Prix d'Amerique 2006

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Prakas
  • Startdatum Startdatum
Sv: Prix d'Amerique 2006

ja och Super Light gör ett kanon lopp synd att han fick en sån dålig rygg annars hade han varit på pallen!!!!!!

Prakas skrev:
Hursomhelst, vinnaren är odiskutabel: Jag de Belluet! :bow:

Att den var först över mållinjen, det var ju helt klart.
Om den sen är den bäste, det är jag inte kapabel att svara på alls.

Men trots det så har jag ju mina egna funderingar.. (såklart, nybörjare som jag är på trav ;) )

Att dom har behandlat den, det förstår ju tom jag, men varför vill dom inte berätta med vad?
för mig ger det dåliga vibbar när man inte vill berätta hur man så snabbt kunnat få hästen i tävlingsbart skick.

Hade han klarat ett svenskt dopingtest?

Varför är reglerna annorlunda i Frankrike än i Sverige? Borde det inte vara samma i EU?

Är det djurskyddsenligt att preparera en häst med mediciner eller annat för att den ska klarar av att vinna/starta ett tufft lopp?

Jag vet ju att jag inte tycker det!

För övrigt kan jag ju säga att jag tyckte mycket om Ico Kiki som jagades runt av golfbilen, stackars häst! Den såg ju inte alltför fräsch ut på slutet, men vad fin hon var! Kul färg, finns de blodslinjerna i Sverige?

Det var ju synd att kusken ramlade ur, för de fick ju en fin första start, då den var bland de främsta på innerspå, andra starten så var den också bra med och tredje så skenade den. Otur..

Jag hade hoppats på Mara Bourbon annars.. vet inte varför, gillade den bara..

Huruvida det som du spekulerar i är etiskt riktigt eller ej kan man diskutera länge.
För min del gäller iaf att man ska hålla sig till de regler som finns i det land man startar.
För i ärlighetens namn så är det ju åtskilliga svenska travare som tävlat bättre utomlands, och som man med fog kan misstänka har utnyttjat det större spelrum som där medgetts.

Helt enkelt: Ta seden dit man kommer.

Nu går jag väldigt offtopic, men jag kan inte låta bli att fundera över vad en frisk Max Flukt skulle kunna göra i PdA?
Perfekt distans och ett underlag och en bankropp som passar honom förträffligt.
Synd bara att han är valack och därmed inte startberättigad...:cry:

rja, rätt vinnare! Hade varit intressant att veta vad dom gjort med honom, sprutor var det väl iaf i vänster bog och framknäna (rakad minst 2 ställen på v.bog, även vid armbågen?)
Men han var i en klass för sig och roligt att se honom så bra!

Lånar...

-Hur i hela fridens kan man gå ut och gnälla något om
-att om min häst fått rygg på Jaggen så hade vi vunnit....

-Köpte inga hästar för dom ville inte ta av dom täcken..(vi stod och tittade när han mätte kors och tvärs på hästar som var avklädda)

-Starten borde ha gått om..(för att han fick iväg sin häst på taskigt spår)

:confused: :confused:

Prix d´Amerique är ju till hälften just startmomentet..då får man inte sova..ju.

Rättvis vinnare!! Heja le Cannibale. :bow: :bow:
AM

Grängesberg skrev:
Att dom har behandlat den, det förstår ju tom jag, men varför vill dom inte berätta med vad?
för mig ger det dåliga vibbar när man inte vill berätta hur man så snabbt kunnat få hästen i tävlingsbart skick.

Hade han klarat ett svenskt dopingtest?

Jag tror INTE att det har skett nån extra ordinär vet.behandling utan tror på som dom sagt.. Att dom har fixat ryggen på hästen! En kota i manken som är fel kan sabba en hel karriär om man inte märker det! Så jag tyckte att det var helt fantastiskt att dom erkände att det inte var nån spruta här o där utan att det var en kota som var fel o kunde rättas till... då ämnet är VÄLDIGT omdebaterat....

hmm, undrar det... själv är jag väldigt myvcket för alternativbehandlingar, i synnerhet kiropraktik och massage. men med tanke på de rakade rutorna på hästen känns det väldigt troligt att även en nål har varit i farten...

Bara att kolla på närbilden i dagens travronden.
Hästen ser ju ut som en nåldyna på bilden. Lär bli korsdrag när han gapar....:eek:

har tyvärr inte travronden... :cry:
Men det syntes ju väldigt tydligt i reportaget de hade om honom förra veckan (minns ej dag) och lite otydligt på bilderna från loppet... undras vad dom sprutat med? :angel:

PiperGarden skrev:
hmm, undrar det... själv är jag väldigt myvcket för alternativbehandlingar, i synnerhet kiropraktik och massage. men med tanke på de rakade rutorna på hästen känns det väldigt troligt att även en nål har varit i farten...
Ahhh okey... det vågar jag inte säga nåt om, då jag inte sett bilden i närbild från loppet/ var på plats...

Ingen som kan visa nån bild??

I frankrike är ju t.x. franskt blister tillåtet,känns ju som underhudsblister kanske ligger under tillåtna medel...

Med tanke på rutorna känns det ju som om akupunktur varit aktuellt...

Fransmännen har haft kylagregat med sig hit till svergie,men hastigt blivit stoppade,då de haft en annan karens för sådant....

För övrigt har jag inte varit med om att de franska hästar som startar här haft otillåtna medel,då de utan problem genomgått dopingtesterna.

Trist med fusk,men jag tycker endå Cannibal är en grym häst:love:

Montéryttare skrev:
Eller inte :( http://www.travnet.se/www/public/we...1&dayID=2&banID=09&infoID=20406&infoTyp=nyhet

Shit vilken kota!!! Att hästen kan vinna på ett sånt ben, snacka om skalle!!! Men schweiziske veterinären är väl boven i dramat som behandlade Rusty som vann dressyren om man läser längre ner i artikeln... intressant!
Spinner på lite...

Med tanke på bilderna i dagens travrond på jaggens rumpa och alla andra spekulationer runt vad de kan ha gjort med hästen.
Att det skulle vara stick efter tex akupuntur osv kan man ju ifråggasätta om de inte använt stickor som nålar? :eek:
Personligen tyckte jag mest det såg ut som såna där peppler de får av att vara våta under tjocka täcken...

Nafayette skrev:
Lånar...

-Hur i hela fridens kan man gå ut och gnälla något om
-att om min häst fått rygg på Jaggen så hade vi vunnit....

-Köpte inga hästar för dom ville inte ta av dom täcken..(vi stod och tittade när han mätte kors och tvärs på hästar som var avklädda)

-Starten borde ha gått om..(för att han fick iväg sin häst på taskigt spår)

:confused: :confused:

Prix d´Amerique är ju till hälften just startmomentet..då får man inte sova..ju.

Rättvis vinnare!! Heja le Cannibale. :bow: :bow:
AM
:bow: :bow: :bow:
Själv satt vi i soffan och hoppades det ekipaget skulle komma tvär sist :angel:

Montéryttare skrev:
Jag tror INTE att det har skett nån extra ordinär vet.behandling utan tror på som dom sagt.. Att dom har fixat ryggen på hästen! En kota i manken som är fel kan sabba en hel karriär om man inte märker det! Så jag tyckte att det var helt fantastiskt att dom erkände att det inte var nån spruta här o där utan att det var en kota som var fel o kunde rättas till... då ämnet är VÄLDIGT omdebaterat....

De märken som klart och tydligt kunde ses på hästens rumpa då?
Ganska rejäla HÅL!

Hur kan de ha uppstått? :confused:

Förmodligen inte genom att rättat till en kota i ryggen..

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Tänkte att vi kanske skulle uppskatta en lek för att ljusa upp i mörkret (bildligt och bokstavligt talat). Leken är en teaterövning och...
Svar
15
· Visningar
987
Senast: Araminta
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 455
Senast: Loons
·
  • Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 054
Senast: Mammas
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur