? Han har tyvärr börjat så på ridvolten också. Även fast hästar står bredvid så håller han på tills han får av mig typ. Har tagit bort ett foder med havre och energi i, och har bara ett mer protein i, en bekant har en häst som blev typ likadan när han gick på ett foder med mkt energi. Så ska testa det med
Hästen försöker säga dig något. Och den försöker inte säga "jag är en dum häst". Men du har en ny häst med okänd historik som blivit svårare och svårare att rida. Den försöker desperat tala om något för dig. Vad är din skyldighet att försöka höra och förstå.
Den kanske säger att sadeln är fel, att den helt håller på och tappar självförtroendet, att den är överbelastad med intryck, att den känner sig pressad, att du har för hårda händer, att det gör ont någonstans, att den inte förstår osv osv. Men den säger inte "jag är dum". Och hästar är inte dumma i meningen att de för de inte har nåt annat för sig slåss och bråkar istället för att göra det som begärs av den om det som begärs är något de klarar av utan smärta, rädsla och stress.
Jämför med min som blev värre och värre på uteritt. Som började gå emot mina hjälper, resa sig osv. Det hon SKREK åt mig men jag inte fattade på ett par veckor, var att "jag klarar inte det här, jag är rädd och du pressar mig över vad jag klarar av, SLUTA!" Det jag gjorde var som sagt att milt (inget spö eller sporrar eller något) rama in och rida framåt. Och hon svarade med att "trassla" mer och mer. För hon trasslade inte i grunden för att hon var dum, testade eller ville bestämma. Utan för att "det här är skitläskig och jag tycker vi sjappar hem igen". Det hon behövde var att jag höll henne i handen, stöttade och visade henne att det är lugnt. Det jag gjorde var ta bort hennes möjligheter att kolla på faran, släppa på stressen genom att reagera samt säga "tyst med dig, det är inget farligt så sluta med det där fjollet". Något som inte gör en rädd häst mindre rädd.
Hade jag fortsatt hade det garanterat blivit värre överallt. Hon började gå undan i hagen när vi skulle rida och vem kan klandra henne...
Så snälla. Byt inställning till hur du tolkar hästen.