Prispengar och ponnyryttare

Litenvit

Trådstartare
Knycker lite från körsidan:

På körsidan menar de att de kuskar som kör ponny blir utan prispengar efter premiereformen.

Hur gick det med distansen och prispengar?
Blir de distansryttare som löst ponnylicens åt sina araber (eller andra mindre hästraser) utan premier eller fick vi nån sorts dispens?

Sv: Prispengar och ponnyryttare

Här tycker jag förbundet kan göra som de brukar. När de säger tävlingar för ponnies så kan de få mena hopp, dressyr o fältt.
Men ska man tolka allt rätt så är det nog så att BARN som tävlar PONNY inte ska få prispengar.
// Linda

Ja, visst är det väl så det ska tolkas?
Om man är vuxen distansryttare som tävlar på en ponnyreggad arab eller liknande, så omfattas man inte av den nya regeln...

Men är det säkert att det är så?

Intressant tanke. Eller kommer det vara så att man inte får ge ut prispengar till barn under 18, oavsett om de rider häst eller ponny?

Intressant tanke. Eller kommer det vara så att man inte får ge ut prispengar till barn under 18, oavsett om de rider häst eller ponny?

Tja, som det låter på körsidan så åker prispengarna för alla som rider/kör ponny, vare sig man är vuxen eller ej.

Ingen som är insatt..?

Jag är egentligen inte insatt men skulle dom inte ta bort prispengarna på ponnytävlingar.
Distansen har ju inga rena ponnyklasser så det borde väl inte påverka oss???

/Linnea

Det hoppas jag verkligen, att det inte påverkar distansen.

Låter ju knäppt annars, att en del skulle bli utan prispengar i en och samma klass för att de rider ponny...

Men det låter ju samtidigt lika sjukt att vuxna kuskar ska bli utan prispremier bara för att de kör ponny...
Snacka om ogenomtänkt reform.

det är väl helt enkelt så att de som genomförde denna ändring inte är medvetna om att det finns andra ridsportgrenar är dressyr, hoppning och fälttävlan :angel:

*knapplån*

Jag uppfattade det också som att det bara var ponnytävlingar....Så att yngre ryttare inte ska få prispengar...
Men det är ju som att ta bort prispengar i YR/junior klasser i distansen....??

Det är otroligt ogenomtänkt. Om nu det hemska är att barn, dvs 12 år och yngre i deras barn-bestämmelse, tar emot prispengar så borde alla barn bli utan prispengar oavsett sett gren och riddjur.
De däröver kunde få prispengar.
Som det är nu kan en 11-åring som rider stor häst vinna flera tusenlappar men en 18-åring på ponny får inte vinna 120 kronor för en LB-placering.

Om man nödvändigtvis skulle genomföra det här tramset så skulle det gjorts på ett bättre sätt. Nu drabbar det ponnyryttare, inte barn som det var tänkt.

Jag hittade följande på förbundets hemsida idag:

"2007-04-26
Förtydligande av regeln om prispengar i ponnyklasser
Information från Tävlingssektionen
Regeln om prispengar i ponnyklasser avser tävling med ponny i ridsportdisciplinerna hoppning, dressyr och fälttävlan där det finns åldersgränser för deltagande. Övriga discipliner omfattas inte av regeln."

Så vi behöver inte oroa oss.

Så bra. För om det inte varit så hade ju tävlingsarrangörerna behövt mäta de placerade hästarna innan premien delas ut....:D

"-Ja, nu ska vi mäta segraren i SM-klassen. Tyvärr stocken visar 147,9 cm, så ryttaren går miste om premien på 5000:-...."

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 601
Senast: Amha
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 918
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 267
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar