Framställningen av batterierna är väl jävulskt omiljövänlig?Sålänge man faktiskt kör mkt på el så bör det ju vara betydligt bättre iom minskade utsläpp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Framställningen av batterierna är väl jävulskt omiljövänlig?Sålänge man faktiskt kör mkt på el så bör det ju vara betydligt bättre iom minskade utsläpp.
Precis! Skulle dottern köpt sin bil, hade hon dels behövt få fram kontantinsatsen, sen ta ett billån. Svårt när man är 20 och precis börjat jobba. Eller köpa en äldre bil som mao inte är lika pålitlig - jag har mångårig erfarenhet av äldre bilar som, när de börjar bli till åren, drabbas av det ena eländet efter det andra tills det inte är ekonomiskt lönsamt att laga dem längre. Med den nya leasingbilen kände vi oss dessutom tryggare; hon blir förhoppningsvis inte stående nånstans med en trasig bil, och säkerheten i de nya bilarna är större. Jag ville att hon skulle ha en medelstor bil, dessutom, (en Golf) och inte en pytteliten typ de riktigt små Seatmodellerna t.ex. En kompis till oss körde en sådan när han blev påkörd av en Volvo - Volvon fick knappt en skråma medan hans bil blev skrot och han själv skadades riktigt allvarligt. Så - ibland är det värt pengarna att leasa en ny bil, tycker jag. Miltalet får man själv bestämma innan man skrivit på kontraktet. 1500 mil valde dottern och det är nog på gränsen ändå.Jag har haft en leasingbil. Jag tyckte att det var otroligt smidigt. Jag kunde hämta ut en fabriksny bil utan att betala en krona i handpenning. Skönt att ha en helt ny bil i tre år där all service etc ingick. Och efter tre år var det bara att ställa av bilen på handlarens parkering och lämna in nyckeln. Det är säkert lite dyrare än att köpa bilen men smidigheten är värt någon krona. Nackdelen som vi upplevde var mil-begränsningen. Det gjorde att vi kände oss lite stressade hela tiden att inte göra av med för många mil.
Fast en äldre bil som är väl skött och inte rostig är lika pålitlig om inte mer än en ny bil med mycket el osv som kan gå sönder. Allt handlar om hur väl omskötta dom är, det är inget fel på äldre bilar.Precis! Skulle dottern köpt sin bil, hade hon dels behövt få fram kontantinsatsen, sen ta ett billån. Svårt när man är 20 och precis börjat jobba. Eller köpa en äldre bil som mao inte är lika pålitlig - jag har mångårig erfarenhet av äldre bilar som, när de börjar bli till åren, drabbas av det ena eländet efter det andra tills det inte är ekonomiskt lönsamt att laga dem längre. Med den nya leasingbilen kände vi oss dessutom tryggare; hon blir förhoppningsvis inte stående nånstans med en trasig bil, och säkerheten i de nya bilarna är större. Jag ville att hon skulle ha en medelstor bil, dessutom, (en Golf) och inte en pytteliten typ de riktigt små Seatmodellerna t.ex. En kompis till oss körde en sådan när han blev påkörd av en Volvo - Volvon fick knappt en skråma medan hans bil blev skrot och han själv skadades riktigt allvarligt. Så - ibland är det värt pengarna att leasa en ny bil, tycker jag. Miltalet får man själv bestämma innan man skrivit på kontraktet. 1500 mil valde dottern och det är nog på gränsen ändå.
Ja, så är det nog i slutänden. I hennes fall handlade det nog mest om bekvämligheten och att slippa hosta upp kontantinsats och sen ta billån. Hon kommer dessutom att åka utomlands en längre tid så snart det blir möjligt igen och då passar det bra att bara kunna lämna tillbaka bilen efter de 3 åren.Fast en äldre bil som är väl skött och inte rostig är lika pålitlig om inte mer än en ny bil med mycket el osv som kan gå sönder. Allt handlar om hur väl omskötta dom är, det är inget fel på äldre bilar.
Pengamässigt förlorar man nästan alltid på att leasa en en bil, iallafall om man använder den.
Hennes Golf går på 3300:- i månaden allt inkluderat. En större bil, typ större Volvo, kostar betydligt mer att leasa och jag hade nog föredragit att köpa isåfall. Helst en bil som då bara är lite begagnad, nåt år eller så, då har priset redan rasat rejält.
Vi valde en Toyota Auris elhybrid och är så sjukt nöjda! Min pappa (som annars bara köper tyska bilar) blev så förtjust så han nu köpt efterföljaren en Toyota Corolla elhybrid. Den laddar sig själv när man kör dvs ingen laddstolpe behövs.
Nu öppnar jag en gammal tråd.
Jag har tänkt lite och insett att Toyota elhybrid inte är miljövänlig alls. Den laddar ju sin el på bensin, så den är ju alltså helt driven på bensin. Attans. Jag som var lite inne på den.
Njae. Det var i och för sig min avsikt med inlägget från 7 juli, att belysa begreppsförvirringen som är ganska stor bland många.
Men elhybrider laddar inte batterier på bensin (annat än indirekt), typiskt återvinner de rörelseenergi och annan spillenergi på ett smart sätt som går till spillo i vanliga fossilbilar. Så de är mer miljövänliga än en vanlig fossilbil. Samtidigt inte så värst stor skillnad i många fall.
Är det så? Jag hittar ingen bra info på nätet om detta.
Jag trodde så men har blivit upplyst av andra att det inte stämmer.
Har du nån referens? För jag vill så gärna att det ska funka som du säger!
Oj vad dyrt. Mina föräldrar betalade 23 000kr och sen fick de tillbaka 10 000kr i bidrag. På egen mark.
Här var en enkel text i ämnet. Men jag svarade ”Njae”, eftersom det egentligen stämmer att elen kommer från bensinmotorn, men det är till stor del energi som försvinner som ”spill” i andra bilar utan denna funktion.
Kontentan är att den är mer fossilsnål än en ”vanlig ” fossilbil.
https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/elhybrid/
Däremot är skillnaden mellan en elhybrid och laddhybrid eller elbil stor, eftersom det inte finns något sätt alls att stoppa in fossilfri el från elnätet i en elhybrids batterier.
Auris finns ju som kombi och då får det plats. Auris heter numera Corolla, men ni kanske letar begagnad?Tack för länken. Jag måste dock ha lite hårdare fakta om jag ska övertyga maken. Men jag letar vidare!
Bonusfråga är, Finns det nån med en Toyota Auris som får plats med två hundburar i bagageutrymmet?
Kapar tråden lite mned en fråga: Om milbegränsningen på en leasad bil är 1500 mil per år, betyder det 4500 mil på 3 år (som är kontraktets längd) eller exakt max 1500 på dagen varje år...? Hur kan dom isåfall kolla det utan att skicka ut en inspektör?
Aha. Men nu går året ut den 16 september och vi har inte fått något besked om service. Om den servas efter den 16:e vet de ju inte om den körts 1550 mil innan dess. Tänker jag.Det syns på den årliga servicen hur långt bilen gått sen förra servicen.
Tillägg. Skulle tro det är 1500 per år. Det hör ju även ihop med försäkringar, och där räknas ju körsträcka per år
Aha. Men nu går året ut den 16 september och vi har inte fått något besked om service. Om den servas efter den 16:e vet de ju inte om den körts 1550 mil innan dess. Tänker jag.